Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Door medicijnen mocht ik niet drinken en het idee was dat ik die medicijnen maar twee weken moest nemen. In eerste instantie had ik nog net geen aftelkalender gemaakt met wanneer ik weer een wijntje mocht maar toen de periode medicijnen werd verlengd (en ik eerst baalde) zat ik ineens op 62 dagen geen alcohol.

Drie weken geleden wel wat wijntjes gedronken en de volgende dag voelde ik me zo klote al kwam dit vermoedelijk ook deels door de medicijnen. Terwijl dit al minder dan ‘normaal’ was (mijn normaal was niet normaal). En vind mezelf ook helemaal niet zo leuk ofzo met weer wijn in mn mik.

Ik snap op dit moment vooral heel erg slecht hoe ik het elke dag wijn enzo maar zo normaal vond en hoe vaak ik gaar aan dagen ben begonnen.

Mijn hoop is een beetje om ooit iemand te zijn die een wijntje kan nemen bij een borrel of diner en het daarbij houdt. Mag sinds vandaag stoppen met die medicijnen maar heb nergens nu de drang om een wijntje te pakken. Nu weer 22 dagen zonder. Pak wel een alcoholvrij biertje om het een beetje te vieren. (Het werd een langer en warriger verhaal dan ik in gedachten had :sweat_smile:)

3 likes

Maar echt hoor met die medicatie! Het is voor mij een blessing in disguise geweest. Want ik was al wel vaker even gestopt (oftewel doordeweeks niets en dan zodra het vrijdag 17:00 was hopla weer door). En dan werd het toch weer snel doordeweeks ook weer een/twee drankjes en voor ik het wist was ik weer een halve fles verder. Het ziek worden en overlijden van mijn moeder zorgde er ook voor dat het nog makkelijker ging. Maar dan zegt iedereen om je heen ook alleen maar dat het logisch is. Terwijl dat voor mij ook een kleine schreeuw om hulp was dat het niet goed ging.

Dat van die dikke katers beschrijf je zo goed, want idd die had ik nooit echt functioneerde okay want ik stond gewoon elke dag een beetje gaar op. Tot ik idd drie weken geleden weer iets dronk en de volgende dag dacht ja maar ik wil dit niet?

En het normaliseren ook, maand geleden ofzo ging ik uit eten en daarna naar een voorstelling. De vriendin waarmee ik was zei gelijk oh prima dan drink ik ook die avond niet misschien wel eens goed. Maar ze ging toch dan maar een cocktail drinken en nog wat biertjes etc. Vond dat zo’n gekke gewaarwording (maakt me verder ook niets uit maar zeg dan niet dat je niet gaat drinken). Zelfde met dat ik vertelde te kunnen stoppen met die medicijnen ‘oh de wijn staat zeker al koud?’

Voorlopig blijf ik nog even alcoholvrij en haal sowieso niets in huis. Maar volgende week ga ik met mijn vriend uit eten en weet dat die tent geniale cocktails maakt, maar misschien hebben ze ook wel lekkere alcoholvrije cocktails. Die maak ik nu ook vaak zelf thuis (gingerbeer, beetje appelsap, bruiswater, citroen erbij en klaar). Merk wel dat dit de eerste poging is waarin ik het beeld wat ik van mezelf had (lekker alleen hangen op de bank met een wijntje) geen prettig idee meer vind, en dat is al een heel groot verschil.

5 likes

Ik ben eigenlijk van de een op de andere dag gestopt. Ik ontdekte dat ik het eigenlijk helemaal niet meer vind passen bij wie ik wil zijn. Wel lastig, want sta nog met een been in het studentenleven en sommige contacten zijn wel echt gebouwd op alcohol, en dan is dat toch ook wel spannend. Maar houd het nu al 2 weken vol ondanks bruiloften, gala’s, terras en feestjes!

3 likes

Nog meer mensen die vanaf nu een aantal weken willen stoppen? Ik wil wel zien wat het met m’n heftige PMS (pmdd) doet.
Ben nu wat boeken aan het lezen over het stoppen met alcohol en voel dat dit nu de tijd is om eens door te pakken .

1 like

Dit topic is al even inactief, maar ben toch benieuwd. Zijn er mensen die in januari niet gedronken hebben of van plan zijn niet te drinken voor een bepaalde tijd? Ik merk dat nu ik op reis ben ik niet meer drink en ik onbewust een dry januari heb gedaan (met oud en nieuw wel gedronken).

Ik heb twee jaar geleden een maand en wat weken niet gedronken, bewust tijdens de feestdagen en was daar eigenlijk heel blij mee. Trigger was na een super dronkenavond van de fiets te zijn gevallen en de volgende dag echt ziek van de alcohol plus een schaafwond op mijn kin. Lekker gênant op werk… Ik was echt iemand die niet vaak dronk, maar als ik dronk dan ook echt meteen veel (minimaal zes glazen, soms zelf tien en ik ben klein en licht). Door die maand stoppen ben ik gaan inzien dat ik vaak drink omdat ik de verwachting heb dat een avond gezellig gaat worden. Kreeg er de laatste jaren ook wel eens opmerkingen over in de trant van: ‘jij kan aardig doordrinken!’, waarschijnlijk omdat ik niet zo groot ben en men het niet verwacht. Maar ook dat het écht een sociaal geaccepteerde drugs is waar ik in zekere zin wel verslaafd aan was. Verslaafd op dezelfde manier zoals wel meer mensen verslaafd aan drank zijn, niet de klassieke alcoholist die de dag start met een biertje (ook echt een misvatting, maar dat is een ander verhaal).

Inmiddels drink ik nauwelijks, ook buiten de reis om niet en ik wil misschien helemaal stoppen op een rood wijntje een paar keer per jaar na voor de smaak. Al merk ik ook dat het me niet meer smaakt óf dat ik meteen een halve (oke, hele) fles wil. Alcoholverslaving is een ding in mijn familie, dus ben me er wel bewust van. Anderen die ervaring hebben met nooit meer drinken?

3 likes

Ik ben sinds midden december voor onbepaalde tijd gestopt met alcohol drinken.
Het gaat tot nu toe erg makkelijk, nog geen lastig moment gehad.
Ik denk dat het pas moeilijk wordt als ik met een bepaalde vriendin zou afspreken.

Ik doe wel al jaren aan niet drinken tijdens de vasten periode, ongeveer 44 dagen.
Dus zo bijzonder is het niet voor mij om een korte periode niet te drinken.
Nu is het ongeveer 2 maanden en voelt goed.

Alcohol verslaafden in mijn omgeving zorgen ook voor een afkeer. Omdat ik neer kijk op hun gedrag wilde ik de laatste jaren ook al minder drinken en ondertussen neig ik naar helemaal stoppen.

Ik hoop het minstens tot Pasen vol te houden omdat ik de vasten periode dan weer helemaal mee doe.

3 likes

Ik ben niet gestopt met drinken maar wel heel erg geminderd en ik merk dat het me inmiddels ook een beetje tegen gaat staan? Hierdoor kom ik in een spiraal terecht waarbij ik steeds minder drink en dat bevalt me eigenlijk prima. Ik drink sowieso alleen nog maar wijn en dan eigenlijk ook alleen als ik deze écht heel lekker vind. Dus bijv. een glas duurdere wijn tijdens een etentje.

2 likes

Doe ik ook! Geen pils meer en zo

Hoe bevalt jullie het niet drinken van alcohol? Ik heb dit jaar nog geen alcohol gedronken. Ik mis het nog niet. Alleen soms wel de gezelligheid rondom een wijntje drinken. Toch raar dat een glas ice tea ofzo anders voelt

Gek hé! Ik drink nu zo af en toe wel, maar als ik soms een tijdje niet drink helpt dat ‘gezellige’ moment wel door bijvoorbeeld een niet alcoholisch drankje in een wijnglas (of ander) glas te (laten) schenken.

1 like

Ik merk dat mijn interesse in uitgaan en feesten veel minder is en dat ik meer naar evenementen ga waar mensen sowieso al nuchter zijn. Dat is voor iedereen anders, maar voor mij bijvoorbeeld ecstatic dance.

Ja gek toch dat een vorm van een glas verschil maakt. We zijn toch rare mensen :wink:

1 like