Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Oh oeps, zwangerschapsbrein haha!

Ben heel benieuwd naar je recept/resultaat als je zelf iets maakt! Ik heb nu drie alcoholvrije ‘gin’ geprobeerd:

• The Stillery : voor mij was deze veel te bloemig, een beetje als het drinken van parfum.
  • Seedlip spice 94: een heel lekkere, kruidige ‘gin’. Echt lekker spicy! Dit is wat mij betreft de meest echte.
  • Ceder’s crisp. Licht en komkommerig. Daar hou ik met echte gin juist helemaal niet van maar smaakte me nu heel goed. Ik zou hier eerder een zomerdrankje van maken dan nu thuis bij de borrel.

Ook nog een wijn aanrader. Geeft echt het wijngevoel in je mond. De eerste slok vond ik even wennen, de laatste slok had ik nauwelijks door dat er geen alcohol in zat. En lekker betaalbaar. Ik kocht 'm bij de slijterij om de hoek maar ook te krijgen bij Nix & Nix slijterij online.

2 likes

Nu al zin in 30 dagen niet brak zijn :partying_face:

3 likes

Ben je altijd brak dan na een drankje?

Nee gelukkig niet, maar als ik helemaal geen alcohol drink weet ik in ieder geval zeker dat ik het ook niet word.

3 likes

Ik ben tegenwoordig soms serieus brak na 2 wijntjes (en soms helemaal niet na een avond uit met veel drank, geen idee waar dat aan ligt) en als ik niet brak ben voel ik alsnog dat ik heb gedronken.

2 likes

Ja er is bij mij de laatste jaren ook geen peil op te trekken. Soms ben ik na 2 of 3 wijntjes al brak, dat ik me echt afvraag waar ik dat aan heb verdiend, en soms kan ik een hele avond in de kroeg staan en echt denken ‘morgen gaat niet leuk worden’ en dan sta ik fris en fruitig op. Ik merk inderdaad ook wel wat jij zegt dat ik ook na maar 2 drankjes me vaak minder scherp voel de volgende dag, brak is een te groot woord maar ik merk wel dat ik gedronken heb. Dat is voor mij wel nieuw de afgelopen jaren.

2 likes

Ik doe ook mee! Afgelopen jaar al een gezondere relatie met alcohol ontwikkeld maar merk dat ik behoefte heb aan een alcoholvrije maand.
Deze maand staan er drie examens gepland en ben ik gemiddeld 50 uur met school en werk bezig dus kan het me ook niet permitteren om brak te zijn.

Ik heb wel twee verjaardagen op de planning maar denk dat ik 0.0 spebi’s ga halen.

Yes! Ik ben ook helemaal in. Ik ben op 21 december al begonnen met alcohol te laten staan. Heb ook de intentie om langer door te gaan dan alleen eind januari. Ik wil graag zien of ik nu beter slaap en meer energie krijg. Merkte dat ik veel last had van katers, ook na 2 glazen en ik dronk vaker dan me lief is, ook doordeweeks.

We hebben wel een midweekje vakantie en een avondje vrienden van amstel live op de planning, maar hey ik heb er tijdens kerst en o&n ook weinig moeite mee gehad om de wijn te laten staan, dus let’s go!

6 likes

Ik geniet echt van mijn kater vrije zaterdag. Het is nog geen half 2 en ik heb al zoveel dingen afgetikt in plaats van dat ik nu pas het gevoel heb dat ik iets kan en wil doen.

1 like

Zo dom, ik wilde deze maand niet drinken maar gaf afgelopen weekend een etentje en heb toen toch wijn gedronken omdat ik de fles al open had gemaakt voor het maken van risotto :woozy_face: Ik ga gewoon opnieuw beginnen, dus mijn dry january loopt nu van 8 januari tot 8 februari.

ja dan is het lastig om niet een glas te nemen!

Tip trouwens voor alle niet drinkers:ik vries tegenwoordig wijn in ijsblokvormpjes in. Die kun je perfect gebruiken om mee te koken!

10 likes

Ik dronk de laatste maanden 5/6 dagen in de week, maar mag van mezelf nu alleen in het weekend drinken. Nu is het enige dat ik drink Hugo, dus het voelt meer als kinderchampagne, maar toch… Alcohol is alcohol en voelde me er echt niet meer prettig bij. Maar het helpt me wel lekker te relaxen na veel stress op werk.

Wat een goed idee, thanks! Ik heb het gelijk met de overgebleven wijn gedaan.

1 like

Ik heb gisteren met een vriendin besloten om dry Feb te doen! We baalden eigenlijk allebei dat we t nieuwe jaar niet lekker waren begonnen dus onder t genot van een glaasje wijn hebben we de handen geschud :joy: maar heb er helemaal zin in. Kwam tot de schrikbarende realisatie dat ik eigenlijk nog nooit een maand niks heb gedronken….

3 likes

Ik doe het ook! Gaat best goed. Vorig jaar heb ik ivm sport de alcohol van januari - begin juli laten staan, en voelde me wel echt fitter.

Merk dat ik daardoor wel ook echt veel bewuster met alcohol omga (na die alcoholvrije periode dus), drinken is heel standaard in mijn studentenleven dus het was even schakelen soms.

Op het moment drink ik ook niet, sowieso tot iets van 4 februari, maar misschien nog wel langer niet.

Hahah same! Ik doe nu zelf dry janaury maar het is goed te doen alleen vind ik het op zaterdagavond toch wel lastig. Terwijl ik de eerste week ook op vakantie ben geweest en dat was geen enkel probleem maar zaterdagavond vind ik toch een beetje saai.

1 like

Hier gaat het goed! Mijn man en ik doen samen mee met ikpas. We vinden allebei dat we beter slapen en beter uitgerust wakker worden. We gaan ook wat eerder op bed, normaliter hadden we op vrijdagavond vaak “ah nog één glaasje, we maken de wijnfles leeg”, met water/fris/0.0 heb ik die neiging niet of minder.

IkPas raadt trouwens aan om helemaal geen alcoholvrije dranken te drinken tijdens dry January, omdat het de stap naar alcohol kleiner maakt en de associatie met alcohol blijft. Ik drink nog wel gewoon 0.0 in de weekenden. Hoe doen jullie dat?

Ik vind 0.0 vaak lekkerder dan de hele avond fris of water drinken, ik drink het ook minder snel op dan een ijsthee bijvoorbeeld. Vooral de 0.0 IPAs vind ik lekker.

Wat ik ook lekker vind is ‘specialere’ limonades etc, die drink ik ook niet zo gauw weg.

2 likes

Ik drink wel gewoon 0.0 en ook die <0.5 dingen trouwens. Dat is dan zo’n klein percentage dat ik het verwaarloosbaar vind. Het gaat me ook niet om geen druppel alcohol binnenkrijgen, maar gewoon even een tijdje niet standaard alcohol drinken omdat ik het dan zelden bij één glas kan houden. De gewoonte doorbreken zegmaar.
Voor mij vergroot dat juist niet de stap naar alcohol heb ik het idee. Eerder andersom denk ik? Dat ik dan zo’n biertje ook wel prima vind voor het idee. Ik vind frisdrank echt helemaal niks dus met cola of fanta maak je me ook niet blij en alleen spa rood is ook zo saai. Al vind ik ginger beer ook wel een fijne en dat hebben ze vaak ook wel.

4 likes

Ik drink wel 0.0 omdat ik frisdrank en limonades vaak niet lekker vind en anders echt alleen water / thee / spa rood kan drinken. Dan vind ik het lekker voor de afwisseling.