Impopulaire meningen #3

Als ze er niet meer uit zouden komen zou me dat wel de kans geven om eens flink met de tuinslang in de weer te gaan :grimacing:.

@desecretaris mijn vader kwam dus ook met de suggestie leeuwenpoep hahaha. Lijkt me ook niet ideaal nee.

Ik zie als soort van laatste redmiddel nu ook dit voor me om de voor- en achtertuin

5 likes

Haha tijdens het googelen kom ik ook nog dit oude artikel tegen;

Eén gulden voor iedere drol. Zo zou ik rijk kunnen worden

6 likes

Ik ben soms heel erg zat van mijn thuiswonende kinderen, 2 pubers. Ik wil graag lekker m’n eigen plekje, niet elke dag gezeik over het eten, de troep die ze maken, gewoon even rust.
Dit is een hele niet leuke gedachte maar ik heb m en ben blij dat ik m even heb kunnen luchten.

24 likes

Zelf geen ervaring mee (als in geen kinderen), maar ik denk dat deze gedachte zeker niet vreemd is hoor.
Zeker niet in deze tijd, waar je nog meer op elkaars lip zit.
Denk dat mijn vader, toen ik nog thuiswoonde, af en toe hetzelfde had als het gevoel wat jij omschrijft haha.

En dan ben ik nog niet eens thuis aan het werk…
Ik werk 3 dagen buitenshuis. Maar ze zijn er altijd. ALTIJD. Vader is niet meer in beeld en ik woon (bewust) niet samen. Kind 1 is een zorgenkind en 2 een echte puber. Ze zijn hartstikke lief, echt.

Maar ik wil gewoon een hutje op de hei.

2 likes

Dit. Ik kijk er ook niet echt naar uit om een tonnenschuld aan te gaan en ik krijg ook stress van dat ik zoiets permanents aanga… Dit voelt echt dom om te zeggen want heel veel mensen kunnen niet eens kopen terwijl ze wel zouden willen, maar ik heb nooit gedroomd van een eigen huis. Huren is gewoon mega chill, maar ik wil graag lagere maandlasten en niet uitgeknepen worden door een huisjesmelker.

8 likes

Ik heb al 15 jaar een koopwoning, ik betaal 3/4 van mn hypotheek af en 1/4 is aflosvrij.

Een groot voordeel van kopen vs huren is dat je hypotheek iedere maand hetzelfde bedrag is, en je huur ieder jaar hoger wordt. Dus naar mate je meer gaat verdienen heb je meer te besteden dan bij een huurhuis want deze vaste last blijft gelijk.

Een tweede voordeel is dat ik over 15 jaar 3/4 van mn hypotheek afgelost heb en dan echt een flinke stap omlaag ga qua hypotheeklasten, ik hoef dan nog geen €150,- per maand te betalen (ik heb dit heel toevallig gister laten berekenen omdat we denken aan verhuizen of verbouwen). Dat is een voordeel wat je bij een huurhuis natuurlijk nooit zult halen.

Om die vergelijking eerlijk te houden moet je ook meerekenen dat in die 15 jaar je huis ouder is geworden en allerlei onderhoud nodig heeft, een keer nieuwe kozijnen, een keer een nieuw dak, een keer wat werk aan de leidingen, een keer ellende met de fundering, een keer een nieuwe keuken/badkamer, een paar keer de buitenboel schilderen, een keer een nieuwe cv-ketel, etc. Die kosten heb je als huurder allemaal niet.

34 likes

Dit is echt het enige waar ik tegenop kijk nu ik een huis gekocht heb. Ik wil gewoon mijn verhuurder appen dat er iets stuk is en hij dan zegt: m’n loodgieter gaat je bellen :cry:

4 likes

Ik vind dit echt heel erg meevallen. Als je alles netjes bijhoudt dan valt het qua kosten reuze mee. Bovendien verhoog je de waarde van je huis na een investering zoals een nieuwe badkamer. Ik vind het juist heel fijn dat ik niet meer afhankelijk ben van een huisbaas. Ik zou absoluut kopen als je de kans krijgt.

2 likes

Denk dat @Merel dat ook weet, maar denk dat we soms wat rooskleurig kijken naar het eigen woningbezit en de kosten die daarbij komen kijken. Dat verschilt natuurlijk ook per bouwjaar en staat waarin je het koopt. Lijkt wel alsof mensen vooral kijken naar de hypotheek per maand vs de huur per maand. Dat is gewoon geen eerlijke vergelijking.

31 likes

Ja, dat klopt, dat heb ik inderdaad niet meegerekend, dat zijn inderdaad extra kosten die je soms hebt, al hoeven die helemaal niet hoog te zijn. En als je rekent dat je dus over 30 jaar bijna niks meer hoeft te betalen een hypotheek, en in geval van huren deze wel al behoorlijk gestegen is dan kun je dat met gemak tegen elkaar wegstrepen, en dan hou je nog over. En mijn hypotheek blijft na die 30 jaar in feite tot aan mn dood superlaag, terwijl je huur blijft stijgen en stijgen.

1 like

Je verhoogt niet per se de waarde van je huis met een nieuwe badkamer. Als je een huis koopt met een nieuwe badkamer is je huis een bepaalde waarde. Na 15 jaar heb je een huis met een oude badkamer die minder waard is. Als je dan je badkamer opknapt, heb je opnieuw een huis met nieuwe badkamer. Dat maakt het dus niet per se meer waard, eerder evenveel als toen je het kocht (algemene stijging van huizenprijzen buiten beschouwing gelaten) Zelfde geldt voor het onderhoud. Nieuwe kozijnen, buiten houtwerk schilderen, nieuwe cv-ketel zijn gewoon af en toe nodig om je huis op waarde te houden.
Bovendien zijn badkamers en keuken zo smaakgevoelig. Zat mensen die een goede badkamer/keuken als nog willen verbouwen als ze een huis kopen.

Al deze kosten zorgen er voor mij wel voor dat ik voorlopig nog lekker blijf huren. Het zal onder de streep vast duurder zijn, maar dat is mij het echt waard om alle moeite van een koophuis te bespraken.

18 likes

Dit zijn inderdaad zulke kut oplossingen.

Denk in deze discussies vaak aan mn schoonouders. Werken beide parttime en verdienen volgens mij beneden modaal, wonen al 20 jaar in hetzelfde sociale huurhuis, betalen ongeveer hetzelfde als ik uitgaf aan mn studentenkamer. Binnenkort wordt de badkamer opgeknapt, ze mogen bepaalde keuzes maken en het kost ze geen cent. Zij hebben meer geld kunnen besteden aan de opleidingen van hun kinderen ipv geld in stenen te steken en dat er pas uit te halen als ze kleiner/in een verzorgingstehuis gaan wonen. Voor die mensen werkt dit echt top en heeft huren echt veel mogelijk gemaakt.

13 likes

Ik huur en blijf dat ook doen. Ik heb jarenlang een koophuis gehad met ex samen. Nu alleenstaand en een heel mooi huisje kunnen krijgen. Ik kan echt geen hypotheek krijgen met m’n parttime baan en ook al kon dat wel, de bijkomende kosten van een eigen huis kan ik ook niet betalen.

4 likes

Maar hoe kan je wel een huurhuis betalen dan? Of is het sociale huur en stond je al je hele leven op de wachtlijst?

Heb nu ook een koophuis met mijn partner. Maar echt vind het ook zoveel gedoe, ben echt heel blij dat hij initiatief neemt in dingen opknappen en bv beginnend houtrot in kozijnen tijdig signaleert. Hebben ook een vrij oud huis omdat we geen nieuwbouw konden betalen :upside_down_face:. Mochten we ooit uit elkaar gaan ga ik ook huren.

1 like

Ja sociale huur en had urgentie gekregen. Maar ik woon wel in een buurt waar je binnen een jaar een huurhuisje kan krijgen hoor :slight_smile:

1 like

Dat klopt wel maar we zitten inmiddels hoger dan voor de crisis dacht ik toch? Nu gaan in amsterdam 2-kamerwoningen voor 450.000 :stuck_out_tongue:

2 likes

Maar welk punt wil je nu maken? Ik benoem zelf al het voordeel van lagere lasten met kopen.

3 likes