Impopulaire meningen #3

Ben ik gek of is 3 procent van 1 op de 20 in Nederland alsnog ruim 25000 mensen? Dat is toch heel veel…

2 likes

Maar dat cijfer klopt dus niet, ong 1% heeft psychopathie, niet 1 op de 20.

2 likes

Nog een andere, niet alle mensen die een delict begaan zijn psychopaten.

Ben trouwens benieuwd wat iedereen er voor oordeel aan verbind dat 3% veel zou zijn? Statistisch gezien is dat het namelijk niet. Waarom toch dat oordeel dat het veel is

Oh ja nee dan is het ruim 5000, iets minder

Misschien omdat het betekent dat je waarschijnlijk wel iemand kent? Dat heb ik altijd althans. Dan denk ik: wowww, ik ken wel veel meer dan 100 mensen, dus waarschijnlijk ook meer dan 3 psychopaten.
Klopt niet per se, maar bij mezelf komt het daar vaak vandaan als het om onderwerpen gaat die ver van mijn bed staan, en die ‘verborgen’ zijn (je weet niet wie psychopaat is, althans, niet meteen. Je kan bijvoorbeeld wel meteen zien wie maar één oog heeft)

1 like

Ja. In mijn geval heb ik toevallig een relatie gehad met die 3 psychopaten van de 100 mensen die ik ken

22 likes

Also belangrijk: psychopathie bestaat niet echt. Je kent dan uit 100 mensen 3 super asociale mensen. Daar ken ik er persoonlijk wel meer van, maar die hebben waarschijnlijk geen antisociale persoonlijkheidsstoornis. Grote kans dat je een “psychopaat” niet zou herkennen als je er een tegen komt, niet zoals bijv. Narcisme of schizophrenie of iets dat meer afwijkt van de maatschappij

Daarnaast komt het niet in alle populaties even veel voor

Edit: en niet alle mensen die wel een van die drie “psychopaten” zijn, zijn hetzelfde. Er zijn extremen en gedrag is altijd een spectrum

5 likes

Ja maar eerlijk. Deze…ik ben echt een liefhebber van True Crime docu’s, maar deze is echt de ergste die ik ooit heb gezien.

1 like

Ik heb enkele colleges gehad van onderzoekers die psychopathy onderzoeken. Het is überhaupt niet zo zwart wit dat je kan zeggen dat 1% psychopaat ‘is’. Zij spraken over 9% van de algemene populatie die zgt. ‘Callous-unemotional/psychopathic traits’ heeft. Dus eigenschappen die afhankelijk van de situatie ontpoppen tot problematisch gedrag (criminaliteit) of juist succesvol gedrag (bv managers). Dat hoeft dus niet te betekenen dat ze ook meteen scoren als psychopaat, dat zijn er sowieso maar heel weinig, denk nog minder dan 1%.

5 likes

Ik snap het supergoed. Ik heb ook zitten janken. En tijdens de laatste rechtzaak was ik ook zoo zenuwachtig (terwijl ik het ok gewoon had kunnen googlen). Ik ben normaal ook absoluut tegen de doodstraf maar hier hoopte ik er ook absoluut op. Wat een horror heeft dat jochie meegemaakt.

1 like

Op mijn werk wordt wel gemeten in hoeverre mensen trekken van psychopathie hebben, maar psychopathie is geen officiële diagnose (ook niet volgens de DSM). Vaak hebben mensen die hoog scoren op tests voor psychopathie een antisociale persoonlijkheidsstoornis oid, hoewel niet iedereen die een APS heeft ook trekken heeft van psychopathie. Je kunt dus niet echt zeggen dat iemand ‘psychopathie heeft’, maar wel ‘trekken van psychopathie’ of bijvoorbeeld ‘een hoge mate van psychopathie’. Sociopathie is volgens mij wel verouderd inderdaad, wordt bij ons iig niet gebruikt.

3 likes

Haha oh ik vind dat juist heel grappig. Onze kat heet Bram, zijn broer heette Gijs en we hadden ook een kat genaamd Erik. Als we nog een poes zouden krijgen noemen we haar Saskia. Ik vind het een sport een zo’n menselijk mogelijke naam voor een dier te kiezen :sweat_smile:

52 likes

Hm ja je hebt wel gelijk. Ik schreef dit vanuit een neurowetrnschappelijk oogpunt, fMRI studies met mensen met autisme suggereren dat de empatische hersendelen in mindere mate geactiveerd worden in dezelfde situaties (waar mensen zonder autisme wel reageren). Maar uiteraard is er weinig onderzoek naar situaties waar mensen met autisme “wel” op reageren want zoals alles is onderzoek enorm normatief (I.e. Veel te vaak gedaan met gezonde witte mannen)

Maar, je hebt wel gelijk dat het veel genuanceerder is en dat autisme ook geassocieerd wordt met juist grote gevoeligheid. Dus ik ben het met je eens dat zij juist geen moord zouden kunnen plegen.

En autisme is natuurlijk ook enorm heterogeen en er zijn altijd verschillen in waar mensen vallen op het spectrum qua gedrag en instelling.

Tldr: je hebt gelijk, mensen met autisme zouden geen goede moordenaars zijn

Edit: mijn “expert” gebied is trouwens pharmacology voor Autisme spectrum stoornissen. En hoewel ik niet vind dat medicatie nodig is voor ASS, en het eigenlijk in al mijn werk afraadt, als je veel schrijft over en onderzoek doet naar de groepen met ASS die medicatie voorgeschreven krijgen (niet voor comorbiditeit of adhd), zijn dat vaak de uitersten met extreme gedragsproblematiek en vaak weinig inlevingsvermogen/empathie.
Sorry naar alle mensen met autisme die buiten die groep vallen, ik had dat niet moeten vergeten, zeker aangezien die groep veel groter is haha

2 likes

Ahh maar dat zijn toevallig al wel heel erg lelijke namen, dus dat vind ik denk ik minder erg. Maar bijvoorbeeld Luna voor een hond, vind ik zo zonde dan.

1 like

Haha lelijke namen? Ik ging meer voor een beetje droog en Nederlands, ofzo. Maar Luna is niet helemaal mijn smaak nee.

2 likes

Nou ja je wees me wel op iets waar ik niet bij stil stond. Maar waarschijnlijk heb je gelijk en kan iedereen een moord plegen. Dat is iets waar ik geen verstand van heb haha.

Medicatie is ook niet per se gerelateerd aan empathie, gedragsproblematiek wel, waar in dit geval antipsychotica of adhd medicatie, en in soms anti epileptica voor wordt voorgeschreven. Jij hebt het over relatief functionerende mensen, denk ik. Ik heb het over de groep mensen die 24/7 begeleiding nodig heeft.

Maar goed ik baseer het ook alleen maar op mijn ervaring en die is ook anders. Dit is mijn studie, klinisch en in het lab en in fMRI scanners en in epidemiologische studies. Jouw persoonlijke ervaring is weer totaal anders. De persoonlijke ervaring van mijn familielid met autisme is ook weer anders (die woont bijvoorbeeld in een woongroep voor ASS waar niemand medicatie krijgt, maar wel veel therapie)

Overigens bedoel ik niet dat mijn ervaring beter is, ik wil niet dat het zo overkomt dus excuses als het dat wel doet. Ik bedoelde meer dat het niet zwart wit is

1 like

Ik vind Luna bij uitstek een dierennaam.

31 likes

Nou ja het is heel lastig meten. “Psychopaten” zijn ook vaak slim en in het dagelijks leven, dus goed functioneren, geven ze sociaal wenselijke antwoorden. Een “psychopaat” weet heus wel dat het “goede” antwoord is dat je iemand op straat zou helpen enzo. Dus als je puur kijkt naar “waar komt deze diagnose het vaakst voor”, dan is dat in gevangenissen. Onderzoek naar “psychopathie” of mensen met weinig empathie wordt vaak ook gedaan met (jong) volwassen gevangenen. Maar puur omdat iemand een hoge “psychopathie” score heeft, betekent dat niet dat iemand ook een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft, of verder voldoet aan de criteria voor een psychopaat (hoewel psychopathie dus niet bestaat, belangrijk om te onthouden). Weinig empathie kan ook te maken hebben met trauma, andere mentale stoornissen, ontwikkelingsstoornissen, en soms zelfs psychoses.

Omdat het concept van psychopathie zoals de media het voor zet niet bestaat, kunnen we het eigenlijk ook niet goed meten

Edit: he nou is je bericht weg haha

1 like

Ja omdat de laatste tijd iedereen dr huisdier zo noemt, is 't wel echt een dierennaam geworden en wordt 't ook daarmee geassocieerd.

En over die oudhollandse namen voor dieren, zoals Henk voor een kat, da’s gewoon mijn humor niet meer, sinds 2010 :stuck_out_tongue:

Henk vind ik ook heel stom voor een kat!

4 likes