Die reacties op die post… echt bizar haha
Jaa mee eens. Ik denk dat de kinderen hysterischer worden van hoe de ouders/leraren er mee omgaan dan van het feest zelf. Heb er zelf ook superwarme herinneringen aan. Vind het juist zo’n fijn kneuterig Nederlands feest en vind het jammer dat we steeds meer op Amerika gaan lijken en Kerst zo’n commercieel ding maken, ipv met Sint gedichten voor elkaar schrijven en kleine cadeautjes uitwisselen.
Wel blij met de roetveegpieten trouwens hoor. I love tradities, maar geen achterhaalde, racistische tradities.
Ja haha ik wilde al posten dat sinterklaas niet echt bestaat en het toch óók is wat je er zelf van maakt.
Behalve dat scholen dus ook allerlei keuzes hierin maken waar je geen invloed op hebt, dat vind ik echt irritant.
Dat klopt helemaal! Als je niet mee zou willen doen, dan ontkom je er heel lastig aan. En het lijkt ook wel of het steeds gekker moet, dus ik ben blij dat ik steeds meer ouders en opvoeders zie die het eenvoudiger houden. En dat een paar (simpele) cadeautjes ook leuk is.
Moet zeggen dat ik het bij onze school mee vind vallen en aardig overeen komt met hoe ik het me herinner van mijn eigen jeugd. Ze verbinden heel vaak een bepaald thema aan activiteiten en nu is het dan sinterklaas, maar de andere keer zijn het dingen als de seizoenen of laatst hadden ze een thema over “jezelf mogen zijn”.
Ben wel benieuwd waar andere scholen dan te ver ingaan?
Wel kan ik me helemaal voorstellen dat deze periode voor veel kinderen echt te druk is. Begint al met soms Halloween, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst. En met een beetje pech zit je kind pas net een paar maanden op school (en bso) en daar nog druk aan het wennen.
Oh ik lag er dus net nog aan te denken dat ik het juist anders vind dan vroeger, wij maakten op school geen verlanglijstjes met speelgoedboeken en het sinterklaasjournaal bestond ook nog niet. Dat journaal is zo hysterisch met altijd allemaal dingen die mis gaan etc. Bij ons draaide het idd om een paar cadeautjes en de gedichten en gezelligheid, en het enige “spannende” was wanneer er die avond aangeklopt werd en of je dan snel genoeg naar de deur kon rennen om sint of piet nog te zien wegrennen. En dan die zak vinden.
Ik had zelf eigenlijk ook graag iets gedaan als vertellen dat het een toneelstukje is maar a) partner is het daar niet mee eens en b) inderdaad het risico dat je kind het tegen andere kinderen vertelt en dat je daar weer gedoe mee krijgt.
Gelukkig is mijn zoontje totaal niet bang of gespannen ofzo door dat journaal, zoals sommige kindjes wel, maar vooral dat gebeuren met dat speelgoedboek vond ik dus heel irritant dit jaar. Dat overdreven consumerisme van dat soort boeken en wat het in kinderen los kan maken… ze kunnen echt heel prima zelf bedenken wat ze leuk vinden en zouden willen hebben.
(Mijn lijstje vroeger: een pony, een pony, een pony en nog eens een pony. )
Maargoed, ik erger me ook kapot aan black friday week/weeks/month en aan het feit dat traktaties tegenwoordig bijna altijd komen met een tasje vol goedkope plastic prulletjes enzo. Bah.
Wij hadden de ‘club van sinterklaas’ op foxkids! Dat was ook spannend hoor, kwamen ze inbreken in het kasteel van sinterklaas
Ja eens!
Heb destijds met mijn man het compromis gesloten dat we het niet verklappen TENZIJ we merken dat onze kinderen het te spannend of eng vinden o.i.d. maar dat is dus tot nu toe niet zo.
@Hippe_kikker dat kan ik me helemaal niet herinneren! Geen idee of ik dat gezien heb, haha. Oohh ik zie nu dat dat pas op tv kwam toen ik al niet meer geloofde, vandaar.
Ik vind het ook wel heftig om hier de “hoeveel keer mag je kind zijn/haar schoen zetten” enz dicussies te lezen. In België zetten kinderen op 5 december 's avonds hun schoen voor sinterklaas en het idee is dan dat die die nacht langskomt. 1x cadeau(s) en snoep op 6/12. Niet al weken op voorhand. Ik hoop dat dit niet komt overwaaien uit Nederland.
O ja dat loopt voor mij ook een beetje door elkaar want ik heb nooit geloofd. Mijn ouders wilden niet liegen
Dit bestaat allebei bijna even lang. Club van Sinterklaas bestaat sinds 1999 en Sinterklaasjournaal sinds 2001. Dus je kan als gelovend kind bijna niet het een wel hebben meegekregen en het ander niet. Ligt gewoon aan of je een NPO kind was of een commercieel kind of allebei.
Ik heb heel lang gedaan of ik nog geloofde omdat ik de jongste in de familie was. Dacht dat we anders geen Sinterklaas meer zouden vieren en ik geen cadeautjes zou krijgen, toen al gewiekst hahaha.
Jongens hij is gelukkig weer het land uit
Ik zeg net dat ik nooit geloofd heb
Hij is weer weg gewaaid met die storm
Dat las ik later pas want was niet het bericht waar ik op reageerde. Ik reageerde op in onze tijd had je club van sinterklaas en toen dacht ik dat was praktisch tegelijkertijd. Dus vandaar was mijn reactie.
Genoeg kinderen in België die hun schoen meerdere malen zetten hoor. En de hoeveelheid snoep die de meesten op 6 december 's ochtends vinden is voor zover ik het heb gezien ook vrij buitensporig. Om nog maar te zwijgen over het “pintje” voor de Sint. Over heftig gesproken.
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 42 en ik deed dit al wel. Niet op school, maar we kregen thuis van die gidsen van speelgoedwinkels als reclame, en daar kon ik me echt uren mee vermaken om te bedenken wat ik wilde. Daar zat zelfs een pagina in waar je je lijstje in kon opschrijven als ik het me goed herinner. En wij vierden niet eens echt Sinterklaas, ik mocht een keer mijn schoen zetten ergens na de intocht en op de dag zelf kreeg ik een cadeautje, maar wij vierden altijd al meer kerst
Ja maar dat is dus het verschil en dat staat er ook niet, Lakshamana heeft het over op school, niet over thuis. Want dat had ik inderdaad ook gewoon net zoals alle andere kinderen, van Bart Smit bijvoorbeeld.
Dat het nu op school gebeurt vind ik ook belachelijk.
Ah ok, had niet begrepen dat het puur om op school ging. Dat is inderdaad raar, wat leren kinderen daar dan van, behalve hebberigheid?