Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Is inderdaad lastig, het is zo gekoppeld aan gezellige momenten! Misschien zijn er wel andere drankjes of snacks waar je jezelf echt mee kan verwennen.
@Plukkies goed bezig!! Herkenbaar wat je zegt ook over alcohol willen nemen om niet met emoties om te moeten gaan, en dat het fijn is om niet te moeten nadenken over het drinken. En fijn ook dat je wat rust vindt. Het 1e wordt makkelijker en het 2e nog beter :smile:.

1 like

Ben je iemand die makkelijk 1 drankje kan doen en dan kan stoppen met alcohol? In dat geval zou ik me niet echt zorgen maken en zoals @wonderland suggereert een max. aantal dagen per maand ofzo aan jezelf geven.

Als je iemand bent die moeilijk maar 1 of 2 glazen kan drinken maar doordrinkt eens je iets op hebt zou ik wel iets voorzichtiger zijn. (ik val zelf in deze groep)

Hmm ja ik weet dat niet echt? Ik heb het nog nooit echt bij 1 moeten of willen houden

Ik zou beginnen met jezelf voor te nemen 1 cocktail te nemen en zien hoe dat gaat, en gewoon wat in de gaten houden hoe het evolueert. Of eventueel met je dokter bespreken /deze zomer nog eens testen? Dronk je hiervoor eigenlijk veel/vaak?

2 likes

En waarom vind je het eng?

Jaa ik dronk heel veel en vaak, kan natuurlijk ook niet anders met verhoogde waarden. @Jetje omdat ik bang ben dat mn leverwaarden weer omhoog gaan en het een serieus probleem wordt zeg maar

Hmm ja. Ik vind matig drinken zelf heel moeilijk (en alcohol blijft ook gewoon een verslavende stof). Heb je het even stoppen met je dokter besproken? Ik zou vragen wat die denkt over terug ‘opbouwen’ en hoe dat het beste kan zodat je lever gezond blijft.

Nee ik hoefde van hem niet te stoppen maar ik wilde dat gewoon zelf. Morgen spreek ik hem weer voor een andere bloedtest dus dan vraag ik het even na idd

1 like

Er is nooit meer echt een vervolg gekomen eigenlijk

Ik denk er over na om geen alcohol meer te drinken tot kerst en dan echt goeie wijn te kopen om dan te drinken op eerste en tweede kerstavond en daarna weer verder te gaan met niet drinken voor onbepaalde tijd.
Niet drinken gaat mij beter af dan gematigd drinken en ik merk dat ik mij echt een stuk fitter voel zonder en zou ook graag wat meer spier en minder vet willen dus dat gaat ook makkelijker zonder alcohol.

Zijn er nog meer die er over nadenken weer een tijdje niet te drinken of al bezig zijn?

2 likes

Wel over nagedacht ja. Misschien ga ik wel met je meedoen. Met alle corona gerelateerde stress pak ik toch elk weekend weer wijntjes terwijl ik beter slaap zonder heb ik begin dit jaar gemerkt.

4 likes

Goed idee! Ja ik merk dat ik me ook echt veel minder drink en me daardoor beter voel afgelopen (rare corona)maanden. Fijn om ‘s ochtends fris te zijn, blijf ik positiever en actiever door. Vind deze heel lekker, dat scheelt.
Insel Brauerei Surfers summer ale <0,5% https://www.ah.nl/producten/product/wi460662

4 likes

Ik ben toevallig nu twee weken gestopt en ga nog 2 weken door, misschien nog iets langer. Deze twee weken zijn echt supermakkelijk gegaan en omgevlogen zonder dat ik door had geen alcohol te drinken, maar ga vanaf morgen meer mensen zien dus dan zal het wel weer lastiger worden. Maar ben al over de helft, dus komt wel goed

4 likes

Ja met sociale afspraken is het lastiger. Ik heb eerder dit jaar ook iets van drie maanden niet gedronken toen we allemaal nog thuis zaten vanwege Corona en niks konden en vond dat prima. In de zomer met mooi weer en afspreken met vrienden op het strand etc was lastiger dus eigenlijk vind ik het helemaal prima dat we de herfst in gaan. Succes met je laatste weken in ieder geval!

Ik heb ook echt meer aan mijn vrije dagen als ik niet drink de avond ervoor en thanks voor de tip! Ik drink zelf vooral wijn en vind de nep versie daarvan altijd teleurstellend maar soms drink ik kombucha en anders gewoon Spa rood.

1 like

Sorry dat ik los reageer op iedereen, ik ben moe en vergat dat je kan samenvoegen haha.

Mijn slaap is ook een stuk beter zonder. Ik heb een fitbit en mijn hartslag gaat ook standaard 10 slagen per minuut omhoog na veel wijn. Echt confronterend om te zien eigenlijk.

2 likes

Ik wil Sober October gaan doen met mijn vriend, we drinken sowieso te veel maar nu met mijn verjaardagsweekend hebben we echt het varken uitgehangen haha.

Zonet €85 uitgegeven aan cocktails maar goed je wordt maar één keer 30 natuurlijk :cry:

3 likes

Ik zie steeds die stoptober reclames op tv (hoezo is dat 28 dagen, oktober heeft 31 dagen) en bedacht me dat ik dat misschien ook wel met alcohol kon doen.

Maar tegelijkertijd weet ik weer niet of ik per se echt wil stoppen ermee. Misschien vind ik t ook al prima om niet meer alleen te drinken thuis (niet dat ik dat elke dag doe hoor, maar zo nu en dan) en het verder ook bij bijv 2 wijn houd ipv dat ik dan de neiging heb om door te blijven drinken en de volgende dag koppijn heb. Maar ja ook dat gebeurt niet wekelijks oid.

Nou ik denk er nog even over na.

Het plan is tot kerst niet te drinken. Gisteren twijfelde ik nog maar na een nacht slapen denk ik wel dat dat een prima plan is. Een aantal vriendinnen vinden het wellicht jammer / minder gezellig maar dat is dan zo.

Interessant dat jij het ook terug ziet op je fitbit! En een maand is ook al helemaal prima natuurlijk.

Stoptober vind ik ook wel een mooie ja! Denk dat ik dat ga doen. Wel gauw even Jillz 0.0 inslaan :laughing:

1 like