Impopulaire meningen #5

Ja, omdat een hoop cadeaus waren kwijtgeraakt of vergeten oid toch, daarom moest er gedeeld worden? Zo had ik het in elk geval gehoord, maar heb zelf het journaal niet gezien dus pin me er niet op vast.

Mijn punt over de speelgoedboeken blijft staan in elk geval.

2 likes

Ik vind gezellig niet eens de associatie bij Sinterklaas. Kerst met lampjes, lekker eten, warme drankjes en andere kerstige winterse taferelen is “gezellig” (knus/mooi/warm etc.). Sinten en Pieten en decoratie met rooie mijters en gele stafjes is zo net niet. Ik vind het altijd zo’n sfeer hebben van een gehaaste viering tussen de bedrijven door want het is de drukste periode van het jaar en het is ook geen vrije dag, dus iedereen viert het wanneer het uitkomt maar het komt eigenlijk nooit uit.

Maar heb surprises en gedichten wel leuk gevonden.

6 likes

Stiekem judge ik echt elke volwasse die na een decennialange klotestrijd tegen zwarte piet nog sinterklaasfan is. Feest is er niet mooier op geworden

22 likes

en dan van die pieten die te pas en te onpas roepen “jaaa iedereen mag vanavond zijn schoen zetten!!” en dan zie je alle ouders in de vlekken schieten want shit niet op gerekend. Bedankt Piet!

2 likes

En dan de consumptiecultuur anno 2024 én alles wat nu echt wel heel bekend is over groeiende ongelijkheid en armoede onder kinderen. Echt ontzettend leuk allemaal in het klaslokaal.

Ik had echt niet gedacht dat ik zo’n Sint grinch ging worden maar here we are!!

14 likes

Nee, omdat de cadautjes toen te snel op waren en sommige kinderen niks kregen dusssss alles kwam weer op een grote bult en werd opnieuw verdeeld zodat iedereen iets had.

Goed punt van dat speelgoedboek trouwens!

3 likes

Het was toch juist een politiek statement: je kunt niet alles krijgen wat je wil want dan is er niet genoeg voor iedereen.
Dat was de hele boodschap.
En Sinterklaas hoort volgens mij juist klein qua cadeaus. Een paar pepernootjes en een mandarijn of chocolademuntjes in de schoen en 2-3 cadeaus met pakjesavond
Het is echt weer zoiets waar je als ouder zelf alle kanten mee op kan, jammer als het helemaal wordt opgeblazen door sommige ouders en als chantagemiddel naar kinderen

38 likes

Ik zag laatst een reel van wilvantien (ja uit onverwachtse hoek) waarin ze vertelde dat zij haar kinderen gewoon heeft verteld dat sinterklaas niet bestaat en dat het een soort toneelstukje of sprookje is waar iedereen aan mee doet. Echt een verademing vind ik dat, gewoon even normaal doen :’)

22 likes

Die reacties op die post
 echt bizar haha

3 likes

Jaa mee eens. Ik denk dat de kinderen hysterischer worden van hoe de ouders/leraren er mee omgaan dan van het feest zelf. Heb er zelf ook superwarme herinneringen aan. Vind het juist zo’n fijn kneuterig Nederlands feest en vind het jammer dat we steeds meer op Amerika gaan lijken en Kerst zo’n commercieel ding maken, ipv met Sint gedichten voor elkaar schrijven en kleine cadeautjes uitwisselen.

Wel blij met de roetveegpieten trouwens hoor. I love tradities, maar geen achterhaalde, racistische tradities.

14 likes

Ja haha ik wilde al posten dat sinterklaas niet echt bestaat en het toch óók is wat je er zelf van maakt.

4 likes

Behalve dat scholen dus ook allerlei keuzes hierin maken waar je geen invloed op hebt, dat vind ik echt irritant.

3 likes

Dat klopt helemaal! Als je niet mee zou willen doen, dan ontkom je er heel lastig aan. En het lijkt ook wel of het steeds gekker moet, dus ik ben blij dat ik steeds meer ouders en opvoeders zie die het eenvoudiger houden. En dat een paar (simpele) cadeautjes ook leuk is.

Moet zeggen dat ik het bij onze school mee vind vallen en aardig overeen komt met hoe ik het me herinner van mijn eigen jeugd. Ze verbinden heel vaak een bepaald thema aan activiteiten en nu is het dan sinterklaas, maar de andere keer zijn het dingen als de seizoenen of laatst hadden ze een thema over “jezelf mogen zijn”.

Ben wel benieuwd waar andere scholen dan te ver ingaan?

Wel kan ik me helemaal voorstellen dat deze periode voor veel kinderen echt te druk is. Begint al met soms Halloween, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst. En met een beetje pech zit je kind pas net een paar maanden op school (en bso) en daar nog druk aan het wennen.

1 like

Oh ik lag er dus net nog aan te denken dat ik het juist anders vind dan vroeger, wij maakten op school geen verlanglijstjes met speelgoedboeken en het sinterklaasjournaal bestond ook nog niet. Dat journaal is zo hysterisch met altijd allemaal dingen die mis gaan etc. Bij ons draaide het idd om een paar cadeautjes en de gedichten en gezelligheid, en het enige “spannende” was wanneer er die avond aangeklopt werd en of je dan snel genoeg naar de deur kon rennen om sint of piet nog te zien wegrennen. En dan die zak vinden.

Ik had zelf eigenlijk ook graag iets gedaan als vertellen dat het een toneelstukje is maar a) partner is het daar niet mee eens en b) inderdaad het risico dat je kind het tegen andere kinderen vertelt en dat je daar weer gedoe mee krijgt.

Gelukkig is mijn zoontje totaal niet bang of gespannen ofzo door dat journaal, zoals sommige kindjes wel, maar vooral dat gebeuren met dat speelgoedboek vond ik dus heel irritant dit jaar. Dat overdreven consumerisme van dat soort boeken en wat het in kinderen los kan maken
 ze kunnen echt heel prima zelf bedenken wat ze leuk vinden en zouden willen hebben.

(Mijn lijstje vroeger: een pony, een pony, een pony en nog eens een pony. :joy:)

Maargoed, ik erger me ook kapot aan black friday week/weeks/month en aan het feit dat traktaties tegenwoordig bijna altijd komen met een tasje vol goedkope plastic prulletjes enzo. Bah.

7 likes

Wij hadden de ‘club van sinterklaas’ op foxkids! Dat was ook spannend hoor, kwamen ze inbreken in het kasteel van sinterklaas :joy:

11 likes

Ja maar is toch eigenlijk heel dom dat het zo werkt, maar andersom niet? Bovendien: ik was zo’n kind dat tot ik 10 was geloofde (m’n ouders dachten dat ik het wel wist :joy:) en letterlijk mijn hele klas zei tegen me: hij bestaat niet, en alsnog wist ik het in m’n hoofd om te buigen naar dat hij toch wel echt bestond. Kinderen kunnen dat fantasiedenken echt super goed volhouden

4 likes

Ja eens!

Heb destijds met mijn man het compromis gesloten dat we het niet verklappen TENZIJ we merken dat onze kinderen het te spannend of eng vinden o.i.d. maar dat is dus tot nu toe niet zo.

@Hippe_kikker dat kan ik me helemaal niet herinneren! Geen idee of ik dat gezien heb, haha. Oohh ik zie nu dat dat pas op tv kwam toen ik al niet meer geloofde, vandaar.

3 likes

Ik vind het ook wel heftig om hier de “hoeveel keer mag je kind zijn/haar schoen zetten” enz dicussies te lezen. In BelgiĂ« zetten kinderen op 5 december 's avonds hun schoen voor sinterklaas en het idee is dan dat die die nacht langskomt. 1x cadeau(s) en snoep op 6/12. Niet al weken op voorhand. Ik hoop dat dit niet komt overwaaien uit Nederland.

8 likes

O ja dat loopt voor mij ook een beetje door elkaar want ik heb nooit geloofd. Mijn ouders wilden niet liegen

Dit bestaat allebei bijna even lang. Club van Sinterklaas bestaat sinds 1999 en Sinterklaasjournaal sinds 2001. Dus je kan als gelovend kind bijna niet het een wel hebben meegekregen en het ander niet. Ligt gewoon aan of je een NPO kind was of een commercieel kind of allebei.

5 likes