ik ben 1 mei begonnen samen met een vriendin. zij heeft t helaas al opgegeven maar ik ga nog steeds lekker. of nou ja, als ik eerlijk ben heb ik er eigenlijk (bijna) elke dag moeite mee… vooral de eerste twee weken van mei. maar goed dat is ook de reden dat ik het doe, pakte echt overal een glas wijn bij. sinds 1 januari dronk ik zowat elke dag, m.u.v slechts een paar dagen. slaat helemaal nergens op. wil vanaf 1 juno het drinken beperken tot max. 2 keer in de week maar dat lukt sowieso wel, deed ik voor 2020 ook
Ik heb 1x gecheat en meteen spijt. De volgende dag was ik echt brak. Ik hoefde ook nog maar 7 dagen. Maar goed, ik moet zeggen dat het ‘een drankje drinken omdat het kan’ (geen vaststaande verplichtingen vanwege corona) er nu wel een beetje uit is dus dat is in ieder geval positief. En ik ga gewoon door want het bevalt me verder goed.
Doe je goed! Zijn er specifieke momenten waarop je het moeilijk hebt?
zonnige middagen op mijn dakterras, na een lange wandeling, na een productieve dag, begin/einde van het weekend… wanneer niet eigenlijk
Mijn eerste - oorspronkelijke - doel van 30 dagen heb ik gehaald! Meteen besloten om er 100 dagen van te maken want merkte dat ik emoties graag wilde wegspoelen met drank. Vind het ook heel rustig in m’n hoofd dat ik niet hoef te bedenken of ik al ‘mag’ drinken die dag en hoeveel wijn er nog is. Dit klinkt zo wel heel triest als ik het zo opschrijf, maar ik zat echt in een neerwaartse spiraal. Het is nog steeds niet zo dat ik elke ochtend zingend uit bed sprong en er unicorns dansen in de woonkamer maar ik heb wel rust! Had ook veel darmklachten, die zijn ook minder geworden. Ben benieuwd wat de komende 66 dagen me gaan brengen. Als m’n vriend nu een biertje pakt en ik graag mee wil borrelen maak ik een gezellig glas met crodino, Spa rood en ijsblokjes. Net aperol spritz!
Ik drink nu niet sinds 23 maart (kwam er bij toeval achter dat ik een verhoogde waarde had in mn lever) en ik merk dat ik een beetje bang ben om weer te gaan drinken. Ik wil van de zomer best wel eens weer een cocktail, maar ik vind dat meteen ‘eng’. Of een baileysje. Hoe doen jullie dat na de ik pas dagen?
Is inderdaad lastig, het is zo gekoppeld aan gezellige momenten! Misschien zijn er wel andere drankjes of snacks waar je jezelf echt mee kan verwennen.
@Plukkies goed bezig!! Herkenbaar wat je zegt ook over alcohol willen nemen om niet met emoties om te moeten gaan, en dat het fijn is om niet te moeten nadenken over het drinken. En fijn ook dat je wat rust vindt. Het 1e wordt makkelijker en het 2e nog beter .
Ben je iemand die makkelijk 1 drankje kan doen en dan kan stoppen met alcohol? In dat geval zou ik me niet echt zorgen maken en zoals @wonderland suggereert een max. aantal dagen per maand ofzo aan jezelf geven.
Als je iemand bent die moeilijk maar 1 of 2 glazen kan drinken maar doordrinkt eens je iets op hebt zou ik wel iets voorzichtiger zijn. (ik val zelf in deze groep)
Hmm ja ik weet dat niet echt? Ik heb het nog nooit echt bij 1 moeten of willen houden
Ik zou beginnen met jezelf voor te nemen 1 cocktail te nemen en zien hoe dat gaat, en gewoon wat in de gaten houden hoe het evolueert. Of eventueel met je dokter bespreken /deze zomer nog eens testen? Dronk je hiervoor eigenlijk veel/vaak?
En waarom vind je het eng?
Jaa ik dronk heel veel en vaak, kan natuurlijk ook niet anders met verhoogde waarden. @Jetje omdat ik bang ben dat mn leverwaarden weer omhoog gaan en het een serieus probleem wordt zeg maar
Hmm ja. Ik vind matig drinken zelf heel moeilijk (en alcohol blijft ook gewoon een verslavende stof). Heb je het even stoppen met je dokter besproken? Ik zou vragen wat die denkt over terug ‘opbouwen’ en hoe dat het beste kan zodat je lever gezond blijft.
Nee ik hoefde van hem niet te stoppen maar ik wilde dat gewoon zelf. Morgen spreek ik hem weer voor een andere bloedtest dus dan vraag ik het even na idd
Er is nooit meer echt een vervolg gekomen eigenlijk
Ik denk er over na om geen alcohol meer te drinken tot kerst en dan echt goeie wijn te kopen om dan te drinken op eerste en tweede kerstavond en daarna weer verder te gaan met niet drinken voor onbepaalde tijd.
Niet drinken gaat mij beter af dan gematigd drinken en ik merk dat ik mij echt een stuk fitter voel zonder en zou ook graag wat meer spier en minder vet willen dus dat gaat ook makkelijker zonder alcohol.
Zijn er nog meer die er over nadenken weer een tijdje niet te drinken of al bezig zijn?
Wel over nagedacht ja. Misschien ga ik wel met je meedoen. Met alle corona gerelateerde stress pak ik toch elk weekend weer wijntjes terwijl ik beter slaap zonder heb ik begin dit jaar gemerkt.
Goed idee! Ja ik merk dat ik me ook echt veel minder drink en me daardoor beter voel afgelopen (rare corona)maanden. Fijn om ‘s ochtends fris te zijn, blijf ik positiever en actiever door. Vind deze heel lekker, dat scheelt.
Insel Brauerei Surfers summer ale <0,5% https://www.ah.nl/producten/product/wi460662
Ik ben toevallig nu twee weken gestopt en ga nog 2 weken door, misschien nog iets langer. Deze twee weken zijn echt supermakkelijk gegaan en omgevlogen zonder dat ik door had geen alcohol te drinken, maar ga vanaf morgen meer mensen zien dus dan zal het wel weer lastiger worden. Maar ben al over de helft, dus komt wel goed
Ja met sociale afspraken is het lastiger. Ik heb eerder dit jaar ook iets van drie maanden niet gedronken toen we allemaal nog thuis zaten vanwege Corona en niks konden en vond dat prima. In de zomer met mooi weer en afspreken met vrienden op het strand etc was lastiger dus eigenlijk vind ik het helemaal prima dat we de herfst in gaan. Succes met je laatste weken in ieder geval!