Nou ja, dat is dus wat ik me afvraag. Of het moment dat ik onderscheid maak tussen hoe ik met mensen om ga niet ook racisme is.
Voorbeeld: van Turkse of Marokkaanse medewerkers accepteren we “insha’Allah” (als God het wil) niet alleen als antwoord op of ze willen komen werken het weekend, we gaan er ook direct vanuit dat het eigenlijk ‘nee’ betekend en we een ander moeten vragen. Omdat we weten dat ze ‘als god het wil’ meer gebruiken als veilige nee, omdat ze geen echte nee willen zeggen tegen hun baas. We komen er niet eens op terug, we vragen verder niets, het wordt geaccepteerd als antwoord en we zoeken verder.
Als we een Nederlander vragen of ze willen komen werken en we krijgen een ‘nou dat weet ik nog niet hoor’ dan wordt er toch vaak doorgedramd, want dat is geen nee.
Of: als we een medewerker vragen of ze ervoor open staat avonden te werken en ze gaan thuis overleggen en komen de volgende ochtend terug met enkel een klein nee schudden en verder geen context weet ik dat ik er nooit meer naar mag vragen. Ze zullen namelijk nooit mij teleurstellen door dan niet nog een keer te gaan overleggen, maar een tweede keer hetzelfde overleggen thuis kan een heel vervelende avond voor ze opleveren. Bij een Nederlander zou ik er toch weer op terug komen of verder in gesprek gaan waarom dan niet en of we samen een oplossing kunnen vinden voor wat ze tegenhoudt. Ik zou er ook een jaar later best nog eens naar kunnen vragen.
Liegen accepteer ik ook van andere culturen, omdat me geleerd is dat dat in andere culturen vaak is uit respect naar mij, voorkomen van teleurstelling en eigen eerbehoud.
Dat ik het positief racisme noemde met een vraagteken was omdat ik me afvroeg of positief onderscheid naar andere culturen niet ook racisme is. En ik vraag me af of ik door dit soort trainingen zo te volgen niet teveel in aannames en wij en zij blijf denken en dat niet eigenlijk dus juist meer negatief is dan positief en ik ten onrechte denk dat ik respect toon en het goede doe. Het is geen vraag aan iemand hier ofzo, maar het is gewoon wat me bezig houdt ook nu.