Impopulaire meningen #3

Ik zou eigenlijk ook niet zo een typisch afscheid willen waar iedereen statisch zit en een paar verhasltjes worden verteld met muziek en foto’s nu je het zegt.

Doe mij liever maar een hele korte ceremonie en daarna een irish funeral “party” zoals in de film PS I love you (haha @Mhysa iedereen zat worden terwijl er allemaal awesome stories over mij worden verteld)

4 likes

Ik ben trouwens wel verzekerd daarvoor. (Heeft familie gedaan omdat gemiddeld gezien er meer jonge mensen al vroegtijdig het leven verlieten.)

Maar ook met trouwjurken. Als ik per de zou moeten trouwen én in jurk, doe mij dan maar iets wat ik zeker vaker zou dragen. Ik zou een paar honderd euro al te veel vinden aan iets wat ik verder nauwelijks zou dragen.

@hotmomma en ze zullen mij nooit mijn eigen afscheidsrede laten schrijven, als dat in bepaalde situaties zou kunnen. Want dan krijgen ze of een pleidooi om beter met de natuur in te gaan te horen, of gaan ze dood van de lachstuipen.

1 like

Zou wel echt awkward zijn als je geschreven grappen dood slaan ipv lach stuipen opleveren en dat dan het laatste is wat mensen van je herrineren.

16 likes

Oooh was dat niet in Amerika? Of waren dat weer lijken die voor de wetenschap moesten rotten?

Dan moet je eigenlijk dus een try-out hebben voor de grand finale. :upside_down_face:

5 likes

Ik ben ook best benieuwd waar al dat geld dan in gaat zitten op een uitvaart, hoe zit die kostenverdeling in elkaar? @GEEZ kan jij daar meer over vertellen misschien?

Bij mijn oma’s begrafenis konden we er voor kiezen om op het kerkhof de klok een paar minuutjes te laten luiden terwijl we met de kist naar het graf liepen. Die paar minuten kosten je €75. We hebben het maar gewoon gedaan onder het mom van “we hebben nu zoveel geld hier aan uitgegeven, dit kan er ook nog wel bij dan, had ze vast leuk gevonden” :’) De uitvaartbegeleidster zei ook “ja ik durf het eigenlijk niet te vragen want het is echt belachelijk maar ik moet het officieel aanbieden” haha

3 likes

Ik geniet juist van begrafenissen. Altijd mooie muziek en opeens is mijn familie super-Katholiek. Helemaal in het zwart (mijn lievelingskleur) en even twee uur aan de dode denken.

5 likes
2 likes

Ik beoordeel of ik de uitvaart mooi vond aan de hand wat er bij de koffietafel wordt geserveerd. Als het kleffe cake is vond ik het sowieso kut.

7 likes

Ik heb even de kostenopgave van mijn eigen moeder gepakt, dan heb je een voorbeeld.
Dit is wel een crematie, bij een begrafenis heb je andere bedragen.
Ondertussen zijn wel sommige prijzen veranderd natuurlijk. “Wij” hadden vele extra’s dus het kan altijd goedkoper.

voorbeeld kostenopgave uitvaart.

3 likes

Mijn trouwjurk en bruiloft waren wel iets goedkoper, maar ik vond ze alsnog duur en ik zou het ook zo overdoen. Omg vind het oprecht jammer dat ik zo’n dag nooit meer ga meemaken

1 like

Ik grapte altijd met oud collega’s dat ik Gordon met Kon ik maar even bij je zijn inclusief videoclip op mijn uitvaart wil… Geen idee waarom we daar op kwamen eigenlijk… Zou toch heerlijk zijn als dat opeens voorbij zou komen, zou die hoofden dan wel willen zien ahaha.

Verder mag het van mij ook best wel een beetje een gezellig feestje zijn, geen droevig gedoe.

4 likes

Ik ben niet @GEEZ maar ons waren de kosten soortgelijk en wij hadden de grootste aula

1 like

@midheavenmoon ik van deze, en tranen haha

6 likes

Nee in totaal €5.850,91 waarvan €4.070,55 vergoedt is geworden door Dela met andere woorden haar verzekering. €1.205,36 moest ik “bijbetalen”.

Verschil qua kosten verschilt ook per plaats.

Mijn moeder had een “uitgebreid” pakket, waaronder een lichte balseming en andere soort uitvaartkist.

1 like

De vader van een vriend van mij is een paar jaar geleden overleden en dat was echt de ‘perfecte’ uitvaart. Dienst was super kort iets van 20 min met 3 korte sprekers en 3 liedjes. Daarna liep iedereen langs de kist en stond de alcohol klaar in de aula. Het was rond 1 uur smiddags en alles bij elkaar duurde het tot ongeveer half 4 waarvan het grootste gedeelte gezellig borrelen was en met de familie/vrienden herinneringen ophalen en lachen. Ik ging aangeschoten weg :sweat_smile:

‘Interessant’ om zo eens te zien, lief dat je dat wil delen :blush:

Ik weet er het fijne niet meer van maar bij mijn ene oma was er wel een uitvaartverzekering, maar die was tientallen jaren oud en niet meegegroeid met de inflatie ofzo waardoor ze maar 800 euro vergoed kreeg. :joy: Dat was toen waarschijnlijk een heel redelijk bedrag maar nu kon er volgens mij netaan de lunch en borrel achteraf van betaald worden. Ach ja

1 like

Jaa cremeren is stukken goedkoper dan begraven. Bij een graf betaal je grafkosten, steen, grafrechten, begraven zelf. Dat loopt al snel aardig op.

@Rockabye ik weet niet waar je verzekerd bent, maar online kan je bij de meeste verzekeringen inzien voor hoeveel je verzekerd bent.

Ik krijg al een houten kont als ik dit lees haha. Al vind ik zulke begravenissen wel mooi.

Heb ooit een documentaire gezien over onderzoek naar het vergaan van lijken in verschillende omstandigheden. Ze hadden allemaal veldjes waar ze dan die lijken op lieten wegrotten. Open en bloot, onder een zeiltje of naast een boom ofzo. Heel interessant. Als je hiervoor zou kunnen kiezen dan lijkt dat me wel wat. Het lijkt me ook nog eens een heel natuurlijke manier om zo op te gaan in de aarde. Moet ik alleen echt niet mee aankomen bij m’n ouders

Mocht ik trouwens ziek worden dan wil ik graag de meest mileuvriendelijke wijze. Ik wil niet vol met medicijnen en gifzooi de aarde in. Niet lief voor de planten en beestjes

2 likes