Impopulaire meningen #2

Zit er ook niet een verschil in shamen en steunen. Ik bedoel wat iemand doet met hun lichaam gaat niemand echt iets aan. Maar ik zou het ook niet steunen etc. Als iemand rookt ga ik ook niet steeds zeggen dat is ongezond niet doen hoor etc, maar zou het niet steunen en eerlijk over zijn dat ik het niet slim vind(als iemand het vraagt). Denk dat hier mensen denken dat als je overgewicht niet mooit vind je dat steeds tegen mensen zegt of anders behandelt. Het zou voor mij geen factor zijn in aantrekkelijkheid, het zou me ook niet stoppen als ik iemand leuk vind.

2 likes

Ik snap waar je gedachten vandaan komen, ook de gedachten dat het ongezond is. Ik heb zelf jarenlang dat argument aangevoerd.
Maar wat ik me toen niet realiseerde en nu wel. Is dat als zoveel mensen zo negatief zijn over jouw lichaam, en je mss dat zelf ook bent. Dat dat funest is voor je mentale gezondheid, iets wat ik minstens even belangrijk vind als fysieke gezondheid. En die mentale gezondheid wordt heel vaak vergeten.

10 likes

Klopt helemaal, mentale gezondheid wordt vaak vergeten. Hier hebben mensen het over aantrekkelijkheid en als iemand mentale problemen heeft is dat gedeelte toch ook niet wat je aantrekkelijk vindt, de rest van de persoon wel maar dat gedeelte niet. Lijkt me niet dat iemand zegt dat depressie sexy is enzo. Vind het wel interesant hoe iedereen hier anders er over denkt.

Ik vind dat die vergelijking met roken niet helemaal opgaat. Als je iemand aanspreekt op roken, stigmatiseer je zijn/haar gedrag of handeling. Als je iemand aanspreekt op zijn of haar overgewicht stigmatiseer je de persoon zelf, hun lichaam dat ze altijd bij zich hebben.

13 likes

Ik snap ook niet waarom er bij een discussie over overgewicht altijd ondergewicht bij moet wordrn gehaald.

“Jaa ik word ook wel eens geskinnyshamed is ook niet leuk”

Is zeker niet leuk maar dat is een andere discussie.

6 likes

Ik ben dik maar ik vind mezelf er eigenlijk wel gezond uit zien.
Ik vind (vol)slank wel mooier trouwens, maar betwijfel inderdaad hoe eigen die mening is.

1 like

Zullen we een bingokaart maken?

7 likes

Vind dit altijd wel interessant, hoe esthetiek werkt. Ik denk niet dat je de perceptie van schoonheid en het idee van gezondheid los van elkaar kunt zien. Je kunt niet puur aan het lichaam van iemand zien of diegene gezond is of niet, maar er zijn wel kenmerken die doorgaans meer met gezondheid of ziekte worden geassocieerd dan andere. En ik geloof wel dat wij als mens een onbewuste voorkeur hebben voor kenmerken die met gezondheid worden geassocieerd, en ik denk ook dat die ondanks alle hypes qua lichaam (siliconenborsten van de nineties, enorme nepkonten van nu) wel ongeveer hetzelfde blijven.

Zoals bijvoorbeeld dik glanzend haar. Ik denk dat een dun miezerig bosje (helaas :laughing:) nooit populair zal worden. Zelfde met een egale huid, symmetrie in het gezicht etc, en verder kenmerken die als typisch masculien/feminien worden gezien omdat dat iets zegt over de vruchtbaarheid, dus bijvoorbeeld grote ogen voor vrouwen, volle lippen (alhoewel nu overdreven) etc. Ik denk dat daarin het schoonheidsideaal echt weinig is veranderd over de jaren. Ook iets wat wij als mens mooi vinden bij vrouwen is een waist-hip ratio van ongeveer 70%. Dat schijnt ook op gezondheid/vruchtbaarheid te duiden.

En in principe zou het dus qua aantrekkelijkheid niet uit moeten maken of het een vollere of een dunnere vrouw is met die verhoudingen. Maar vaak is het zo dat dikkere vrouwen die ratio niet hebben, net als vrouwen die te mager zijn, en dat dat dan onaantrekkelijker is dan het lichaamstype op zich.

lang verhaal kort: ik denk zeker dat er dingen zijn die we maatschappelijk mee krijgen, maar ook dingen die wij universeel/biologisch mooi vinden, en dat die laatste dingen indicatoren van vermeende gezondheid zijn. En dan kan je inderdaad niet op het individu beoordelen, maar ik denk wel dat het dingen zijn die genetisch ingebakken zijn.

26 likes

Hahahahahahhaha ja!

1 like

Haha ik heb dus serieus ooit een huisgenoot gehad die zei: ‘ik val eigenlijk alleen op depressieve meisjes’ en dan niet in de zin van: de meisjes waarop ik val zijn toevallig allemaal depressief geweest, maar echt omdat hij dat wel sexy vond. Vond het een superweirde opmerking.

3 likes

Heb je zn nummer voor me?

18 likes

wel zn linked-in. Misschien een open sollicitatie?

1 like

Met een demotivatiebrief?

69 likes

Meh, roken is ongezonder dan dik zijn en dat wordt op een heel andere schaal onaantrekkelijk gevonden als dik zijn (inb4 “ik vind het heel onaantrekkelijk als mensen roken!!!” ik bedoel incidenteel vs systematisch). En naar de MacDonalds gaan of pizza eten is ook heel slecht voor je gezondheid maar ik heb dat nog niet vaak als afknapper benoemd zien worden. En wat is er eigenlijk zo erg aan ongezond zijn? Beetje een ableist gedachtegoed of niet? “Gezondheid” is gewoon een scapegoat, geef gewoon toe dat je het lelijk vindt of nee beter nog, get the fuck over it en laat je niet zo beïnvloeden door de Cosmopolitan

24 likes

en @Zemraluani
hahahaha, ik moet hier echt te hard om lachen, terwijl ik als iemand die depressief is geweest echt weet hoe ontzettend naar het is.

2005 - heden: depressie.
Ondanks verschillende medicatie en therapieën nog altijd aanwezig, dus dat schept hoop voor de toekomst samen.

Ook ervaring met angsten.

Motto: every dark cloud has a silver lining. But thousands of people die every year searching for it.

@Madrid
Weet ik eigenlijk niet, ik had niet supergoed contact met hem. Hij was zelf ook een beetje een loner die pas vrij laat wat uit zijn schulp/kamer kwam. Zou me niet verbazen als hij zelf ook wat somber of angstig was, dus misschien zocht hij iemand die hem zou begrijpen. Maar mijn ervaring is dat dat meestal niet zo’n heel top idee is.

13 likes

Geen idee, niet echt specifiek iets. Meer een afwijkende mening dan de rest van de groep en omdat ik me comfortabel in de groep voelde durfde ik mijn mening te uitten in gezonde discussies etc. Werd helaas niet gewaardeerd.

Over die post van een paar dagen geleden, ik vind wit ook geen goed woord voor ‘blanke’ mensen. Net als dat ik zwart geen goed woord vind voor donkere mensen. Niemand is echt wit en niemand is echt zwart, waarom zou je dat zeggen? Ik noem mezelf voor de grap weleens lichtgevend wit in de zomer, maar ik ben toch meer beige.
Nu ben ik zelf dus wit/blank hoe je het wil noemen, dus heb ik niet te maken met racisme. Blank betekent voor mij een kleur, niet rein / schoon of wat dan ook. Maar als veel mensen dan zeggen dat blank negatieve associaties heeft, vind ik het goed om een ander woord te gebruiken. Maar waarom dan wit, waarom niet gewoon beige. Mensen van kleur vind ik eigenlijk ook een rare term, ik ben ook niet kleurloos.
Pigmentarm en pigmentrijk vind ik ook wel een leuke, maar dan voelen beige mensen zich waarschijnlijk weer beledigd. Wat ik eigenlijk juist om goede reden vind om het wel te gebruiken haha. Ik vind het daarvan goed dat de associaties een keer andersom zijn. In heel veel spreekwoorden zie je toch dat licht, blank en rijk positieve associaties hebben en donker, zwart en arm negatieve.
En ja, ik besef me echt wel dat ik niet te maken heb met racisme en het voor mij minder uitmaakt hoe het genoemd wordt. Dit is ook geen klacht of iets, maar het verbaast me gewoon oprecht dat voor wit en zwart gekozen wordt ipv beige en bruin ofzo.
Oprechte vraag, wat is nu het politiek correcte woord, zwart of donker of iets anders?

7 likes

Misschien omdat wit en zwart duidelijker is. Ik ben wit als in mn afkomst enzo maar niet beige ik ben eerder ligt tan en in de winter of white haha. En qua donkere mensen zijn er ook light skin mensen die bijna mijn huidkleur hebben die ik in de zomer heb maar zij vallen onder de catogorie zwart van wege afkomst enzo.

Ja, ik vind wit en zwart echt zo letterlijk vertaald vanuit de VS. Ik vind zwart echt heel naar klinken, wij zeiden vroeger altijd bruin of donker en dat heeft nog steeds mijn voorkeur boven zwart.

8 likes

13 likes