Impopulaire meningen #3

I love Hausswolf.

Misschien vind je Emma Ruth Rundle dan ook wel leuk. :slight_smile:

Ik heb laatst gewoon een kort college gegeven tijdens een les over Pasen en heidense praktijken omdat een student vroeg wat Pasen precies inhield. :rofl:

@anon50301661 Bridgers heeft hier vorig jaar op repeat gestaan en staat nu op de post-corona moet-ik-live-zien lijst.

2 likes

Nouja, dit ligt er een beetje aan hoe je er naar kijkt natuurlijk. Als atheïst snap ik dat er zo naar gekeken wordt, maar wanneer je zelf gelovig bent (en dan met name islam, en dan christendom) dan heb je die religie niet ‘gepakt’ en ‘eigen gemaakt’ natuurlijk. Er is gewoon een religie voor elke tijdsperiode en wanneer er aanpassingen gemaakt moesten worden dan kwam er een nieuwe profeet met een andere religie (joden geloven daar natuurlijk niet in aangezien zij de eerste religie zijn en het christendom ziet de islam dan weer als een valse religie met een valse profeet, maar voor de islam geldt dit wel elke keer zo). Dus vanuit religieus oogpunt is het geen afpakken en eigen maken. Maar goed, snap wel dat dat zo gezien wordt door de meeste atheïsten.

2 likes

Zo gek is dat toch niet? Dit is nou juist iets wat je eigenlijk ziet gebeuren bij allerlei onderwerpen en gebeurtenissen, je bent als persoon of familie vrij om je eigen invulling te geven aan die dingen. Oud&nieuw is bijvoorbeeld ook een feestdag met ongeveer dezelfde gedachte voor iedereen (overgang naar een nieuwe periode), maar wordt overal ter wereld weer op een andere manier gevierd. De ene manier is niet beter dan de andere. Of een wat moderner voorbeeld: de een viert Koningsdag door de hele dag op een kleedje met speelgoed te gaan zitten, de ander gaat kijken hoe een kroonprinses koekhapt en weer een ander staat de hele dag op een drugsfeest in een loods. Dat zijn allemaal verschillende invullingen van dezelfde feestdag, waarbij er niet eentje “beter” is dan de andere.

10 likes

Omdat pakken klinkt alsof een groep christenen bijvoorbeeld de Torah heeft gelezen en het overgenomen met wat aanpassingen. Als een hogere macht het ‘naar beneden zendt’ ofzoiets, dan kan het niet echt pakken zijn toch? Want die boodschappen komen van een en dezelfde god (volgens vooral de latere religies dan).

En klopt, veel feestdagen zijn inderdaad van oorsprong heidens en hebben geen basis in het geloof. Ik heb ook nooit gezegd ‘jullie ongelovigen’. Ik ben zelf ook niet gelovig. Maar toch vind ik het wel ergens een vreemd idee, ken zelf genoeg mensen in mijn omgeving die gewoonweg respectloos zijn over het geloof en dan wel vrolijk meedoen met alle feestdagen die geassocieerd zijn met het geloof. Iedereen is vrij om welke dag dan ook in te vullen met wat dan ook, maakt mij echt geen hol uit wat iemand doet op pasen of kerst of suikerfeest of chanoeka. Vind het gewoonweg een bijzondere tegenstelling als een persoon die het geloof een sprookje noemt, een verhaal, een manier om het volk te onderdrukken wel de feesten viert die daarmee geassocieerd zijn. Nogmaals, iedereen staat daar vrij in en iedereen mag zijn mening hebben over het geloof en mag elke feestdag vieren op welke manier hij/zij wil… maar vind dat toch wel bijzonder.

Ook helemaal waar. Vind dat ook wel bijzonder dat daar standaard vrije dagen voor zijn en niet voor de feestdagen van andere religies. Als iedereen tegelijk vrij is, is het enorm logisch dat iedereen die dagen bijeen komt. Zou eigenlijk afgeschaft moeten worden en dat er dan een paar vrij op te nemen feestdagen ofzoiets zijn haha. Dan kunnen moslims vrij nemen op hun feestdagen, de joden op die van hen, etc.

3 likes

Je mag doen en vinden wat je wil! Ik zeg alleen, ik kan me wel vinden in wat LaScript zei om de redenen die ik genoemd heb. Die mag jij onzin vinden natuurlijk. Zal nooit zeggen dat jij geen kerst/pasen mag vieren.

2 likes

Eigenlijk is het inderdaad best gek dat Christelijke feestdagen nog zo ‘belangrijk’ zijn in ons land, ik heb het even opgezocht en er is al sinds 1848 geen staatsgodsdienst meer in Nederland, dat is 173 jaar! Als we nou tot voor kort het Christendom als staatsgodsdienst hadden snap ik nog wel dat die gewoontes niet in een keer verdwijnen, maar 173 jaar is echt al een hele tijd.

12 likes

Goed punt. Ik weet het niet. Ik vind ‘sprookje’ best denigrerend klinken wanneer er wordt gesproken over iets dat in de meeste religieuze mensen hun leven zo belangrijk is. Je hoeft ergens natuurlijk niet in te geloven maar om iets een sprookje te noemen dat voor veel mensen levensecht is… tsja.
Maar tegelijkertijd doen veel christenen dat ook bij moslims bijvoorbeeld (want valse profeet en vals geloof). Persoonlijk andersom heb ik dat nog niet zo ervaren, dat het als een belediging wordt gezien wanneer ik zeg dat ik niet geloof.

Inderdaad. Zijn hier wel eens petities over geweest, over keti koti? Heeft de 2e kamer dat ooit besproken?

2 likes

He-le-maal eens met Keti Koti en Bevrijdingsdag, maar ik wil pleiten voor de vrije dagen als extra en niet in de plaats van andere vrije dagen, Pinksteren interesseert me geen reet maar love uitslapen en een lang weekendje weg kunnen, en Nederland heeft echt het kleinste aantal vrije dagen van heel Europa ofzo.

34 likes

Ik vind de dansfilmpjes van Vita echt leuk om te dansen.

2 likes

Ik vind knotwilgen echt deprimerend, het hele jaar door, maar ze zijn er echt in overvloed. Ik snap de functie van het afknippen van alle takken ook niet.

5 likes

Als ze niet gesnoeid worden gaan ze kapot. Het is voor heel veel planten/bomen/struiken goed als je ze flink terugsnoeit.

5 likes

Moeders met baby dochters die 3 sprieten haar hebben. Stop met het versieren van je wandelende paasei.

66 likes

Ja dat weet ik, maar moeten die knotwilgen helemaal kaal? En waarom zijn ze zo populair?

“De knotwilg is echt een geweldig ding, want hij is voor mens en dier heel nuttig. Al eeuwen. Voor heel veel diersoorten is hij onmisbaar. De oude dikke en dikwijls holle stam biedt uitstekende nestgelegenheid voor bijvoorbeeld wilde eenden, steenuilen of het winterkoninkje. De katjes vormen voor insecten een prima voedselbron omdat ze al heel vroeg bloeien. En omdat ze vaak in rijen staan is het voor vleermuizen een belangrijke orientatie in een verder leeg landschap.” Op de écht oude knotwilgen groeien zelfs andere planten. Vlier, lijsterbes, varens. “In mijn tuin groeit er zelfs een koekoeksbloem in. Maar ook paddenstoelen vinden hier een groeiplek. Als er in de holtes water kan blijven staan maken salamanders er ook gebruik van.” In een steeds kaler worden landschap vormen zij nu een cruciale schakel tussen natuurgebieden.

Zonder knotwilg kunnen we sommige zaken uit de natuur ook aan de wilgen hangen dus. :stuck_out_tongue:

30 likes

Ah dit wist ik allemaal niet. Alsnog een lelijke boom maar fijn dat hij zo goed is voor de natuur!! En nu begrijp ik het beter dat hij overal staat.

1 like

Je moet veel bomen/struiken echt bizar ver terugsnoeien. Voelt heel erg raar, maar het bevordert de groei wel echt.

Ik las eerst ‘klanten’ :joy:

1 like

Ja, echt rotvolk :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik baal enorm van de avondklok maar één heel groot voordeel is dat het ‘s avonds zo heerlijk rustig en stil is buiten. Dat ga ik stiekem wel missen. Straks weer non-stop van die jochies met hun opgevoerde scooters of hangjeugd. No thanks!!!

16 likes