Impopulaire meningen #2

Daarom word ik ook echt een beetje nijdig van dat nieuwe overheidsspotje over het klimaat:

Leuk motto hoor, iedereen doet wat voor het klimaat: minder afval produceren of zonnepanelen nemen. Maar wtf doet de overheid zelf dan? :rage: Kom eens met goed beleid en pak de grootste vervuilers (bedrijven) aan in plaats van zo’n spotje te maken waarin weer alle verantwoordelijkheid bij het individu wordt gelegd. In de jaren negentig hadden we het daar nog mee gered maar nu allang niet meer. Doe verdomme zelf wat.

15 likes

En ook @Flamoes

Ik ben het helemaal met jullie eens dat er meer moet gebeuren, maar ik denk niet dat je persoonlijke verantwoordelijkheid en overheidsmaatregelen los van elkaar kunt zien omdat het ook onder de verantwoordelijkheid van het individu valt om op de juiste mensen / partijen te stemmen.

Een partij als de vvd, die toch al jaren zeer populair is in Nederland, zal never nooit de grootvervuilers streng gaan aanpakken of überhaupt streng klimaatbeleid gaan voeren.

5 likes

Wellicht ook het gevoel iets tekort te komen ofzo. Kinderen doen vaak heel verongelijkt als zij iets niet mogen wat een ander wel mag en volwassen mensen hebben die neiging volgens mij ook nog wel.

Als je bijvoorbeeld de beslissing maakt niet meer te vliegen vanwege het klimaat dan is dat volledig je eigen keuze, maar het is ook iets wat je jezelf deels tegen je zin oplegt. Eigenlijk zou je wel willen reizen want dat is natuurlijk heel erg leuk, maar omdat je weet dat het heel vervuilend is mag je het van jezelf niet en doe je het niet.

Als je dan in je eentje heel erg je best zit te doen, je geen enkel direct resultaat ziet (want zo werkt dat natuurlijk niet) en je tegelijkertijd iedereen om je heen gewoon lekker door ziet gaan met vliegen / consumeren / vlees eten / wat dan ook kan ik me best voorstellen dat je denkt laat ook maar zitten. Als ik het niet mag dan wil ik dat niemand het mag, dus ik zal vóór beleid op dit gebied stemmen, maar zolang iedereen gewoon nog zijn gang mag gaan vind ik dat ik daar ook ‘recht’ op heb en neem ik het er nog maar even van.

6 likes

LOL, eerste wat iedereen hier riep: WAAR ZIJN DE PAGINA’S?? KOMEN ER NOG PAGINA’S?? ZIJN ZE ER AL??

34 likes

Ja eens! Ik vind alleen dat de overheid het te veel afschuift op individuele verantwoordelijkheid van de burger. Zeker een liberale partij als de VVD gaat heel erg uit van zelfbeschikking en de keuzevrijheid en verantwoordelijkheid van het individu. Ik denk alleen niet dat de gemiddelde mens daar verantwoordelijk genoeg voor is en/of de kennis/middelen daarvoor heeft.
Ik zie mijn oude buren in de Volskwijk waar ik vroeger woonde in geen miljoen jaar minder vlees eten of duurzame mode kopen bijv. (Niet kopen en geen vlees eten is nog beter maar dat verwacht ik al helemaal niet.)
Ik denk dat die mensen meer in de buurt komen van de gemiddelde Nederlander dan de gemiddelde FF’er.

1 like

Dan zitten we behoorlijk vast in een vicieuze cirkel :frown:

Want mensen als jouw oude buren zullen dan ook niet stemmen op de groene partijen die meer klimaatbeleid willen en zo blijven we de vrijheid behouden om vervuilend gedrag te vertonen.

1 like

Misschien wel indirect want ze hadden ook niet veel geld dus ik denk dat ze wel links stemmen. Of PVV… of helemaal niet want politiek boeit ze niet.

Maar links is niet per definitie groen. Liberale partijen hebben een extra reden om niet meer klimaatbeleid te willen omdat ze überhaupt zo min mogelijk bemoeienis van de overheid willen en ze het stimuleren van de economie als grootste goed zien, maar partijen als de pvda en de sp zijn ook absoluut niet groen.

2 likes

Weer die vicieuze cirkel :unamused:

Soms voel ik me ook helemaal lamgeslagen want door de podcast van damn honey over mode weet ik dat stoffen tasjes ook heel slecht zijn.

1 like

Ik heb echt te veel gelezen om iedereen te taggen dus hopelijk leest iedereen gewoon mee en voelt zich indien nodig aangesproken.

Ik ken dus echt wel wat mensen die bewust ervoor gekozen hebben geen kinderen te nemen vanwege het klimaat, ik werk ook in de duurzaamheidssector dus mensen kennen de situatie echt. Deel van deze mensen heeft dat ook echt al 15 jaar terug besloten, dus het is niet een recent hot issue. Ik vind het kwalijk dat er gezegd werd dat je die mensen niet gelooft, en ook dat je niet mag reageren als je geen kinderen wil om die reden. Lijkt een beetje op je eigen mening verkondigen en daarna heel hard wegrennen.
Verder ben ik het er ook niet mee eens dat kinderen zo nodig zijn en dat dat een argument is, er is geen mens die zegt “ja ik neem een kind want er moet toch iemand zijn om belasting af te dragen zodat mijn generatie nog een pensioen ontvangt” oid.
Kinderen krijgen is altijd een egoïstische keuze (net zoals vliegen, vlees eten, fast fashion kopen). Denk dat het al iets is als mensen dat toegeven. Je mag best dingen doen voor je eigen plezier (als je anderen daardoor niet beperkt).

Ooh en @Flamoes er is hoop!! Op mijn andere werk zijn we 3 jaar geleden buurtwerk gestart (in een volkswijk) en alles wat wij doen met eten is iig vega en 95% vegan en de buurtbewoners nemen dat over. Ze kennen het verschillen, ze waarderen het eten, ze leren dat zonder vlees echt niet smakeloos is. En dat ligt echt niet aan dat we geluk hebben met de wijk maar dat de aanpak gewoon heel goed werkt. (sommige bewoners zijn vega gegaan maar vooral echt veel mensen zijn bewuster vd impact van keuzes, het leven van dieren etc). Nou toch nog een positieve noot erbij

25 likes

Wat goed zeg! Ik bedoelde het overigens niet vervelend naar die mensen. Juist meer om aan te geven dat niet iedereen de kennis/middelen heeft om hier uit eigen beweging wat aan te doen.

1 like

Oh klopt ben ik ook helemaal met je eens. Veel vd mensen uit de wijk waar ik werk zijn bezig met overleven en dan is een voedingsverandering al veel moeilijker te maken, laat staan nadenken over verre problematiek als klimaatverandering. Maar als plekken waar mensen komen er allemaal bewust mee bezig zijn dan wordt het zoveel meer de standaard (geldt btw voor alle mensen en alle plekken).
Toen ik studeerde had ik al moeite met al m’n punten halen en het financieel redden. Ik dacht dat vegetarisch eten duur zou zijn en veels te moeilijk, ik had die ruimte in m’n hoofd niet en wou die ook niet ervoor maken. Wel zei ik altijd zodra ik een inkomen heb ga ik vegetarisch eten en dat ben ik ook gaan doen en vanaf daar was de switch naar vegan heel makkelijk. (en nu betreur ik de jaren dat ik wel vlees at)

1 like

Ieder mens is toch vrij egoïstisch ingesteld.

14 likes

Ja, misschien alleen Ghandi niet. Zelfs moeder Theresa deed het vast allemaal alleen maar om in de hemel te komen.

1 like

Maar het gaat toch juist om de algemene reacties? Natuurlijk gaat niemand letterlijk tegen je zeggen dat je slecht bezig bent omdat je een kind hebt, op een paar mafklappers waar we het eerder over hadden na dan. (Laf dit woord nu en ik ga iedere kans grijpen om het te gebruiken @Lula.)

Ik snap best dat het je persoonlijk raakt, zeker met de frequentie en felheid waarop het hier op het forum wordt besproken. (Heb ik zelf ook een handje van.)
En tuurlijk moet je het je niet persoonlijk aantrekken maar dat is wel lastig lijkt me.
Als er hier elke week iemand zou zeggen dat rechtenstudenten slecht voor de aarde zijn, zou ik dat ook wel rot vinden.
(Daar ontleen ik immers mijn gehele identiteit aan en ik voel me het zelfde over het burgerlijk wetboek als een moeder over haar kind. Nee sorry, grapje uiteraard maar wist zo even geen ander voorbeeld.)

@grace
Ja dat herken ik wel. Ik denk omdat die winkels nog maar net bestaan en je dus, zelfs als je niet zo veel te besteden hebt, heul veul spullen kunt kopen. (Qua aantal echt zeg maar.) Voor veel mensen is dit de eerste keer dat dat kan.

Daar is toch zo’n artikel over. Iets van: waarom arme mensen domme keuzes maken. Wel heel verhelderend vond ik dat omdat ik hier vroeger zelf nogal veroordelend over was. *gaat niet helemaal hier over maar vroeger kon ik bijv. nog wel eens ranten over mensen die niet veel te besteden hadden en dan wel 10 honden hebben. Nu heb ik daar wel begrip voor.

5 likes

Ik heb hier ooit over gelezen. Mensen met minder geld geven meer geld uit aan spullen, mensen met meer geld aan ervaringen zoals uit eten en reisjes

Verrek ik bedoelde jou en ik heb er echt een niet tussen gelezen maar die stond er dus idd niet, excuses!

Ik heb dus trouwens ook klapperende eierstokken maar ik ben al gesettled met het idee van dan maar 1 kind ipv 3, maar daarbij speelde vooral mee dat m’n vriend er maar 1 wil (en hij kwam van geen willen).
Degene die ik ken die het vanwege het klimaat gelaten hebben, hebben volgens mij wel vrede met hun keuze. En wat ik nu vaak hoor is idd het “wat voor toekomst geef je je kind als die nu geboren wordt”. Vind dat heel eng/moeilijk om over na te denken want ik weet dat het naar gaat worden maar in m’n hoofd pas ik het ook direct aan naar het valt vast wel mee, als coping mechanisme.

Oh iets heel anders. Ik ben best activistisch en de mensen die ik ken die dat ook waren, zijn dat allemaal veel minder sinds ze kinderen hebben. En daar ben ik ook bang voor dat ik dat dan stop en in m’n eigen veilige bubbel duik.

1 like

Ja dat laatste zie ik niet zo snel gebeuren al schrik ik daar wel idd van als dat gebeurt.
Ik ben zelf vegan en zit ook in een vrienden van pvdd Facebook groep en sommige mensen zijn daar zo openlijk racistisch of kwetsend naar minorities.

Ik vond dit artikel trouwens heel tof. Van misschien sta ik over 5 jaar niet meer op iedere demonstratie mee te schreeuwen maar ik kan dan wel op een heel ander level bijdrages leveren, zoals geld of deel uitmaken van een bestuur (maar het idee die switch te maken vind ik ook spannend)

1 like

Ja maar dat is toch ook zo? Ik heb een kind en dat is een egoïstische keuze van m’n man en mij geweest. Want zij heeft er niet voor gekozen geboren te worden maar wij wilden een kind. En ben er heel dankbaar voor maar het is nou eenmaal egoïstisch.

23 likes