Impopulaire meningen #5

Wij waren eerst ook zo tot een vliegreis van 24 uur…

Nee, maar rond een jaar hebben we toch wel besloten dat een kwartiertje of halfuurtje een niet-hysterisch kinderprogramma best kan. De iPad die we hebben is ook alleen voor vliegreizen. Wat ik vooral belangrijk vind is dat het geen opvoedmiddel wordt. We kijken nu na de opvang een kwartier en dan zit ik er ook gewoon bij (maar eerlijk, dan heb ik ook ff rust). Dat vind ik toch wat anders dan een kind in de wandelwagen met een telefoon in zijn handen (en dan nog, you do you hoor, maar ik ben ook lichtelijk panisch hierover).

Als ik video’s van mijn man als baby kijk stond daar de tv ook continu aan, echt verschrikkelijk. Maar zijn hersens zijn niet gefrituurd. Over de staat van die van mij durf ik niks te zeggen want ik heb ADD, haha. Maar ik heb ook wel goede herinneringen aan tv kijken. Op zaterdagochtend in pyjama Telekids kijken bijvoorbeeld.

Mijn neefjes zijn ook echt verslaafd en die zaten toen we een paar dagen met ze waren gewoon echt minstens vier uur per dag met telefoon in de handen. Terwijl er duizenden andere dingen te doen waren. Mijn jongste neefje ook met vol geluid van die YouTube shorts aan het kijken, dus een soort TikTok. Ik werd er echt helemaal gek van. Maar ook: je kunt totaal niet bijhouden wat hij te zien krijgt, terwijl hij net zes is.

Mijn punt is vooral dat ik denk dat je echt wel schermtijd kan hebben maar dat je hier duidelijk grenzen in moet aangeven. Wij houden het bijvoorbeeld bij weinig tijd, alleen op de tv en dus alleen als wij meekijken.

Ik ben trouwens ook niet heilig hoor, laatst tijdens een tantrum in een grote winkel toen ik moest afrekenen mijn telefoon gegeven zodat ik levend de winkel uit kon komen. Maar dat was echt uitzonderlijk.

3 likes

Een peuter van 2 jaar hier. Wij laten hem af en toe wel filmpjes zien op de tv die ik dan via mijn telefoon aanzet als ik even iets in huis wil doen en we hadden deze vakantie ook een ipad mee in het vliegtuig. Maar wat wel echt een verschil is met vroeger is dat ze kunnen kiezen wat ze willen kijken. Hij vindt nu bijvoorbeeld de boerderij heel leuk en dan vraagt ie dus ‘boerderij??’ en dan zoek ik daar iets van op. En hij is het nu ook best wel snel zat weer, en dan wil hij iets anders, wat ik dan dus ook kan opzetten (doe ik niet altijd hoor). Maar toen wij klein waren keken we tv en dan was er gewoon op wat erop was, en dat keek je dan af. Ik denk dat daarom de aandachtsspanne ook echt korter wordt, je kunt altijd meteen opzetten wat je wilt en ook meteen weer switchen als het niet leuk is.

4 likes

Oh ik vond het altijd vreselijk als er alleen van die dragonball z shit op tv was. Ik had toen graag even villa achterwerk willen googlen.

15 likes

Laatst waren we in de dierentuin en ik vond het ook echt bijzonder om te zien dat er zoveel kleine kinderen op een scherm zaten. Heel vaak het youtube kids deuntje gehoord haha

Maar ik verbaas me ook over ouders die de hele tijd hun telefoon vast hebben. Zie ook dagelijks in de speeltuin ouders die dan naast hun kind staan terwijl ze continue aan het appen of scrollen zijn.

2 likes

Ja dat is wel waar. Wij kijken maar één kinderprogramma haha, en af en toe een Disney film als we weer eens met z’n allen ziek zijn. Dus daar heb ik nog geen last van, maar dat is inderdaad wel anders dan vroeger.

1 like

Die Reeses snackjes komen me vies voor.

1 like

Omdat ik macht over jullie heb.

6 likes

Ja nee ik sprak even het plebs toe. Maarre there’s a thought… censureren kun je leren.

2 likes

Kunnen jullie dit in de lounge doen aub? Te confronterend.

10 likes

Please doe hahaha.
@Nescio je hebt wel gelijk tho. Reesus is vies. Maar pindakaas is soieso niet te nassen.

4 likes

True. Dan baalde je echt haha. Maar gek dat die kinderen van nu dus iet meer hoeven te balen maar metéén iets anders op kunnen zetten.

@Nefertiti tot voor kort konden we alles aanzetten en vond ie alles best. Maar opeens heeft hij een hele specifieke mening over wat hij wil zien.

2 likes

Gelukkig zit je in het goede topic

21 likes

Ja dit! Vind ik soms ook zo verwondelijk; hele speeltuin-moment op telefoon & amper reageren op het kind.

Stond een interessant stuk van in de krant:

12 likes

Tja ik vind dat juist heel erg oordelen op wat je ziet en elkaar als ouders (of laten we eerlijk zijn het zijn vooral vrouwen die elkaar, of mannen die vrouwen) onnodig de maat nemen. Iemand zit op zn mobiel in de speeltuin. Is dat desinteresse in het kind of een manier om hoognodige dingen eindelijk eens te kunnen regelen? Misschien heeft die moeder net 1,5 krokodillen zitten knutselen van eierdozen en kan ze nu eindelijk haar moeder een keer appen.

27 likes

Check! Ik heb nog nooit met een hangry peuter om 18:00 in de supermarkt gestaan maar wel regelmatig vanuit de speeltuin mn boodschappen gedaan. Team Noor hier wat dat betreft.

2 likes

Je ziet trouwens heel erg aan dit artikel dat ze zich probeert in te dekken voor het ontvangen van haatmail. Word echt duizend x benoemd dat alle ouders instinctief het beste met hun kinderen voor hebben. Nou dat betwijfel ik ten zeerste hoor.

4 likes

Als moeders wat minder tijd kwijt zouden zijn met elkaar veroordelen zouden ze meer tijd hebben om hun boodschappen op tijd te doen :+1:

Of gewoon om een leuker en relaxter mens te zijn, wat een gezeik zeg

15 likes

Oh moet je als moeder ook nog leuk en relaxt zijn??!!

12 likes

Ik snap dat gezeur over zomer- en wintertijd nooit zo. Zeker bij wintertijd niet. Zie ik op insta weer allemaal posts van vooral moeders in de trant van: Pfff kunnen we die achterlijke wintertijd niet afschaffen? Iedereen klaarwakker om 05.30!!

Wat maakt dat nou uit? Je hebt net zolang geslapen als normaal alleen heeft je dag een uurtje extra.

66 likes

Hahaha heerlijk toch. Ik geniet van het extra uur en van al het gezeik van moeders

5 likes