Ja het zou goed kunnen dat ze de gouden graal van kut algoritmes gevonden hebben, ik kan het zelf niet ervaren omdat echt niet de ruimte heb voor nog een app. Dit forum is verslavend genoeg zonder algoritmes.
Je impopulaire mening denk ik dat je wel gelijk hebt maar ik kan niet zeggen of ze ook daadwerkelijk stappen verder gaan dan bijvoorbeeld Meta in dit of dat het gewoon sinofobie is gevoed uit een achterdocht voor een ‘vreemde’ wereldmacht terwijl al onze electronica toch van daar komt.
And they were ROOMMATES. Vine was echt 10/10, ik kijk soms nog wel Vine-compilation video’s op Youtube
watermelonnnnnnnnnnnn
Ik denk dat dit zowel te maken heeft dat veel mensen het probleem niet zo zien met privacy issues, niet eens perse omdat ze niks te verbergen hebben maar meer omdat ze denken ‘oke, dan weten ze dit van me, en dan?’ Zolang je er geen directe gevolgen van meemakt is het best moeilijk om de urgentie van zoiets te voelen. En daarnaast is het medialandschap tegenwoordig gewoon heel groot, onoverzichtelijk en ontransparant. Je kan TikTok wel boycotten omdat je gehoord hebt dat daar wat mee is, maar Facebook/Meta is net zo goed kut en die hebben nog veel meer data over je en Twitter is vast ook niet best. Het vergt best wel wat inspanning om je daar in te verdiepen en te proberen om betrouwbare informatie te vinden zodat je bewuste keuzes kunt maken, dus dan is het vrij verleidelijk om te zeggen ‘het zal wel, het is toch allemaal kut’ en geen onderscheid te maken tussen de verschillende platforms.
Klopt. Ik vind eigenlijk dat de EU hier super sterk tegen op moet treden. Dat is eigenlijk de enige manier om burgers (en politiek, zie Cambridge Analytica) te beschermen. En op zich doen ze dat ook, maar ze zijn echt zo tering traag vergeleken met hoe snel de ontwikkelingen gaan.
Trouwens nog los van dat TikTok gewoon evil is, is het ook zo jammer voor de ontwikkeling van mensen. Ik maak me ook zorgen over de hersenontwikkeling van de jonge generatie.
En jaja, ik weet dat mensen veel leren over bepaalde onderwerpen via social media, maar het fuckt ook zo erg onze hersenen. Want even serieus, wie van jullie kan een film kijken van 2 uur zonder de behoefte te voelen om je telefoon te pakken? Of 2 uur lang een boek lezen, zonder op je telefoon te kijken? (Oke ik ben serieus benieuwd dus hier komt een poll.)
- Geen probleem, ik concentreer me zonder moeite op een film of boek
- Met een beetje moeite raak ik mijn telefoon niet aan
- Telefoon wordt sowieso een paar keer gecheckt
0 stemmers
even nuanceren want ik kan me echt niet op films concentreren, maar dat is vooral een combinatie van net te lang met niet genoeg diepgang in het algemeen terwijl ik wel echt weggezogen kan worden in een boek of game. Op zich heb ik er niet echt een probleem mee dat ik constant verbonden ben via mijn computer maar ik kan hem ook af zetten als het nodig is. Het zal ook wel helpen dat ik smartphones eigenlijk gruwelijk vind en voornamelijk als podcastspeler en gps gebruik.
Een film kijken zonder mijn telefoon te checken lukt me niet, maar een boek lezen kan ik met gemak.
Ik vind toffifee helemaal nietzo speciaal. Die noot verpest alles.
Same. Mijn feed bestaat uit springspinnen en van die chalkblokken die heel asmr kapot geknepen worden. Top.
Ik snap echt niet dat mensen dit kopen!
Wat ik me altijd afvraag… is het op zo’n manier nog wel leuk om voor de klas te staan? Ik loop al jaren met een sluimerende droom om ooit pubers les te geven maar dit houdt me zo tegen ik zou me er dood aan ergeren en begrijp het ook gewoon totaal niet/kan me er zo niet in verplaatsen. Denk dat mij dat echt een zure docent zou maken. Dus respect!
Ik kreeg laatst zo’n enorme geschenkdoos cadeau. Had het nog nooit op, maar werd er niet heel blij van. Heel lief, maar nope
Zoiets, maar dan met Pasen of zo:
Ik heb vorig jaar een tijd les gegeven (leeftijd 16-18) en ik vond dat heel leuk. Ik had juist gebruik gemaakt van de korte aandachtsspanne die ze hebben. Dus veel (zelfgemaakte) filmpjes om iets uit te leggen, quizzen die ze via hun telefoon moesten oplossen, etc. Je kan het zo leuk maken als je wil en als je het een beetje interactief maakt met veel afwisseling krijg je ze wel mee.
Haha voor zo’n antwoord was ik al bang.
Ik wil het dus niet leuk maken. Niet leuker dan het al is. Want vroeger was dat ook niet nodig. Het maken van die quizjes etc op zich zou ik wel leuk vinden maar ik zou het denk ik niet kunnen verkroppen dat het niet meer zonder kan ofzo.
Dus ja diep in m’n hart weet ik het ook wel:
Ik ga het als mijn eigen kinderen pubers zijn en ik me wellicht iets meer kan inleven opnieuw overwegen.
Maar was het vroeger niet nodig, of werd het gewoon niet gedaan?
Want toen ik puber was hadden we inderdaad geen tiktok etc. maar de keren dat ik enkel in mensen hun agenda aan het krabbelen was ipv opletten zijn niet op 2 handen te tellen.
Als de docent dan meer gebruik had gemaakt van andere manieren om de kennis over te dragen denk ik wel dat ik gemotiveerder was geweest en/of beter had opgelet.
Ja dat is wel een goed punt! Nooit zo bekeken.
Het lijkt mij bijvoorbeeld leuk om maatschappijleer te geven terwijl ik zelf totaal geen herinneringen heb aan mijn lessen maatschappijleer van vroeger. Dat is toch best raar want alles wat je daar leert heb ik altijd interessant gevonden.
Het ligt dus waarschijnlijk aan de manier van lesgeven van mijn docent.
Had ie er vaker een Tiktok-filmpje bijgepakt dan had ik misschien meer onthouden.
Dus thanks, ik moet echt van dat “vroeger was alles beter” gevoel af. Zo’n docent wil toch niemand
Wij hadden zelfs een ‘knabbelschrift’ waar we in de les in schreven, foto’s in plakten, slijp van potloden bewaarden. Veel opgestoken op het vwo ja
Dit vind ik echt heel typisch iets van middelbare scholieren lol, om elke keer van alles bij de leraar te leggen. Tijdens de studie hadden wij ook af en toe quizzen en filmpjes, maar zo boeiend zijn die nou ook weer niet om de aandacht vast te houden.
Jawel. Oke misschien hadden we toen meer concentratie. Maar ik had toen een lerares die hele leuke spelletjes en zelfs raps had bedacht om het leren leuk te maken en ik haalde toen hele hoge cijfers en dat vak was ineens mn favo.
Ik vond t toch leuker als de leraren echt wat maakte van hun les. Ipv dit is de les stof die ga ik uitleggen en jij moet 50 min opletten en je bek houden.
Dit!
Hoe leuker de docent lesgaf, hoe meer iedereen zijn best/mee deed.
Is volgens mij gewoon iets van alle tijden