Impopulaire meningen #2

Ik vond het gewoon een leuke podcast, maar door jullie commentaar is dat nu helemaal veranderd :sob:

3 likes

Heb je hier voorbeelden van? Bijvoorbeeld over dat reageren op discriminatie.

Ik heb alle afleveringen en gasten niet op een rijtje, maar ze hadden het over hoe je moet reageren als er een donker iemand gediscrimineerd wordt. Dat je aan diegene moet laten om voor zichzelf op te komen. En hoe je moet reageren als een vrouw ongewenst wordt aangeraakt. Volgens mij de aflevering van Zeikschrift. Maar ook überhaupt wat allemaal wel en niet gedacht mag/kan worden als feminist. Terwijl feminisme heel complex is.

Ik ben tot de eerste tien minuten van de afl met zeikschrift gekomen en ben toen gestopt met luisteren. Niet per se expres maar ik weet wel dat ik haar mega irritant en hautain vond klinken. Zij deed echt alsof ze de waarheid in pacht had inderdaad. Maar misschien dat ik dan toch ff verder luister want ik vind de dingen die jij nu noemt wel kwalijk eigenlijk.

Ik vind het ook irritant dat elke keer als zeikschrift naar geïnternaliseerd seksisme wordt gevraagd, ze het verhaal van jaren geleden aanhaalt dat ze vakken moest kiezen en alleen naar mannelijke hoogleraren keek. Maar dat heeft hier niet veel mee te maken hahah

4 likes

Ik vind voeten ook heel intiem en kwetsbaar, op één of andere manier. Je ziet ze bijna niet, en als mensen hun schoenen uitdoen bij mij thuis of bij hunzelf, voelen ze zich op hun gemak. Klinkt het logisch wat ik zeg? Of praat ik poep haha
Vriend heeft trouwens maat 47/48 en het is ZO FREAKING CUTE!

1 like

Sorry, wat is een intersectioneel feminist? Heb 't gegoogled, maar snap 't niet en vind eigen woorden altijd fijn om van iemand te horen. :slight_smile:

1 like

Een feminist komt op voor gelijke rechten voor alle vrouwen maar dat wordt vaak gebruikt door alleen witte vrouwen voor bv een gelijk inkomen tussen haar en witte mannen.
Een intersectioneel feminist komt op voor gelijkheid van alle vrouwen, dus ook nietwitte vrouwen of non binaire personen of transpersonen en disabled vrouwen.

Bv een tolk bij ieder event omdat dove vrouwen nu vaak uitgesloten worden, rolstoel toegankelijke locaties (waarbij je dan bij voorkeur niet door de keuken moet voor je binnen bent), acceptatie en gelijke kansen voor transpersonen, dat niet witte vrouwen ook serieus genomen worden als ze bij de dokter komen (gebeurt nu vaak niet, zelfde voor dikke vrouwen trouwens).

Ik hoop dat dit duidelijk is. En voor iedereen: dit is hoe ik het zie, maar wijzig of vul vooral aan als ik dingen mis of verkeerd benoem!

1 like

Ahhaaa! Zijn er ook (bewust) niet-intersectionele feministen? Of is dit gewoon een meer “woke” state of mind?

1 like

Ik zie het als hoe verder je van de norm witte middelbare man verwijderd bent, hoe meer kruispunten/intersecties je in je leven hebt. Ik zit er zelf niet ver van af, mijn enige kruispunt is het vrouw-zijn. Maar bijvoorbeeld een donkere, lesbische vrouw zit veel verder van de norm. Intersectioneel feminisme betekent dat je aandacht hebt voor al die kruispunten.

Dus inderdaad wat @Kusjessoldaat zegt, ik wilde gewoon ook een duit in het zakje doen.

3 likes

@Kusjessoldaat Ik ben ook wel benieuwd naar veganisme en feminisme. Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat ze niet samengaan, dat een veganist geen feminist is. Omdat het allebei een soort bewustzijn is waar je je tegen ‘af zet’ ofzo. Maar soms vind ik veganisme ook wel een (linkse) westerse hobby. Er zijn heel veel volken/mensen in de wereld die gewoonweg niet de ruimte hebben om veganistisch te eten omdat ze niet de mogelijkheid hebben om genoeg en gevarieerd te eten zodat ze voedingsstoffen kunnen vervangen.

Edit: ik weet overigens heus wel dat het niet altijd duurder hoeft te zijn maar dat is in Nederland zo, waar bijna alle voedingsmiddelen van over de hele wereld beschikbaar zijn.

5 likes

Een ander voorbeeld omtrent intersectioneel feminisme is het verschil in de publieke reactie als er iets heftigs gebeurt met een lichtgekleurde vrouw of een donker getint iemand.

Dit is daar een goed voorbeeld van: https://www.thecut.com/2018/04/chikesia-clemons-assault-waffle-house-video.html waarbij een vrouw heel smerig wordt behandeld maar er bijna geen aandacht in de media voor is terwijl dat hele andere koek zou zijn geweest als het om een lichtgekleurde vrouw was gegaan.

3 likes

Oké even heel kort want zit eigk op kantoor nu :flushed:
Een koe wordt zwanger, wordt moeder en dan wordt haar kind (kalf dus) weggenomen zodat de mens die melk kan drinken (is bij iedere melkboerderij zo, als je een koe met kalven ziet gaat het om een vleesboerderij).
De kip legt eieren (wordt moeder) en dan wordt haar kind bij haar weggenomen om ofwel te doden ofwel om eieren te gaan leggen.
In beide situaties wordt het vrouwelijke dier dus uitgebuit en wordt haar kind haar afgenomen.
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen maar ik denk dat dit wel een beetje de bottomline is.
Fijn dat je het vraagt en als je meer vragen hebt geef ik graag antwoord hoor!

Ik snap wel (en keur het niet goed) dat de link tussen veganisme en feminisme niet wordt erkend of als extreem wordt weggezet. Voor niet-vegan feministen is er bij feminisme sprake van onderdrukking en uitbuiting van 1 partij naar de ander waarbij beiden eigenlijk gelijkwaardig zijn. Bij veganisme zien ze dat niet want de onderdrukte partij wordt niet gezien als gelijkwaardig. Dat het dan toevallig meer gaat om vrouwelijke dieren (ik vind die focus persoonlijk :face_with_raised_eyebrow:) maakt dan niet uit want de categorie waar ze bij in worden gedeeld is “dier”. Net zoals bij dat artikel wat ik hier boven plaatste over een donkere vrouw het hokje “Zwart” de hoofdcategorie is waar media, publiek en niet-intersectionele feministen haar plaatsen.

4 likes

Het meeste wat ik ervan weet heb ik van instagram
Maar zag dus gister dit


(@ihartericka, sowieso een follow waard!)

En dit, waar een niet witte vrouw niet serieus genomen werd met d’r klachten (wat dus ook met dikke mensen gebeurt, want dan moet je maar afvallen)

3 likes

Ik ben zelf ook veganist, maar ik vind dit toch altijd een bijzonder zwakke en vooral ook gezochte redenering.

Hoewel alles wat je zegt over vrouwelijke kippen en koeien in de bio-industrie helemaal klopt denk ik dat het basisprincipe van feminisme, namelijk de overtuiging dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn en daarom gelijke kansen en rechten zouden moeten krijgen niet zo veel van doen heeft met hoe het er in de vee-industrie aan toe gaat. Feminisme is in het leven geroepen omdat die gelijke rechten voor mannen en vrouwen er (nog) niet zijn in onze samenleving en mannen al heel lang in een veel voordeligere positie zitten.

Vrouwelijke dieren worden inderdaad schandalig behandeld in de bio-industrie, maar ik denk niet dat dat iets te maken heeft met een idee dat wezens van het vrouwelijk geslacht minderwaardig zouden zijn. Het enige waar het in deze industrie om draait is geld. Mannelijke dieren in de vee-industrie hebben het echt niet veel beter getroffen en genieten zeker geen voorkeursbehandeling. Denk aan de mannelijke kuikentjes uit legkipfokkerijen, die na een dag vergast of levend versnipperd worden omdat ze simpelweg niet rendabel zijn. (Ze kunnen geen eieren gaan leggen en zijn niet geschikt als vleeskuiken.) Of de mannelijke kalfjes die als restproduct van de zuivelindustrie een verschrikkelijk leven tegemoet gaan.

De enige link die ik zou kunnen bedenken tussen veganisme en feminisme is dat er in beide gevallen wordt gestreden tegen een misplaatst superioriteitsgevoel (mensen vs. dieren en mannen vs. vrouwen).

14 likes

Voor mij is dat ook de enige link. Het idee dat je iets/iemand minderwaardig en respectloos mag behandelen omdat je jezelf superieur acht.

4 likes

Ja en er is zelfs een term voor (wist jij misschien al maar anderen niet): speciësisme (discri­mi­na­tie naar soort). Voor mij hangt hiertegen zijn ook duidelijk samen met strijden tegen seksime of racisme maar ik kan me voorstellen dat je die connectie niet zo ervaart.

1 like

De link tussen veganisme en feminisme die ik zie is dat ons westerse dieet, waarin grote hoeveelheden dierlijke producten worden geconsumeerd, de wereldwijde voedselzekerheid negatief beïnvloedt. Vrouwen in arme landen worden daar het hardst door getroffen. Vrouwen zijn globaal de armste en meest ondervoede groep. Daarnaast zullen klimaatrampen (mede veroorzaakt door ons dieet) vrouwen in arme landen het hardst treffen.
Je kunt van deze mensen niet verwachten dat zij veganist gaan worden, maar in onze samenleving zijn voldoende opties voor handen om een gezond dieet te hebben met minder of geen dierlijke producten.

3 likes

Dat vrouwen de meest ondervoede en armste groep zijn wereldwijd? Ja, dat is onderzocht. Ik ben nog geen onderzoek tegengekomen dat specifiek op de link tussen feminisme en veganisme ingaat, maar dit is wel de optelsom die ik maak.

1 like

Ja precies mee eens.