IKEA topic

Ja klinkt nogal suf zo, maar ligt zink op het balkon en balkon pal op het zuiden, dat wordt een soort bakplaat zonder iets er op (wordt echt gruwelijk heet, letterlijk dat mn slippers vastsmelten). We hebben nu dit er (tijdelijk) op, omdat we verwachten met zo’n 2 jaar te verhuizen. Dus niks er op is geen optie (want veel te warm), die houten vlonders zijn meer werk dan dat het qua “mooiheid” me waard was. Dus is vooral om even te staan om de was op te hangen of even een kopje koffie. Echt er zitten is toch niet te doen.

4 likes

Heeft iemand een idee of de Billy lades ook nog in het zwart gaan komen?

3 likes

Is een ikea hemnes nachtkastje (lade en plankje) makkelijk te verven/weer netjes te maken?

2 likes

Misschien liggen ze inmiddels al. Ik heb ze destijds gewoon met een kniptang op maat geknipt (in de plastic tussenstukken). Geeft natuurlijk wel iets minder mogelijkheden, omdat je geen hoekje van het hout af kunt zagen.

2 likes

Als je goed schuurt wel! Schuren, goed gronden en lang laten drogen en dan de kleur die je wilt.

Ik heb een hemnes ladekast geverfd maar heb niet lang genoeg gewacht tussen de lagen en dan blijft de verf zacht/ plakkerig en merk je ook als je aan het verven bent dat je het er weer af schuift met je kwast.

2 likes

Heeft iemand een spiegel-deur bij de Pax kast? En klopt het dat er al een handgreep op de kast zelf zit, dus kan je niet een andere erop plaatsen?
Ik kom er niet helemaal uit als ik de product informatie en reviews lees

3 likes

Ik had geen handgreep. Ik maak hem erboven open of via de andere deur.

2 likes

Ik heb die gehad! Kan me niet heugen of de handgreep er al zat maar er is inderdaad een handgreep die erbij hoort die je aan de zijkant bevestigd. Je kan niet door de spiegel heen boren voor een andere handgreep dan breekt hij.

2 likes

Komt zonder handvat, deze kan je er apart bij kopen. Ze hebben geloof ik wel maar 1 hadvat die bij de spiegeldeur past

2 likes

Ik heb een spiegeldeur, de VIKEDAL. Zie nu wel dat die uitlopend is want er staat laatste kans bij. Die is incl. handgreep die je aan de binnenkant bevestigt en die dan om de deur naar buiten buigt als het ware.
Je kunt identieke greepjes bijkopen voor aan een niet-spiegeldeur. Dat heb ik dus gedaan voor de witte deur die je ziet. De deuren heb ik zo afgesteld dat die greepjes net langs elkaar vallen en de deuren dus gewoon mooi dichtvallen.

Volgens mij is het bij die AHEIM zo dat de handgreep gewoon vastzit aan het frame om de spiegel heen zodat je eigenlijk geen keus hebt. Dat hield mij toen tegen, omdat ik die andere deur dus wit wilde en ik het lelijk vind dat er twee verschillende greepjes naast elkaar zitten. Er waren ook geen losse greepjes die identiek waren aan die van de AHEIM. Vandaar dus toen voor VIKEDAL gekozen en extra greepjes (OPPARYD) gekocht.

Foto’s kast

Edit: ik zie nu wel een afbeelding in de handleiding van AHEIM, blijkbaar moet je de handgreep wel zelf nog bevestigen maar het ziet er niet uit alsof je heel makkelijk een andere kan kiezen

3 likes

Haha ik zal je een eenduidig antwoord geven: op de uitgaande spiegeldeur, de VIKEDAL, kon je inderdaad nog een andere handgreep op bevestigen die je aan de achterkant vast maakt. Dat komt omdat de VIKEDAL een grijze deur is waar een spiegel op geplakt zit. De AHEIM daarentegen is een deur met een frame waartussen de spiegel zit. In dit frame zit een uitsparing waar je alleen de bijgevoegde handgreep op kan monteren. Beide deuren komen altijd met een handgreep, omdat je inderdaad niet in de spiegel kunt boren.

4 likes

Dank jullie wel allemaal voor de snelle reacties en foto’s :raised_hands:t3:

Haha duidelijk!
Begrijp ik het goed dat de meegeleverde handgreep bij de Aheim de Billsbro is, dus zou ik willen dat alles matcht, kan ik deze ook los erbij bestellen voor de andere deuren?

Het is een cadeau voor mijn moeders huis, begin juli zal ik bestellen dus even de vraag of het evt dan toch de Vikedal wordt. Als die er nog is tegen die tijd.
Edit; zie dat de uitgaande Vikedal ook niet meer beschikbaar is voor bezorging, nog even los of de juiste maat er is. Dus wordt zeker Aheim

2 likes

Nee de handgreep van de AHEIM is niet te verkrijgen als losse handgreep. Ik moet wel zeggen dat deze zodanig onopvallend is dat ik het zelf niet storend vind. Ik vond de handgreep van de VIKEDAL veel meer in het oog springen. Ik heb eigenlijk zelden dat klanten hierop afknappen en ik verkoop toch heel wat AHEIM’s per week haha. Misschien zelf even kijken in de winkel? Houd wel rekening dat het frame roestvrijstaal is en het dus het mooiste is als de handgrepen dat ook zijn.

2 likes

Ja ik ben echt een pietlut haha maar ik wist meteen, het moet matchen haha. An sich vond ik de Aheim mooier, dat het echt een frame is.
Maar de handgreepjes-obsessie is real haha

2 likes

Het was absoluut niet om jou neer te zetten als overdreven hoor, ik begrijp dat over die handgrepen zeker wel! Ik ben ook een zeikerd als het gaat om symmetrie :rofl: Jullie moesten eens weten wat voor een (kleur)combinaties mensen soms maken en dat ze dan om mijn mening vragen :clown_face:

4 likes

Haha dat lijkt me zo lastig hoe je daarop moet reageren!
Het kwam trouwens ook wel hoe de Aheim in de winkel gepresenteerd werd.
Volgens mij ook een kast met dus als ene deur Aheim met dat greepje, en dan daarnaast een deur met die hele langwerpige greep, dat ik dacht help haha

1 like

Dankjewel voor uitgebreid reageren!

Ik vind het ergens wel een beetje on-Ikea of beter gezegd onlogisch dat ze een spiegelkast verkopen met een vaste handgreep, die verder niet los wordt verkocht. Terwijl het vaststaat dat de spiegel altijd onderdeel uitmaakt van een grotere geheel. Zodat je je kastdeuren nooit geheel kunt matchen. Hoe wellicht onopvallend ook, maar voor de oplettende kijkers onder ons @Lavender95 wel direct te zien :wink:

Lijkt me een kleine moeite en Ikea is normaliter ook wel van handige oplossingen…
Uiteraard geen wereldramp hoor, ik ga vlg week de winkel bezoeken!

1 like

Ben afgelopen weekend naar Ikea geweest en na lang wikken en wegen de strandmon gekocht, wel online want ik wist 100% zeker dat hij in elkaar zat en je alleen de pootjes moest draaien. Jaren geleden ook ooit zn stoel gekocht en die kreeg ik toen niet mee met de auto.
Dus wikken en wegen, uiteindelijk online besteld. Vandaag binnen gekregen, echt super netjes en fijn afgeleverd.
Ik maak de doos open, helemaal blij, tot ik dus zag dat je hem nu in elkaar moet zetten.
Humeur drop :joy:

Nu kring ik de zijkanten er niet goed op, dus ik laat het zitten voor vandaag🥲

1 like

Tegenvaller
Voor een vlg keer evt, je kunt bij je bestelling de montage informatie bekijken op voorhand!
Zo zie je of iets al (half) in elkaar is gezet of veel werk nodig heeft

1 like

Normaal gesproken doe ik dat ook, ik wist alleen niet dat ze het veranderd hadden!
O well. Morgen maak ik gehaktballen van die stoel

1 like