Volgens mij ben ik vrij hier iets over te vragen. Ok, misschien was het niet geheel objectief; maar mijn vraag en gedachte erachter zijn wel serieus.
Verder helder verhaal; snap ik ook. Denk ook dat het voor iedereen anders is.
Ik zie het niet als gezeur. Wel als een serieuze vraag/opmerking. Zoals ik net hierboven iemand anders antwoordde; ik ben niet geheel objectief in mijn vraagstelling. Maar sta wel achter mijn vraag/opmerking.
Vleesvervangers; nee. Ook nooit gehoord dat iemand verslaafd was aan de vleesvervangers.
Wist trouwens niet dat dit een ‘halleluja wat goed, laten we vooral niet te kritisch worden’ topic was. Naast dat ik het echt goed vind dat mensen (een maand) stoppen met het gebruik van alcohol… is en blijft alcohol gewoon een drug. En de verheerlijking van alcohol vind ik niet ok.
En nee, ik ben niet van de blauwe knoop. Ik vind dat er gewoon teveel ellende is door alcohol.
Je hebt wel een punt, maar je vraag was niet ‘misschien niet geheel objectief’ maar de veroordeling droop er vanaf. Dat vind ik niet nice in een topic als dit. Jij bent niet de enige dit dit doet op het forum maar ik vind dat als je iets te zeggen hebt dat je het gewoon moet zeggen en niet moet proberen te verbloemen door een soort kritische vraag te stellen op een vervelende manier.
Dus als je zin hebt; vertel gewoon. Waarom vind je dat drankjes die alcoholische dranken nabootsen, zoals 0.0 bier, niet goed zijn? Ben wel benieuwd namelijk.
Ja dat laatste herken ik wel. Ik ben er best veel mee bezig en daarom dacht ik bij mezelf: is dat normaal omdat je het jezelf ontzegt nu (zoals met een dieet) of ben ik misschien toch wel afhankelijker van alcohol dan ik dacht.
Ik had dat het eerste jaar dat ik dry january deed ook! Op dat moment dronk ik doordeweeks ook nog vaker/meer. In januari kon ik toen op dinsdagochtend al zin hebben in een glas wijn, echt absurd. Ik denk wel dat het komt omdat je jezelf iets ontzegt, zoals @flamoes ook zegt. Misschien ben je er onbewust ook mee bezig, bv omdat je ook bezig bent met dit weekend en dat je dan normaal wel alcohol had gedronken?
Ik heb er nu overigens geen last van maar drink al ruim een jaar bewust heel weinig alcohol. Maar ik heb ook 0 uitzicht op gelegenheden waar ik normaal wel zou hebben gedronken dus dat helpt ook.
In de tussentijd heb ik nog wel een nieuw biertje geprobeerd (0.5%, zag dat pas toen ik 'm op had): do-rin-ku van Oedipus. Heel waterig met een vleugje citrus, ik vind dit geen biervervanger want het heeft niks hoppigs. Het is eerder zoals frisdrank maar kan me goed voorstellen dat dit heel lekker, dorstlessend en verfrissend is in de zomer.
Ik doe ook mee, leuk dat dit topic bestaat! Ik geef zelf niet zoveel om alcohol en zou het ook niet zo snel uit mezelf pakken maar mijn vriend wel. Dus doe vooral mee om hem te steunen (denk niet dat ik het echt merk haha) en nu ik chronisch ziek ben kan geen alcohol drinken sowieso geen kwaad! Ik zat er aan te denken om als er vrienden komen wel lekker iets van Spa rood in een wijnglas te doen zodat ik toch het idee heb dat ik lekker zit te borrelen!
Ja, dit herken ik ook. De paar keer dat ik dry january of february deed was het zo’n enorm ding om geen alcohol te drinken. Terwijl ik nu denk, goh had wel dat biertje bij een concert gedronken, maar gewoon een paar keer wijn thuis overgeslagen. Gaat ook meer om matigen en bepaalde gewoontes doorbreken.
Nou eerste alcoholvrije weekend is gelukt
Ja sorry dit is voor mij best een prestatie, kan me de laatste keer niet herinneren dat ik een heel weekend 0 drankjes gedronken heb
3 januari voor t laatst een glas gedronken. Dit weekend ook niks genomen. Vorige keren in alcoholvrije periodes merkte ik dat wel aan nachtrust en beter slapen kan ik nu ook zeker wel gebruiken.
Ik doe ook mee met mijn vriend. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een maand niet gedronken sinds ik volwassen ben geworden, bijna 20 jaar geleden Sinds Corona dronken we zelfs bijna iedere dag. Het voelde als vakantie dat je ‘s ochtends niet naar je werk hoefde. Niet per se veel, maar het is wel een routine geworden waar ik vanaf wil.
Was vandaag bij mijn schoonouders om verlaat kerst vieren. Ging er vanuit dat ze de hele tijd zou gaan vragen of ik dan zwanger was. Zag haar wel kijken, maar ze hield zich in wel echt 100 keer gevraagd of we echt niets wilde. Lekker wijntje? Zal ik wat gin erbij doen? Kan mij voorstellen dat het erg vervelend is als je minder of niet drinkt en mensen steeds zo aandringen. Alsof je hun iets aandoet dat je niet drinkt.
Ik houd mijn slaap ook in de gaten met mijn Fitbit, maar nog niet echt verschil helaas. Laatste dagen ben ik zelfs meer aan het dromen en wordt dan vaker wakker. Had wel verwacht nu een hogere slaapscore te krijgen en wat frisser op te staan (geen ochtendmens).
Oh, ik merk dus juist dat ik beter doorslaap na een tijdje geen alcohol te drinken. Maar afgelopen nachten ook nog geen verschil hoor, misschien duurt het even of zijn er nog andere factoren die nu van invloed zijn…
Met etentjes lijkt het mij ook het meest lastig. Bij een borrel met vrienden ofzo vind ik het geen probleem om een alcoholvrij biertje te drinken bijvoorbeeld, maar als ik uit eten ga dan kan ik echt genieten van een lekker wijntje erbij of een wijnarrangement als we echt uitgebreid uit eten gaan.
Ik doe dit jaar ook weer mee. Vorig jaar heb ik het drie maanden volgehouden en ik zag echt een verbetering in mijn fitheid en humeur. Het enige nadeel is dat mijn vriend en ik allebei jarig zijn in april en ik vind het dan zo moeilijk om niet te drinken (het is gewoon zo gezellig dan ) terwijl ik het eigenlijk nog wel langer vol wil houden dit jaar. Matigen ben ik niet zo goed in helaas, haha.
Ik weet niet helemaal of het hier past maar vond het ook niet per se passen in het verslavingentopic. Misschien zitten hier mensen die zich tot op zekere hoogte in mijn overwegingen herkennen ofzo.
Ik heb altijd gedacht op zich geen problemen te hebben met alcohol. Oke ja ik drink wel eens te veel en gedraag me wel eens als een idioot, maar zo vaak gebeurt dat ook niet en ik kan ook prima een tijd zonder.
Maarrrrrr ik ben tegelijkertijd bekend met sociale angststoornis/vermijdende persoonlijkheid en adhd klachten en ik merk dat ik alcohol soms een beetje zie als een oplossing. Om te ontspannen, het krijgt alle stemmetjes en chaos in m’n hoofd tenminste een beetje stil (soms ook juist niet), maar ook om om te gaan met sociale situaties. Hup gewoon een paar glazen wijn erin en ik ben niet meer zo ongemakkelijk en praat makkelijker met alles en iedereen. Alleen heb ik dan soms de neiging om iets te lang door te blijven drinken en sowieso ben ik dan een stuk uitbundiger en vaak ook irritanter/opdringeriger. Weet niet of ik er nou uiteindelijk echt leuker van word.
Ik zie het niet per se zitten om helemaal nooit meer te drinken, maar misschien moet ik toch eens wat bewuster ermee om gaan en misschien is het dan toch ook wel goed om toch zo;n bepaalde periode in ieder geval even een tijdje niks te drinken en wel die sociale situaties aan te gaan ofzo. En dan nog een andere manier vinden om rust in mn hoofd te krijgen
Dus in die zin is denk ik mijn vraag of meer mensen dit ook zo hebben en wat jullie ervaringen zijn.
Ja ik herken het wel, ook een beetje last van angsten (maar dan niet per se sociaal) en ik vind alcohol drinken ook echt heel ontspannend. Alsof je een stukje brein uitzet inderdaad. Maar ik merk ook dat als ik een periode (te) vaak drink, dat mijn angsten dan ook erger zijn omdat ik wat labieler ben door het alcoholgebruik juist. Dus nu drink ik in januari ‘niet’ (misschien een of twee keer), en hoop dat ik daardoor minder angstig word. Misschien werkt dat voor jouw sociale angst ook wel zo.
Wat trouwens ook zo is, jij noemt je vermijdende persoonlijkheid, vermijding (dus door te drinken in sociale situaties) gaat je niet helpen. De enige manier om een positieve ervaring op te doen waarbij je je niet ongemakkelijk voelt in een sociale situatie zonder te leunen op alcohol, is door die situatie op te zoeken. Dus ik denk dat een tijdje niet drinken, en wel die sociale situaties aangaan, je heel erg kan helpen. Rust ook een beetje op de theorie achter exposure therapie.
Ik heb zelf ook een angststoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en ik weet van mezelf dat ik alcohol regelmatig inzet om vervelende gevoelens te vermijden en om me gemakkelijker te kunnen gedragen in gezelschap. Vorig jaar heb ik de eerste drie maanden helemaal niks gedronken, wat natuurlijk makkelijker was omdat we in lockdown zaten. Ik merkte bij mezelf echt dat ik me psychisch wat beter ging voelen in die periode en dat ik op alle vlakken veel gemotiveerder was om mijn problematiek aan te pakken.
Als ik me somber of angstig voel dan heb ik bijna altijd de neiging om te gaan drinken, maar het is echt leerzaam om dat nu niet te doen en te kijken wat voor andere dingen je kunt inzetten als afleiding. Of om te leren accepteren dat de gevoelens er gewoon zijn en het te ondergaan (ook sociale settings).
Bedankt voor al jullie reacties! Fijn om ook jullie overwegingen en ervaringen te lezen.
Ja ik denk dat dit bij mij ook wel zo is. Alsof ik dan ook alles nog veel meer ga overdenken, naast dat ik me waarschijnlijk ook gewoon minder fit voel.
En klopt ook zeker wat je zegt over dat vermijding niet gaat helpen, ben me daar wel bewust van, maar op de één of andere manier is het zo makkelijk he? Maar ja als ik op deze manier blijf vermijden dan ga ik het altijd ‘nodig’ houden.
Dit is ook wel precies wat het is. Al mijn copingmechanismes zijn vormen van vermijding en dit is gewoon een hele makkelijke daarin. Misschien heeft dat toch ook wel iets weg van een verslaving, al kan ik ook op momenten weer prima sociaal zijn zonder alcohol. Dus 't is misschien niet echt nodig, maar het maakt het gewoon allemaal net even wat makkelijker. Wat jij zegt over je eigen ervaring is denk ik ook wel waar idd!
Wel goed dat je toen de eerste maanden niets hebt gedronken! ik heb ook wel eens eerder dry january gedaan ofzo, maar eigenlijk nu met corona en al die lockdown dingen voel ik juist meer de neiging om te gaan drinken. Omdat het me helpt om te gaan met sombere gevoelens en t idee van; tsja er is nu niks leuks te doen, dan maar drinken (ook een beetje sneu eigenlijk, haha).
Ik voelde me de laatste dagen weken behoorlijk gestrest en dat was wel een reden om te drinken (en daten, haha). En nu dus eigenlijk ben ik enorm verdrietig en voel ik me slecht en krijg ik m’n gedachten maar niet stil en ik heb zo de neiging om dan maar te gaan drinken. Ook omdat ik dan nu denk oke ja maar nu is t ook gewoon even een kutsituatie dus dan mag het. Maar zo is er altijd een reden. En misschien juist wel goed/een uitdaging om 't verdrietige gevoel gewoon eens te accepteren en te ondergaan… Ik wilde het eigenlijk dit weekend met vriendinnen op een drinken zetten om m’n ellende te vergeten, maar misschien moet ik dat dus juist niet doen, haha.
Goed wel om te lezen wat het je allemaal heeft gebracht! Ik ben ook van het hardlopen inderdaad. Ik heb dus eerder wel eens bijv een maand niks gedronken en dan merkte ik voor m’n gevoel helemaal niets van die voordelen, waardoor het ook niet erg motiverend werkte ofzo om ermee te stoppen? Maar misschien zou ik het daarvoor langer moeten volhouden en/of waren die verschillen er toen ook al wel maar zag ik dat niet.
Nou ja, er is maar één manier om erachter te komen he…
Dat is goed om te weten! Het zou ook wel een beetje verklaren waarom ik me de laatste weken ineens weer wat slechter voel juist. Ook wel fijn om te horen dat dat idee van alcohol niet helemaal klopte. Ik denk ook meestal met uitgaan dat ik gewoon even een paar drankjes nodig heb, maar misschien zou het ook gewoon een kwestie van tijd kunnen zijn net als bij jou. Dat zou wel mooi zijn!
Eigenlijk nu ik dit allemaal lees en typ heb ik ook zoiets van ja oke ik moet gewoon even een tijdje niet drinken kijken wat er gebeurt. Denk dat het hoe dan ook goed voor me is. Maar ik heb dus vannacht al geen oog dichtgedaan en ik word echt he-le-maal gek van mezelf en m’n verdriet en ben mega onrustig de hele tijd, dus de verleiding is wel groot om te denken oke ik drink toch wat dan slaap ik hopelijk tenminste een beetje vannacht.