Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Hoe is het jullie gisteravond vergaan? Ik heb gisteravond spa rood met citroen gedronken. Heel stom misschien maar ik ben best trots dat ik me niet heb laten verleiden tot een wijntje.

3 likes

Dit weekend ging mij ook goed af! Alcoholvrij bier in de kroeg is echt prima, en gister toen er wat vrienden bij mij aten heb ik ipv wijn water uit een wijnglas meegdronken haha. Ik heb wel net kaarten gekocht voor een festival, en ga binnenkort ook daten/pubquizen, dat vind ik toch wel lastig, dat zijn toch wel gelegenheden waar ik altijd graag bier drink.

Hmm ik heb gisteravond mijn wildcard ingezet en achteraf denk ik, dit had eigenlijk net zo goed zonder alcohol gekund. Maar ik stond op een borrel en kende in het begin niemand, dan maakt een biertje het toch makkelijker.

1 like

Ik doe voor het eerst mee met Ik Pas. Ik drink normaal eigenlijk alleen in het weekend, dus de uitdaging valt voor mij mee.
Wat ik alleen vervelend vind is dat ik het gevoel krijg dat nu iedereen denkt dat ik zwanger ben. Daardoor zou ik bijna een borrel gaan drinken om het ‘te bewijzen’. Kennen jullie dit gevoel?

1 like

Vandaag tijdens een nieuwjaarsborrel voor het eerst deze maand een moment gehad waarop ik het normaal gesproken heel gezellig had gevonden om mee te drinken - maar ik heb het vol gehouden! Na dit moment wel nog meer motivatie om het echt de hele maand vol te houden.

2 likes

Dit inderdaad! Ik heb al een paar keer de opmerking over een eventuele zwangerschap gehad.

Ik doe ook mee en gek genoeg heb ik er (nog) geen moeite mee. Misschien doe ik het langer dan 1 maand. Wie ook?

3 likes

I’m in

2 likes

Ja wel herkenbaar. Al weten de mensen die dichtbij staan dat er écht geen kind meer gaat komen.

1 like

Ik vind het wel gek eigenlijk hoe snel mensen alcohol drinken, bijv mijn vriend drinkt bier en ik cola. Ik hoef echt niet elk half uur een glas cola!! Stel je voor je gaat uit en je drinkt 14 cola’s hahaha.
Maar voor alcohol vind ik het niet gek klinken. Dat besef je pas als je het niet drinkt.

7 likes

Ja ik vraag me dat ook altijd af waarom dat is! Als ik aan de cola zit dan heb ik na 3/4 glazen op de hele avond echt wel genoeg, terwijl ik makkelijk het ene biertje na het andere neem. Misschien toch het verslavende van alcohol waardoor je meteen meer wil? Bedoel bij cola ben ik de smaak na een stuk of 3 glazen wel zat en bij bier of wijn heb ik dat helemaal niet. Het is eerder dat ik dat dan op een gegeven moment bewust afsla omdat ik denk ik heb nu wel genoeg gedronken dan dat ik er geen zin meer in heb.

Omdat je er dronken van wordt en dat is best wel lekker, van 1 bier krijg je een lekker gevoel, van 2 nog lekkerder en dat gaat gewoon zo door.
Je gaat je niet per colaatje beter voelen ofzo dusja als je eenmaal geen dorst meer hebt is het wel klaar!
Bovendien drijft alcohol ook nog vocht af dus je kan ook wel blijven drinken omdat je dorst houdt

1 like

Ik kondigde laatst aan bij een vriendin dat ik heel januari niet drink en dus zal borrelen met een colaatje. Reactie: “Wat een onzin. Maar zelf weten hoor.”
Ik vind dat bot. Mijn zin om dan af te spreken zakt dan wel.

Ik zou dit ook wel kwetsend vinden. Alsof je niet leuk genoeg bent zonder alcohol??

1 like

Vervelend dat ze zo reageerde! Ik heb ook een aantal van zulke reacties gehad, voornamelijk mensen die zeiden dat het qua gezondheid in één maand nog weinig uithaalde. Maar de meesten zeiden het wel op een toon waardoor ik het idee had dat ik ze nog kon uitleggen waarom ik het deed en ik heb ze toen ook mijn motivatie uitgelegd. Toen begrepen ze het meer. Maar het ligt natuurlijk ook erg aan de toon waarop die vriendin van jou het zei en of je het idee hebt dat ze het meer zou snappen als je je motivatie uitlegt.

2 likes

Bij mij gaat het wel goed! De eerste moeilijke avond was donderdag toen k met een collega en haar vriendinnen ging eten, ik kende niemand behalve haar dus het begin was lastig. Maar al snel was het gezellig! Bij mij helpt het wel echt om iets anders lekkers en speciaals te drinken, kombucha of alcohol vrij bier.

Volgende week ben ik de hele week op een conferentie en op donderdag is er feest, dus dan ga ik mn wildcard wel in zetten denk ik. Wel met een max van 3 drankjes,ik wil niet weer bingen.

2 likes

Wat een lompe opmerking zeg.

Ik heb vanavond een avondje met vrienden waarbij ik normaal gesproken wel zou drinken. Heb nu maar Fanta voor mezelf ingeslagen, haha. Behalve thee en wijn is er zĂł weinig drinken dat ik lekker vind, kom ik ook nu weer achter.

1 like

Vind je water met een smaakje lekker? Spa grapefruit vind ik een aanrader.

Mwa, de meesten niet. Deze hadden we toevallig pas in huis maar vind ik ook niet lekker. Ik ben een makkelijke eter, drinken daarentegen
 :sweat_smile:

1 like

We zijn halfweg! Ik vind het niet drinken ergens wel fijn. Ik hoef bv. niet na te denken als ik alcohol aangeboden krijg maar ik die week al vrij veel gedronken heb. En hoera voor geen katers. Hoe gaat het bij jullie?