Impopulaire meningen #2

Is dit… lil kleine?

1 like

Ik snap het zeggen van mijn partner ipv mijn man/vriend/vriendin niet.

Een niet hetrokoppel kan toch gewoon dezelfde benaming gebruiken? Die term is toch gewoon inclusief?

Ik snap even niet wat je bedoelt, bedoel je dat een koppel tussen twee vrouwen ook vriendin kan zeggen? Dat kan inderdaad wel, maar als je partner non-binair is, ligt dat weer anders.
En partner vind ik zelf fijn om te gebruiken als de gender van mijn partner op dat moment niet relevant is (lees: ongeveer altijd in professionele situaties, of weet ik veel, als er een pakketje opgehaald moet worden en je wil zeggen dat je partner dan wel thuis is). Ook vraag ik liever aan iemand anders of ze een partner hebben, vind dat de meest open manier om zoiets te vragen.

8 likes

Ja, dat eerste bedoel ik inderdaad!
Na je uitleg snap ik het beter maar nog steeds vind ik persoonlijk niks mis met mijn man zeggen (in mijn geval) .

Ik zeg het vooral omdat ik het inderdaad irrelevant vind in de meeste situaties of mijn partner een man of vrouw is. Mijn partner zou man of vrouw kunnen zijn, maar wat doet het ertoe? Ik heb er verder geen probleem mee als andere mensen zeggen ‘mijn man/vrouw/vriend/vriendin’, maar ik heb er wel problemen mee als mensen standaard vragen ‘heb je een vriend?’. In mijn geval klopt dat nu wel, maar het had ook net zo goed een vriendin kunnen zijn

Het doet er niet veel toe inderdaad maar ik ga er ook niet moeilijk over doen om hem mijn man te noemen. Dat is hoe ik over hem praat en hem noem. Switchen naar partner is voor mijzelf onnatuurlijk.

De ‘heb je een vriend’-vraag vind ik inderdaad wél storend, hier kies ik voor -als ik het al vraag- het woord partner.

1 like

Maar niemand zegt dat je het moet aanpassen of dat ze het raar vinden als iemand wel man/vriend/vrouw/vriendin zegt. Ik snap niet waarom je je aangesproken voelt eigenlijk.

1 like

Huh? Hierboven is toch juist de discussie, of nouja discussie niet maar gaat het erover dat mensen graag het woord partner gebruiken? Of joyfriend. Ik reageer daar juist op en geef aan,
-wat impopulair lijkt- dat ik wel graag het woord mijn man/vriend gebruik en niet snapte waarom dat een ding kan zijn omdat ik denk dat niet-heterokoppels dat woord ook kunnen gebruiken.

Niet-heterokoppels kunnen dat inderdaad ook prima gebruiken, afgezien van een koppel waar iemand non-binair is, maar waar het vooral om gaat is dat niet-hetero’s zich niet constant willen outen. Soms gaat het mensen gewoon niet aan, soms voelt het niet veilig, of wat je dan ook voor reden hebt om niet aan te willen geven dat je niet hetero bent. Je komt niet een keer uit de kast, je komt je hele leven uit de kast, elke keer opnieuw, en soms wil je dat gewoon niet. Kan namelijk doodvermoeiend zijn en in sommige gevallen toch altijd weer een beetje spannend. Dan is een optie als “partner” top.

Waarom je dat als hetero zou gebruiken: veel mensen nemen toch aan dat als je “partner” zegt je dus niet hetero bent. Als meer hetero’s ook “partner” gebruiken en die benaming normaler wordt zou het dus niet impliceren dat je met een omweg alsnog uit de kast komt, maar is het voor iedereen “veilig”.

Wil niet zeggen dat jij je man niet je man mag noemen hoor, je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt. Er is inderdaad niks mis mee om je man je man te noemen. Maar misschien verheldert dit het wat voor je!

32 likes

Ja, dit verheldert het zeker! Bedankt voor je fijne uitleg :sparkles:

3 likes

Ik vind in de ochtend douchen verschrikkelijk, ben echt een koukleum dus het liefst wil ik mezelf niet uitkleden in de ochtend. Ik was mijn oksels met een washandje en zeep natuurlijk en kleed mij om in de badkamer. En douchen doe ik dan in de avond.

6 likes

ik vind partner wel fijn dan is het meteen duidelijk dat het je lover is. In het vlaams vind ik dat dan mooier met lief.

5 likes

Het is zo ongemakkelijk als ik vriendin zeg en mensen denken een ‘gewone’ vriendin :sweat_smile:

6 likes

Ah oh ja dat kan ik me voorstellen!

Ik kom haar wel eens tegen met uitgaan en ze is ook echt heel lief in het echt hahahaha.

1 like

Ik vind dit helemaal niet impopulair, gewoon normaal? Ik was mn oksels ook niet eens ‘s ochtends

5 likes

Ik ook niet haha. Ik douche gewoon voor ik naar bed ga en natuurlijk als je in bed nog seks hebt gehad. Maar s morgens poets ik gewoon mijn tanden en mijn ogen en that’s it. Als ik s morgens ga douchen wil ik weer mijn warme nestje in hoor

6 likes

Hahaa ja same!!

Voor mijn eigen egoïstische hetero reden ook nog dat ik dan het gevoel heb dat mensen mijn relatie serieuzer nemen dan dat als ik ‘boyfriend’ zeg. Alhoewel ik dat in het Nederlands mss minder zou hebben met ‘vriend’ denk ik.

2 likes

Haha precies dit, ik val echt in slaap van douchen.

1 like