Impopulaire meningen #2

Ja daar ben ik 't wel mee eens. Gister meurde het ook weer aardig op 't balkon, overal stond zo een ding te branden

Bij heel veel eten wat lang duurt denk ik: tja lekker maar ik had ook iets kunnen eten wat binnen een half uur klaar was geweest. Zoveel moeite voor bijvoorbeeld risotto en dan is het wel lekker, maar tja ik vind het gewoon niet belangrijk genoeg om veel tijd aan heel lekker eten te besteden. Het is ook gewoon binnen een kwartier opgegeten. Dan liever een stuk minder tijd/energie kwijt zijn qua koken maar dan wat minder lekker eten hebben. Over bbq’en denk ik ook heel vaak, en vroeger gourmetten al helemaal, ; dit kon ook binnen een kwartier klaar zijn gebakken in de pan of een half uur in de oven.

10 likes

Ik ook! Heb zo al goede nummers ontdekt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Ik heb denk ik een mening die misschien voortkomt uit onwetendheid ofzo, maar ik vind de antwoorden die ik online vind best wel vaag.

Even los van de crisis die zij nu doormaken: waarom krijgt de horeca eigenlijk fooi? Als hun CAO slecht is, dan zorg je toch voor een betere? Waarom heeft die branche zo’n uitzonderingspositie? Uit gewoonte?

Ik bestel toevallig nu eten en ik zie overal fooi staan terwijl ik dat nooit eerder zag. Als ik contant betaal geef ik ook veel sneller fooi dan wanneer ik digitaal betaal. En nu met de crisis denk ik ook dat het een fijn extraatje is, maar daarbuiten begrijp ik het eigenlijk niet? Nu het ook steeds meer een dwingend karakter krijgt, denk ik al helemaal: waarom?

Ik vroeg het mezelf ook wel eens af hoe het kan dat het zo verschilt per land ook. In Praag betaalde ik altijd met de kaart en werd er ook altijd gevraagd of ik fooi wou geven, maar alles is daar ook belachelijk goedkoop dus vond ik het nooit een probleem. Waarom we fooi geven is volgens mij denk ik om hen te bedanken voor de service en/of het goede eten, ik geef ook alleen fooi als ik het een fijne ervaring vond

1 like

In Nederland is fooi geven niet per se nodig zoals in de VS bijvoorbeeld. Horeca medewerkers krijgen gewoon minstens minimumloon net zoals ik supermarkten, winkels, fabrieken enz. Ik geef zeker niet standaard fooi. Zeker als ik niet contant betaal. Fooi geef ik als extra als ik de service fijn vond.

2 likes

Over fooi geven, vrijdag had ik wat besteld bij Thuisbezorgd en na het afronden van mijn bestelling (betalen enzovoorts) kwam ik op de pagina met de tracer. Onderaan de map was er echter een mogelijkheid om fooi te geven aan de hand van drie voorgestelde percentages (5%, 10% en 15% denk ik) en die fooi kon ik via iDeal betalen.

Had dit nog niet eerder gezien en voelde me ook niet echt geroepen om fooi te betalen aangezien ik al voor een mooi bedrag wat had besteld en bezorgkosten betaalde.

1 like

Ik zou ook eigenlijk nooit fooi geven bij een thuisbezorg bestelling of als ik met pin betaal. Ik weet van vriendinnen die in de horeca hebben gewerkt dat de fooi die via pin binnenkwam, bijna nooit bij de werknemers kwam en uiteindelijk gewoon bij de baas terecht kwam. Zal vast niet overal zo zijn, maar ik vertrouw het nooit zo.

1 like

Fooi is voor de bezorger. Als het waait of regent of koud is, of zoals nu met corona, geef ik wel altijd wat fooi want ik vind dat de bezorgers wel wat meer mogen verdienen.

17 likes

Ik geef de bezorgers vaak los een euro of twee, zo weet je zeker dat het bij hun terecht komt en niet bij het restaurant. Ook bij Amazonbezorgers enzo, vooral als ze door de intercom lief klinken en het helemaal naar boven brengen. Lijkt me zo’n zware baan en voor hun is die 1 of 2€ meer waard dan voor mij.

9 likes

Maar geef je het dan contant of via de thuisbezorgd website?

Als de weeromstandigheden kut zijn, regen, wind, felle zon/hittegolf, dan gaf ik contant wel wat extra aan de bezorger aan de deur.

4 likes

Ik denk dat ze dat hebben toegevoegd ivm Corona. Veel mensen hebben geen contant in huis. Ik vond het heel vervelend dat ik de Coolblue bezorger geen fooi kon geven en stelde een tikkie voor, dat mocht hij niet dus ik zou zo een systeem wel fijn vinden eigenlijk. Desnoods dat ik dat aan de deur kan doen met QR code oid.

2 likes

Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Zal er de volgende keer dat ik bestel erop letten of het ook bij andere restaurants naar voren komt, dan kan ik op zulke dagen wat extra’s geven.

Ik geef eigenlijk het liefst alleen fooi als ik vind dat ik een goede service heb gehad maar als je in A’dam uit eten gaat komt dat gewoon bijna nooit voor. Als mijn vrienden fooi willen geven doe ik het wel hoor, maar niet van harte.

Bezorgers geef ik wel vaker fooi, vooral als ze door weer en wind naar mij toekomen. Bij ons in de buurt zijn bezorgers vaak jochies van 16. Die reageren ook gewoon echt heel blij op 1 of 2 euro extra.

Ik denk dat het wel een gewoonteding is inderdaad maar het wordt wel steeds minder. Mijn oma vertelde dat vroeger iedereen ook fooi gaf aan de buschauffeur en in het ziekenhuis.

1 like

Wierook vind ik het allerergste. Daar kan ik niet tegen of zo?

6 likes

Hoeveel fooi geven jullie dan ongeveer? Ik vind het soms ongemakkelijk als je alleen even wat drinkt en het 5,60 is bijvoorbeeld zeg je dan 6 euro of doe je er een euro bovenop? Oprecht benieuwd naar

1 like

Ja heb ik ook, daarom pin ik ook het liefste contant geld geeft een error in mijn hoofd

Meestal ben ik ook bang dat anders het personeel mij ook boos aankijkt.

Ugh ja mensen die hun huis niet luchten… Ik moet de behoefte om alles lekker open te gooien dan heel sterk onderdrukken.

1 like

Huh maar hoe kun je nou weten of mensen hun huis luchten of niet? Misschien zetten ze 's ochtends of 's avonds toch alles open maar niet als jij er bent.

Dat zou kunnen, maar als het gewoon zo muf ruikt. Heb dan in ieder geval het gevoel dat er nooit gelucht wordt. Had wel een vriendin van vroeger waarbij ze niet luchtten en het vaak redelijk muf rook, dus daar baseer ik het misschien ten onrechte op