Impopulaire meningen #2

Heisa? Er zijn vijf mannen op een veel te jonge leeftijd om het leven gekomen.Van een is het lichaam nog steeds niet gevonden. Daar wordt aandacht aan besteed en ze worden herdacht en dat noem je heisa? wauw.

9 likes

Die heisa? Er zijn ook nog nabestaande he. En omdat zij iets heftigs doen betekend het niet dat ze hun dood verdienen.

1 like

Ik denk dat het punt inmiddels wel duidelijk is, maar je kunt dit toch over heel veel dingen zeggen? O maar die gebruikte drugs, daar geven we geen aandacht aan. O maar die fietste ‘s nachts over een stille weg, dat is ook gevaarlijk. O maar die rookte, O die dronk veel, o die at taart terwijl diegene diabetes had, o die ging douchen terwijl de lamp niet goed aangesloten was. Moeten mensen een eerbiedig afscheid verdienen door ALTIJD verstandige keuzes te maken? Want dan heb ik heel veel respect voor jou maar mij lukt dat niet.

6 likes

De omstandigheden waren in dit geval wel heel uitzonderlijk en onverwacht. Het waren bovendien surfleraren en lifeguards dus a. echt wel mensen die goed risico kunnen inschatten en b. heel bekwaam zijn. Zo extreem was de weersvoorspelling niet. De wind veranderde plots en daardoor kwam er opeens een gigantische schuimlaag van 3,5 meter op ze af. Dat was geen ingecalculeerd risico en uitzonderlijk voor Nederland.

Dusja ik vind dit niet echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld gaan klimmen zonder touwen uit het voorbeeld van @Eddie. Ja natuurlijk is het evident dat als dat je hobby is het risico groter is dat je overlijdt dan als je zit te breien achter de geraniums. Maar ja zelfs al is dat zo vind ik het extreem hard om te zeggen na de dood van iemands geliefde tsja kut voor je, had je dat maar niet moeten doen. Als iemand aangereden wordt door een bus zeg je ook niet tsja kut had je maar beter links en rechts moeten kijken. Iemand is dood. Mensen hebben verdriet. Waarom nog een trap nageven als je er niets mee te maken hebt. Niemand heeft er wat aan. Je kunt ook zwijgen.

45 likes

@Lemongrab Natuurlijk is het vreselijk als je je kind, broer, neef, vriend wie dan ook verliest. Maar dat een week lang de hele media er vol mee staat begrijp ik niet. Je neemt nu eenmaal een groot risico met extreme sporten en het heeft die keer verkeerd voor ze uitgepakt. Dat had ook een paar jaar geleden kunnen gebeuren of juist over 10 jaar. Of als je geluk hebt ga je pas op je 80e aan iets anders dood. Maar je loopt met zulke sporten nu eenmaal meer risico op ongelukken dan met tuinieren. Inderdaad, misschien erger ik me wel aan de heldenstatus die ze met al die aandacht lijken te krijgen zoals @Rockabye noemt, terwijl ik vind dat ze gewoon een groot risico hebben genomen. Ze zullen vast ervaren zijn geweest en er zal vast meer schuim zijn geweest dan anders. Maar feit blijft dat het nu eenmaal een stuk risicovoller is dan tuinieren en dat ze zelf dat risico hebben genomen.

En een trap na…? Ik bel toch niet bij de nabestaanden aan om dit te zeggen? Ik zet het juist in het inpopulaire meningen topic, omdat ik al verwacht dat ik een van de weinigen of de enige ben die er zo over denkt.

2 likes

Maar het punt is dat waar deze 5 jongens aan zijn overleden geen normaal bijbehorend risico is, de kans dat er een plotselinge gigantische schuimlaag optreedt, die ze in dit geval fataal is geworden, is ongeveer even groot als dat je plotseling onder een bus komt. Dat heeft niks te maken met risico’s slecht inschatten. Ik denk niet dat het fair is om nu kritiek op te hebben op die herdenkingsdienst onder het mom van ‘ze hadden de risico’s in moeten calculeren.’

Ik snap verder wel heel goed dat het wrang voelt als je zelf geen echte uitvaart kan houden en dan zo’n grote herdenkingsdienst op tv ziet. Gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van je oma ook nog. :revolving_hearts:

5 likes

Ik merk dat deze discussie me toch wel bezig houdt. Ik ben het er ook mee eens dat ik het een beetje gekkig vind dat het zo’n groot drama is en zo uitgemeten word en ze inderdaad een soort heldenstatus krijgen. Het was niet alsof ze iemand aan het redden waren en daarbij omkwamen, maar ditzelfde gevoel heb ik ook bij Maarten die nu telkens die Elfstedentocht zwemt. Daar word ik ook woedend van omdat hij/zijn lichaam kanker heeft overwonnen (voor nu) en hij dan zijn lichaam zo ontzettend op de proef stelt en iedereen dat maar aanmoedigt.
Ik weet niet goed welk punt ik wil maken, ik dacht dat ik heel zwart/wit erin stond van ‘You do You’ en altijd erg als er iemand overlijdt en natuurlijk denk ik dat nog steeds, maar ik vind ook wel dat er grenzen zijn aan wat een lichaam aan kan. En daarmee zeg ik niets over of deze surfers onaanvaardbare risico’s hebben genomen want ik ben totaal niet bekend met surfen of de zee dus daar kan ik niet over oordelen.

4 likes

Alsof het wel onverwacht is als een oma doodgaat? Oude mensen gaan dood. Oh oh wat een drama. Dat is het risico van ouder worden.
Ongevoelig? Het zijn je eigen woorden. Ik vind het bizar dat mensen jaloers zijn op situaties waarin 5 jonge mensen onverwacht zijn overleden.

5 likes

Laten we in ieder geval even proberen het hier gezellig te houden

6 likes

Toen mijn moeder nog juf was bij de kleuters had ze regelmatig boze ouders omdat hun kleine spruit de dure kleertjes die de ouders hadden aangetrokken vies had gemaakt in de zandbak…

Over de discussie met die surfers:
Ik vind dat als iemand een ernstig ongeluk heeft overleefd je nog wel kunt zegen ‘Wat een domme actie, niet meer doen!’ (Ik weet niet of het in dit geval onverstandig was want ik weet niks van surfen.) Als iemand is overleden vind ik echter dat je dat gewoon niet kunt maken. Er zijn i.m.o. gewoon grenzen aan wat je kunt zeggen over iemand die is overleden, ook al is het wellicht waar.

7 likes

die docu is zo eng he, ik kreeg echt iedere keer een halve hartverzakking

3 likes

oh ik vind die verering van Maarten ook heel irritant, ik bedoel hij is zo gek om de elfstedentocht te gaan zwemmen en dan doen mensen alsof hij drie jonge kinderen uit een brandend huis heeft gered. :rolleyes:

11 likes

Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat het voor nabestaanden juist heel pijnlijk kan zijn als een heel land er zo mee aan de haal gaat en de media er zo veel aandacht aan besteden. Alsof allerlei onbekenden zich iets van jouw heel persoonlijke verdriet willen toe-eigenen.

2 likes

Voor mij was de gezelligheid er al af toen de onverwachte dood van 5 jonge mensen werd omschreven als niet onverwacht, risico van het vak en oh oh wat een drama.

Dat gaat me echt ver boven m’n pet.

3 likes

‘Oh oh wat een drama’ gaat niet over de uitvaart, maar over de reden dat de uitvaart zo groot is.

Ook je uitspraak over dat een overlijden niet onverwacht is als iemand zelf risico’s neemt, gaan niet over de grootte van de uitvaart maar over het overlijden. Net als risico van het vak gevoel bij extreme sporten.

Ik vind het jammer dat iemand zo denkt.

Ik gun niemand een verlies en vind het verdrietig voor je dat je oma is overleden, zeker in deze tijd. Een beperkt afscheid gun je niemand (en ik bedoel niet dat jij dat wel doet trouwens, lees hey ajb niet zo want zo is de insteek niet)

Ik denk dat solidariteit in een samenleving een van de belangrijkste zaken is en dat mensen de schuld geven van hun eigen lijden een gevaar daarvoor is. Zelfde richting misschien als mensen de schuld geven van hun eigen ziekte - je bent dik dus je hebt suikerziekte gekregen, je rookt dus je hebt longkanker gekregen. Zo werkt het niet.

2 likes

Niet om het ‘goed’ te praten maar ik kan je aanraden om dit filmpje te bekijken om in ieder geval beter te begrijpen.

Ik denk dat het ook wel goed is om te realiseren dat het krijgen van jouw sympathie ( en die van de wereld) niet is waar mensen op dit moment mee bezig zijn.

29 likes

Ik had dit filmpje al gezien, en ergens kan ik me vinden in de punten die hij aanhaalt, ik begrijp het geweld bij de protesten ook wel (hoewel ik het niet goedkeur), maar ik snap echt niet via welke kronkel je uitkomt bij ‘ik ga nu een bivakmuts opzetten en een tv stelen om mijn punt te maken’. Ik vraag me ook heel erg af of die plunderaars nou echt een gedachte bij die acties hebben, of dat het ‘gewoon’ allemaal opportunisme is.

8 likes

Als je in een land leeft waar degenen die jou horen te beschermen, juist degenen zijn waar je iedere dag bang voor moet zijn omdat je zelfs om een totaal ongegronde reden om het leven gebracht kunt worden en je op dagelijkse basis onderdrukt wordt, snap ik wel dat mensen denken: fuck it, ik heb niks meer te verliezen en hiermee hun woede tonen.

21 likes

Heel kut dat er er een man vermoord werd terwijl hij aan het joggen was omdat hij zogezegd op een crimineel leek.
Heel kut dat een vrouw het nodig vond om de poltie te bellen omdat een parkwachter mevrouw erop wees dat haar hond aan de lijn moest.
Heel kut dat een vrouw in haarhuis werd vermoord omdat de politie het verkeerde adres had. Erg kut dit, volgende keer beter!
Heel kut dat de politie een simpele arrestatie niet eens volgens de regels kon uitvoeren maar ze met drie even op zijn nek gingen zitten terwijl de man voor zijn leven smeekt.

Deze gebeurtenissen zijn de afgelopen twee maand gebeurd en dat zijn enkel degenen die een hashtag hebben “gekregen”

Sorry maar met zoiets kan ik echt niet omgaan. Hoeveel keer moet je vreedzame protesten houden, hoeveel keer moet je dingen blijven uitleggen, hoeveel keer wordt ons de mond gesnoerd en hoeveel keer gaan zulke acties ongestraft??

100 likes

Winkels plunderen en armen vol kleding etc mee roven, andermans winkel en daarmee inkomen vernielen heeft imo niks te maken met het (terechte) protest. Dat is misbruik maken van de situatie, ik heb ook 0,0 begrip voor dergelijke acties.

18 likes