Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Ik vind de ginger ale echt lekker maar had laatst de ginger beer meegenomen en die smaakt echt naar teleurstelling en echt zo’n vieze zoetjes nasmaak. Ik vind hele sterke ginger beer ook echt lekker maar vind voor minder bijzondere momenten een klein glaasje ginger ale dan wel fijn.

1 like

Vanavond maar een ice tea green voor mij ipv een Gin Tonic…

Heel herkenbaar, had ook wel iets van positief verschil verwacht. Wat wel meevalt is dat niemand nog heeft gevraagd of ik zwanger ben :joy:

1 like

30 dagen doorbroken, zoals gepland met weekendje weg met vriend wel wat wijn op. We hadden een speciale fles, en wat te vieren (5 jaar samen), dus ik had het wel zo ingepland. Maar uiteindelijk viel het mee, vrijdag 2 glazen, gistermiddag een biertje en ‘s avonds 2 glazen, en nu een laatste glas om de fles op te maken. En dan vanaf morgen weer door met dry january. Misschien niet helemaal de bedoeling, maar wel netjes maat gehouden (normaal kunnen we flink tappen) en nu weer door.

3 likes

Hier ook bezig met de droge januari, bevalt eigenlijk prima! Genoeg lekkere drankjes om toch een borrelmoment mee te creëren en fijn dat je altijd fris blijft. Heb het nog maar een keer gemist, na een spannend gesprek (Wat s avonds was), toen had ik wel een wijntje gewild om mee te ontladen. Maar verder niet eigenlijk, en ik drink normaal toch wel zeker 2x in de week.
Mijn favoriete alcoholvrije drankje is de ‘gintonic’ van The Duchess, smaakt precies als een echte (goeie) GT. Superlekker!

4 likes

Ik ga eigenlijk ook wel lekker en zou het wel wat langer willen doortrekken. Ik heb alleen wat dingen gepland in februari waarvan ik nu al weet dat mensen gaan zeuren als ik niet of weinig drink. Erg stom om op je bijna 30e nog toe te geven aan peer pressure maar toch vind ik het vervelend.

Het scheelt mij trouwens ook dubbel geld want hiervoor nam ik nog best regelmatig een uber als ik in de avond naar vrienden was geweest en nu kan ik bobben.

2 likes

Hoe gaat het hier met iedereen, zo voor het laatste weekend (als je 1 maand doet?). Ik ga wel lekker, heb zondag een mimosa-brunch staan (0.0 bubbels gehaald) en daarna een borrel waar ik aan het fris ga. Heb best zin om dit weekend lekker nuchter te blijven. Heb me deze maand al regelmatig bedacht dat het zo fijn is om niet brak te zijn!

Verder heb ik dus drie dagen gecheat met in totaal zes glazen, maar ik vind verder dat het goed gaat. En ik ga dinsdag na mijn tentamen ook ZEKER een fles wijn halen, want dan extra verdiend.

2 likes

Ik heb het na 2 weken opgegeven oepsie. Jullie zijn allemaal heel sterk!

1 like

Zeker goed bezig! Ik probeer ook een maand geen alcohol te drinken. Ik heb ook gecheat door in de eerste week twee glazen wijn te drinken met een vriendin. Verder net als jij heel vaak bij mijzelf gedacht hoe fijn het is om in het weekend niet brak te zijn. Voel me meer tot rust komen daardoor.

Vond het in het begin echt wel lastig om geen speciaal bier te drinken in het weekend tijdens het kijken van een film bijvoorbeeld. Merk dat ik dat nu amper nog mis.

1 like

Ik was later begonnen dus zit “pas” op 2,5 week en t gaat allemaal wel prima. Hoewel ik weinig verschil merk enzo, maar t lukt me prima om niet te drinken. Was uit eten en t was wel verleidelijk om een glas wijn te nemen (vriendin met wie ik was had t wel), maar heb t niet gedaan en was ook net zo prima eigenlijk. :woman_shrugging:t2:

Maar ben benieuwd hoe ik me ga houden in sociale situaties haha, of ik dan volhoud.

Edit; HAHA sinds wanneer is uit eten aan elkaar een verboden woord @Lula ? Excuses dat ik dat wilde schrijven

1 like

Ik ben 1-2 begonnen (lekker korte maand :grin: ) en heb echt zo’n zin in een wijntje. Heb wel vaker periodes niet gedronken, maar vind het zo aan het begin direct weer confronterend dat het zo’n makkelijke gewoonte is om maar een glas wijn in te schenken 's avonds.

Wat goed. :heart:

2 likes

Zijn er hier toevallig nog meer die overwegen nu de zomer op z’n einde loopt weer een bepaalde periode (of definitief) te stoppen met alcohol?

Ik heb het eerder dit jaar ook al een ruime maand volgehouden, maar nu hik ik er toch een beetje tegenaan. Ik heb nu recent wel weer een aantal avonden gehad waarvan ik dacht ‘moest dat nou’ dus wil toch weer eens goed kijken naar mn drinkgedrag…:sweat_smile:

3 likes

Ik wil in september een maand niet drinken en dan even kijken of het langer wordt!

2 likes

Dat overweeg ik nu ook. Ik wilde eigenlijk oktober doen omdat ik in september nog wel wat feestjes/borrels heb, maar ja dat blijft altijd waarschijnlijk en misschien wel juist goed dus. In die zin was toen begin dit jaar niet drinken makkelijker omdat het grootste deel van de tijd ook de horeca nog dicht was he :sweat_smile:

1 like

Ik heb zelf deze podcast geluisterd die ik wel inspirerend vond: ‎Eerlijk over alcohol op Apple Podcasts
Ik dronk op zich niet teveel maar wel te vaak om te ontspannen. Nu alleen bij een etentje laatst een glaasje gedronken maar verder wil ik er eigenlijk ook mee stoppen.

4 likes

Ik had precies dezelfde overweging en ging daarna op een rijtje zetten wat ik de aankomende maanden op de planning heb staan. Januari zou de eerste maand zijn die uit kwam :joy: dat leek mij ook niet de bedoeling :sweat_smile:

1 like

Bedankt voor de tip! Ga de podcast luisteren.

Bij mij gaat het een beetje op en neer met alcohol. In januari heb ik niet gedronken en ik had toen bakken met energie, merkte echt verschil. Toen dacht ik, dit wil ik altijd wel.

Doorgaans probeer ik onder de 10 alcoholeenheden te blijven omdat daarboven gezondheidsrisico’s heel snel toenemen. 1 speciaalbier is alleen soms al 3 eenheden, dus als ik echt aan het doorzakken ben ga ik daar royaal overheen.

Momenteel drink ik weer weinig en dan komt bij mij ook steeds weer het idee op om te stoppen. Ik ben alleen hobbymatig bezig met wijn, food pairing etc. dus vind het jammer om dat te laten vallen. Mijn doel is vooral: niet drinken om te drinken, niet drinken om te ontspannen of om op een andere manier emoties of gedrag te reguleren (bv. drinken omdat ik verdrietig ben, of zenuwachtig of whatever) en niet meer dan 3 eenheden per dag. Klinkt als heel veel regeltjes op die manier, maar als ik me daaraan hou ga ik in ieder geval nooit meer een kater hebben :smile:.

5 likes

Ja ik hoef ook niet per se definitief te stoppen. Althans dat is niet m’n insteek. Ik heb ook nog van alles in de koelkast liggen en in de kast staan en dan denk ik weer van dat dat ook zonde zou zijn, haha. Alsof dat een reden is ook is verder maargoed… :sweat_smile:

Uiteindelijk gaat het ook om wat voor jou werkt toch! Herken wel die ‘verkeerde’ redenen om te drinken die je ook noemt.

Ik ben wel slecht in matigen dus weet niet zo goed wat voor mij uiteindelijk gaat werken. Misschien is gewoon niet drinken uiteindelijk wel makkelijker dan matigen, al vind ik het bij voorbaat al ingewikkeld als ik zou zeggen dat ik niet/nooit meer zou drinken.

Wat nu ‘helpt’ is dat ik sinds kort medicatie heb waarbij minder drinken sowieso goed is en ben erachter dat het op een gekke manier interacteert met elkaar. Ik merk dus nu in eerste instantie niet meer zo goed het effect van de alcohol. Uiteindelijk als ik maar genoeg drink dan merk ik het op een gegeven moment wel en de kater wordt er zeker niet minder om (helaas, haha), maar dat beetje aangeschoten gevoel na enkele glazen heb ik niet meer echt. Terwijl dat eigenlijk de voornaamste reden is dat ik drink (wat heel sneu klinkt en ook wel problematisch is), omdat m’n hoofd dan rustiger is en ik veel minder socially awkward ben en met alles en iedereen kan ouwehoeren tijdens uitgaan/dates bijvoorbeeld. Of om m’n zorgen een beetje te vergeten. Ik word er een beetje een soort zorgelozere leukere versie van mezelf mee. Maar ja, dat werkt dus nu niet meer, haha. En sowieso kan ik nooit zo goed maat houden dus slaat het vaak alsnog door en dan drink ik meer dan ik zou willen. Alsof ik m’n grenzen nog steeds niet ken op deze leeftijd (30+). Maar ja misschien maakt dat het dus nu ook wel makkelijker om te stoppen of minderen. Ben net een beetje weer bijgekomen van m’n kater van gisteren, kijk er op zich wel naar uit om dat een tijdje niet te hebben :grimacing:

2 likes