Impopulaire meningen #2

Onzorgvuldig fokken is inderdaad een probleem met heel vervelende gevolgen voor rasdieren. Maar het bestaan van rasdieren is in beginsel al problematisch. Rashonden tegenwoordig lijken helemaal niet meer op het dier waar ze van afstammen, puur door voorschriften voor uiterlijke kenmerken. Mensen hebben bedacht dat sommige honden een sterk aflopende rug moeten hebben (herdershond), waardoor ze rug- en heupproblemen krijgen, dat sommige honden heel klein of juist heel groot moeten zijn, dat sommige honden zo’n onnatuurlijke bouw moeten hebben dat ze niet eens op een natuurlijke wijze zwanger kunnen raken en bevallen, dat sommige honden een overschot aan huid moeten hebben, wat zorgt voor irritaties en ontstekingen, dat sommige honden een kleine platte schedel moeten hebben. Sterker nog, van nature bestaan er helemaal geen verschillende rassen bij honden, dat is puur door mensen gecreĂ«erd. (Waarmee ik niet wil zeggen dat natuurlijk per definitie goed is en onnatuurlijk slecht.)

Dan heb je ook nog (wat jij ook al noemt) het fokken met specifieke genetische afwijkingen. Dan wordt er toevallig ergens een dier geboren met een afwijkend uiterlijk (denk aan een haarloze kat, of een kat met gevouwen oren), door een genetische mutatie. Dat vinden mensen vervolgens zo leuk en interessant dat ze gaan proberen daar ook weer een ras van te maken.

Pedigree dogs exposed is wel een interessante documentaire hierover. En op rashondenwijzer.nl en raskattenwijzer.nl staat ook veel informatie.

6 likes

En het zijn vaak mensen die heeeel erg veel geven om cultuur en natuur en milieu, maar dat ze zelf constant vervuilend de wereld rondvliegen omdat het lekker goedkoop aanbod was, maar dat van hen dat is dan ĂĄnders. Alsof hun aanwezigheid elders het verschil gaat maken en niet zoals alle anderen cultuur en natuur meer schade toebrengt dan het enig goed doet. Die reizigers hebben beetje massaal her special snowflake syndroom heb ik vaak het idee.

23 likes

Ik geef daar ook echt niks om. Ik vind het idee van reizen heel leuk maar vind het heel erg hooghartig/arrogant? weet het woord niet dat dat per sé in Bali moet. Superveel vriendinnen van mij zijn nog nooit in bijv. Limburg of Groningen geweest, daar zijn ook super veel leuke plekken. Dat wij de mogelijkheid hebben om ver te reizen betekend niet dat wij die mogelijkheid moeten uitbuiten? De aarde is al zo naar de tering. Ik kijk juist een beetje neer op mensen die het vliegtuig om de haverklap pakken om in een andere stad uit eten te gaan, musea te bezoeken en te winkelen.

Oke sorry haatpost. Iedereen you do you maar I don’t support :skull_and_crossbones:

22 likes

Dit is echt de “hoe vaak was jij je handdoeken” post van dit topic Haha.

Elke 2 maanden post iemand precies dit en krijgt dan ongeveer 50 likes per keer en mensen die ermee instemmen.

9 likes

Wat is niet oke aan een sphynx?

Dat ze geen haar hebben is een natuurlijke mutatie, ontstaan uit twee harige katten. Is niet gecreëerd door mensen oid.

2 likes

Het bestaan van een haarloos ras opzich is al problematisch. In de natuur komen genetische mutaties inderdaad voor, vandaar ook dat er af en toe haarloze kittens zijn geboren uit twee ‘gewone’ katten.

Maar daarmee heb je nog geen ras. Mensen hebben geprobeerd dat er wel van te maken en dat is ook gelukt. Ze zijn een fokprogramma gaan opstellen om dit voor elkaar te krijgen, om meer katten met deze genetische afwijking (die zelf ook gezondheidsproblemen met zich meebrengt) te ‘maken’. Daar komt nog bij dat ze in het begin van dit proces maar een kleine genenpoel tot hun beschikking hadden, wat nog veel meer problemen heeft opgeleverd.

Ik vind het echt ziek gedrag van de mens om naar aanleiding van spontane genetische mutaties bij een andere diersoort zelf rassen te gaan creëren, omdat de uiterlijke kenmerken die ermee gepaard gaan jou als mens wel aanstaan.

18 likes

Ik ben het in grote lijnen met je eens en zou absoluut geen kapotgefokt ras willen, maar mijn raskatten zijn niet ongezonder dan een normale huiskat hoor. Mijn katten zijn gefokt zonder risico op rasspecifieke aandoeningen, omdat hun ouders daarop getest en vrij bevonden zijn. Kunnen ze nu nooit meer ziek worden? Nee tuurlijk niet, alle ziektes die een niet-raskat kan krijgen kunnen zij ook krijgen. Maar de rasspecifieke aandoeningen dus niet.

1 like

Oké, maar dit anekdotisch bewijs haalt nog niet onderuit dat er globaal gezien gewoon veel problemen zijn met rasdieren.

18 likes

Heb je gelijk in, maar ik denk niet dat je alle rasdieren over 1 kam kan scheren. Sommige rassen zijn wel degelijk gezonder dan andere rassen.

2 likes

Ik zou nu graag over wat raspatat willen bezitten.

12 likes

Vind eigenlijk alles wat Iittala heeft niet mooi en lijken op dingen van de blokker/xenos maar dan minimaal 10x zo duur

5 likes

Ik denk bij Brabanders sneller aan hardcore muziek en drugs die ergens opgeslagen in een boerderij ligt.

2 likes

ja wanneer kom je langs?

18 likes

Echt alles? Zelfs de Aalto vaas?

1 like

Wat is het idee achter die vaas? Dat een boeket mooier uiteen valt in zo’n vorm of is die vorm gewoon ‘design’?:joy:

1 like

Je doet mij niet echt een plezier met ‘ervaringscadeaus’. Ik geef ze liever ook niet. Ik voel me dan alleen maar verplicht sociale activiteiten te ondernemen waar ik niet per se zin in heb.

7 likes

En bovendien is de ervaring vaak meestal pas na je vĂłlgende verjaardag omdat iedereen te lui is om het te plannen :stuck_out_tongue:

6 likes

Jaaa, zo eens!

Als ik jarig ben dan post ik dat soms op m’n Instagram in mijn stories. Ook vind ik alle verjaardagswensen via Facebook leuk.

Ik heb een vriendin die het echt super leuk vindt als je een foto van haar samen op je stories plaatst met een shout out naar haar jarig zijn. En dat ga ik dan ook dit jaar weer voor haar doen :smiley::tada:

18 likes

De vorm is gebaseerd op een Fins meer!

1 like