Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Zijn nu bijna twee weken verder, maar mijn slaap is nog steeds niet oké. Kan gewoon niet meer goed doorslapen. Terwijl ik daar nog nooit eerder last van heb gehad. Ben normaal wel slecht met inslapen, waar alcohol mee ook af en toe bij hielp, maar daar heb ik nu geen last van. Let ook goed op dat ik niet tot laat naar schermen staar en een boek ga lezen. In het begin waren het vooral heftige dromen, maar nu word ik gewoon heel vaak wakker. Was vannacht weer klaarwakker rond een uur of 5. Hoop dat het de komende weken wel verbeterd.

ik heb nu twee weken gestopt want met alcohol op ‘lijk’ je even minder autistisch maar daarna moet je toch altijd de prijs betalen. Ik merk dat ik me voel alsof ik door een vrachtwagen ben overreden, ik zit helemaal vast (nog meer dan anders) heb meer energie wat heel naar voelt want ik ben hyper en kom ondanks m’n slaapmedicatie nu niet in slaap. Herken jij dit van toen je net gestopt was?

1 like

Dankjewel voor je antwoord, dit geeft zoveel rust. Ik ben naast alcohol ook gestopt met hasj, daar had ik de meeste problemen mee want ik ben af en aan de laatste 4 jaar voornamelijk stoned en aangeschoten geweest.

Afbouwen van mijn medicatie wil ik ook graag, maar eerst maar even dit. Ik heb voor mezelf heel 2022 bedacht om hier mee te gaan dealen.

Wat je zei over dat het voelt als afbouwen van meds, dat is echt spot on. Ik wandel inderdaad graag en veel, al ben ik nu wel enorm mild en neem ik genoegen met een half uurtje een frisse neus halen omdat dit al mijn energie al neemt. Ik heb het idee dat ik veel angstiger de dag na het drinken.

Ik weet me alleen dus geen raad met al die prikkels vanuit mijn eigen lichaam nu ik gestopt ben met dempen. Ga vanavond een rustgevende yogales online doen, hoe lastig ik dat ook vind om vanuit mezelf te doen.

Door jou omschrijving van hoe het nu gaat heb meer vertrouwen dat het me veel gaat geven.

3 likes

Oh ja nee m’n nacht niet slapen had met iets totaal anders te maken haha. Op zich slaap ik meestal best wel goed, maar kan natuurlijk altijd nog dat de alcohol er wel effect op heeft. Eerst dacht ik ook oke quasi dagelijks dat valt wel mee, maar misschien was dat de laatste maand wel zo. Ik merkte wel weer een toename in negatieve gedachten afgelopen tijd, dus dat kan er wel mee te maken hebben gehad.

Nou ja, ik heb m’n verdriet nog niet weggedronken en tegen m’n vriendinnen gezegd dat ik voorlopig even skip en aan de 0.0 ga. Kijken of ik dat een tijdje vol kan houden en of ik verschil ga merken!

2 likes

Thanks voor de podcast tip! Ik heb nu 1,5 podcast geluisterd en vind het ook hulpzaam. En heel interessant om te mogen horen over de wegen die deze mensen hebben afgelegd en hoe ze het leven nu ervaren.
Plus: wat interviewt hij fijn zeg.

3 likes

Nou, afgelopen weekend weer eens een alcoholvrije wijn geprobeerd. Ik hou t wel bij ice tea :sweat_smile:

2 likes

Ik heb Gimber gekocht, wat een sterk geconcentreerd gembersapje met wat kruiden is. Wel duur, maar je gebruikt 20/30ml per drankje en dat leng je aan met iets, dus dan valt het nog wel mee, want je doet er lang mee. Anyway, ik heb nu de combi Gimber met tonic ontdekt en ik vind het echt lekker! Omdat de gember zo geconcentreerd is heeft het een sterke smaak, waardoor je het ook niet zo naar binnen giet. Dus dat drink ik momenteel in plaats van iets alcoholisch en bevalt goed!

8 likes

Oh dat klinkt wel goed ja! Ik hou sowieso wel van gember, maar tot nu toe voornamelijk in m’n thee, haha

2 likes

Gemberthee is ook lekker ja. Je schijnt Gimber ook met warme vloeistof (water/melk, enz) te kunnen aanlengen, dus dan heb je ook een soort thee. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

2 likes

Late reactie, maar ik deze maand is denk ik de 7e keer dat ik een maand niet drink en ik merk elke keer dat ik eerst ongeveer een week/anderhalve week onrustiger slaap en daarna dat ik de rest van de maand veel dieper slaap, minder wakker word en meer/levendiger droom. Merk je inmiddels wel verschil?

2 likes

Thanks voor je reactie! De eerste 1,5 week was ik vooral veel aan het dromen, dat had ik ook heel erg met stoppen met roken. Inmiddels word ik wel wat minder wakker door de nacht, maar aan de statistieken van mijn Fitbit kan ik wel zien dat het nog niet normaal is. Ik heb veel minder diepe slaap en rem slaap, en mijn lichte slaap is juist veel hoger. Ik hoop dat dat ook nog wat verbetert dan.

Heb vandaag Royal Club ginger meegenomen, eens kijken of dat wat is.
Gimber vind ik toch wel erg prijzig, en er zit geen verkooppunt in de buurt geloof ik. Maar ik ga m wel onthouden.

1 like

Ik drink ook graag ginger beer als vervanging voor alcohol! Lekker met ijsblokjes, limoen en munt. Oftewel een moscow mule zonder wodka haha.

3 likes

De gember siroop van belvoir is ook lekker met een beetje spa rood!

@Virtual-Insanity wat is jouw favoriete ginger beer? Sinds ik dat in Sri Lanka voor t eerst dronk ben ik denk ik echt verpest, daar was hij veel scherper en vind ginger beer uit de supermarkt al snel te zoet.

2 likes

Bij picnic heb je een hot ginger beer van Luscombe.

1 like

Jaaa lastig lastig. Ik koop meestal Fentimans, omdat mijn AH niet zoveel keuze heeft. En als ik geen zin heb in veel suikers koop ik die 0% suiker van Royal Club

1 like

Die van bundaberg vind ik het lekkerst!

3 likes

Deze heb ik toevallig vanmiddag ook gekocht op aanraden van mijn schoonvader, echt geweldig! De signature blends van Karvan Cevitam limoen munt vind ik ook heerlijk met spa rood.

Sowieso allemaal lekker drinken ingeslagen zoals fanta watermeloen, pre mix voor vegan chai latte en sweet chai thee van Yogi. Normaal drink ik alleen water, koffie en alcohol. Vindt het nu wel lekker om 's avonds wat anders te drinken en nieuwe dingen uit te proberen.

2 likes

Het niet drinken gaat me echt veel makkelijker af dan ik van tevoren had gedacht, al moet ik wel zeggen dat ik niet zoveel sociale situaties heb gehad de afgelopen weken (feestjes, etentjes, borrels). Heb eigenlijk maar 3x in een sociale situatie niet gedronken waar ik dat normaal wel had gedaan. Maar had anders wel vaker thuis ook een wijntje met mijn vriend meegedaan. Ik ben wel een klein beetje teleurgesteld dat ik zowel fysiek als mentaal geen enkele verandering merk haha. Je hoort toch best vaak dat mensen zeggen dat ze zich fitter en energieker voelen en beter slapen bijvoorbeeld, maar daar merk ik echt niks van. Niet dat ik daar nou specifiek problemen mee had hoor maar toch. Had ook een beetje gehoopt dat ik iets af zou vallen maar ook wat dat betreft helaas geen verschil tot dusver.

3 likes

Ik heb er juist meer moeite mee dan de vorige keren. Ik merk dat ik na een lange vermoeiende dag nu echt kan denken ‘ik heb wel een wijntje verdiend’. Terwijl ik normaal nooit doordeweeks drink en in het weekend ook met mate. Ook ik merk deze keer weinig verandering in mijn slapen/energie, dat vind ik echt jammer. Maar goed, misschien komt dat nog.