Ja dat weet ik. Ik zeg toch niet dat alle hispanics bruin zijn. Alleen dat ze zichzelf zo noemen.
Het is natuurlijk wel zo dat veel mensen bij het woord āAsianā aan mensen uit Japan/China/Korea denken. Maar landen als India, Bangladesh etc zijn ook AziĆ« en mensen van die afkomst kunnen wel echt een hele donkere huid hebben. Dus ik snap wel dat die groep mensen zichzelf als āblackā zien.
Als ik eerlijk ben lijkt het me stug dat de donkere Aziaten zichzelf als āblackā zien. Ze zien zichzelf nog eerder als brown als het een term moet hebben, maar āblackā heb ik eigenlijk nog nooit gehoord voor die groep.
En is het niet vaak de witte medemens die bij Aziatisch enkel aan die groepen denkt?
Plus ik vind het gebruik van āblankā dus niet per se onwetend? Het kan toch best zijn dat niet iedereen het eens is met de beslissing dat het nu not done is?
Ja, dat is namelijk waar ik op reageerde :
En dat laatste ben ik met je eens. Misschien kwam het niet duidelijk over maar dat bedoelde ik met mijn post: dat veel witte mensen vinden dat Aziaten zichzelf niet donker zouden moeten noemen, omdat ze bij het woord Aziaten denken aan mensen uit Japan/China/Korea en niet direct aan alle andere landen waar mensen er doorgaans totaal anders uit zien.
Ze zei bruin, niet zwart.
Edit: en ergens is het toch ook belachelijk dat omdat een deel van de mensen vast houdt aan het stereotype Aziaat, dat die groep die er buiten valt zich moet aanpassen?
Ik bedoelde idd niet dat ze zichzelf bruin noemde van wege hun huidskleur ( al zijn sommige van hen wel bruin) maar omdat ze niet caucasian zijn. Wat dus bedoelt word met wit.
In mijn omgeving gebruiken veel mensen die termen door elkaar en voor hetzelfde, maar zoals net in dit topic te zien valt verschillen de definities nogal verder per persoon.
Verder heb ik het idee dat mijn boodschap niet goed overkomt, ik vind je erg aanvallend overkomen nu terwijl we volgens mij hetzelfde vinden?
Nou, ik vond eigenlijk dat ik nog best netjes reageer? Ik vond eigenlijk de opmerking met āā eerder een beetje apart. Ook omdat je juist mijn punt een beetje mist. Er zit voor mij, en ik denk ook veel mensen met mij juist een enorm verschil tussen het gebruik van bepaalde woorden als ābruinā en āzwartā. Het gebruik van de smiley en het antwoord dat neer komt op veel mensen zien het verschil toch nietā is nu juist precies het pijnpunt. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Als dat aanvallend overkomt dan spijt me dat, maar het is ook een gevoelig punt waar ik al van jongs af aan mee wordt geconfronteerd.
Ik had het ook over us. Verder maakt het me niet uit wat voor huidskleur een latino heeft. I want them all
Ik heb het over de andere. Joe
Blasian. Het is een ding.
Is dat niet als je van gemengde afkomst bent? Zo ben ik een Eurasian.
Sorry, ken alleen Craysians.
Ik lees dit ook, terwijl ik een kop heet water drink.
Succes alvast! Komt vast goed! Ik geloof in je!!
Ik vind het gesprek over hoe je niet-witte mensen moet noemen heel goed maar ik snap niet helemaal waarom daarmee de discussie om witte mensen blank te blijven noemen weer open lijkt.
Blank is taal van de onderdrukker en staat voor mij gelijk aan het gebruik van het n-woord. (beige vind ik trouwens best)
Dit is wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Ik weet dat jij vol goede intenties bent, en ik vind het heel erg fijn hoe betrokken jij bent. Alleen⦠Ik vind dit dus eigenlijk weer een andere kant van āwhite privilegeā op een bepaalde manier? Dat als ik jou āblankā noem dat net zo erg is als het n-woord zeggen tegen iemand, is in mijn boek gewoon niet okĆ©. Het is denk ik lastig uit te leggen, want ik ben niet voor een come back van āblankā een alternatief woord vind ik prima, maar ik vind het raar dat ik okĆ© moet zijn met het huidige alternatieve woord wat voor mij veel negatiever geladen is. Dan vind ik het heel rot als ik heel mijn leven moeilijk moet doen om mezelf te omschrijven zodat de blanke medemens begrijpt wat ik ben, maar dat als zij opeens besluiten dat zij hun huidige term niet op prijs meer stellen ik daar maar voor moet buigen? Ik vind juist in deze discussie de gevoelens van de āonderdrukkerā ondergesteld aan die van de gekleurde mens. Ik vind het dan heel goed dat meer mensen het hier over hebben, juist ook witte (cringe) mensen onderling.
Alleen i.p.v. belerend naar mij te doen dat ik geen blank āmagā gebruiken terwijl ik mij bij het alternatief niet fijn voel (ook al voelt je donkere buurman zich er wel fijn bij) gaat er bij mij gewoon niet in. Het is niet alsof de āsuperioriteitā van de witte mens verdwijnt nu. Ik heb eigenlijk sowieso liever dat er eerst wordt gekeken naar de negatieve beladen woorden van de gekleurde mensen.
OkƩ, het is ochtend dus beter kan ik het niet omschrijven. Ik hoop dat duidelijk is wat mijn punt is en dat mensen mijn ergernis ook een beetje kunnen begrijpen. Het gaat er namelijk helemaal niet om dat ik wil dat jij je blank noemt, maar dat ik dus wel een beetje schijt krijg van dit soort white warrior berichten, hoe goedbedoeld ook.
Ik vind het sowieso vermoeiend als witte mensen mij of andere gekleurde mensen gaan vertellen hoe wij ergens in moeten staan of wat wij van iets moeten vinden. Jij hebt nog altijd de keuze om je iets van deze hele situatie aan te trekken of niet. Wij niet.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. En laat ik voorop stellen dat ik vind dat witte/beige mensen zich maar eens nederig moet opstellen en dingen accepteren waar ze het misschien niet mee eens zijn.
Maar waarom wil je mij per se blank noemen als ik dat liever niet heb? Ik ben gewoon wit, niet per se als tegenovergestelde van zwart, maar omdat ik het een veel neutralere term vind dan blank. Ik wil niet blank benoemd worden omdat me dat herinnert aan onderdrukking. En daarin staat het gelijk aan het n-woord. Niet qua lading, absoluut niet, maar simpelweg omdat het beide woorden zijn waar iemand zich niet prettig bij voelt. Mij mag je van alles noemen, een tatta, een kaaskop, een witte, bule gila, crazy muzungu, daar heb ik geen moeite mee en ik vind niet dat daar heel veel negativiteit in schuilt. Maar blank vind ik vervelend.
Maar ja misschien is wel zo dat ik niks te kiezen of willen heb, zoals donkere mensen al duizenden jaren en dan kan ik me daar eigenlijk ook wel weer in vinden.
Edit. Ja ik zeg het zelf al een beetje. Ik wil niet herinnerd worden aan onderdrukking dus noem mij maar niet zo. Terwijl zoān keuze niet bestaat voor gekleurde of donkere mensen. White privilege anyone