Impopulaire meningen #5

We zijn een beetje afgedwaald. Dit was het punt ook niet maar dat een filmpje van 2 minuten al bijna te lang voor leerlingen is. Dat is wel een heel verschil met ‘vroeger’.

1 like

Dat telefoongebruik wordt vanzelf wel minder. Ik geef les in het MBO en zodra ze op stage zijn geweest en daardoor weten wat ze willen (qua baan), zijn ze ineens helemaal veranderd naar jongelui die willen leren en een diploma willen halen (of een andere opleiding gaan doen). En natuurlijk bekijkt iemand tijdens een les wel een keertje z’n telefoon, maar dat is dan als ze gewoon zelfstandig bezig zijn. En anders geef je ze gewoon op hun donder en dat vinden ze zelf ook wel logisch :stuck_out_tongue:

Oh en je moet er ook als leraar niet heel krampachtig mee omgaan want als je in de spiegel kijkt ben je zelf ook niet perfect wat telefoongebruik betreft. Stel je kookt en je volgt een digitaal recept, dan krijg je misschien een appje ofzo binnen op je telefoon. Als je die beantwoordt en je gaat daarna verder met het recept is je aandacht voor je gerecht niet ineens weg en het is ook niet meteen compleet zwartgeblakerd in de pan. Zo moet je het in een les ook een beetje zien.

14 likes

Het ging ook niet over telefoongebruik in het algemeen. Het gaat erom dat continue blootstelling aan korte catchy filmpjes, negatieve langetermijngevolgen heeft op het brein van mensen. Zie o.a. hier. En hoe verslavender de app, hoe groter de gevolgen logischerwijs zijn.

@Ainu Ik wilde ook nog even terugkomen op dit:

Ik denk dat dit voor een deel zeker waar is, maar ik zal hieronder kort proberen uit te leggen waarom veel mensen TikTok als ‘zorgelijker’ inschatten.

• De app heeft continu toegang tot je camera en microfoon. Logisch, dat heeft Instagram ook. Alleen zijn ze er in de T&Cs heel vaag over waardoor ze regels naar hun hand kunnen zetten als het hen uitkomt. (Als je de T&Cs napluist dan kom je genoeg tegen dat hier op wijst.)
  • Het Chinese politieke systeem zo ingericht dat het meer verweven is met bedrijven in vergelijking met Westerse landen. Ze kunnen daardoor meer invloed uitoefenen, maar ze zouden ook alle data kunnen verzamelen die de app verzamelt. Ik denk dat we er vanuit moeten gaan dat ze dat doen.
  • Apps van Westerse landen schenden ook vaak de privacyregels, alleen in Westerse landen treden er allerlei privacywaakhonden op. Zoiets bestaat in China niet.
  • TikTok trackt al je internetgedrag om zo een uniek profiel van jou te maken
  • TikTok weet o.a. ook het volgende van je: alle apps die op jouw telefoon zijn geïnstalleerd, hardware gegevens van je smartphone, netwerk informatie (wifinaam, IP-adres, adres van je router etc. ), je locatiegegevens
  • Je IP adres dat is gekoppeld aan dit profiel is niet geanonimiseerd (doen andere bedrijven meestal wel) waardoor, als data op straat komt te liggen of wordt verkocht (dit mogen ze, want die voorwaarde heb je geaccepteerd) jouw IP-adres kan worden gekoppeld aan alles wat je ooit op internet hebt gedaan. Met een IP-adres kun je makkelijk achterhalen om wie het gaat.
  • Technisch geneuzel, maar ze maken pas sinds kort gebruik van HTTPS, waardoor je data uberhaupt tot die tijd niet veilig was. (They don’t care.)
  • Verschillende techkenners geloven oprecht dat TikTok niets anders is dan een massaspionagetool van de Chinese overheid. (O.a. CEO van Reddit en hackersgroep Anonymous zeggen dit.)
  • TikTok is voornamelijk populair onder kinderen en tieners en het gebruik groeit bizar hard.
  • Quote uit de privacy policy van TikTok: “We will share your information with law enforcement agencies, public authorities or other organizations if legally required to do so, or if such use is reasonably necessary to comply with legal obligation, process or request.”

Het rare is dat ze privacy op veel heftigere manieren schenden dan Insta en FB ooit hebben gedaan, terwijl Insta en FB hier al voor zijn berecht. Mijn eigen gedachte hierover: Ze zetten alles op alles om iedereen zo verslaafd mogelijk te maken, zodat ze zo veel mogelijk data kunnen verzamelen. Ze weten dat ze vroeg of laat op de vingers worden getikt, maar organen die dit zouden kunnen doen zijn zo traag als dikke stront, dus ze hebben tijd genoeg.
Ik verwacht zelf dat ze deze data gaan gebruiken om Machine Learning modellen mee te voeden zodat ze bizaaaaaaaaar goede AI-software / robots / whatever kunnen maken. Want niemand anders heeft zo veel, en zulke kwalitatief goede data.

Edit: En wat ze kunnen doen met het feit dat ze de halve wereldbevolking kunnen bespioneren? Geen idee, de tijd zal het uitwijzen denk ik?

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat jongeren makkelijk in drepressiefuiken zwemmen, dat er volop wordt gegroomd onder kinderen etc. etc.

Veel plezier met dansfilmpjes kijken allemaal!

53 likes

Dankje hiervoor! Vind dit echt heeel heftig.

4 likes

Ik vind witte muren in huis echt verschrikkelijk en snap niet dat mensen er bewust voor kiezen om muren wit te maken/houden.

20 likes

Is het ook echt! En dit zijn alleen de punten die ik zo snel even kon vinden, of die ik heb onthouden vanuit dingen die ik er ooit over heb gelezen. Mocht je er helemaal in duiken, dan weet ik zeker dat je nog meer gaat vinden. Vandaar ook mijn onbegrip voor de laconieke houding van de meeste mensen.

4 likes

Denk niet dat ik hiermee zeg dat álles bij de docent ligt. Tuurlijk niet, het is ook gewoon de leeftijd en de spanningsboog van mensen/leerlingen.
Maar ik denk zeker wel dat er voor docenten een taak is weggelegd om kennis zo effectief mogelijk over te brengen waarbij ze ook de leerlingen aanspreken.
Dat doe je mijn inziens niet door ze bijvoorbeeld het hele bord met aantekeningen over te laten schrijven les in, les uit.

1 like

Ik heb de app toch maar weer verwijderd na dit verhaal

En toen zag ik de volgende recensies

Zo random?? Thanks Jan Vijver

3 likes

Ik vind speciale vrouwenparkeerplaatsen echt top. Dichtbij een ingang/uitgang, vaak goed verlicht. Is met name fijn als je ‘s avonds laat nog op pad bent.

En helemaal top dat veel mensen er niet zullen parkeren omdat ze zich te goed voelen en EcHt wEl KunNen PaRkERen!?

Kan ik ook prima, maar toch super relaxt om een spot vlakbij je bestemming te vinden? En kan mij voorstellen dat zo’n (vaak breder) vak ook fijn is als je 2,4 kind + kinderwagens uit je auto moet halen.

12 likes

Vooral saaie mannen doen dit.

1 like

Ik ben geen moeder maar heb wel jongere broertjes (5-12 jaar) die ongelooflijk veel achter een scherm zitten, mobiel of tv. Tijdens activiteiten zoals een museum of karten pakken ze hun telefoon niet, maar zodra we thuis zijn gaan ze op de bank zitten en meteen scrollen op een social media iets. Vorig jaar heb ik het oudste jongere broertje (make it make sense) een groot Lego ding gegeven, maar die heeft hij verkocht omdat hij het te druk had met gamen en het te moeilijk vond. Terwijl hij eerder zonder moeite Lego voor 18+ in elkaar kon zetten. :smiling_face_with_tear:

Weet niet echt wat ik hier mee wil zeggen maar ik snap wel dat het een groot dilemma is nu. Ik merk bij m’n broertjes heel erg hoe verslavend het is en wat voor effect het heeft op hun concentratievermogen.

8 likes

Ja ben echt benieuwd hoe dit zal gaan als die kids ooit gaan studeren en lange saaie teksten moeten lezen. Bij mijn generatie zag je al dat studenten zich veel slechter konden concentreren met de smartphone als hoofdoorzaak. Maar wij zijn nog opgegroeid zonder smartphone.

4 likes

Wij waren eerst ook zo tot een vliegreis van 24 uur…

Nee, maar rond een jaar hebben we toch wel besloten dat een kwartiertje of halfuurtje een niet-hysterisch kinderprogramma best kan. De iPad die we hebben is ook alleen voor vliegreizen. Wat ik vooral belangrijk vind is dat het geen opvoedmiddel wordt. We kijken nu na de opvang een kwartier en dan zit ik er ook gewoon bij (maar eerlijk, dan heb ik ook ff rust). Dat vind ik toch wat anders dan een kind in de wandelwagen met een telefoon in zijn handen (en dan nog, you do you hoor, maar ik ben ook lichtelijk panisch hierover).

Als ik video’s van mijn man als baby kijk stond daar de tv ook continu aan, echt verschrikkelijk. Maar zijn hersens zijn niet gefrituurd. Over de staat van die van mij durf ik niks te zeggen want ik heb ADD, haha. Maar ik heb ook wel goede herinneringen aan tv kijken. Op zaterdagochtend in pyjama Telekids kijken bijvoorbeeld.

Mijn neefjes zijn ook echt verslaafd en die zaten toen we een paar dagen met ze waren gewoon echt minstens vier uur per dag met telefoon in de handen. Terwijl er duizenden andere dingen te doen waren. Mijn jongste neefje ook met vol geluid van die YouTube shorts aan het kijken, dus een soort TikTok. Ik werd er echt helemaal gek van. Maar ook: je kunt totaal niet bijhouden wat hij te zien krijgt, terwijl hij net zes is.

Mijn punt is vooral dat ik denk dat je echt wel schermtijd kan hebben maar dat je hier duidelijk grenzen in moet aangeven. Wij houden het bijvoorbeeld bij weinig tijd, alleen op de tv en dus alleen als wij meekijken.

Ik ben trouwens ook niet heilig hoor, laatst tijdens een tantrum in een grote winkel toen ik moest afrekenen mijn telefoon gegeven zodat ik levend de winkel uit kon komen. Maar dat was echt uitzonderlijk.

3 likes

Een peuter van 2 jaar hier. Wij laten hem af en toe wel filmpjes zien op de tv die ik dan via mijn telefoon aanzet als ik even iets in huis wil doen en we hadden deze vakantie ook een ipad mee in het vliegtuig. Maar wat wel echt een verschil is met vroeger is dat ze kunnen kiezen wat ze willen kijken. Hij vindt nu bijvoorbeeld de boerderij heel leuk en dan vraagt ie dus ‘boerderij??’ en dan zoek ik daar iets van op. En hij is het nu ook best wel snel zat weer, en dan wil hij iets anders, wat ik dan dus ook kan opzetten (doe ik niet altijd hoor). Maar toen wij klein waren keken we tv en dan was er gewoon op wat erop was, en dat keek je dan af. Ik denk dat daarom de aandachtsspanne ook echt korter wordt, je kunt altijd meteen opzetten wat je wilt en ook meteen weer switchen als het niet leuk is.

4 likes

Oh ik vond het altijd vreselijk als er alleen van die dragonball z shit op tv was. Ik had toen graag even villa achterwerk willen googlen.

15 likes

Laatst waren we in de dierentuin en ik vond het ook echt bijzonder om te zien dat er zoveel kleine kinderen op een scherm zaten. Heel vaak het youtube kids deuntje gehoord haha

Maar ik verbaas me ook over ouders die de hele tijd hun telefoon vast hebben. Zie ook dagelijks in de speeltuin ouders die dan naast hun kind staan terwijl ze continue aan het appen of scrollen zijn.

2 likes

Ja dat is wel waar. Wij kijken maar één kinderprogramma haha, en af en toe een Disney film als we weer eens met z’n allen ziek zijn. Dus daar heb ik nog geen last van, maar dat is inderdaad wel anders dan vroeger.

1 like

Die Reeses snackjes komen me vies voor.

1 like

Eww waarom gebruik je het woord ‘snackje’.

6 likes

Omdat ik macht over jullie heb.

6 likes