Watvoor kleurplaten iemand maakt boeit me nul uiteraard, maar ja al die mensen die nog nooit hebben gekleurd en dan gelijk voor +100 euro aan stiften en boeken kopen vind ik echt zo dom. Doe normaal. Heb t al meerdere keren gezien.
op zich is de definitie van âcreatiefâ gewoon â(veel) voortbrengend, scheppendâ, dus dingen als breien vallen daar prima onder hoor
Dan zou je ook kunnen zeggen dat een concertpianist die chopin speelt ook niet creatief is. Er zijn verschillende vormen van creativiteit, het heeft niet altijd met het maken van creatieve keuzes te maken. Je kunt echt mega lang filosoferen over wat creativiteit is en er zijn vast verschillende gradaties, maar creativiteit gatekeepen beats the purpose en is ook gewoon niet echt nice.
Dat geldt voor alle nieuwe hobbyâs, vind ik. Hoeveel mensen wel niet een gloednieuwe wielrenfiets + bijbehorende dure kleding kopen om vervolgens drie keer per jaar bij mooi weer een ritje van 40km te maken. Of beginnen met hardlopen en meteen een sporthorloge van 300 euro denken nodig te hebben. Ga eerst gewoon iets proberen.
Wat een slecht voorbeeld. Dit is niet eens iets wat echt haalbaar is. Een topje haken op gevoel?
Dit klinkt echt enorm gatekeeperig zeg. Vrijwel ieder creatief persoon maakt wat na. Dit is in alle creatieve disciplines meer dan normaal. Niemand heeft de capaciteit om spontaan zelf wat te bedenken zonder lang oefenen of voorbeelden te bestuderen. Maakt dat je dan meteen minder creatief?
Alsof creatief zijn een of andere beschermde titel is die je mag pas gebruiken als je op eigen kracht een meesterwerk kan produceren.
Oh maar dan begrijp je me verkeerd, want ik bedoel juist het tegenovergestelde! Misschien heb ik idd een andere definitie van creatief zijn. Maar ik bedoel dus dat heel veel mensen denken dat je âcreatiefâ moet zijn om dingen te kunnen maken, terwijl ik het meer zie als vaardigheden die je kan leren. En dat kan iedereen, of je nu van nature een heel creatief brein hebt of totaal niet.
Ik vind het juist leuk als mensen van alles zelf maken!! Dat doe ik zelf ook. Maar als ik naar mezelf en al mân hobbyâs kijk voelen sommigen meer als een skill die ik leer en anderen meer als iets waar ik echt buiten kaders/normen kan gaan (= creatief zijn, vind ik)
Maar ja we maken ons toch vrijwel allemaal schuldig aan het kopen van meer spullen dan je strikt gezien nodig hebt. Alleen het soort spullen wisselt, de een heeft 15 handtassen, de ander 15 bakvormen, vazen etc. Natuurlijk heb je dat niet nodig maar je vind het gewoon leuk om te variĂ«ren. Kunnen we nu wel vallen over dat mensen meer kleurboeken of stiften hebben dan ze strikt gezien nodig zouden hebben, maar kan me bijna niet voorstellen dat een groot deel van de mensen die daar commentaar op heeft niet zelf ook âte veelâ van iets heeft.
Denk je echt niet dat mensen hier overmatig consumeren? Ben het helemaal met je eens dat we allemaal teveel consumeren, maar ik vind het gedrag hier op het forum echt wel extremer dan in mijn omgeving. Chronisch online zijn en zien wat anderen kopen, welke aanbiedingen zij tegenkomen, wat zij kopen om te âontspannenâ doet kopen.
Ik bedoelde juist dat ik denk dat we bijna allemaal teveel consumeren. Ik denk dat bijna iedereen wel dingen in huis heeft waarvan je er meer hebt dan nodig. En uiteraard heb je gradaties in het overconsumeren. Ik kan slecht inschatten of het hier erger is dan in mijn directe omgeving. Hier showen of bespreken mensen hun aankopen natuurlijk ook. Van mijn vrienden, familie en collegaâs heb ik doorgaans geen idee hoeveel viltstiften, Nordic ware bakvormen, sportoutfits of handtassen ze precies hebben.
Precies. Ik gebruik wat stiften en een kleurboek wat me in totaal âŹ30 heeft gekost. Een ander gebruikt ChatGPT voor alles. Weer een ander shopt veel kleding of verzorgingsproducten. Ik denk dat (bijna) iedereen hier overconsumeert en meerdere topics laten dat zien.
De âhet is sale bij x!â, de lijstjes, de kortingscodes, de âik houd deze al heel lang in de gatenâ, de eindeloze interieuraankopen, de âik zoek een cadeau maar ik/diegene heeft alles alâ, ik ken dit echt niet uit mijn eigen omgeving en het is niet iets wat iedereen nou eenmaal doet. Niet dat ikzelf of al mijn vrienden heilig zijn ofzo maar de enorme focus erop is voor mij echt een Online ding.
Dan heb jij hele andere collegaâs, om maar iets te noemen. Ik heb op werk mensen rondlopen die zonder erover na te denken van alles en nog wat op Shein, Temu en aanverwanten kopen.
Ok vind ik niet helemaal hetzelfde als wat ik beschrijf maar klopt, ik heb ook andere collegaâs dan.
Dat is waar (al herken ik dat niet van mezelf en mijn omgeving), maar het gaat me niet alleen om meer spullen dan strikt noodzakelijk, maar ook meteen het duurste van het duurste. Dus die nieuwe wielrenfiets ipv eerst eens proberen op een tweedehands, of dat dure sporthorloge ipv eerst eens een rondje lopen om te kijken of je het ĂŒberhaupt langer dan twee weken volhoudt.
Klopt ben ik met je eens!
Klassieke muziek heeft weinig met creativiteit te maken hoor, sterker, het is vrij dodelijk voor de creativiteit om tot in de perfectie zoân concert te kunnen spelen. Elke noot moet voldoen aan heel veel voorbedachte vorm, met een hele traditie/conventie en leer eromheen, wat uiteraard heel moeilijk en arbeidsintensief is om te beheersen. Maar in die sector is er echt vrijwel geen enkele ruimte meer voor âcreativiteitâ, als je in maat 67 een crescendo speelt die de componist niet heeft opgeschreven dan word je daarop afgestraft. Meeste klassieke musici kunnen ook totaal niet improviseren, dat vinden ze doodeng.
Haha nee precies, ik zou een concertpianist ook niet creatief noemen. Wél heel muzikaal uiteraard en ontzettend vaardig.
En @papierhier: natuurlijk kun je wel een topje haken op gevoel! Ik volg genoeg mensen die dat kunnen (ikzelf overigens totaaal niet haha). Je kunt toch ook op gevoel iets weven voor aan de muur, of een lampenkap macrameeën, of weet ik veel wat nog meer. En ik ben het niet met je eens dat niemand de capaciteit heeft om zelf wat te bedenken als je niet al heel lang dat medium hebt beoefend. Je kunt toch ook gewoon iets gaan schilderen ~op gevoel~, gewoon doen wat er in je opkomt zonder voorbeeld? Zonder je druk te maken of het fantastisch mooi wordt? We zouden (denk ik) juist veel vaker gewoon wat moeten gaan aanprutsen, zonder een perfect voorbeeld of een precieze handleiding.
Zelfs muzikaal ben je dan misschien niet echt? Ik zie muzikaal meer als een goed gehoor, âvoelenâ welke klanken bij elkaar passen en misschien ook zelf dingen kunnen schrijven/ verzinnen?
Is het muzikaal als je 3 jaar studeert om het op precies dezelfde manier te spelen als je voorganger?
Ik heb zelf ook viool gespeeld maar ik had dat muzikale niet echt. Wel een goed gehoor (voor zuiver/vals) maar ik speelde alleen maar na.
Of is muzikaal dan meer dat je makkelijk een instrument kunt leren en dat je aanleg hebt voor muziek maken?
Wel raar want met creatief sta ik aan de andere kant
Muzikaliteit gaat om expressie. Iets met gevoel kunnen overbrengen, misschien is dat een heel klein beetje creatief in de context van klassieke muziek. En voor een heeel groot gedeelte over techniek aanleren en je gehoor ontwikkelen.
Ja goede, die was ik even vergeten haha