Impopulaire meningen #2

Maar jij hebt BAAT bij je medicatie denk ik?

Deze meneer werd helemaal gek… van de pillen…
of mensen worden apathisch… dan is er geen baat bij en moet er toch een andere oplossing zijn.
Denk dat @Shadina dat bedoeld met onnodige medicatie.

Zelf heb ik ook antidepressiva geslikt, dat was toen echt modig. Maar in combinatie met intensieve therapie en ten einde van de therapie hebben we afgebouwd…

1 like

Ik vind een pet als hoofddeksel bij een vrouw zo ordinair staan.

29 likes

@Shadina @Fishing Mijn excuus als mijn reactie hard en bot over kwam. Ik snap ook wel dat ik de nuance in Shadina’s bericht beter had moeten lezen/oppakken. Het is ook zo dat de farmaceutische industrie soms vreemd in elkaar zit. Maar ik kan ook wel uit ervaring zeggen dat je soms inderdaad meer medicatie moet slikken om de bijwerkingen van het enige tegen te gaan dan dat je het in de basis echt nodig zou hebben. Tenminste, zo is dat bij mij op een bepaald punt gegaan: 1 medicatie die echt mijn “laatste optie” was, 4 keer per dag een megagroot tablet, bovenop de tabletten die ik ergens voor nodig had. Daar werd ik zo misselijk van dat ik daar weer een pil tegen moest nemen, anders kon ik niet functioneren, want om het uur kotsen. En omdat ik ondertussen 16 pillen slikte moest ik ook maagtabletten. En enkel omdat die 1 medicatie onmisbaar was.

Het blijft heel erg lastig, hoor.

6 likes

Als aanvulling op je ‘idee’ dat er ook andere mogelijkheden zijn die effect kúnnen hebben.
Het is aangetoond dat bij bijvoorbeeld dwangstoornissen alleen CGT behandeling (therapie dus) effectiever is dan medicatie. Ook de combinatie medicatie + CGT , is nauwelijks effectiever (minimaal significant) dan enkel CGT. (zie de “POTS study”)

Vaak wordt medicatie voorgeschreven om een periode te overbruggen, of als ondersteuning. Het idee; je hoeft niet tegen de wind in te fietsen. Medicatie maakt dat de wind stil komt te liggen, maar je moet nog altijd blijven trappen om vooruit te komen.

Helaas wordt medicatie soms ook ingezet met als doel de wind mee te krijgen, en helemaal niet meer te hoeven trappen (paradox voor therapie). Het is soms een geld kwestie: er is niet genoeg behandeling beschikbaar… Maar ik denk dat menig behandelaar graag anders zou zien!! In hoeverre de farmaceutische industrie hier invloed op heeft, durf ik m’n vingers nooit zo goed aan te branden…

En het is vervelend, want zodra je dan stopt met die medicatie, komt het in volle hevigheid weer terug terwijl je bij therapie ook een lange termijn oplossing kan vinden…

@Westwood Ik snap zéker dat als je er “in zit” het gewoon verrot is. Ik hoop alleen dat elke pil die er boven op komt; je wel degelijk verbetering geeft <3 Niks is zo rot als afhankelijk zijn van zo iets als een ‘pilletje’. Dan wel voor psychische dan wel lichamelijk pijn…

5 likes

Ik weet niet of je nou echt kan varen op deze ‘docu’s’ als waarheid, ze zijn heel erg gekleurd en laten vooral een kant van het verhaal zien met een duidelijke beïnvloedende boodschap.
Sowieso gek dat iemand zoveel verschillende soorten medicatie nodig heeft en het is goed daar kritisch op te zijn, maar ook hierbij heb je volgens mij niet kunnen zien hoe deze meneer er aan toe is als hij dit niet gebruikt? Dus lijkt me lastig oordelen of men er juist aan doet dit schema zo aan te houden.

11 likes

Er zijn gewoon psychische aandoeningen die niet op te lossen zijn zonde medicatie, net als bij lichamelijke aandoeningen, omdat je bijv. een stof die andere mensen wel aanmaken niet of minder aanmaakt. Maar ook (veel) mensen met bijv schizofrenie kunnen niet beter worden met enkel therapie, zonder medicatie.
Het is gewoon afhankelijk van waar je last van hebt.

Het lijkt me overigens altijd goed als artsen kritisch zijn op medicatie, maar zelf besluiten dat je iets niet nodig hebt lijkt me niet echt een goed idee.

*waarom het overigens ook voor kan komen dat iemand 20 pillen moet slikken is omdat ze op die manier doseren. Mijn sibling slikt bijv. 20 dezelfde pillen per dag omdat ze op die manier doseren. Anderen hebben misschien genoeg aan 2 pillen maar diegene (bijna 2 meter, 100+ kilo) heeft een hogere dosis nodig.
Ik snap wel dat als mensen zo veel pillen zien dat ze denken ‘waar is dat voor nodig’ maar dat is in dit geval omdat die pillen zo worden gemaakt. Ze zouden voor diegene ook pillen met een hogere dosis kunnen maken zodat diegene er maar 1 of 2 nodig heeft maar als ze dat voor iedereen persoonlijk moeten doen dan is daar natuurlijk geen beginnen aan.
(Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van een van de redenen die het kan hebben en het kan een slecht teken zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet.)

16 likes

Denk je dat een ontwikkelaar bewust een medicijn zo maakt dat je er bijwerkingen van krijgt?

Ik hou niet van muziek. Ik luister dan ook nooit vrijwillig muziek. Snap niet dat sommige mensen het OV aan kunnen met ook nog eens herrie muziek in hun oren of studeren met een achtergrondmuziekje?
Heel veel mensen in mijn omgeving vinden dit heel raar, maar ben ook niet echt opgegroeid met muziek. Van mijn moeder moest het volume altijd zachter, omdat ze dan hoofdpijn kreeg en heb dat denk ik overgenomen.
Voel me ook altijd zo’n intens saai persoon, omdat ik niet op de hoogte ben van de nieuwste artiesten en nummers

7 likes

Ik vind alle kerst avatars helemaal niet leuk want ik herken helemaal niemand meer :tired_face:

17 likes

Door jouw post heb ik er ook eentje genomen, sorry :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik heb nooit een vaste identiteit gehad. De ene keer ben ik een No Doubt mijt, de andere keer een cavia met coupe de windhoos.:joy:

7 likes

Wat betreft cosmetische chirurgie/ingrepen en photoshop ben ik het gewoon niet eens met wat vaak hier wordt gezegd. Iedereen zegt ‘het is haar lichaam’, ‘you do you’, ‘moet ze zelf weten’ etcetera maar ik vind dat eigenlijk best wel toxisch. Kan niet ontkennen dat het iemands eigen keuze is, maar ik vind dat er wel snel aan voorbij wordt gegaan dat iemand dat doet onder de druk van een onmogelijk schoonheidsideaal en daarmee in het proces alleen maar dat schoonheidsideaal verder bevestigt en nog dwingender maakt voor anderen. Ik vind wel degelijk dat je er anderen ook (indirect) schade mee doet. Zelfde met photoshop.

47 likes

Haha gvd

(eigenlijk mag ik niet klagen want heb zelf ook een kerst avatar, maar ik herken mezelf nu ook nooit meer)

1 like

Dit heb ik ook! Ken maar één ander persoon die er ook niet van houdt, door de rest word ik aangekeken alsof ik heel raar ben. Ik ben trouwens wel opgegroeid met muziek, maar ik vind het eigenlijk bij alles storend. Ik kan echt niet werken en/of leren met muziek. Soms vergeet ik gewoon zelfs dat het bestaat en dat mensen het heel belangrijk vinden. Maar idd, voel me altijd heel wereldvreemd als er zo’n heel gesprek over muziek is en ik daar zo zit van: eeh tja, ik heb werkelijk geen idee waar dit over gaat.

2 likes

Ik denk ook wel eens aan botox, maar vind het dan lastig te verenigen met het idee dat ik mezelf wil accepteren zoals ik ben.
(Edit: hier stond een plusteken die opeens vervangen werd door een opsommingsteken) Mocht ik ooit een kind krijgen dan wil ik het bijbrengen dat hij/zij goed is zoals hij/zij is en eruitziet en dat ouder worden erbij hoort. Hoe kan ik dat uitleggen als ik zelf botox laat spuiten.

4 likes

Eens.
Ik vind het best jammer dat ik best wat mensen op insta volg die alleen stories waarin ze praten posten met een filter eroverheen.
Ik vind mezelf er prima uitzien maar als ik zo’n filter aanzet dan denk ik altijd ohh kijk hoe mooi, terwijl dat onzin is (en het beeld letterlijk nep is) en ik denk dus dat het zien van weinig echte gezichten daaraan bijdraagt.

4 likes

Dit wou ik ook aanhalen. Voor heel veel mensen met mentale gezondheidheidsproblemen is hun medicatie de enige manier om een draaglijk leven te leiden. Zeggen dat ze toch maar even therapie moeten proberen is ongelofelijk reducerend en eerlijk gezegd beledigend.

8 likes

Ik hou van Rituals en ik heb er al teveel van gekocht (kutduur natuurlijk)! There, I said it!!!

27 likes

De kaarsen en oliescrubs zijn mijn favoriet :heart_eyes:

1 like

Je doelt op dopamine? Bij depressies?

Dit valt ook onder lichamelijke aandoeningen ipv geestelijke geloof ik.