Ik pas - 30 dagen geen alcohol

ik kom hier ook meedoen! Ik heb na afgelopen weekend besloten tot het eind van het jaar semi-nuchter te willen blijven. Ik had voor mezelf bedacht max twee glazen alcohol op een evenement, geen andere middelen. Dus niet helemaal hetzelfde als het topic aangeeft, maar het sluit er wel op aan. En wel zoveel mogelijk niet drinken natuurlijk, maar het zit hem voor mij meer in dat niet ‘all the way’ (naar de tering) gaan en ik denk dat ik dat wel kan. Ik heb komende tijd trouwens ook niet heel veel evenementen gepland staan.
Ik zit al een tijd niet super lekker in mn vel en ik merk dat die weekenden uitgaan heel leuk kunnen zijn, maar er ook wel inhakken qua stemming, gezondheid en wat ik met die tijd ook kan doen (meer tijd voor hobby’s en soort van opladen).

2 likes

Nou de 30 dagen zaten er op zich woensdag al op, hoewel ik had gezegd september, haha. Ik vond het prima te doen eigenlijk, maarrrrr ik ben niet in de situaties gekomen waarin ik het lastiger zou vinden niet te drinken. Geen dates en niet uit geweest. Nou ga ik vanavond uit en inmiddels twijfel ik een beetje, haha. We gaan eerst wat drinken bij iemand thuis en ik neem sowieso al wel een fles alcoholvrije rose mee, maar misschien dat ik me toch ook laat verleiden tot 1 aperol spritz oid. Hopelijk hebben ze ook een beetje degelijke opties bij die tent waar we daarna heen gaan, dat er niet alleen maar standaard bier en cola is ofzo.

Ik heb inmiddels weer meer zoiets van dat het prima zou zijn om af en toe te drinken, maar niet standaard altijd, en niet in m’n eentje thuis bijv ofzo. Maar ergens voelt dat een beetje als terugkrabbelen, haha. Omdat ik dus ook aan de ene kant wel benieuwd ben hoe uitgaan zou zijn zonder te drinken. Ik weet ook totaal niet of m’n medicatie nog steeds die vergelijkbare reactie geeft eigenlijk.
Ik wil denk ik vooral niet meer ‘drinken om aangeschoten’ te worden als het ware. Dus geen treurig bier meer ofzo. En op zich is 0.0/<0.5 bier wat dat betreft prima, maar ik mis dus wel een beetje de variatie daarin, van die wat meer speciaalbiertjes enzo.
Met borrelmomenten op werk sowieso vind ik eigenlijk de alcoholvrije opties wel prima, dan ben ik ook de rest van de avond niet irritant half aangeschoten - wat fijn is want dan kan ik nog wat doen aan mn studie, haha (en in theorie sporten).

Maargoed, ik weet nog steeds niet of ik daadwerkelijk maat kan houden (en of een maximum van 2 op een avond ofzo zou werken) en ergens probeer ik met alcohol wel een beetje bepaalde dingen qua onzekerheden uit de weg te gaan, dus ik ben er nog niet over uit. :sweat_smile:

1 like

Ik heb afgelopen week weer wat gedronken, ik ben ook op vakantie en was eerder begonnen dan 1 september. Ik heb het eerder gehad over die “bodemdrang” (of in ieder geval bijna gedachteloos een volgend glas inschenken) en ik heb het gevoel dat dat ook al veel minder is en ik hoop echt dat dat zo blijft als ik weer alleen, thuis en aan het werk ben, want dat zijn voor mij juist de momenten dat ik het meeste dronk.
Ik ben nu all inclusive op vakantie dus kan in principe continu drinken als ik dat zou willen :joy: maar merk dat 1 wijntje bij het eten volstaat, 1 cocktail, etc.
Maar zoals ik zei, maandag begint de werkweek weer en ik wil me vanaf dan houden aan niet drinken, tenzij uit eten of op een evenement, en dan ook echt tot het einde van het jaar oid. Het is goed bevallen!

3 likes

Ik begin vandaag met Sober October, heb me er helemaal niet mentaal op voorbereid, dus ben benieuwd hoe het gaat deze maand

3 likes

Het gaat me eigenlijk best makkelijk af! Ik ben 2 weken terug officieel begonnen na een avondje uit. Morgen ga ik bij een vriend eten en heb aangekondigd dat ik niet drink, neem zelf een paar alcoholvrije biertjes mee.
Ik ben benieuwd hoe de derde en vierde week gaan zijn.

1 like

Ik ga er ook weer voor. Net jarig geweest en nu tot kerst geen alcohol.

1 like

Ik heb vandaag dag 50 bereikt! :partying_face:

19 likes

Ik ben me de laatste tijd ook veel bewuster van m’n alcoholgebruik en heb zelf niet de ambitie om helemaal te stoppen maar zou wel wat minder willen drinken en misschien ook wel periodes niet.

Ik heb net het boek Sinds ik niet meer drink van Evi Hanssen gelezen, ook omdat Cynthia gezegd had dat dit bij haar het zaadje gepland om voorlopig te stoppen met drinken. Ik moet alleen zeggen dat het bij mij bijna een averechts effect had? Ik vond haar heel negatief over wat het haar opgeleverd had en dat ze vrij uitvoerig beschreef dat ze het toch wel echt mistte en het leven een stuk saaier vond. Ik zat eigenlijk de hele tijd te wachten op de omslag, want ik dacht die zal vast wel gaan komen maar voor mijn gevoel kwam die helemaal niet. Behalve dat ze op een gegeven moment meer ging accepteren dat het leven saaier was. Daardoor dacht ik alleen maar van joe dat wil ik niet hoor, dan maar iets minder fit. Het heeft me wel (verder) geïnspireerd dus om wat selectiever te drinken, dus af en toe op momenten dat je denkt dat het echt wat toevoegt (en daar dan ook streng in te zijn voor mezelf), maar zeker niet om te stoppen.

Ik ben wel benieuwd of meer mensen haar boek gelezen hebben en dit ook zo hebben ervaren?

1 like

Ik ben vandaag 9 dagen gestopt met drinken
Ik heb al zoveel verleidingen moeten doorstaan :joy:
Vandaag zelfs een fles wijn gekocht voor vriendinnen en toegekeken hoe zij die opslurpten.
Mijn vader gisteren over de vloer en die wist nog niet dat ik gestopt was en hij had een flesje meegenomen, ik heb hem 2 glaasjes ingeschonken van die fles en verder verzocht hem maar weer mee naar huis te nemen
Zaterdag had ik een eerste date met iemand en dit zou een reden zijn om twee relax drankjes te nemen. Hij dronk wel, ik niet. Was heel leuk nuchter.

Mijn eigenlijke plan is om november niet te drinken maar misschien langer en misschien wel voor altijd

6 likes

Met de feestdagen in het vooruitzicht: wat zijn jullie favoriete alcoholvrije bubbels?

1 like

Ik heb de drank geregeld voor het kerstpresentje van mijn collega’s en wilde ook per se een alcoholvrije optie. Dat werd deze en het is heerlijk!

Oh en verder ben ik @Madam-Mikmak nog steeds eeuwig dankbaar dat ze me een fles alcoholvrije rosé van Faber heeft gegeven.

3 likes

Je bedoelt dan denk ik eerder champagne achtig of niet?
Ik vind deze sparkling rose de lekkerste tot nu toe (al heb ik ook weer niet heeeel veel geprobeerd);
https://producten.makro.nl/shop/pv/BTY-X673405/0032/0021/Henkell-Sparkling-Rosé-alcoholvrij-750-ml

Alleen wel wat lastiger te krijgen, hier en daar op wat websites en zie m bij makro/hanos maar daar kom je niet zomaar in toch. (Mijn tante haalt m af en toe voor me)

En zag deze bij de AH in de app maar is denk ik van gall en gall?

Ik ken m zelf niet maar de recensies op de website van gall en gall klinken positief dus ga deze denk ik ook eens proberen!

Oh of misschien dat ik deze ook probeer;

Maargoed deze laatste twee heb ik zelf dus nog niet geprobeerd, misschien heeft iemand anders hier ze al eens gehad?

1 like

De Vendanges is echt lekker!

3 likes

Tijdens m’n zwangerschappen deze veel gedronken, vind hem echt lekker en niet te zoet:

Verkrijgbaar bij de AH.

4 likes

In Tilburg zit nu een alcoholvrije slijterij, ik kreeg er daar eentje die ik gewoon goor vond zo erg smaakte het naar prosecco. Ik zal eens kijken of ik hem tegenkom op insta, maar volgens mij heb je al voldoende keuze uit tips!

Ik ben nu niet per se geen alcohol aan het drinken maar ik heb vooral ook heel veel gingerbeer gedronken. Waarvan ik eigenlijk niet snap waarom er bier in de naam zit, haha. Maar dat gaat me minder snel vervelen dan limonade/hele zoete dingen.

En misschien niet helemaal gerelateerd aan de alcohol (bij mij is het deels ook om minder koffie te drinken), maar ik heb de afgelopen tijd ook gewoon weer allerlei soorten thee in huis gehaald en dat drink ik ook vrij veel. Misschien niet per se super feestelijk in eerste instantie maar zo in de winter zoiets warms :smiling_face_with_three_hearts: en gaat minder snel vervelen dan warme chocolademelk of iets haha. Ik ben dan verder echt totaal geen thee snob dus heb gewoon van allerlei dingen uit de supermarkt. Qua losse thee heb je wel ook allerlei van die winter mixen enzo. Misschien dat ik dat trouwens ook maar ga halen voor de feestdagen, is ook net wat specialer dan gewone thee en een goede afwisseling qua drinken op een avond

Hoeft toch geen zoete meuk te zijn? Daar houd ik ook niet van, maar als je goede hebt is het vergelijkbaar met een brut.

2 likes

Het is ergggg duur, maar ik ben wel fan van deze voor een mocktail voor de feestdagen:

Toen ik net stopte met drinken vond ik de alcoholvrije wijn echt een uitkomst, tegenwoordig houd ik er eigenlijk niet meer zo van.
NA bier (sportzot of vandestreek ipa) drink ik wel nog regelmatig.

2 likes

Ik ben heel benieuwd naar de Nona Spritz! Hoe gebruik je deze Nona? Als wat voor ‘alcohol’?

Sportzot is overigens niet non alcoholisch, er zit een heel laag percentage alcohol in (<1%). Maakt je misschien niks uit hoor, maar ik kwam daar tijdens mijn zwangerschap achter toen ik echt geen alcohol wilde drinken.

De Nix en Nix slijterij (o.a. in Haarlem) is leuk om inspiratie op te doen! Je kan daar ook proeven. Wel even opletten want niet alles is echt alcoholvrij.

1 like

Haha volgens mij hebben wij precies dit gesprek over Sportzot al eens eerder gehad! Mij maakt het niks uit maar goed dat je het zegt.

Ik gebruik het als een gin! Wil binnenkort eens proberen of ik niet zelf zoiets kan maken

1 like