Mijne zitten wel op een andere plek dan m’n armen/polsen, dus misschien dat mensen daarom wel minder snel die associatie maken bij mij. Maar ik zeg meestal iets als ‘ik heb het er liever niet over’, omdat ik niet snel genoeg met een smoes ofzo kan komen, en dan hebben mensen het meestal alsnog wel door.
Mijn dochter had een groot litteken in haar gezicht. En echt iedere wildvreemde persoon vond het nodig te zeggen dat dat zonde was, en ze zonder een mooi gezichtje zou hebben.
Bij mij zijn het geen littekens maar vlekken en bultjes door een aandoening die ik heb. Ik heb door de opmerkingen van mensen al meer dan 10 jaar geen bikini gedragen, omdat ik er zo onzeker van wordt. Het zijn namelijk niet altijd geïnteresseerde opmerkingen. Maar ook meerdere keren al lachende of afkeurende opmerkingen gehad(en dan niet van vreemden)
Mensen zijn echt klootzakken. Hoeveel opmerkingen ik vroeger heb gehad. Heb er nog steeds last van. Bah
Elkaar accepteren hoe men is of hoe men eruit ziet is nog steeds heel moeilijk.
Volgens mij denken veel (te veel) mensen dat als je iets afwijkends hebt, je opeens publiek eigendom bent en je er wel even iets over mag opmerken. Alsof je het als persoon zelf niet weet dat je inderdaad bijvoorbeeld een puist op je neus hebt. 
@Nox inderdaad, ik kan ook wel meeschrijven over wat ik naar mijn hoofd kreeg en krijg geslingerd. Mensen zijn echt onbeschoft. Nu tatoeages grotendeels littekens bedekken is het wel minder, maar ik krijg geregeld de opmerking ‘wat zonde, zo’n ‘‘mooie vrouw’’ en dan zo’n veel/grote/zwarte tatoeage’ (of zelfs; ‘je kan tatoeages laten laseren tegenwoordig’) Rot toch op, je kent me niet eens.
Tijdens een operatie ging een plastisch chirurg de wond hechten/bijwerken/geen idee meer precies wat, ik was 13 ‘en wou er toch wel mooi uitzien ook in een bikini?’ (litteken zit op mijn sleutelbeen). BAM allergische reactie en litteken is 5x zo groot geworden als het zou moeten. En bij elk ander ziekenhuis denken ze nog steeds ‘wat hebben ze gedaan joh’. Vind ik eigenlijk wel grappig, vooral omdat de reden waarom die artsen het toen nodig vonden zo dom is.
Ik hou er echt van om naar gratis ‘no copyright’ songs te luisteren. Dus van die premium beats die vloggers altijd onder hun vlogs gebruiken. Daar wordt ook niet in gezongen. Heerlijkkk
Ik vind Spinvis zo saai
Dankjewel voor de antwoorden allemaal!
Ik bedoelde trouwens niet dat ik random mensen in de supermarkt of op het strand aanklamp van “Jeetje wat heb je daar nou”, dat zou ik zelf ook vervelend vinden en met vooral verhalen van hier ben ik me sowieso bewuster geworden van hoe moeilijk het kan zijn om je leven te leven als je op wat voor manier dan ook “anders” for lack of a better word bent. Daarom dat ik het ook vraag!
Met collega’s en vrienden merk ik dat er vaak open over gepraat wordt, soms is het handig om te weten als de mensen om je heen bepaalde lichamelijk ongemakken, triggers of misschien onzichtbare beperkingen hebben door littekens of wat dan ook. Ik hou er graag rekening mee als daar behoefte aan is en dat is ook de enige reden dat ik ooit vragen zou stellen.
Littekens van automutilatie vind ik vaak vrij herkenbaar en zal ik nooit over beginnen, ik vind het echt erg om te lezen hoe lomp mensen hier over doen!
Klopt! Eigenlijk wordt alles bij mij wel snel een litteken. Ben hiervoor weleens bij een arts geweest maar er is niet zo veel aan te doen. En er speelt ook geen diabetes o.i.d. dus gewoon pech.
Zelf heb ik jarenlang eczeem in mijn gezicht gehad. Boven één oog was het knalrood tot in mijn wenkbrauw. Als ik mensen leerde kennen, zag ik ze altijd staren en dan vond ik het wel prettig als er naar gevraagd werd. Wel op een normale manier natuurlijk. Een docent vroeg heel verontwaardigd en klassikaal in de eerste les waarom ik nou oogschaduw op één oog had gesmeerd??? Dat was minder. 
 Verder is het natuurlijk heel persoonlijk en zou ik er zelf niet snel naar vragen denk ik.
Ik vind het niet fijn als ernaar gevraagd wordt en zie ook niet in wat voor antwoord mensen dan verwachten. Ik heb veel kleine littekens op mijn been door een huidziekte en heb er elke keer weer spijt van als ik in de zomer een korte broek aan doe omdat altijd iemand op een tactloze wijze gaat lopen wijzen en een opmerking maakt. ‘Wat is dat?!?!’. Ik heb er helemaal geen behoefte aan om erover te praten en vind ik ook niet dat ik mensen te woord moet staan omdat zij het nodig vinden om zo’n opmerking te maken.
Onbekenden: hou je stil over m’n wijnvlekje.
Ken ik je langer dan een maand: vraag er gerust naar.
@Itsu
Ik vind het sowieso echt ver gaan om ‘gatver’ tegen iemand te zeggen, zelfs als iets wel vies is itt tot psoriasis of roos. Gewoon ronduit onaardig eigenlijk.
Gatver wat is Milka vieze chocola!
Echt veel zoeter vergeleken met andere chocolade. Of ligt dan aan mij?
Heb een reep hazelnoot chocolade van de AH en eentje van Milka gekregen. Die van de AH (delicata) is lekker en toen nam ik een stukje van die van Milka, kapot zoetttt vergeleken met die andere🥴
Overigens snap ik echt niet waarom ik vroeger witte chocolade verkoos boven hazelnoot of puur. Altijd ruzie om chocoladeletters omdat ik geen hazelnoot wilde. Kan het me echt niet meer voorstellen haha witte chocolade is echt goor
Milka is geen chocola 
Oh ja heerlijk, hoe trashier hoe beter
Heel herkenbaar, ik heb tot ik een jaar of 16/17 was ook hele erge psoriasis en eczeem gehad. En al die ongevraagde adviezen komen me bekend voor, ook echt de meeste stomme dingen (“heb je al eens dat blauwe blikje van Nivea geprobeerd?”). En vooral kinderen op school/in de klas waren echt naar, ze vonden het vies en vroegen of het besmettelijk was. Zelfs een keer dat iemand niet naast me wilde zitten en zei “ja straks krijg ik het ook!!”. Ze verzonnen zelfs bijnamen enzo voor me.
Maar mensen zijn gewoon kut. Als het dat niet was dan was het wel weer dat ik eens een hamburger moest eten of dat ik een keer in de zon moest gaan zitten met mijn witte gezicht. Stop gewoon en bemoei je met je eigen levuh Karin.
Dat is wel fijn aan ouder worden: je leert jezelf en je lijf beetje bij beetje steeds meer waarderen en inmiddels ben ik het meest van de tijd hartstikke blij dat ik (redelijk) gezond ben en dat alles het doet.
Ik heb dus littekens die daar heel erg op lijken, waardoor je mensen dit wel achter je rug om hoort fluisteren. Dan heb ik liever dat ze het gewoon vragen. Al wordt het vaak toch niet geloofd dat dit naast mijn andere littekens gewoon brandplekken zijn van rush hour in de horeca😅
Dat soort reacties krijg ik ook: misschien moet je gewoon eens een lekkere vette hamburger eten.