Impopulaire meningen #3

Kom maar door

7 likes

Ja heel goed! Karl kan tenminste wel in vrede rusten in de wetenschap dat zijn intelligentieniveau op peil wordt gehouden.

2 likes

Hoelang wilde je dat plaatje al gebruiken

Net speciaal gegoogeld voor jou

3 likes

“Vind de echte Karl , niet die Limburgse chick van het forum , geel eigenlijk wel leuk?”

Google : Nee

2 likes

Ik vind die trui grapjes helemaal niet meer leuk!

2 likes


Speciaal op mijn telefoon opgeslagen @Banananana

9 likes

Snap ik echt heel erg

6 likes

@Morganfreeman hoe kun je zeggen dat all lives matter beter klopt als het nu heel duidelijk is dat dit in de praktijk niet zo is. Daar wil je naar toewerken ja, maar op dit moment zijn niet voor iedereen alle levens even belangrijk. Dat is een feit. Zwarte mensen worden systematisch benadeeld. Dus wordt op die groep mensen nu de nadruk gelegd. Pas als zij er ook toe doen, kun je zeggen all lives matter. Daar vechten mensen nu voor. Dat die groep niet meer constant waakzaam hoeft te zijn voor dingen waar jij als wit persoon geen last van hebt.

43 likes

Oh ik vergat nog iets @Morganfreeman; even vanuit je avatar gekeken. Denk je dat Morgan all lives matter kan roepen als hij weet dat zijn kleinkinderen zonder reden vermoord kunnen worden door politie die hen hoort te beschermen? Omdat ze een andere kleur hebben. Doen de levens van die kleinkinderen er dan écht toe voor iedereen? Nee toch? Want dan zouden zulke dingen zich niet voordoen. Dus zo’n statement is op dit moment gewoonweg niet waar. Slimmer is om black lives matter te lezen als black lives matter too.

En achter die black on black crimes zitten hele andere oorzaken en redenen dan moord door degenen die er horen te zijn om jou te beschermen, omdat je een andere kleur hebt. Dus dat is niet vergelijkbaar.

17 likes

Het is een schoonmaakbedrijf, de medewerkers zijn schoonmakers, dus je hoeft niet te denken aan fraude of miljoenendeals waar ze over liegen he.
Kan wel 1 geval beschrijven van een poosje terug: Marokkaanse medewerker (v) belt me steeds rond een uur of 22:00 om zich ziek te melden, ze spreekt met dubbele tong en is een intelligente jonge vrouw die al bijna heel haar leven in Nederland woont. Ze ruikt soms in de ochtend naar alcohol, maar komt dan niet meer dronken over. Ze weet het verzuimprotocol en dat ze zich ziek moet melden tussen 7:00 en 7:30 uur. Dit gebeurt elke paar weken.
Ik ga een frequent verzuimgesprek met haar aan en geef aan dat ik me zorgen om haar maak en graag een afspraak voor haar in wil plannen bij de bedrijfsarts en een stichting die haar kan helpen. Uiteindelijk geef ik ook aan dat ik vermoed dat ze een alcoholprobleem heeft. Ze komt met een verhaal dat ze allergisch is voor ibuprofen. Voor haar is het logisch dat te zeggen, omdat het in haar cultuur geen optie is om een alcoholprobleem te hebben. Ik negeer dan de leugen en ga door met zorgen dat ze hulp krijgt. Uiteindelijk heeft ze het aan alle kanten een burn out genoemd, maar heeft ze wel hulp geaccepteerd en krijgt ze dat nu al bijna een jaar. De waarheid zal ze nooit met me bespreken.
Dit is 1 voorbeeld waarbij jij waarschijnlijk gelijk denkt dat een Nederlander met een probleem die dat niet wil inzien ook zo zou kunnen reageren, maar laat ik je dan gelijk onderbreken: dit is 1 voorbeeld. Ik heb er in de afgelopen 3 jaar inmiddels wel een stuk of 30 en daartegenover misschien 1 keer een zelfde soort reactie waarbij de waarheid echt niet op tafel komt van een Nederlander. Ook in minder heftige situaties, maar je moet vooral denken aan elke situatie waarbij eer zou zijn aangetast in die culturen.

En je kan integreren en een goed functionerend persoon in de maatschappij zijn terwijl je nog steeds binnen je eigen cultuur ook jezelf bent. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er problemen waren met bijvoorbeeld homofobie. Ze zullen er vast een mening over hebben, maar dat zullen de streng christelijke ook wel. Mijn collega is lesbisch, haar (overigens Turkse) vriendin werd met open armen verwelkomt op het nationaal integratie diner als vrouw van de baas en behandeld als van adel.
Ze spreken allemaal Nederlands, hebben fulltime of parttime banen, dragen bij aan een veilige omgeving in de zorg en verrijken onze werkomgeving met heel veel mooie dingen uit hun cultuur. Mogen ze dan alsjeblieft ook gewoon respect krijgen voor elk onderdeel uit hun cultuur?
Ik kan niet al het lekkere eten, warmte, liefde, suikerfeest en gastvrijheid wel accepteren en dan niet aanpassen aan bijvoorbeeld het liegen vs respect.

Edit: was al aan het typen tijdens je edit, maar om daar nog op in te gaan. Hofstede z’n cultuur principes worden heel breed gebruikt. Mijn partner kreeg in zijn opleiding Change management ermee te maken, maar er worden ook cursussen op meer individueel niveau gegeven.
Die cursus die ik heb gehad was een beetje gebaseerd op dit idee: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/morocco/
Als je een land invult zie je hoe hun samenleving is opgebouwd en dat beoordelen ze altijd vanuit zijn 5 pijlers (onder andere hoe groot de rol van masculinity is in hun samenleving). Vanuit die informatie hebben ze een cursus gemaakt die per land inging op wat je dan in de praktijk kan tegenkomen en hoe daarmee om te gaan.
De cursus is intern gegeven bij het bedrijf waar ik voor werk en daarbij zijn naast deze gegevens ook een aantal gastsprekers geweest uit die culturen. We hebben 110 nationaliteiten bij ons werken en in de cursus hebben we de 20 meest voorkomende behandeld. Daarvan heb ik in Alkmaar voornamelijk Turkse en Marokkaanse mensen werken dus van die 20 zijn de afgelopen jaren eigenlijk alleen die 2 blijven hangen.

Nou, completer kan ik niet zijn hoor.

15 likes

Dat zou kunnen, maar ik zou het wel heel erg vinden dat wij niet meegaand mogen zijn omdat ze dan maar vast hard moeten worden voor het geval ze in de toekomst slecht behandeld worden.

Wij werken ook buiten de culturen met het principe dat niet iedereen gelijk behandeld mag worden. We worden gecoacht (en ook aangenomen op) dat je je moet interesseren voor wie er tegenover je zit en het idee dat als iemand zich gehoord voelt zelf ook harder voor je gaat lopen.
Zo heb ik bijvoorbeeld geen regel voor iedereen mag wel of niet samenwerken, zoals veel schoonmaakbedrijven dat hebben. Ik heb namelijk 2 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die niet met iemand anders kunnen samenwerken. Maar ik heb ook een meisje met een paniekstoornis die juist niet alleen kan werken. Dat onderscheid maken we op individueel niveau.

Misschien ben ik nu wel een verschrikkelijk potje aan het opscheppen en ergert iedereen die dit leest zich groen en geel, maar ik ben echt trots als een aap met 7 lullen hoe we het voor elkaar hebben gekregen hier. Ze zijn 15 jaar lang slecht behandeld door vorige werkgevers, allemaal spreken ze uit voor het eerst menselijk behandeld te voelen en we hebben voor alle 130 mensen in dienst allemaal eigen ‘gebruiksaanwijzingen’ en afspraken. Niemand wordt gelijk behandeld en ik ben er mega trots op dat dat is gelukt.
Ben niet trots op veel en vrij onzeker, maar ben wel heel trots op hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Sorry voor het gebrek aan bescheidenheid :joy:

30 likes

Mijn punt is dat dat prima naast elkaar kan bestaan. Ze liegen over dingen die hen in hun eer zou aantasten, niet over álles de hele tijd. Er kan een stukje eerlijkheid zijn en ook de eigen cultuur.

2 likes

Ik denk dat dit de populairste mening van het forum is!

5 likes

Mijn favoriete artiest/rapper is Pitbull en volgens mij is dat een impopulaire mening? Ik vind echt alle liedjes van hem zo leuk op een enkele na, kan ook niet wachten tot ie een keer in NL of BE ofzo is maar tot zover maakt ie het mr. worldwide nog niet echt waar.

14 likes

Echa Pa’lla echt al wekenlang m’n jam waarbij ik met mijn billen schud thuis voor de spiegel :+1:t4::+1:t4:

1 like

Jaaa!! Een van de redenen is inderdaad omdat de meeste liedjes zo lekker dansbaar zijn :smiling_face_with_three_hearts:

Ik vind groene paprika echt heerlijk en rode en gele juist veel minder lekker.

2 likes

Ik heb nog nooit shakshuka gegeten, maar het lijkt me helemaal niet lekker. Iedereen lijkt er lyrisch over maar dat begrijp ik echt niet.

5 likes

Ik ben verslaafd aan TikTok filmpjes kijken…

Oh wacht dat is geen mening natuurlijk. Ik vind het leuk om Tiktok filmpjes te kijken.

9 likes