Depressie is vooral serotonine tekort! Depressie wordt overigens ook steeds vaker beschreven als neurodegeneratieve stoornis. Onderzoek laat zien dat hersenstellen afsterven door (langdurige) depressie, dus het is zeker een ziekte die veel beter “opgelost” kan worden met medicatie. Helaas is iedereen ook weer anders dus antidepressiva X helpt niet bij iedereen (want het werkt allemaal net even anders).
Maar zo zijn er veel meer ziektes die in de dsm staan als mentale stoornis maar zo’n enorme biologische basis hebben dat medicatie voor veel mensen de enige optie is. Je kan in theorie ook met een gebroken been leren leven zoals veel mensen met een depressie dat maar moeten kunnen, maar het is toch net even iets effectiever als je gewoon wat gips om dat been doet
Ik begrijp wat je bedoelt en ben het hier ook wel mee eens.
Zo zijn mensen met schizofrenie ook niet “mentaal” ziek. Maar heeft het te maken met neurotransmitters en verwerking van informatie. Het is een zichtbare (op scan’s) hersenaandoening die door medicijnen in evenwicht blijft.
Zie het als een soort hersenschudding…
De benaming “ het zit tussen je oren” geld eigenlijk nauwelijks meer.
Angststoornissen zijn ook in principe overprikkelende hersenen. Heeft te maken met conditionering en is in principe dus ook lichamelijk.
Zo kan ik nog wel even doorgaan
Haha ja klopt, maar ja om dat nou tussen de oren van mensen die vinden dat medicatie onzin is te krijgen is nogal lastig. Ben het verder helemaal met je eens hoor (ik studeer zelf ook biologische psychiatrie dus ik ben hier elke dag mee bezig :’) )
@anon50122296 @Kurisu Wat vinden jullie dan van therapie als dat ingezet wordt voor bijvoorbeeld therapie en schizofrenie?
Het is denk ik vooral het feit dat psychiaters heel snel medicatie voorschrijven ipv eerst te kijken hoe het gaat met therapie.
Als je Bijvoorbeeld iemand hebt die depressief is omdat zijn vrouw vorig jaar is overleden dan heb je een probleem wat je ook kunt oplossen door rouwverwerking/trauma verwerking. Om die persoon dan meteen anti depressiva te geven is lastig.
Terwijl de vrouw die vanaf de puberteit al depressief is en daar niet echt een oorzaak voor heeft, dan kan het inderdaad een gevoeligheid voor seratonine ( haal die 2 altijd door de war) zijn en heeft die wel heel veel baadt bij anti depressiva.
Ik ben voor het zo weinig mogelijk toedienen van medicatie, maar ik ben wel zeker van mening dat sommige mensen het nodig hebben en er ook heel erg veel aan kunnen hebben.
Het probleem in de psychiatrie is alleen dat er niet altijd het geduld is om cliënten te screenen wat precies de onderliggende oorzaak is. Mensen willen snel resultaat en daar zijn medicijnen natuurlijk erg geschikt voor
@anon50122296 Ah, ja, dat is ook waar. De GGZ is op dit moment zo gesatureerd dat er snel medicatie wordt voorgeschreven wanneer dat niet nodig is “om er maar vanaf te zijn”. En er komen ook heel veel mensen bij de huisarts met depressieve gevoelens, maar geen depressie, die dan alsnog eisen dat ze pillen krijgen “want ze zijn depressief”. Mensen die zo veel baat zouden hebben bij wat gesprekken, maar daar is geen plek/tijd/geld voor. Momenteel is de psychiatrie en de GGZ echt een soort starbucks, zo snel mogelijk werken en weer door
@Theanimals De huidige medicatie voor schizophrenie is niet top. Sterker nog, het kan maar 1 soort symptoom groep verbeteren. Zonder therapie heb je alsnog problemen in de andere 2 symptoom groepen, behalve als je nog meer pillen wil geven (en dat is ook niet goed). Daarnaast reageert maar 50-58% van patienten met schizophrenie op de huidige antipsychotica, en voor veel patienten is het ook moelijk om medicatie te nemen. Dus therapie is zeker wel goed, liefst in combinatie met medicatie.
Therapie is altijd wel goed hoor trouwens, de ene stoornis heeft er meer baat bij dan de andere. De ene persoon meer baat dan de andere.
Schizofrenie is een ziekte die zich openbaart rond je 30e en je hele leven al “in je zit”.
Het kan zich openbaren maar hoeft niet.
Als zo iemand kan leren wat zijn valkuilen zijn, wanneer hij in psychose raakt en hoe hij dat kan voor komen ( door middel van cognitieve therapie bijvoorbeeld of door schema therapie) dan is het voor sommige mogelijk om zonder medicatie te leven.
Alleen is het een ziekte die bij de een heel minimaal is en prima mee te leven terwijl de ander 90% van de tijd psychotisch is.
Dan heb je gewoon een anti psychoticum nodig.
Maar anti psychotica wordt bijvoorbeeld ook aan mensen met depressie of angst gegeven en daar ben ik niet zo’n voorstander van. Het is een paardenmidddel en de bijwerkingen/ afkickversxhijnselen zijn behoorlijk heftig
De negatieve symptomen… klopt idd daar is nog geen middel voor helaas.
Antipsychotica zou echt niet aan mensen met depressie of angst gegeven moeten worden, dan zijn het wel heel erg slechte psychiaters. Die patienten gaan daar echt geen baat bij hebben? Ja als het eerste generatie antipsychotica zijn misschien, maar dat zijn gewoon extreme slaapmiddelen. Overigens wordt antipsychotica idd ook vaak pas gegeven als er een psychose ontstaat, omdat er zo veel negatieve kanten aan antipsychotica zitten.
en voor je tweede bericht: ik ben op het moment een medicijn aan het ontwikkelen/plan opstellen ervoor dat wel de negatieve (en cognitieve!) symptomen kan verbeteren Misschien over een jaar of 6-8 dat het op de markt komt
Dat zou echt wel een uitkomst zijn!! De meeste mensen met schizofrenie hebben meer last van de negatieve symptomen ( vervlakking en apatie enzo) dan van de psychotische klachten zelf ( want die blijven door een anti psychotica natuurlijk meer op de achtergrond)
Ik zou het echt heel knap vinden als je dat kan ontwikkelen! Is behoorlijke moeilijke materie maar het zou zoveel mensen zo erg kunnen helpen!!
Klopt, het is echt een enorm probleem. Ons plan is heel goed te doen en zou een uitkomst zijn. Het enige probleem zou geld zijn, want op dit moment is schizophrenie (en alle andere mentale stoornissen, overigens) niet ‘hot’ in de farmaceutische industrie. Vooral dingen zoals kanker en MS krijgt geld En we zouden dan dingen zoals een patent moeten bekostigen, en de ontwikkeling, en bedrijven, etc.
Klopt, veel medicijnen gaan ook uit de handel vanwege financiële tekorten.
Zo jammer eigenlijk want er zijn zoveel mensen die er baadt bij kunnen hebben.
Schizofrenie komt nog best vaak voor, het is niet iets wat je nooit hoort ofzo.
Maar ook het feit dat er een taboe op rust werkt niet mee natuurlijk, “lichamelijke ziektes” worden eerder gefinancierd dan “mentale ziektes” gewoon puur omdat daar veel meer aandacht voor is.
Als er nou meer aandacht komt voor de psychiatrie dan zou er misschien ook meer geld voor vrijkomen
Schizophrenie is toch maar 0.4-0.6% van de wereldbevolking, dus helaas bij lange na niet genoeg om interessant te zijn.
Helemaal eens met dat taboe, trouwens. Mijn doel in het leven is echt om dat te verminderen, en de romantisering ervan ook. En het taboe op medicatie
Kom maar met een campagne plan, ik doe mee
Nee idd. Het zou zo veel schelen als het taboe weg zou zijn.
Maar helaas ben je voor veel mensen nog steeds “zwak” als je psychisch niet lekker gaat.
Ik blijf ook gewoon elke keer als ik iemand hier over hoor er op in gaan. Maar ben helaas geen president, anders had ik al lang een campagne gestart haha
Meer mensen zoals jij zou al helpen!
ik vind bloed laten prikken best leuk en fascinerend
Ik ook!
Ik ben toevallig ook net schizofrenie aan het bestuderen, en in onze cursus staat dat de prevalentie 1% is (en de leeftijd van de eerste symptomen 16-22j, terwijl in een eerder bericht hierboven door @anon50122296 staat dat het manifesteert rond 30j). Krijgen wij nu zo’n foute informatie of…? Want lijken mij toch grote verschillen. Ik ben overigens niet medisch opgeleid, is in het kader van forensische psychiatrie.
Bij mijn weten manifesteert het ook in de adolescentie. Prevalentie van 1% is wereldwijd lifetime (dus 1% van de mensen wereldwijd krijgt het eens in zijn leven). De cijfers die ik noemde zijn de prevelantie van een moment (op dit moment heeft 0.7% van de wereldbevolking schizofrenie)