Als aanvulling op je ‘idee’ dat er ook andere mogelijkheden zijn die effect kúnnen hebben.
Het is aangetoond dat bij bijvoorbeeld dwangstoornissen alleen CGT behandeling (therapie dus) effectiever is dan medicatie. Ook de combinatie medicatie + CGT , is nauwelijks effectiever (minimaal significant) dan enkel CGT. (zie de “POTS study”)
Vaak wordt medicatie voorgeschreven om een periode te overbruggen, of als ondersteuning. Het idee; je hoeft niet tegen de wind in te fietsen. Medicatie maakt dat de wind stil komt te liggen, maar je moet nog altijd blijven trappen om vooruit te komen.
Helaas wordt medicatie soms ook ingezet met als doel de wind mee te krijgen, en helemaal niet meer te hoeven trappen (paradox voor therapie). Het is soms een geld kwestie: er is niet genoeg behandeling beschikbaar… Maar ik denk dat menig behandelaar graag anders zou zien!! In hoeverre de farmaceutische industrie hier invloed op heeft, durf ik m’n vingers nooit zo goed aan te branden…
En het is vervelend, want zodra je dan stopt met die medicatie, komt het in volle hevigheid weer terug terwijl je bij therapie ook een lange termijn oplossing kan vinden…
@Westwood Ik snap zéker dat als je er “in zit” het gewoon verrot is. Ik hoop alleen dat elke pil die er boven op komt; je wel degelijk verbetering geeft <3 Niks is zo rot als afhankelijk zijn van zo iets als een ‘pilletje’. Dan wel voor psychische dan wel lichamelijk pijn…