Impopulaire meningen #2

Hele interessante discussie, maar ik heb in mijn omgeving juist het idee dat het niet krijgen van kinderen een onpopulaire mening is. Iedereen kijkt me verbaasd aan, probeert me over te halen en zeggen dat ik er over een paar jaar wel anders tegen aan kijk.

Kan mezelf nog maar net onderhouden, laat staan dat er nog een kind bij zou komen. En ben het inderdaad eens dat niet iedereen een kind zou moeten kunnen krijgen. Zou ook alweer een hoop leed schelen.

1 like

Ik snap je helemaal hoor :heart:

1 like

Haha! Nou toen ik wilde reageren kreeg ik de melding ‘wil je in het originele topic je reactie plaatsen of in het impopulaire topic’ ofzo en toen koos ik dacht ik voor optie 1 maar dat ging mis. Snap die melding niet zo goed want reageerde gewoon op haar in het ergeren topic.

Oh, dat zou inderdaad kunnen!

Knuffel!

1 like

Volgens mij is het voor veel mensen niet zozeer een kwestie van slecht voor het milieu maar een kwestie van geen kind ter wereld te brengen in een wereld die er al niet zo best aan toe is en alleen maar slechter zal worden. Tenminste, dat is wat ik om me heen hoor. Wil je een kind laten leven in een wereld met grootvervuilers en politici die alles naar de tering helpen. Ik snap het wel.

17 likes

Ik denk eigenlijk niet dat de wereld alleen maar slechter zal worden. Misschien is dat naĂŻef maar ik denk dat er wel wat op gevonden wordt. (En dat je zelf ook je steentje moet bijdragen, maar de grootste winst zit hem daar niet in denk ik.) Ik moet dat ook wel denken want anders word ik zo depressief en angstig dat ik het niet meer trek. Dat zou natuurlijk wel goed voor het milieu zijn.

*Ik vind het overigens nogal brutaal om iemand aan te spreken op het feit dat iemand één of twee kinderen heeft. Dat je gelijk hebt, betekent niet dat je onbeschoft mag zijn. Ik hoop dan echt dat die mensen zelf helemaal alles perfect doen qua milieu. (Normaal vind ik echt niet dat je perfect hoeft te zijn als je iemand bijv. aanspreekt op het eten van vlees, maar hiermee raak je mensen echt in hun gezinsleven/familie/hart.)

Misschien moeten we ook eens denken aan al die ouderen die ineens 100 worden.

17 likes

Raak je mensen daar echt mee in hun hart als een of andere mafklapper zo’n opmerking maakt. Daar lach je toch om en dan over tot de orde van de dag. Als je je daar als geraakt door moet voelen

7 likes

Maar zo’n soort opmerking terug maken is toch niks beter dan die mensen die onbeschoft doen. Ik vind dat echt een rare opmerking om te maken.

8 likes

Nou ja, mensen worden dagelijks geraakt door mafklappers. (Wat ik hier bijv. heb gelezen is dat mensen blijkbaar gewoon op willekeurige mensen op straat afstappen en ze ‘kanker lelijk’ noemen.) Ik vind het echt goed als je dan kunt zeggen ‘Ik laat me niet raken door die mafklapper’ en dat zouden mensen ook eigenlijk niet moeten doen, maar ik denk dat het wel gebeurt.

1 like

Oke.

Jij vind oprecht niet dat als iemand iets heel kuts tegen jou zegt dat je dan iets heel kuts mag terug zeggen? Ik weet dat het niet netjes is maar ik denk niet dat ik me zou kunnen inhouden.

5 likes

@Flamoes Ik vind het raar om als je het niet eens bent met wat iemands doet (het onbeschoft vindt etc.) daarna zelf precies hetzelfde gaat doen. Dat iemand anders het eerst doet maakt voor mij het niet oke om zoiets terug te doen. Daarnaast vind ik het echt heel raar om tegen iemand te zeggen dat ze dan ook zelfmoord kunnen plegen.

5 likes

Ik vind juist dat een koekje van eigen deeg iemand kan laten inzien wat diegene eigenlijk zegt. Want eigenlijk zegt diegene dat jouw kind er niet mag zijn.

Ja ik vind het ook niet normaal of oke dat mensen dat zeggen hoor. Maar ik ben gewoon meer van doe niet bij een ander wat je zelf ook niet oke vindt.

7 likes

Het werd hier boven al eens genoemd, maar ik geloof niet dat er iemand is die géén kinderen neemt enkel en alleen voor het milieu. Volgens mij wil je dan gewoon al geen kinderen en staat dit argument sjiek op feestjes. Ook al zou niemand dat ooit toegeven.

11 likes

Ik zou misschien zelf wel geen kinderen willen hoor maar ik vind het gewoon intens lelijk om iemand die wel kinderen heeft daar op aan te spreken. (Hoewel ik ook weer vind dat als iemand zegt er 8 te willen je het misschien wel mag zeggen.)

2 likes

Nouja, bij mij meer dat ik (nu) geen kinderwens heb en me ook totaal niet kan voorstellen hoe die zo sterk kan zijn. Ik denk zelf nooit dat ik zo’n sterke kinderwens zou krijgen zelfs al zou ik nog een kinderwens krijgen (al weet je dat natuurlijk nooit), maar ik heb wel gezien hoe sterk zo’n kinderwens kan zijn en dan kan ik me voorstellen dat niks je eigenlijk boeit (of je de middelen hebt, een stabiele relatie oid). Kan me dan voorstellen dat het milieu het allerlaatste is waar je aan denkt. Ik heb altijd het gevoel dat ik altijd nog een voorwaardelijke kinderwens zou hebben, dus alleen als aan alle voorwaarden voldaan zou worden.

Ik heb dus geen kinderwens, maar sluit niet volledig uit dat die nog komt. Maar in mijn ambivalentie is het milieu wel iets wat ik meeneem in mijn overwegingen. En inderdaad niet per se omdat een kind zo vervuilend is, maar vooral omdat we het ‘tipping point’ qua klimaat al bereikt hebben. Dit komt gewoon niet meer goed. Nu merken we er misschien nog niet al te veel van, maar ik denk dat we binnen mijn leven (gesteld dat ik niet vroegtijdig overlijd) nog de grootste humanitaire crisis ooit krijgen. Ik zie de toekomst wat dat betreft somber in. Voor mij pleit dat wel voor ‘geen kinderen’. Ik heb er geen vertrouwen in dat we dit nog kunnen omkeren, vooral omdat iedereen zo ontzettend egoïstisch is en vooral niet degene wil zijn die zijn luxe (of eventuele kinderen) op zou willen geven voor een abstract groter goed.

Mijn impopulaire mening is dat ik niet snap waarom veel mensen een miniatuurtje van zichzelf gemixt met partner willen, want ik vind de meeste mensen (inclusief mezelf overigens) niet zodanig bijdragen aan de wereld in welk opzicht dan ook dat ik procreëren noodzakelijk/wenselijk zou vinden. Overigens ben ik niet voor restricties ofzo, het is is gewoon een gedachte die vaak door mijn hoofd schiet.

14 likes

Klimaat is natuurlijk een van de grootste issues maar niet het enige issue. Stel we zouden een verbod op kinderen invoeren dan krijg je enorme sociaal-economische problemen en om je als land enigszins bezig te kunnen houden met het klimaat moeten de burgers er sociaal-economisch wel een beetje ok voorstaan.
(Kijk naar Brazilië waar je over de slapende mensen heen moet stappen als je op straat loopt. Die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan het klimaat.)

*(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je kinderen moet krijgen want zo veel hebben we er nu ook weer niet nodig.)

2 likes

Ik zag het een paar pagina’s geleden langskomen maar weet niet in hoeverre het is besproken. Maar helemaal met je eens inderdaad.

Ik vind het zo kut dat mensen met het vingertje wijzen naar andere landen, terwijl wij een van de grootste aanstichters zijn. @Loxodonta had hier een heel goed, samenvattend plaatje over betreft Brazilië.

Ik hoop gewoon dat de overheid strikte maatregelen gaat nemen want mensen op hun persoonlijke verantwoordelijkheid beroepen werkt tot nu toe maar matig.

4 likes