Impopulaire meningen #3

Dit is echt het enige waar ik tegenop kijk nu ik een huis gekocht heb. Ik wil gewoon mijn verhuurder appen dat er iets stuk is en hij dan zegt: m’n loodgieter gaat je bellen :cry:

4 likes

Ik vind dit echt heel erg meevallen. Als je alles netjes bijhoudt dan valt het qua kosten reuze mee. Bovendien verhoog je de waarde van je huis na een investering zoals een nieuwe badkamer. Ik vind het juist heel fijn dat ik niet meer afhankelijk ben van een huisbaas. Ik zou absoluut kopen als je de kans krijgt.

2 likes

Denk dat @Merel dat ook weet, maar denk dat we soms wat rooskleurig kijken naar het eigen woningbezit en de kosten die daarbij komen kijken. Dat verschilt natuurlijk ook per bouwjaar en staat waarin je het koopt. Lijkt wel alsof mensen vooral kijken naar de hypotheek per maand vs de huur per maand. Dat is gewoon geen eerlijke vergelijking.

31 likes

Ja, dat klopt, dat heb ik inderdaad niet meegerekend, dat zijn inderdaad extra kosten die je soms hebt, al hoeven die helemaal niet hoog te zijn. En als je rekent dat je dus over 30 jaar bijna niks meer hoeft te betalen een hypotheek, en in geval van huren deze wel al behoorlijk gestegen is dan kun je dat met gemak tegen elkaar wegstrepen, en dan hou je nog over. En mijn hypotheek blijft na die 30 jaar in feite tot aan mn dood superlaag, terwijl je huur blijft stijgen en stijgen.

1 like

Je verhoogt niet per se de waarde van je huis met een nieuwe badkamer. Als je een huis koopt met een nieuwe badkamer is je huis een bepaalde waarde. Na 15 jaar heb je een huis met een oude badkamer die minder waard is. Als je dan je badkamer opknapt, heb je opnieuw een huis met nieuwe badkamer. Dat maakt het dus niet per se meer waard, eerder evenveel als toen je het kocht (algemene stijging van huizenprijzen buiten beschouwing gelaten) Zelfde geldt voor het onderhoud. Nieuwe kozijnen, buiten houtwerk schilderen, nieuwe cv-ketel zijn gewoon af en toe nodig om je huis op waarde te houden.
Bovendien zijn badkamers en keuken zo smaakgevoelig. Zat mensen die een goede badkamer/keuken als nog willen verbouwen als ze een huis kopen.

Al deze kosten zorgen er voor mij wel voor dat ik voorlopig nog lekker blijf huren. Het zal onder de streep vast duurder zijn, maar dat is mij het echt waard om alle moeite van een koophuis te bespraken.

18 likes

Dit zijn inderdaad zulke kut oplossingen.

Denk in deze discussies vaak aan mn schoonouders. Werken beide parttime en verdienen volgens mij beneden modaal, wonen al 20 jaar in hetzelfde sociale huurhuis, betalen ongeveer hetzelfde als ik uitgaf aan mn studentenkamer. Binnenkort wordt de badkamer opgeknapt, ze mogen bepaalde keuzes maken en het kost ze geen cent. Zij hebben meer geld kunnen besteden aan de opleidingen van hun kinderen ipv geld in stenen te steken en dat er pas uit te halen als ze kleiner/in een verzorgingstehuis gaan wonen. Voor die mensen werkt dit echt top en heeft huren echt veel mogelijk gemaakt.

13 likes

Ik huur en blijf dat ook doen. Ik heb jarenlang een koophuis gehad met ex samen. Nu alleenstaand en een heel mooi huisje kunnen krijgen. Ik kan echt geen hypotheek krijgen met m’n parttime baan en ook al kon dat wel, de bijkomende kosten van een eigen huis kan ik ook niet betalen.

4 likes

Maar hoe kan je wel een huurhuis betalen dan? Of is het sociale huur en stond je al je hele leven op de wachtlijst?

Heb nu ook een koophuis met mijn partner. Maar echt vind het ook zoveel gedoe, ben echt heel blij dat hij initiatief neemt in dingen opknappen en bv beginnend houtrot in kozijnen tijdig signaleert. Hebben ook een vrij oud huis omdat we geen nieuwbouw konden betalen :upside_down_face:. Mochten we ooit uit elkaar gaan ga ik ook huren.

1 like

Ja sociale huur en had urgentie gekregen. Maar ik woon wel in een buurt waar je binnen een jaar een huurhuisje kan krijgen hoor :slight_smile:

1 like

Dat klopt wel maar we zitten inmiddels hoger dan voor de crisis dacht ik toch? Nu gaan in amsterdam 2-kamerwoningen voor 450.000 :stuck_out_tongue:

2 likes

Maar welk punt wil je nu maken? Ik benoem zelf al het voordeel van lagere lasten met kopen.

3 likes

Het is ook maar net waar je woont, mijn particuliere huurappartement was goedkoper dan de hypotheek die ik nu heb en ik woon in een middelgrote stad in Noord-Holland.

1 like

‘ Hoekstra wil de woningmarkt helpen met 1 miljoen extra huizen in de komende tien jaar. Prima plan, zegt Ploumen, maar de PvdA-leider neemt aanstoot aan het gebruik van het woord ‘woningmarkt’. „Wonen is geen markt. Het is geen verdienmodel. Het is een recht”, zegt ze.’

26 likes

Ja eigenlijk wel. Stom eigenlijk dat ik t nooit doe!

Ik vind een fiat 500 echt het blond servies onder de auto’s.

86 likes

Dit verklaart veel over mij.

5 likes

Ja, maar als je nu een huis koopt is de kans groot dat dat over 15 jaar voor jou ook zo is. Ik geloofde mn ouders ook nooit toen ze dit zeiden, 15 jaar geleden, maar het is dus wel zo. En ik heb het nu nog niet eens over overwaarde ofzo. Iedereen betaald een deel af tegenwoordig, dus iedereen komt hier ooit op uit.

2 likes

Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Dit is echt confirmation bias. Tuurlijk kan het vaak uit, maar het kan echt vies tegenvallen.

12 likes

Dit is denk ik ook een impopulaire mening maar ik word echt moe van die koop/huurdiscussie elke week

71 likes