Stel, je eet als omnivoor enkel lokaal gekweekt vlees dat gevoederd wordt met lokaal geteelde gewassen. Plots word je vegan, en je vervangt al je vlees door dingen als avocado’s en palmolie, kan je je afvragen wat je netto winst is. Zelfs al zou dat minder co2 veroorzaken, de lokale impact op het milieu en de biodiversiteit is enorm (daarom pleit ik voor een nutella boycot trouwens)
Maar het meeste vlees is niet zo lokaal, en meestal gevoederd met soja. als je bvb ziet dat veel vervangproducten op basis van soja zijn, dan kan je zelf wel rekenen dat je soja-dieet minder oppervlakte in beslag neemt.
Het is zoals veel dingen een en-en verhaal. Bio landbouw is bvb ook niet altijd even goed/ecologisch omdat die vaak meer opp nodig heeft dan de conventionele landbouw. Ggo’s zouden volgens mij kunnen helpen in een gulden middenweg tussen die twee met minder pesticiden maar ook meer opbrengst per are, maar daarvoor zijn er dan binnen de bio-beweging volgens mij te veel dogma’s. Sowieso laat ons voedsel altijd wel ergens wat milieu impact achtet, dus is het soms zoeken naar de weg van het minste kwaad.
Door de palmolie? Boycotten van palmolie heeft ook weer veel negatieve gevolgen. Omdat producten dan op andere oliën overgaan die meer grond nodig hebben om te verbouwen. (Zonnebloem bijv 5x meer). Maar goed wil niet zeggen dat je het moet kopen Het is sowieso goed minder te kopen uiteraard, en vers/lokaal/waar zo min mogelijk productie aan te pas komt etc.
Uiteindelijk denk ik sowieso dat wat je zegt over teveel mensen @Karl_Lagerfeld gewoon is wat het is. Maarrr er valt nog wel zoveel te verbeteren dat ik wel geloof dat daar veel winst uit te halen is.
Ja. Ik weet dat het geen oplossing is hoor, maar het is een naam met zoveel bekendheid en invloed, dat ik vind dat ze iets meer verantwoordelijlheid mogen nemen . dit geldt voor veel bedrijven, i know, maar ik stoor me ook aan het feit dat ze 2 boterhammen met nutella en een glas appelsiensap als een gezond ontbijt promoten. Daarmee dat ik niet zo’n fan ben. Maar ik vind het wel nog steeds by far de lekkerste choco…
Een andere impopulaire mening trouwens. Ik vind zwangere buiken echt niet mooi. Op mn fb feed en instagram komen allemaal trotse vrouwen voorbij die zo van die (semi-) naakt fotoshoots doen om hun zwangere buik te showen, maar ik krijg daar echt kriebels van. Ook toen ik zelf zwanger was heb ik echt zo min mogelijk naar mijn buik gekeken. Ik krijg daar denk ik zo’n alien-vibe bij, ofzo.
Ik vind het op zich niet stom dat die vrouwen dat doen. Snap wel dat ze blij en trots zijn en dat willen delen.
Maar dat iets in the end niet dé oplossing zal zijn voor de volledige wereldbevolking wil niet zeggen dat dit niet nu, op dit moment, voor jou de beste optie is. En in je dikgedrukte zin lijk je die conclusie er wel aan te verbinden.
Het zou erg naïef zijn om te denken dat als iedereen hier op aarde van het ene moment op het andere veganistisch zou gaan eten alles opgelost is. Het klimaatprobleem is zo ontzettend groot en complex, daar komt echt veel meer bij kijken.
Maar ik vind het nog veel naïever om zolang ‘‘die ene perfecte eindoplossing’’ er nog niet is (als die ooit al gaat komen) te denken dat het dan beter is om niks aan je gedrag aan te passen en gewoon lekker door te gaan met wat je nu doet.
Als jij vanaf nu veganistisch zou gaan eten dan ben je niet alleen je eigen ecologische voetprint aan het verkleinen (want dat het momenteel veel beter voor het klimaat is om geen dierlijke producten te eten is een feit, zie ook de berichten van oa @Dombo en @Biscotti), je bent ook macht aan het uitoefenen. In Amerika hebben ze de uitspraak ‘voting with your dollars’, wat inhoudt dat je niet alleen jouw stem (in dit geval vóór meer en beter klimaatbeleid) laat horen op het moment dat er verkiezingen gehouden worden, maar ook iedere keer als je een aankoop doet. Als jij als consument stopt met het kopen van dierlijke producten stimuleer je supermarkten niet alleen meer plantaardige (en dus duurzamere) opties te bieden, maar geef je ook heel duidelijk een signaal af dat je begaan bent met het klimaat en dat je ook wilt dat er gezocht wordt naar oplossingen.
Bovendien zijn we inmiddels zo ver heen wat betreft het klimaat (voornamelijk door ons consumptiegedrag in het westen) dat we niet meer de luxe hebben om rustig af te wachten tot er een oplossing aangedragen wordt en ondertussen lekker door te gaan met vlees eten, vliegen, online bestellen en ga zo maar door. Gelukkig hebben we een heleboel mensen die zich voor hun werk actief voor het klimaat inzetten (ik doe dat zelf niet, ik zit in een totaal ander werkveld), maar er is meer nodig. Het is dus echt nodig dat ieder individu, ook al lijkt het soms onbegonnen werk of een druppel op een gloeiende plaat zijn verantwoordelijkheid neemt hierin.
Ik las pas deze treffende quote in een interview:
En ja, het is een luxe om het reguliere voedselaanbod af te slaan en te kiezen voor een ander menu. Wij, in het Westen, hebben die luxe. Dus laat ons de voorhoede zijn.
Ik heb dus helemaal niks met al die borstvoedingfoto’s op social media. Sure, het is iets heel normaal en ik kijk ook niet raar naar een vrouw als ze haar baby op een openbare plek borstvoeding geeft, maar waarom al die foto’s? Omdat het iets natuurlijk is? Maar dat is kakken ook en daar posten mensen toch ook geen foto’s van
Mensen plaatsen foto’s op Instagram van zoveel doodnormale dingen. Eten, drinken, de zon, het feit dat ze op het strand liggen… Ik denk dat je je daarover evengoed kan afvragen waarom we dat allemaal graag willen delen. Borstvoeding is niet heel anders wat dat betreft. Het is ook gewoon een foto van eten/drinken, maar dan eten voor baby’s.
Ja, het is ook iets heel normaals hoor en ik vind het belachelijk dat borstvoedende vrouwen worden weggejaagd bijvoorbeeld.
Maar ik heb er zelf niks mee als het voor de 1536ste keer voorbijkomt op mijn Insta timeline met een hele lap tekst
Ja ik snap je punt, mijn argumentatie is inderdaad niet echt juist. Ik wilde eigenlijk gewoon zeggen dat ik er niks mee heb en dat dat een onpopulaire mening lijkt te zijn.
heerlijk toch, alles er vies ingooien, lekker wasmiddel erbij en ping het is weer schoon. ik moet wel zeggen dat ik veel wasmiddel erin gooi omdat ik van die geur houd.
oh ik gooi heel lui alles in de droger het vouwen is idd wel het minste leuke! maar eigenlijk, handdoeken en onderbroeken hoef je niet eens te vouwen. alleen fijne was, althans dat vind ik haha. ik vouw overigens wel mn handdoeken op maar ken ook wel iemand die ze allemaal schoon in een mand gooit.
Ooh wat heeerlijk, een droger! Ik vind he thangen niet zo een probleem, maar meer dat je dan al met een andere activiteit bezig bent die je dan moet onderbreken om de wasmachine leeg te halen.
Mijn tactiek is eigenlijk dat ik per dag van het wasrek pluk wat ik nodig heb, tot ik een nieuwe was moet draaien.
Ik vind het vouwen en het dan in nette stapeltjes op kleur in de open kast hangen juist het meest bevredigende!
Hou ook van de was doen. Ben teleurgesteld (en ervan overtuigd dat het niet goed gaat) als mn vriend het doet.
Ik denk dat in een land als Nederland bijna iedereen zich zou moeten beseffen dat ze het zoveel beter hebben dan dat ze ‘verdienen’ ald je kijkt jaar de gemiddelden in de wereld. Leven in vrijheid en leven in een welvarend is zoveel waard.
Misschien kun je je verbazing en ‘schuldgevoel’ - zonder dat ik vind dat dat een slechte emotie is - ook gebruiken of omzetten in dankbaarheid en waar mogelijk pay it forward te doen - dat je soms anderen helpt om datzelfde geluk wat wij hebben ook te ervaren.
Nah klinkt vaag misschien mijn bedoeling is goed. Ik herken nl wat je zegt heel erg - ik verbaas me soms over hoe normaal ik het vind dat ik het goed heb zeg maar. Niet eens per se qua spullen, maar qua kwaliteit van leven ofzo?