Ah oke! Ik vind het wel een erg interessant thema en wat goed dat je aan een medicijn voor de negatieve symptomen werkt!
haha het is nog allemaal theorie he! Enorme kans dat het niets wordt, ookal is het in theorie supergoed, omdat niemand interesse heeft in schizofrenie
Naar wat ik weet komen de symptomen pas te voorschijn rond eind 20.
Maar schizofrenie is eigenlijk ook een verouderde term. Men spreekt nu van âpsychosegevoeligheidâ En daarin zijn natuurlijk een heleboel verschillen kwa intensiteit.
In theorie is het mogelijk dat in de puberteit een eerste psychose ontstaat of dat men zogenaamd ârandpsychotische belevenissenâ kan hebben.
Maar volgens de oude dm5 is schizofrenie âchronisch psychotischâ en dat gebeurd vaak pas rond eind 20.
Het is een heel lastig onderwerp waar nog niet zo heel veel over bekend is.
Als je er informatie over wilt zoeken kun je eens googelen naar Brenda Froyen, zij is een Vlaamse vrouw die zelf een aantal kraambed psychoses heeft gehad en zich nu inzet voor mensen met paychosegevoeligheid. ze heeft samen met een stichting ook een website waar heel veel informatie over te vinden is.
@slurfhondje Schizofrenie is overigens ook een van de meest heterogene ziektes die er bestaat, ook een van de redenen waarom medicatie ontwikkeling lastig is. Er is gewoon geen echte standaard en we weten ook vrijwel niks over de genetische basis.
We weten echt bijna helemaal niets over de genetische achtergrond van schizofrenie. Er lijkt wel een verhoogde kans te zijn als je in de familie ook schizofrenie hebt, maar welke genen het dan zijn, geen idee. Er zijn ook genen die bij sommige families met schizofrenie voorkomen, en bij andere weer niet.
Je hersenen zijn echt heel raar hoor, die doen ook maar gewoon wat
Ik wil wel eens een (straat)gevecht om te kijken hoe ver ik zou komen/of ik sterk zou zijn/of ik goede hoeken zou maken.
Ik vroeg aan vriendinnen/zus of zij daar ook wel eens over nadachten maar nee totaal niet :â)
Hahaha ja inderdaad, zoân bitchfight alleen dan met rake klappen ipv haartrekken, echt benieuwd hoe ver ik gekomen zou zijn! Destijds denk ik niet ver, nu misschien wel
Ik zat vroeger op een zelfverdedigingssport en meestal zeggen mannen dan van oh doe maar even wat je toen hebt geleerd en dan vind ik het ook altijd leuk om los te gaan Maar dan is het tegenover een man, dan ben ik over het algemeen niet zoveel waard.
Heb wel eens met uitgaan een irritante gozert bijna een klap voor zijn kop gegeven (zo eentje die bleef zeiken dat ik moest lachen en niet zo boos kijken), maar durfde toch niet.
Hoi hier ben ik. Ik zou niet meer bestaan zonder twee heftige medicijnen dankzij twee traumaâs en verneukte serotonineniveaus. Ik was ook team no-meds. Nu ben ik team âthank god thereâs medsâ.
Zoals je beargumenteert, was ik het tien jaar geleden met je eens. Gelukkig weet ik nu beter. En echt, ga niet oordelen over mensen in wiens schoenen je niet staat. Tenzij je zelf op de rand van de afgrond hebt gestaan en de afgrond je recht in je ogen terug keek, heb je echt geen idee. Dan kun je beargumenteren wat je wilt, maar je gebruikt feiten om je meningen te ondersteunen, terwijl je de pure wanhoop en het gigantische verdriet niet vóélt. Je voelt het niet door je hersenen razen. Je voel het niet in elke gedachte die zich in je hoofd vormt. Je voelt het niet bij elke handeling die je trage lichaam moet doen. Jij ligt niet 11 nachten achter elkaar wakker terwijl je de dood als enige uitweg ziet en zelfs zou verwelkomen. Jij ziet jezelf niet de tekst âhoogste gebouw in stad Xâ opzoeken en jezelf op louche online forums info inwinnen in hoe je waardig kunt sterven.
Hoop ik. Je hebt geen idee van de gedachten die mensen dan kunnen hebben, tenzij je ze beleefd hebt.
En natuurlijk wordt er te snel naar medicatie gegrepen en natuurlijk is die industrie zo kut als maar zijn kan. En misschien zou survival of the fittest soms wat meer vrijgelaten worden. Maar ik ben nu de fittest en ik was ooit the lowest of the lowest. Voor zover je dat kunt zeggen.
Mân pa neemt elke dag 15 medicijnen en heeft een gigantische kwaliteit van leven en is blij met elke dag die hem gegeven is. Heb je in je omgeving ĂŒberhaupt zulke gevallen of komt dit puur uit je hoofd en is het niet iets wat je ervaart?
Super veel mensen zijn ook oneerlijk over welke meds ze nemen, juist door dit soort (tering)stigmaâs.
Voor iedereen die zich ook maar een greintje zou willen inleven in de mentally challenged onder ons
Zo voelde het ongeveer in mijn kop voor 3 jaren, totdat ik medicijnen nam. Toen waren de scherpe randjes eraf. Dankzij die shit en jaren aan therapie schrijf ik nu dit bericht ipv dat je naar mijn graf kijkt op het kerkhof en denkt âwaarom is deze persoon zo jong gestorvenâ. Een rondje om mân huis lopen was al een opgave voor me, of het openen van een banaan.
I think I made my point. Sorry voor de duidelijke taal. Ik zal tot de dood ervoor strijden dat iedereen zân mening mag hebben en ik heb er respect voor dat je hem durft te uiten, maar ik zal ook tot de dood strijden voor de mentaal beperkten onder ons.
Want we zijn met velen en waarschijnlijk zijn er minimaal 5 mensen in je omgeving die ook zulke shit ervaren, maar van wie je het nooit zou verwachten.
Je hoort ons namelijk niet altijd irl, maar reken er maar op dat we er zijn en reken er maar op dat we bestaan dankzij onze meds.
Ik vind de ondertoon er dus wel naar neigen. Maar dat is wat ik eruit filter. Maarhee komen we op het aloude punt: ik zie de nonverbale communicatie niet.
Het zijn echt dit soort posts waardoor ik in vriendschappen pas na lange tijd durf te vertellen wat er âmis met mij isâ. Ik vind het prima als je met feiten aan komt kakken, maar mensen moeten uitkijken met puur de feiten neerleggen zonder de gevoelens ervaren te hebben.
Dus ik voelde even de noodzaak voor dit vanuit mân hart. Ik schilder het nu zo af, omdat de harde realiteit mensen nog wel eens anders kan laten denken.
Niet omdat ik niet begrijp wat ze wel zegt/bedoelt.
Fun fact als we in de huidige tijd zouden proberen paracetamol en aspirine te ontwikkelen, zouden die nooit door de veiligheid maatregelen komen we hebben geen idee hoe die eigenlijk voor pijnstilling zorgen en de bij effecten zijn enorm en enorm kwalijk. Maar we gebruiken het wel, want het werkt. Bijwerkingen zijn niet te vermijden omdat het zo lastig is om een stof te vinden die zo selectief is dat het op alleen het probleem gebied werkt maar als het medicijn is goedgekeurd, dan heb je er meer baat bij dan last van (in theorie want sommige mensen reageren dus niet op een bepaald medicijn). Alle hersenen en lichamen zijn ook anders. Er zijn hersenen en lichamen die kunnen afbouwen, en er zijn lichamen en hersenen die het voor altijd nodig zullen hebben omdat ze het mechanisme niet zelf hebben. Dom voorbeeld maar ik heb aangeboren lactose intolerantie. Mijn darmen hebben nooit lactase af kunnen breken, en zullen dat ook nooit kunnen, dus moet ik voor altijd die pillen gebruiken. Het ligt allemaal aan de persoon, genetica, ziektes, mechanismen, etc.
Volgens mij voeg ik trouwens nauwelijks iets toe haha. Kan alleen adviseren niet je medicijnen te minimaliseren als je ze nog nodig hebt, ik weet niet wat je neemt maar stoppen met bepaalde medicatie kan het probleem allemaal erger maken als het te vroeg of te snel gaat
Ja dat sowieso! Ik hoop voor je dat het kan/lukt/je gesteund wordt door de arts
@Kurisu Als je ooit mensen nodig hebt om het meer onder de aandacht te brengen dan kun je misschien bij Ypsilon terecht. Misschien ken je dat al maar dat is een vereniging van familieleden en naastbetrokkenen van mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor psychose die ook heel veel nieuws over wetenschappelijk onderzoek verspreiden onder de leden.
@anon50122296
Ik snap je punt trouwens wel over alleen slikken als je last hebt van een psychose maar sommige (veel? weer ik niet) mensen krijgen altijd een psychose als ze stoppen met medicijnen en dan moet je dus steeds op- en afbouwen, wat ook mega slopend kan zijn.
Wel eens dat de bijwerkingen soms net zo vervelend kunnen zijn. Volgens mij is dat ook een van de grootste redenen dat mensen uit zichzelf stoppen met medicijnen, naast denken dat je beter bent. Bij mijn sibling was âzoeken naar het medicijn dat het beste werkt met de minste bijwerkingenâ echt een strijd en eigenlijk ook onmogelijk. Je moet blijkbaar op één van de twee inleveren.
@grace
Zoals mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik is er weinig bekend over erfelijkheid maar bij mij hebben een overgrootouder, een grootouder en een sibling het. Natuurlijk niks wetenschappelijks aan maar zelf geloof ik niet echt meer dat dat toeval is.
Ik droom hier heel vaak over en in die droom heb ik dan geen kracht in mn benen. Echt heel naar is dat altijd. Ik hrb wel een x een soort bitchfight gehad, duurde maar kort. Zij was wel beter dan ik. Is denk ik al bijna 15 jaar geleden, maar ik weet nog steeds wie zij is. Nu pakken we vaak dezelfde les in de boksschool denk niet dat zij het ook nog weet
Ik haal er nu een andere essentie uit dan eerst, en zoals je het nu beschrijft snap ik je echt beter. Ik ga sowieso de docu kijken (want lekker veel tijd in de kerstvakantie) en ik denk dat we dan beter op één lijn zitten
Bijwerkingen van paracetamol?
Niet echt bijwerkingen, maar wel gevaarlijk dus zoals @Santeria laat zien. Te veel paracetamol is snel genomen en het lost je organen min of meer op
In het geval van schizofrenie is het beter om te blijven gebruiken ( waarschijnlijk de rest van je leven) en idd niet af te bouwen. Als je goed ingesteld bent dan zijn de klachten ook een stuk minder.
Ik doelde meer op mensen die 1 keer een psychose hebben gehad of de mensen die juist helemaal geen psychotische klachten hebben maar bijvoorbeeld angst of depressie. Anti psychotica wordt ook wel gegeven als slaap medicatie en dat vind ik eigenlijk heel kwalijk omdat het heel moeilijk is om af te bouwen. Er bestaat zelfs een dopamine-sensitiviteits-syndroom. Wat betekend dat mensen die heel lang anti psychotica gebruiken en dan stoppen psychotisch kunnen worden zelfs als ze dat nog nooit geweest zijn.
Noujaaaaa, dit vind ik een beetje bangmakerij.
Paracetamol is juist 1 van de bijna best onderzochte geneesmiddelen waarvan we eigenlijk heel goed weten dat er weinig bijwerkingen zijn (het klopt wel dat we niet precies weten hoe het werkt, maar dat is bij veel meer geneesmiddelen zo). Een overdosis is natuurlijk schadelijk, maar een overdosis water of zuurstof is ook schadelijk, en een overdosis is niet âsnel genomenâ, daarvoor moet je (met een gemiddeld gewicht) meer dan een doosje in 1x opeten, en zelfs dat is bij een gezond persoon die dat 1x doet meestal niet direct dodelijk.
Het is goed om je bewust te zijn van bijwerkingen en mogelijke schadelijke effecten van medicatie, maar deze posts onder elkaar suggereren een beetje dat een paracetamolletje voor je hoofdpijn op zondagochtend al dodelijk is.