Ja dit. Ik werk momenteel in een restaurant en er zijn echt héél veel mensen die 1 grote fles spa blauw bestellen en die met z’n tweeën delen en verder niks bestellen. Maakt mij allemaal niet uit verder, maar als we die mensen gratis een fles/karafje/glazen kraanwater zouden geven, denk ik dat ze inderdaad geen ander drinken meer zouden bestellen.
Dan zeg je toch dat het water gratis is en het restaurant alleen voor betalende gasten?
Ja zou kunnen idd. Maar dan nog houd je heel veel mensen over die bij hun eten niks anders bestellen en alleen dat gratis kraanwater gaan drinken. En dan zal gok ik te weinig opleveren.
Ik doe er overigens nooit moeilijk over hoor. Zeker als mensen een fles wijn bestellen of allemaal koffie ofzo hebben, dan ga ik echt niet zitten pushen dat ze persé een fles water moeten bestellen. Dan geef ik ze gewoon glaasjes water erbij. Met boze blik van de leidinggevende erbij dan.
@Erato nee ik vind dat ook niet persé gierig. Maar het is voor een restaurant niet heel winstgevend als mensen 1,5 uur een tafel bezet houden en alleen een fles water van maximaal 5 euro bestellen.
Eigenlijk zou je als service altijd een karaf water moeten serveren vind ik. Maar idd ook gierige NL’ers die dan alleen dat nemen.
Toch vind ik het zo ontzettend fijn dat het in zo’n beetje alle andere landen standaard is. Wijn/ander drinken wordt gebracht en hup een literkaraf koud water.
Misschien alleen een karaf water serveren als je ook iets anders bestelt? Tegen de gierige mensen?
Ik weet het niet, maar erger me er elke keer weer aan in veel NL horeca gelegenheden. Juist omdat ons kraanwater lekker is en ik naast mijn fles wijn en koffie na niet ook nog €7,50 voor een fles spa blauw wil afrekenen.
Nee same, ik ben altijd helemaal gedehydreerd als ik daar heb gegeten. Laatste keer had ik ook 5x een grote fles water naast alle drankjes, echt zo chill.
Maar snap hun sowieso niet, want normaal zonder drank betaal je €38 dacht ik, dan hebben ze een optie om voor €7 een uur langer te eten en alles te bestellen van de dingen die je normaal moet bijbetalen. Maar bijvoorbeeld een portie sashimi is al €5 en speciale sushi €5 ofzo; dus als je dat allebei wil is het al goedkoper een uur langer te eten. En ze tellen dan je all inclusive drinken van €10 ook een uur extra door.
Dus voor €55 heb je 3,5 uur inclusief al het drinken dat je wil, sashimi etc. Waarom zou je dat niet doen?! Dat je daar zit te haasten en dorst te hebben voor €15 extra haha
Als je bij all you can eat gratis water geeft zou dat toch top zijn? Gewoon maagvulling zodat mensen na 1 liter water, wat niks kost qua inkoop, minder eten. Zelfde principe als brood vooraf.
Ja, ik post eigenlijk nooit disclaimers en ik raak er ook weleens vermoeid door hier, dus ik snap helemaal waar je vandaan komt. Helemaal gezien het topic hoor. En ja er zijn fucking gierige mensen. Maar uit eigen vroegere ervaring van opgroeien in een arm gezin waarin uit eten gaan eigenlijk een unicum was en er zeker niet meer dan 1 drankje werd besteld kon ik het toch niet laten.
(Toen ik voor het eerst echt goed uit eten ging had ik ook geen idee wat ik met al dat bestek moest joh, ik voelde me echt zo niet op m’n plek).
Klopt! Ik las hier toevallig van de week over op threads en toen was er ook een Amerikaan die zei dat het daar wel normaal is om geen extra drinken te bestellen naast het gratis water. En in Nederland zit de grootste marge voor de horeca op drinken, dus als dat zou gebeuren mis je gewoon een groot deel van je omzet.
Desalniettemin vind ik het wel super gastvrij als je ergens gaat zitten en je direct een karafje water krijgt, geldt ook voor olijven oid bij je drankje.
Ik heb er dus ook zo een hekel aan als er een broodje of olijfjes neergezet worden bij ontvangst en ze vervolgens die op de rekening zetten, helemaal als ze het dan bijvullen
Ik ben denk ik ook een “gierige” drinker want ik drink geen frisdrank en heb niet altijd zin in wijn. En ik vind het ook nog eens lastig om snel veel te drinken. We drinken wel bijna altijd een koffie/espresso na het eten maar dan houdt het ook wel op.
Gebeurd dit?
Ja
Ik heb het meerdere keren meegemaakt
Gelukkig is het hier niet zo erg. Op vakantie is het wel vaak een gewoonte
Ik was laatst in een heel duur/chique restaurant waar de karafjes water en broodjes vooraf op tafel kwamen. Karaf kraanwater €9 dat vond ik wel echt belachelijk.
Vervolgens staan ze ineens aan je tafel met een amuse, uitleg er bij etc. Ik ben gewend dat een amuse als je die niet zelf besteld altijd gratis is.
Kregen we de rekening staan de amuses gewoon op de rekening. Het was niet bizar veel geld extra, maar ik vond het zo raar. Je had je drupje soep met een korrel broccoli mogen houden
Door dat laatste wat je zei moest ik denken aan mijn eerste keer uit eten. Mijn toenmalige vriend nam me mee uit eten toen ik 16 was, en ik was nog nooit uit eten geweest. Toen voor het eerst met mes en vork gegeten (opgegroeid met lepels en stokjes) en natuurlijk schoot een deel van mijn eten van mijn bord.
Ben vanuit huis uit ook getraind om weinig te drinken tijdens het eten. Tijdens het avondeten dronken we eigenlijk nooit en toen we eenmaal uit eten gingen komen we allemaal makkelijk met 1 drankje de avond doorkomen.
name and shame!
Vis aan de Schelde in Amsterdam!
Wauw… die mag direct naar het gierig topic. Echt absurd dit .
Ik kan wel genieten van nogal cringe linkedin posts waarin mensen hun moeilijkheden beschrijven, en dat ze ondanks dat toch hun phd/master/bachelor/nieuwe baan hebben behaald
Ja en al helemaal als ze (deels) geschreven zijn met behulp van ChatGPT.