Logische gedachte, maar jouw gegevens, en die van andere gewone mensen die niks te verbergen hebben, zijn heel interessant voor cybercriminelen. TikTok heeft bijvoorbeeld toegang tot alles wat jij ooit hebt gecopy-paste op je telefoon, dus niet alleen binnen die app. Als je ooit een wachtwoord hebt gekopieerd, dan heeft iemand die tiktok hackt dus al je e-mailadres en je wachtwoord: veel mensen gebruiken voor hun e-mail en social media hetzelfde of vergelijkbare wachtwoorden. Waarschijnlijk heb je ooit wel eens een kopie van je ID verstuurd aan iemand, en ook wel eens je rekeningnummer. Zo kan iemand gemakkelijk identiteitsfraude plegen met jouw gegevens en dat kan hele nare en dure gevolgen hebben.
Op dark web worden bijvoorbeeld ook mappen met foto’s verkocht van 17-jarige Nederlandse meisjes die trots met een selfie met hun net gehaalde rijbewijs op Instagram hebben gezet. Die meisjes zijn zich van geen kwaad bewust want “wat moet iemand nou met mijn informatie, ik heb niks te verbergen!”, maar hun foto’s worden vervolgens gebruikt om fraude te plegen. En je denkt dan misschien, dat overkomt mij niet, tot het je wél een keer overkomt en dan ben je de Sjaak.