Impopulaire meningen #3

Ja, een agenda bijhouden leert je ook een stukje verantwoordelijkheid? Als je nu het wiskundehuiswerk niet noteert, weet je straks niet wat je moet doen. Met Magister zet de docent alles online en hoef je niks meer te doen. Vind het ook niet perse een goede ontwikkeling. Een van mijn sterkere kanten is dat ik op school zo goed heb leren plannen…

5 likes

Ik krijg hier zo’n enorme kriebels van. Vind het ook echt typisch dat er zo veel ouders zijn die als een complete KGB agent hun eigen kind in de gaten houden. En ondertussen snappen ze niet waarom hun kind niet kan plannen, zenuwinzinkingen heeft, niks meer durft te zeggen tegen zijn/haar ouders.

30 likes

Ik vind het ook een enorm slechte zaak. Ik weet dat Magister net een ding werd toen ik nog op de middelbare school zat en mijn moeder expres nooit keek want het ging haar niks aan. Ze heeft één keer gehad dat ze had gezien dat mijn broertje een 1 gehaald had voordat hij het zelf gezien had en dat vond ze toen zo vervelend voor hem dat ze nooit meer gekeken heeft. Je moet je cijfers in je eigen tijd kunnen vertellen. Mijn vader heeft denk ik uberhaupt nooit gekeken.

Soms heb ik het idee dat ouders vergeten zijn dat ze vroeger ook wel eens jong waren en dat ze toen ook van alles stiekem deden. Waarom wil je nu zo bovenop je kinderen zitten? Laat ze lekker. Als het echt fout gaat dan weet de school je echt wel te vinden.

21 likes

Een vriend van mijn broertje mocht vroeger nooit gamen als hij een slecht cijfer gehaald want, want hij moest perse naar het VWO natuurlijk. Het gevolg? Hij zat altijd diep in de nacht te gamen en sliep daardoor amper. Nee… straffen en in de gaten houden werkt lekker inderdaad.

Zodra je iets gaat verbieden wordt het interessant.

2 likes

Het gekke is nog dat zijn moeder kinderpsycholoog was en dat kind echt zo slecht ging onder alle stress. Snapte daar nooit iets van. Laat je kinderen lekker doen waar ze gelukkig van worden, uiteindelijk komt iedereen wel op een goede plek terecht. Het is ook niet dat je met VWO automatisch ver gaat schoppen in de wereld? Dat kun je met vmbo-basis ook prima.

1 like

Dit doet me eraan denken dat er bij mij in de eerste/tweede een jongen zat die na twee jaar gestopt is met school omdat hij te veel gamede. Zijn moeder was ook pedagoog. Vraag me af hoe dat als ouder is, als je jaren studeert om kinderen te begrijpen maar dan lukt het niet bij je eigen kind

2 likes

Super interessante discussie, ik vind Magister ook problematisch. Las laatst ook een artikel met een pedagoog, waarin gezegd werd: laat je kinderen nou alsjeblieft los. Niks doen, slechte punten halen en dan blijven zitten is óók een hele goede les. Dan leren ze echt iets. Er altijd bovenop zitten en zorgen dat ze wel goede punten halen, wat leren ze dan eigenlijk?

9 likes

Mijn ouders hadden ook wel een magister inlog gekregen van school. Maar ik kan me herinneren dat ze altijd gewoon aan mij vroegen wat ik voor cijfer gehaald had. En als we eens naar alle cijfers keken keken we ook samen. Verder keken ze volgens mij niet naar absenties omdat de school dan hoort te bellen. Of het boeide ze niet.

Ik denk dat je als ouder ook moet kiezen om het soms te laten gaan, maar dat is vast moeilijk voor sommige

6 likes

Ja maar je wil niet dat je kind blijft zitten hoor, schaam je!!!1! Ze moeten naar het vwo en anders niks!

@Kusjessoldaat Die had ik een tijd terug ook gelezen.

Ik vind het fijn om te horen dat de mensen hier een stuk kritischer zijn op system zoals Magister.
@George ik denk dat de anderen al prima hebben aangegeven wat er allemaal kan met Magister en wat er daarom zo vervelend aan is. Volgens mij kunnen scholen ook zelf bepalen welke modules ze wel gebruiken en welke modules niet. Ik werk er zelf nu niet mee.

@Marquez
Het probleem is dus inderdaad dat allerlei stappen die wij handmatig moesten doen en zodoende iets van opstaken nu volledig geautomatiseerd zijn. Ik heb mbo’ers die dus op heel veel gebieden noodzakelijke kennis en vaardigheden missen.

We gebruiken nu Microsoft Teams voor de lessen + lesstof en veel jongeren raken heel gauw de weg kwijt. Dit terwijl overal de datum bij staat. Ik zet dus data in de titels, planning, opdrachten, PowerPoints, mails, privé-berichten en ben daar zeer consequent in en alsnog vinden ze het ontzettend moeilijk om bij te houden wanneer ze iets moeten inleveren. En dan maken hun mentoren roosters met inleverdata voor toetsen omdat de studenten (15 - 18) dat zelf niet kunnen. Ik vind juist dat de studenten dat zelf moeten doen. Desnoods geef je een kant-en-klare oplossing in de vorm van een Word-document. Laat ze het dan maar tijdens een mentorles invullen of zo.

Zo verandert er niks. Of denken die studenten dat ze na hun afstuderen allemaal een secretaresse of PA krijgen. Ze hebben nauwelijks een verantwoordelijkheidsgevoel en weinig skills m.b.t. plannen.

4 likes

Ik denk vooral dat er een groot verschil zit tussen betrokken zijn en kinderen pushen. Het klinkt juist alsof jouw ouders jou heel goed steunden. Ze pakten niet je Playstation af en werden boos, maar ze gingen samen met je aan je schoolwerk zitten. Dat is al een hele andere dynamiek.

4 likes

Mijn ouders waren ook de type die veel controleerde ik zelf heb het geluk gehad dat magister het nog niet voldoende deed. Maar mijn broertje heeft de volle laag gehad met cijfers controleren, die heeft uiteindelijk er een angstoornis aan overgehouden en nooit z’n middelbare afgemaakt door z’n enorme angst voor school. Ik denk dat het gevoel van iets niet goed doen en falen een enorme impact kan hebben op kinderen.

1 like

Oh wauw. Krijgen ouders pushmeldingen als er iets geplaatst wordt op Magister of zitten ze gewoon de hele dag te checken?

2 likes

Zou sowieso goed zijn om te focussen op doen wat je gelukkig maakt en niet wat “het beste is”. Ik heb wel vwo gedaan, maar had altijd veel interesse in alles dat met kunst te maken had. “De kunstacademie? Ja doei, je gaat niet met een vwo diploma naar het hbo!!!” Uiteindelijk toch naar de universiteit gegaan, want ja, dat werd er een beetje met de paplepel ingegoten. Nu eenmaal afgestudeerd heb ik spijt dat ik geen leuke kunstopleiding op het mbo ben gaan doen. Ik werk veel liever met mijn handen en was dan denk ik veel gelukkiger geweest.

1 like

Als je wilt dat je kind gaat groeien, moet je er niet bovenop gaan zitten :upside_down_face:

88 likes

Kan dit op een tegeltje :joy: Denk dat veel ouders deze nodig hebben

8 likes

En dat te bedenken dat je eerder een letterlijk ‘groeiboekje’ meekrijgt van het consultatiebureau. Laat je kind dan ook op andere fronten zonder al te veel bemoeienis lekker meters maken.

@papierhier Naar mij werd vroeger helemaal niet omgekeken, of men was ontzettend negatief.
Ik was aangenomen op een kunstacademie maar vond mijzelf niet goed genoeg, dus ik had er toen van afgezien. Achteraf gezien baal ik daar nog steeds van, al heb ik wel een tijd geld verdiend met mijn creatieve uitspanningen. Ik ben echt benieuwd hoe ik zou zijn met bijvoorbeeld controlerende, of bijvoorbeeld supportive ouders.

2 likes

Omdat alles een wedstrijd lijkt te zijn en elke ouder wil dat hun kind het slimste is.

2 likes

Ik ben het met jullie allemaal eens wat betreft Magister, maar hoe het vroeger ging was ook niet per se perfect. Bij mij in de klas zat een jongen die het hele examenjaar drie keer op is komen dagen (en dus niet is geslaagd) en zijn ouders hoorden dat de dag voor de diplomauitreiking. Of een meisje die in handen was gevallen van een loverboy, nooit meer op school kwam en waarvan de school pas na een half jaar bij de ouders aan de bel trok. Mijn school heeft zelfs niets tegen ouders gezsgd toen een jongen dealde op school en bibliotheekboeken (van school) op marktplaats verkocht.
Nu was dit ook niet echt een topschool hoor (ben er ook halverwege weg gegaan) maar van vrienden van mijn leeftijd hoor ik ook vaak dat ze vroeger konden spijbelen zoveel ze wilden. Niet ieder kind ‘goeit daar overheen’ of ‘komt op zijn pootjes terecht’. Soms is het ook een teken dat een kind hulp nodig heeft.

Ik ben denk ik voor: in eerste instantie wel privacy maar wel de ouders bellen als het echt uit de hand loopt.

6 likes

Een gehandicaptenschool?

En daarna naar de Uni?

Klinkt een beetje tomaat dit

17 likes