Oke lekker dubbel posten maar heb definitief besloten het gewoon een maand te gaan doen en ook gewoon in september nu meteen en niet pas in oktober ofzo. Wat jij ook zegt @Smintje er gaan altijd dingen komen waarvoor het niet uitkomt.
(overigens is een van mn overwegingen een feestje op 30/9 maar daarbij kan ik dan altijd na middernacht weer beginnen he )
Ik ga ook mee doen. Heb de laatste tijd best veel gedronken, ook doordeweeks (break up en beetje idee van dan maar zelf de slingers ophangen), maar slaat eigenlijk nergens op. Plus ik ben weer begonnen met anti-depressiva en ik merk dat ik echt zo slecht ga op die combi (logisch ook want drinken wordt natuurlijk afgeraden). En die katers zijn idd geen pretje meer zeg, niet normaal.
Ik meld me ook. Weet nog niet of ik binnenkort een maand helemaal niet meer ga drinken maar ben wel bezig met uitzoeken hoe je een iets gezondere relatie met alcohol kunt krijgen. Laatste tijd al wel iets bewuster mee bezig door op verjaardagen en feestjes bijv na 3-4 drankjes te stoppen in plaats van tot in den treure door te drinken en idd âs ochtends pas thuis te komen en niks meer aan je zondag te hebben.
Ja ik herken ook wel veel uit wat jij schrijft en ik vind die dronken avonden die een beetje uit de hand lopen ook juist heel leuk. Of ja, uit de hand lopen valt ook eigenlijk wel mee, maar gewoon die avonden waar je dan achteraf ook een beetje zoiets hebt van oke wat was dat allemaal haha. En ik weet ook oprecht niet of ik het net zo leuk zou kunnen vinden of dat zulke dingen zouden gebeuren zonder alcohol.
Helaas heb ik dan wel wat meer last van hanxiety naast de gewone kater zelf al en toch ook wel ietwat te vaak van die tijdelijke blackouts waar ik ook onrustig van word. En dus een soort rebound effect qua alles overdenken, nog veel meer dan anders.
Hoe meer ik er ook over nadenk, lees en over praat met anderen ook hoe meer ik ook wel echt zoiets heb van; hoe bizar is het dat alcohol zo diep verweven zit in echt ongeveer alles in de samenleving??
Ik ben heel benieuwd hoe je het clubfeestje gaat vinden! Heb je ook nog andere dingen binnenkort die misschien âlastigâ zijn?
Ik heb sowieso waarschijnlijk komende maand op werk wel enkele laagdrempelige borrelmomenten op werk/met vriendinnen, een verjaardagsfeestje en dus op 30/9 een uitgaansfeestje in de stad. Ook heb ik een vage borrelafspraak staan met iemand die ik nog niet zo goed en lang ken, maar waarmee ik tot nu toe een paar keer geborreld heb en we dan ook echt steeds wel gewoon veel dronken - wel heel leuk. Ik ben dus nu wel benieuwd of diegene het ook ziet zitten als ik dus niet drink haha. En hoe dat dan zou zijn, omdat we ook niet per se echt een vriendschappelijke basis al hebben en ik weet ook niet of dat nou gaat gebeuren. Ik ben dus wel benieuwd of dat nog doorgaat en zo niet, dan mis ik ook niks aan dit contact, haha.
Ik denk dat er ook echt wel wat mensen in mân omgeving het saai van me gaan vinden al zouden ze het waarschijnlijk wel snappen als ik mân redenen uitleg, maar het alsnog dus wel saaier. En dat snap ik ook wel want dat idee heb ik dus zelf ook een beetje. Terwijl het toch ook raar is dat geen alcohol meteen zou betekenen dat het saai moet worden⊠Nou ja, ik weet het ook allemaal niet zo goed momenteel maar ik ben eigenlijk dus ook wel heel benieuwd hoe het de komende tijd dan weer gaat zijn en ga deze keer de situaties ook maar gewoon opzoeken en ervaren hoe het me bevalt zonder alcohol.
Ik die podcast die ik tipte kwam ook bij iemand (weet niet meer welke het was) over een vicieuze cirkel waardoor alcohol ook weer lijden tot meer angstgevoelens en wanneer je een tijd was gestopt met alcohol de gevoelens minder werden.
Ja sowieso denk ik ook dat ik een deel van mân sociale angsten in stand houd door alcohol in te zetten! Helemaal begin dit jaar voelde ik me echt enorm verdrietig (over een matige kerel die dat totaal niet waard was maar dat is een ander verhaal haha) en toen wilde ik ook zo graag mân ellende wegdrinken maar heb toen ook dus besloten juist op dat moment ook een maand niet te gaan drinken. Om mân verdriet en emoties in het algemeen gewoon maar te gaan ervaren en niet weg te stoppen. Dat werkte uiteindelijk ook veel beter natuurlijk, maar kut was het toen wel.
Oke ik heb nog wel meer te reageren op wat je zegt maar er moet eerst nog gewerkt worden vandaag dus ik kom erop terug
â
Leuk ook trouwens dat er meer mee doen! Is ook wel fijn om een beetje tegelijk door dezelfde dingen heen te gaan en ervaringen te kunnen delen.
Dit komt vaak terug in de podcast die ik nu luister âeerlijk over alcoholâ
Ik ben vandaag begonnen met minder drinken. Vanavond misschien een glas of 2, vanaf september zou ik graag stoppen voor een periode.
Heel de dag met goeie moed om minder te drinken, tot ik tegen 17u thuis kwam en er 193747 zorgtaken ivm partner, kinderen en huishouden op me wachtten⊠mooi afgewerkt maar niet zonder fles wijn als zijnde wingmanâŠ. Hoe ga ik dit ooit volhouden zonder?
Is het een idee om een whatsapp groepje op te richten met mensen die ook september zonder alcohol door willen? Als er geĂŻnteresseerden zijn wil ik dit wel ff organiseren > DM me
Ja ik ben vooral dus heel benieuwd inderdaad, of dan je behoefte ook gaan verschuiven of dat er zonder alcohol ook wel een hoop alsnog gewoon heel leuk kan zijn als je een beetje over die ongemakkelijke nuchterheid heen bent ofzo. Weet niet, haha. Misschien ga ik die gekke avonden ook helemaal niet missen en misschien kies ik er op termijn voor om dat heel af en toe wel gewoon te laten gebeuren, maar dat de standaard is om niet te drinken (of heel gematigd, maar dat vind ik sowieso al ingewikkeld). Ik ben er nog niet over uit in ieder geval merk ik. En dat hoeft ook niet, eerst maar gewoon zien de komende tijd.
Wel een goede inderdaad over wat je zegt qua het soort afspraken. Nou heb ik toen in januari ook dus een tijdje niet gedronken en toen vond ik het eigenlijk helemaal niet zo lastig. Maar ik ben toen niet echt uit geweest geloof ik, niet echt borrels en ook niet echt op dates ofzo (oke 1 saaie maar dat was met alcohol ook niks geworden). Als ik ergens ging eten met een vriendin dan dronk ik net zo prima wat anders. Dus misschien dat ik er nu iets meer moeite mee ga krijgen.
Ik weet ook inderdaad dat ik niemand iets verschuldigd ben en aan de ene kant zal het me worst wezen als ze me dan saai vinden, maar 't is een beetje dubbel aangezien ik het zelf dus ergens ook gewoon een beetje saai vind om te doen dus het ook wel zou begrijpen als mensen dat vinden? Ik sta er wel anders in nu denk ik dan eerder, als in; ik ben er nu ook wel van overtuigd dat het goed voor me is om het gewoon nu even te laten staan en wat dingen uit te zoeken. Anders dan dat het echt zoân uitdaging is als dry january waar iedereen dan een beetje aan mee doet omdat iedereen het doet maar het eigenlijk saai vindt en de dagen alweer aan het aftellen is en plannen maakt om alles daarna in te halen.
Heb het al wel wat mensen verteld en die reageren eigenlijk allemaal wel goed, soms eerst misschien een beetje flauw maar als ze merken dat ik wel serieus ben en er goede redenen voor heb dan is het eigenlijk geen probleem. En dan willen ze ook meedenken over alternatieven qua drankjes bijvoorbeeld. Wel opvallend trouwens hoeveel van mijn sociale activiteiten draaien om eten en daarbij vaak dus ook drinken.
Ik probeerde het dus voor mezelf ook een beetje te vergelijken met geen vlees meer eten. Waarschijnlijk slaat de vergelijking niet echt ergens op, maar in mân hoofd klinkt het ergens wel logisch. Daarin ben ik niet per se de enige maar eigenlijk zijn weinig mensen om me heen echt vega, dus vaak als we ergens zijn qua eten moet ik toch ook op zoek naar de vega optie/een vega alternatief en kan ik daarin ook de enige zijn en dat is helemaal prima. En misschien kan dit ook wel een beetje zoiets zijn? Dat ik gewoon dan maar een alternatief drankje kies voor bij het eten/tijdens borrels dat ik wel gewoon lekker vind maar waar dan geen alcohol in zit. Op zich zijn daar tegenwoordig ook wel steeds betere opties voor toch qua 0.0 bier/mocktails etc.
Weet niet of dat ook zou kunnen met zoân situatie als bij je opa en oma, dat je dan toch andere drankjes zou kunnen vinden ofzo die op de een of andere manier vergelijkbaar zijn waardoor je wel gewoon een beetje mee kunt doen als het ware en niet saai met water ofzo zit terwijl zij al die lekkere dingen drinken? Of misschien werkt dat voor jou ook weer totaal niet, geen idee haha.
Ik ben er ook nog niet uit wat ik met uitgaan wel zou gaan drinken nu dan, want ik vind cola echt goor en hou sowieso niet van frisdrank en alleen water is ook zo saai??
Oke heel veel random gedachtenspinsels dit en volgens mij kan ik nog eindeloos doortypen maar ik kan vast beter gaan slapen zo, haha.
Ik weet zeker dat je niet de enige bent, maar drinken om de dag door te komen is wel een kenmerk van verslaving.
Hierboven had ik het al even over regeltjes die ik voor mezelf heb, zoals max. 10 eenheden per week (1 fles wijn bevat trouwens 7 eenheden), niet meer dan 3 eenheden per dag, etc. Nog een regel waar ik me aan hou is niet doordeweeks drinken. Voor mij werken zulke vaste kaders heel goed. Als ik het moeilijk zou vinden om me hieraan te houden, zou ik dat bij mezelf interpreteren als een heel groot waarschuwingssignaal (eerste stap naar afhankelijkheid/verslaving).
Ik zou ook wel minder willen drinken. Ik heb nooit iets met alcohol gehad, totdat ik mijn vriend leerde kennen. Hij houdt best wel van een biertje en ik vind het altijd supergezellig om 's avonds samen iets te drinken. Ik drink altijd Hugo, wat geen mega hoog percentage heeft, maar drink nu wel zoân 4 flessen per week. Het helpt me ook te ontspannen en slaap er lekker door. Heb ook een maagverkleining gehad en lees dat mensen die een maagverkleining hebben gehad, vatbaarder zijn om alcoholist te worden. Ik kan nu nog makkelijk zonder alcohol, dus wil ook niet dat het wel een verslaving gaat worden.
Na het lezen van alle verhalen en veel herkenning is het voor mij nog duidelijker geworden om te beginnen met een maand (en wellicht langer) niet drinken. Het zijn maar twee dagen eerder, maar ook besloten om dinsdag meteen te beginnen
Morgen 1 september !!!
Ik ga voor een maand zonder alcohol.
Slaagkans zie ik momenteel miniem dus een week zal al overwinning zijn en de strategie is âone day at a timeâ.
Wie doet mee?
Ik heb ook begrepen dat het risico op andere verslavingen idd groter is na een maagverkleining. En alcohol bevat ook een hoop calorieën terwijl je (vermoed ik) er een hoop voor hebt gedaan/ doet aan je gewicht
Ik doe mee. Moest nog denken over je eerdere stukje. Wat je vertelde over wijn om de avond door te komen. Dat is ook wel iets wat je veel terug ziet in series en social media: glas witte wijn voor mama om de avond door te komen. Het lijkt daardoor heel sociaal geaccepteerd terwijl het natuurlijk eigenlijk helemaal niet goed voor je is (en vooral een slechte manier om met je problemen om te gaan).
Ik heb vanavond âslechtsâ anderhalf glas wijn gedronken en toen geen nieuwe fles open gedaan, zo is de drempel morgen hoger als er geen open fles meer in de koelkast staat.
In de namiddag heb ik afgesproken met een vriendin voor apero en ga ik voor een alcoholvrij drankje gaan, dat zal wel lukken.
Het moeilijkste voor mij gaan de avonden thuis zijn, als de kinderen of mân man lastig zijn en ik nood heb aan âme-timeâ of zoâŠ