IKEA topic

Wij hebben ze ingekort, juist aan de bovenkant en dan een nieuw gat geboord voor de bovenkant van de kast zeg maar. Dus zijkanten ingekort. Achterplaat volgens mij niet, die hebben we gewoon iets lager geplaatst, die steekt dan iets uit onder maar is niet erg ivm de plint.

Wij hadden kasten van 238 uit het oude huis en hier zijn niet alle plafonds even hoogšŸ˜‚. Op 2 vd 4 slaapkamers paste ze en op 1 niet en hebben we er aan de bovenkant 5cm afgehaald en ook bij de deur. Kast is prima stabiel maar staat ook wel strak tussen vloer en plafond.

2 likes

Die bring back friday actie van Ikea is echt te gek! 177 euro teruggekregen voor 4 Besta kasten die ik 5 jaar geleden gekocht had en die we weg wilden doen. Het item dat we nodig hadden was 179 euro dus voor 1,25 een nieuw meubelstuk :laughing:

25 likes

Nice!

Alleen wel jammer dat het niet voor alle meubels is. Ik ga mijn ikea stoel (en misschien pax kasten) weg doen en dit zitten beide niet bij de actie. Toch jammer, want ik vind de actie wel echt goed!

Jammer dat het niet voor pax is inderdaad. Ik ben benieuwd hoe dit rendabel is voor Ikea want vind het bedrag dat je terug krijgt best fors. Heb er destijds rond de 550 euro voor betaald dacht ik.

Ze verkopen de artikelen weer in de koopjeshoek.
Wij hebben onze eettafel, nachtkastje en cd rekje ingeleverd. De tafel is alweer door verkocht!

4 likes

Niet alles is toch weer te verkopen? Ik heb namelijk een oud bureau dat ik wel zou willen inleveren, want ik krijg er volgens Ikea nog 22 euro voor. Maar er zitten best wel zichtbare beschadigingen op dus het lijkt me niet dat iemand dat nog wil kopen.

2 likes

Dat weet ik ja, maar ik vraag me af wat Ikea er dan nog voor zal vragen? Geen idee wat doorgaan het kortingspercentage is in de koopjeshoek.

Bij de tafel was het dezelfde prijs als wat wij ervoor gekregen hadden. De andere twee heb ik niet zelf gezien. Kortingspercentage is normaal zo’n 25%

2 likes

Dan wordt het materiaal gerecycled! In principe is het uitgangspunt om niks weg te gooien maar soms zijn producten zodanig beschadigd of vies dat het niet meer te redden valt. Dan wordt het uit elkaar gehaald en zijn er in sommige vestigingen bijvoorbeeld restant hout bakken waar klanten gratis hout mee kunnen nemen. IKEA streeft er sowieso naar om voor 2030 volledig circulair te zijn en daar horen dit soort keuzes ook bij.

23 likes

Ah dat is wel een heel goed idee dan inderdaad! Mooi initiatief.

1 like

Maar hoe heb je dit dan met de deuren gedaan? Of sluiten die nu gewoon wat lager/voor de plint?

Mijn 236 pax moet binnenkort ook naar een lager huis … spannend… Ik had ook het idee wat van de onderkant af te halen.

2 likes

Ik heb voor mijn nieuwe huis onze pax ingekort. Maar ik hoefde maar 2 cm dus heb t van de bovenkant afgehaald en kon toen precies een gaatje gebruiken wat daar toch al zat om de plank weer in te bevestigen. Dus was veel makkelijker dan gedacht. Mooi is t niet per se aan de bovenkant, maar dat zie je toch niet. 6 cm is wel veel denk ik…

@apeiros de deuren zijn iets korter omdat ze normaal boven de plint uitkomen. In principe kun je de scharnieren dus gewoon wat verlagen en dan dekt de deur (een deel van) de plint ook

Ik dacht ook dat de onderkant afzagen makkelijker zou zijn maar geloof dat je dan heel veel stevigheid verliest

2 likes

@Nashville Ik krijg deze vraag echt dagelijks en wij adviseren juist vanuit IKEA dat Ć”ls je moet inkorten, dit altijd aan de onderkant doet (omdat je de stelpootjes kunt indraaien) en nooit meer dan 2/3 cm. Als je meer inkort dan verliest het element echt z’n stevigheid en kun je de kast niet zwaar belasten met kleding. Uiteraard staat het iedereen vrij in de kast te gaan zagen, maar het blijft geperst hout en is simpelweg niet gemaakt om veel te bewerken.

4 likes

Dit is zeker waar! Splintervrij en/of recht is t niet per se geworden haha

2 likes

Ik zou het even moeten checken, maar volgens mij zijn die ook boven ingekort want we kwamen er toen achter dat de deuren die wij hebben van hol zijn van binnen. In principe hadden ze ook gewoon iets over de plint kunnen hangen, maar man vond het lelijk dat in 1 kamer de deuren dan lager hingen dan in de andere kamers (alsof ook maar iemand dat ziet).

@Stofdoek helemaal mee eens. Het is niet echt materiaal dat is gemaakt om nog te bewerken en hoe zonde als het dan mis gaat bij je net gekochte kast. Bij ons was het inkorten of een nieuwe kast kopen dus mooi project om uit te proberen

2 likes

Met enige zekerheid te zeggen wordt dat april! Ze worden langzaam aan de systemen toegevoegd dus dat is een goed teken. Klein voorbehoud natuurlijk vanwege grondstoffen tekort maar het is redelijk zeker. Beige en antraciet!

@Suikerklontje ja inderdaad! Klanten komen vaak met foto’s van instagram en pinterest make-overs met PAX kasten. Vaak op maat gezaagd, maar daar zitten zoveel kanttekeningen aan (welke zaag je gebruikt, of je de kast verankerd, welke deuren je kiest, hoeveel eraf gehaald word etc.)

1 like

Ja,ik was al bang dat het te veel zou zijn om af te zagen. Dan wordt het toch een andere kast, omdat ik wel de stevigheid wil natuurlijk. Bedankt iedereen!

4 likes

Ik dacht gelezen te hebben dat je de platsa niks vindt maar ik vind die echt heel fijn en meer flexibiliteit qua afmetingen.

De Platsa kast an sich vind ik wel mooi, maar ik vind de kleuren die ze hebben niet heel mooi passen bij de kleuren in onze slaapkamer. De kast is namelijk qua afmetingen perfect inderdaad.

3 likes

Bedoel je de deuren dan?

Ik heb een oude kast bijv met plakfolie bekleed, miss is dat nog een idee als daar je smaak bij zit maar is best veel keuze in.

4 likes