Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Ik heb ook morgen meteen zoiets, haha. Maar ik heb een medestander en paar mensen weten dat ik t ff skip dus gaat wel goedkomen denk ik.

Ik zag vandaag wel iemand een aperol spritz drinken bij de pizzatent waar ik ging eten en toen dacht ik wel even: he verdorie daar zou ik wel zin in hebben. Maar uiteindelijk ook weer zo vergeten haha en gingerbeer smaakt ook prima.
(Ik ben dus eigenlijk gewoon vanaf zondag maar al begonnen)

2 likes

Ik ben ook overstag :muscle: dry january maar 2 weken volgehouden dus we gaan nu in ieder geval voor 3 en hopelijk langer. Laatste drankje was zondag dus ik tel hem gewoon vanaf dan. Drink gelukkig doordeweeks sowieso weinig tot niet.

Persoonlijk detail:

Samenvatting

Ik heb een vriendin met een alcoholverslaving dus zie nu van dichtbij hoe het iemands leven kan verwoesten en dat is wel een hele grote eye-opener geweest. Zo wil je echt niet worden en ook bij haar is het er gewoon ingeslopen.

3 likes

Not bad, not bad at all :relaxed:
Veel succes op dag 1 dames, we got this !

8 likes

Hoe ging het?
Ik had geluk, de bar waar we gingen voor apero had veel mocktails, heb een Aperol Nietz en Gien & Tonic gedronken :blush:

4 likes

Fijn! Ik heb de afgelopen dagen uit vermoeidheid en stress gedacht: tijd voor een borrel maar het is ook prima te doen geen glaasje in te schenken. Ga nu (zoals suggesties hierboven) wandelen/ fietsen/ maskertjes enzo/ tekenen/ dagboekschrijven/ muziekinstrument spelen.

3 likes

Ooh ik wil ook een aperol nietz haha

Edit; ik had vandaag 0.0 liefmans, kombucha en een roze soort gingerbeer. Allemaal prima en leuker dan water of saaie frisdrank!

8 likes

Ik ben uit eten geweest en heb alleen Spa Rood gedronken đŸ«Ą

3 likes

Goed! Ik had een borrel van werk en heb alleen alcohol vrije biertjes gedronken. Net thuis en oprecht blij dat ik gewoon auto mocht rijden, niet aangeschoten ben en dat ik morgen geen (semi) kater zal hebben.

7 likes

Ik doe ook mee! Ik ben wel voor 1 september al begonnen, ik zit nu op een week. Ik ga eind september ook op vakantie en zou dan wel weer een cocktail oid willen drinken, tot die tijd is in totaal ook 30 dagen

Ik drink niet elke dag maar mi wel te veel: bijvoorbeeld 4 dagen in de week meerdere glazen op een avond, of juist een hele fles op 1 avond en dan weer een week niet. Maar wat ik vooral merk, en wat een heel slecht iets/belangrijk signaal is: als ik minder wil drinken, zit ik er heel erg mee in m’n hoofd, wat wel/niet mag. Ik merk dat ik niet “gewoon” een week niet kan drinken.
Het is er een beetje ingeslopen sinds corona denk ik. Ik woon ook alleen, dus veel thuis zijn in combinatie met weinig dingen open maakte dat ik snacks etc in huis haalde en “daar hoort een drankje bij”

Nu had ik gisteren meteen een borrel van werk en vrijdag is voor mij meestal de dag dat ik een glas wijn erbij pak. Einde van de week dus bijkomen van werk, ik bestel ook vaak eten als begin van het weekend dus ik had gisteren sushi en daar is wijn “zo lekker bij”
Maar op de borrel alleen alcoholvrij bier gedronken en tijdens het eten alleen cola! Ik drink verder graag ginger beer en ik heb een soda stream dus ook altijd siropen in huis voor de afwisseling

Ik heb komende weken nog een paar (familie)verjaardagen staan en ga ook uit eten met familie en bij hun is drinken ook redelijk normaal dus het zal wel opvallen denk ik. Ik ben van plan om er eerlijk over te zijn, ik weet zeker dat daar goed op wordt gereageerd maar vind het toch spannend, erg eigenlijk

4 likes

Ooh dat klinkt echt als een heerlijke avond! Goed gedaan!

Ik ben toch wel een beetje aan de alcohol gegaan dit weekend :no_mouth:
Zaterdag onverwachts naar een voetbalwedstrijd geweest en daar 3 biertjes gedronken wat wel echt minimaal de helft minder is van wat ik normaal achterover sla op zo’n avond. Zondag op een barbeque wel alcoholvrij gebleven dus ben eigenlijk nog best tevreden met mezelf.

1 like

Wat goed om te horen!! En leuk om te lezen juist zo uitgebreid

Ik merkte met borrelen dat het ook helemaal geen ding was, sowieso wisselend wie wel en niet drinken, en voelde me net zo op m’n gemak eigenlijk en na afloop niet zo semi-aangeschoten voor de rest van de avond, haha. Ben wel benieuwd met uitgaan, maar dat staat pas einde van de maand op de planning.

3 likes

Ik had afgelopen weekend 3 borrels en alle 3 niks gedronken! Ging me makkelijker af dan gedacht!

7 likes

Ik vind het juist leuk dit te lezen! Klinkt als een goeie dag en ik vind je gedachten/overwegingen heel herkenbaar
Voor mij valt er geen feestje en/of festival in die 30 dagen, maar ik kan het altijd doortrekken natuurlijk. Eind oktober/begin november heb ik er namelijk wel 2 op de planning staan

Hier is het weekend niet eens zon uitdaging: ik had zaterdag een barbecue met familie en m’n zus had toevallig al corona 0.0 in huis en gisteren bij een vriendin gegeten, toen had ik m’n eigen drankjes meegenomen want had het haar nog niet verteld!
Bij mij is het juist doordeweeks dat ik het merk: het is al een langere periode erg druk & ongezellig op werk waardoor ik aan het einde van de werkdag vaak uitgeteld op de bank neerplofte, met vaak een wijntje als “beloning”
Vorige week ging het overigens prima: zodra de werkdag is afgelopen pak ik wat fris te drinken en ik schud de dag van me af :joy: ooit als tip gekregen van een coach maar het werkt voor mij! Even een minuut je hele lijf los schudden en het voelt voor mij echt alsof er een last wegvalt. Eventueel een rondje wandelen buiten en dan ben ik klaar om te koken etc (de periode tussen einde werkdag en avondeten dronk ik altijd het meeste)

2 likes

het weekend was pittig, vooral gisteren;
familiefeest met schoonfamilie
 eindeloos smalltalk, saai
 gaat toch beter met een glas op
het is wel gelukt, daar ben ik nu blij om

vrijdag gaan m’n vriend en ik uit eten, ik denk eraan om dan wijn te drinken, zou dan dag 8 zijn

1 like

gisteren hadden we een bespreking op m’n zoontje zijn nieuwe school
dus ook allemaal nieuwe ouders om kennis te maken
heel leuk dat ze naast wijn en bier ook 0.0 bier hadden, ik werd er gek genoeg echt losser en wat zelfzekerder van met een flesje bier in m’n hand, ook al was het zonder alcohol :slight_smile: het lukt me echt een pak makkelijker om niet te drinken met al die alcoholvrije opties

2 likes

Hoe gaat het met iedereen?

Bij mij eigenlijk nog steeds wel prima. Heb gisteren ergens wat gegeten buiten de deur en dan drink ik net zo prima wat anders. Maar oke ik ben nog steeds niet echt uit geweest of op een date ofzo, dat is waar het allemaal wat meer een ding is :sweat_smile: Volgend weekend wel een verjaardag maar daar heb ik als het goed is een medestander en de rest weet al dat ik deze maand niet drink dus er zullen wel andere drankjes genoeg zijn. En bij die mensen voel ik me wel op m’n gemak genoeg ook dat het verder geen ding is

Ik had wel echt een bijzonder chaotische week en meestal zou ik dan wel de neiging gehad hebben om toch aan de wijn of iets te willen om een beetje bij te komen/m’n zorgen te vergeten of verdrinken, haha. Maar die behoefte had ik dus eigenlijk ook totaal niet.

4 likes

Ik ben nu bijna 3 weken bezig en ik merk het het meeste bij dit soort situaties inderdaad! Dat je dan lekker op de bank ploft en een wijntje “ter ontspanning” terwijl het uiteindelijk soms juist averechts werkt omdat ik er dan minder goed van slaap bijvoorbeeld

Ik ga volgende week op vakantie en heb een all inclusive geboekt dus dan zal ik ook zeker wel een cocktail nemen maar ik ben vooral benieuwd hoe ik na doe vakantie omga met “bodemdrang”. Met helemaal niet drinken op een dag heb ik niet zo’n moeite maar als ik eenmaal een glas wijn op heb, vond ik het vaak wel lastig om het bij 1 of 2 te houden. Niet dat altijd die hele fles leeg ging maar wel dat ik soms bijna automatisch een volgend glas pakte
Na de vakantie wil ik me daar meer op richten denk ik :upside_down_face:

@buffel precies je laatste opmerking vind ik heel treffend! Probeer ik ook in gedachten te houden: als het 30 dagen niet lukt, des te meer reden om serieus bij jezelf na te gaan waarom niet. Klinkt goed dat je ermee wilt starten

3 likes

Kun je geen cola drinken als vervanger? Of redbull als het je echt om de energie gaat :joy:Of een alcoholvrij biertje? Hebben ze tegenwoordig ook overal wel!

Ik herken dat eerste overigens heel erg: ik ben van mezelf al gevoelig voor allerlei geluiden en situaties en ik merk wel echt dat ik daarin iets meer rust heb de afgelopen weken. Alsof ik het beter kan relativeren oid. En zoals ik zei: slapen gaat ook beter/dieper!
Als ik je zo hoor is het denk ik wel het proberen waard, wel/niet drinken doet beide wat met je lijf

1 like

Ik lees ook al eventjes mee en denk dat ik ook meedoe. Heb door de omslag van energie naar herfst echt een dip in mijn energie en algehele gesteldheid, vorige week zondag de hele dag brak geweest en nu al één week niet gedronken maar denk dat ik hem doorpak.

Gisteravond echt een gezellige avond gehad zonder alcohol en vanochtend zonder kater wakker geworden. Het is inderdaad een gewoonte geworden om even een kroegje in te duiken, uit eten te gaan of te borrelen op zaterdagavond en dan meerdere wijntjes achterover te tikken.
Terwijl mijn lichaam er vaak wel 2 dagen van slag is.

Long story short, ik join de club!

5 likes

Ik was gisteren op een verjaardag waar ik normaal wel wijn zou hebben gedronken en vast ook cocktails, etc. Maar ik zat gewoon aan de alcoholvrije rose (https://producten.makro.nl/shop/pv/BTY-X673405/0032/0021/Henkell-Sparkling-RosĂ©-alcoholvrij-750-ml van mn tante gekregen, jammer dat ze ‘m niet gewoon bij de AH hebben. Vind deze echt wel lekker en ook nog wel wat weg hebben van rose, alleen dan zonder die wrange nasmaak haha), en gingerbeer en dat was helemaal prima. Ook gewoon leuk verder. Vanochtend las ik een aantal appjes van anderen die toch een aardige kater hadden en toen dacht ik wel; chill dat ik dat dus nu ook niet heb. Niet dat ik vandaag heel productief ben maar voel me iig niet zo verrot, haha.

Verder merk ik eigenlijk vrij weinig trouwens, al is 3 weken misschien kort om echt dingen te merken? Of misschien heb ik de laatste 2 weken te veel stress, wat weer voor slechter slapen etc zorgt waardoor ik t allemaal niet echt merk :sweat_smile: of ik dronk mss sowieso niet zodanig veel dat ik het echt merk gestopt te zijn nu.

Ik heb ook nog niet verder gedacht of ik het hou bij deze maand of niet. Ik denk uiteindelijk niet dat ik echt helemaal ga stoppen, maar wil ook niet straks in oktober dan weer zo’n inhaalslag gaan maken zo van “nu mag het weer!!” Om me heen doen ze nu ook deels mee door soms ook gewoon mee te doen met alcoholvrij of het in ieder geval af te wisselen.

3 likes