Ik snap helemaal wat je bedoelt. En laat ik voorop stellen dat ik vind dat witte/beige mensen zich maar eens nederig moet opstellen en dingen accepteren waar ze het misschien niet mee eens zijn.
Maar waarom wil je mij per se blank noemen als ik dat liever niet heb? Ik ben gewoon wit, niet per se als tegenovergestelde van zwart, maar omdat ik het een veel neutralere term vind dan blank. Ik wil niet blank benoemd worden omdat me dat herinnert aan onderdrukking. En daarin staat het gelijk aan het n-woord. Niet qua lading, absoluut niet, maar simpelweg omdat het beide woorden zijn waar iemand zich niet prettig bij voelt. Mij mag je van alles noemen, een tatta, een kaaskop, een witte, bule gila, crazy muzungu, daar heb ik geen moeite mee en ik vind niet dat daar heel veel negativiteit in schuilt. Maar blank vind ik vervelend.
Maar ja misschien is wel zo dat ik niks te kiezen of willen heb, zoals donkere mensen al duizenden jaren en dan kan ik me daar eigenlijk ook wel weer in vinden.
Edit. Ja ik zeg het zelf al een beetje. Ik wil niet herinnerd worden aan onderdrukking dus noem mij maar niet zo. Terwijl zo’n keuze niet bestaat voor gekleurde of donkere mensen. White privilege anyone