Impopulaire meningen #3

Jaaaaa echt hoor mag ik het effe wete, leuk voor de Gram maar voor de rest…

3 likes

Ik heb ook altijd het idee dat kopers neerkijken op huurders. Dat is storend. En het idee dat als je koopt (met je lover), je er ‘beter voor staat’.

OK Gerda maar je zal zien dat je relatie op de klippen loopt in de periode dat het kut gaat met de huizenmarkt. Veel plezier met het verkopen van je huis dat je op 2 salarissen kocht.

34 likes

Ik heb dat niet hoor, neerkijken op huren. Waarom zou ik? En ja, zie zorgen die jij beschrijft spoken soms echt wel door mijn hoofd.

Dat is geld weggooien vind ik ook zo’n dikke onzin. Je betaalt voor een warm bed en een dak boven je hoofd, hoe is dat geld wegsmijten?! Ik raak zo geïrriteerd als mensen dat zeggen.

Edit: wat @Xiomara al zei.

9 likes

There were moments of gold and there were flashes of light
There were things I’d never do again
But then they’d always seemed right
There were nights of endless pleasure
It was more than any laws allow
Baby, baby

Lof it it krijg gewoon kippenvel als ik er alleen al aan denk

14 likes

Tsja soms kan je niet anders hé dan op 2 salarissen een huis kopen. Vind het echt een stomme opmerking zeker gezien de huidige woningmarkt waar je bijna geen huis in je eentje kan kopen

24 likes

Bij alleen al het idee van een zwaarte deken krijg ik het benauwd.

12 likes

Ja die begrijp ik helemaal en ben het met je eens dat het systeem ongezond is. Ik ben alleen geen woning tegengekomen die ik voor een leuk bedrag kan huren wat in ieder geval goedkoper zou zijn dan de kosten van een koopwoning.

Misschien ligt het aan de omgeving? Mijn gemeente is absurd duur maar ook in mindere gemeente hier in de buurt is niets betaalbaar te vinden. Ik snap heel goed dat stellen dan er voor kiezen om te gaan kopen en sowieso in maandlasten naar beneden te gaan.

3 likes

Dat je op 2 salarissen koopt zegt niet dat de woonlasten zo hoog zijn dat je die 2 salarissen ook nodig hebt om het te kunnen betalen.
Wij konden met onze beide salarissen een hoge hypotheek krijgen en hebben uiteindelijk iets gekocht dat we in maandlasten ook konden dekken met 1 salaris. Goedkoper dan wat we samen konden krijgen, maar duurder dan we in ons eentje hadden gered. Als we op dat ene salaris gekocht hadden we een veel lagere hypotheek konden krijgen en dit huis niet kunnen kopen. Als mijn of zijn salaris weg valt kunnen we nog steeds alles betalen, maar houden we inderdaad geen geld over om elke week uit eten te gaan en veel te sparen. Heel wenselijk is dat niet, maar we zouden beiden ademruimte over houden om rustig te kunnen zoeken naar een nieuwe baan of sowieso 1 van de 2 minder uur gaan werken.
Edit: en daarmee hebben we nu dus trouwens een heel huis met een tuin in het centrum voor 70% van de woonlasten die we hadden toen we particulier een appartement in een buitenwijk hadden. Dus dit was sowieso goedkoper voor ons, ook op 2 salarissen.

26 likes

Ik zou best willen kopen omdat mijn maandlasten dan waarschijnlijk lager zijn maar ‘vermogen opbouwen’ is niet echt een doel in mijn leven. Het zit toch in je huis en de winst die je eventueel maakt (dat is nu he maar wie weet hoe dat over een tijdje is) stop je meestal in een nieuw huis. Tenzij je veel/alles hebt afgelost, het verkoopt en daarna goedkoper gaat wonen zit je vermogen altijd ‘in de stenen’. Ik heb liever geld om uit te geven aan leuke dingen.

3 likes

Ja maar dat bedoel ik eigenlijk ook, door te kopen kun je je maandlasten omlaag brengen terwijl de huren alleen maar oplopen. Dat heeft mij over de streep getrokken om toch te gaan kopen.

1 like

Is ‘op twee salarissen kopen’ Nederlands? Ik zou zeggen ‘met twee salarissen’

Neeee lijkt me heerlijk!
En je moet ook niet een te zware kopen. Zelf zou ik max maar 7,5 kilo mogen bojvoorbeeld.

1 like

Oh man jij hebt mijn situatie in een keer perfect uiteengezet. Het is al super stressvol om je te realiseren dat in je eentje kopen niet te doen is, zelfs niet met een bovenmodaal inkomen. Dan probeer je een appartement te huren en verdien je net genoeg maar leg je het af tegen tweeverdieners want dan heeft de huurder “meer zekerheid”. En dan blijf je in je dertiger jaren maar zitten in je studio terwijl iedereen om je heen én op dit forum discussies aangaat over kopen en soms ook nog durft te vragen: “maar Koffiebroodje, wil je niet kopen dan? Ben je die studio niet zat?”. Alsof het een weloverwogen keuze is :o_o:.

39 likes

Kreeg ik maar een hypotheek waar ik nu voor huur. Dan had ik riant kunnen zitten. Ik heb eindelijk de koopwoning droom een beetje kunnen laten varen. Maar soms steekt het wel allemaal.

7 likes

Deze constructie hebben mijn man en ik ook; bij de gesprekken werd aan ons aangegeven dat we samen een hoge hypotheek konden krijgen en in hogere segmenten konden gaan kijken. We werden heel gek aangekeken omdat we zeiden dat we het liefst een hypotheekhoogte wilden die we op 1 salaris konden betalen met ruimte voor alle vaste lasten, zoals VVE (op 1 salaris konden we die hypotheek niet krijgen, geloof ik, maar het is wel betaalbaar). Mensen in mijn omgeving zijn echt hoger gaan inzetten, en soms voelden mijn man en ik ons dan een beetje voorzichtige henkie. We kregen uit de omgeving ook vaak commentaar over hoe ‘laag’ we hebben ingezet en dat we echt konden ‘maximaliseren!!’, maar met de coronacrisis waren we heel dankbaar hoe het is gelopen. Mijn man heeft geen werk meer en de hypotheek wordt nu van mijn salaris betaald en we slapen er niet minder om. Wel minder leuke uitgaves, meer letten op de boodschappen, niet echt kunnen doorsparen, maar we hoeven het huis niet te verkopen. Andere mensen die we kennen hadden een tijd minder inkomen en zaten meer in de stress of ze het allemaal nog wel konden bolwerken.

Weet niet wat ik er verder mee wil zeggen, maar vind het wel fijn om te horen dat er ook nog mensen zijn die hetzelfde erover dachten als wij destijds. Het is al lastig genoeg om voldoende inkomen te hebben om een hypotheek op een reguliere woning waar niet heel erg veel aan hoeft te gebeuren te kunnen krijgen.

12 likes

helemaal mee akkoord.

1 like

slopend! Verrot systeem hebben we.

Ze moeten ook de term bovenmodaal aanpassen of gewoon afschaffen, want het klinkt heel wat maar je kan er precies niks mee - in je eentje.

5 likes

Nou dit vind ik wel zo fucking irritant. Ik heb totaal geen ambitie om een huis te kopen omdat ik vrijheid wil, maar dit is zo mega krom. Ik kan volgens mij nog niet eens een ton lenen en ik betaal gewoon dikke vette huur elke maand hoor.

4 likes

Even heel wat anders, maar mensen die pringles en rijstwafels lekker vinden hebben echt geen smaak🙈

5 likes