Impopulaire meningen #5

He bah als dat zo is vind ik het bijna crimineel van programmamakers dat ze mensen op die manier strikken.

7 likes

Nee, ze krijgen geen schuldenvermindering of geldā€¦.

4 likes

Ik vind het slecht dat Maxima na zoveel jaar in Nederland en toegang tot de beste leraren nog steeds met zoā€™n vet accent Nederlands praat.

9 likes

Accent is toch ook het moeilijkste. Prins Bernard en Claus spraken ook met een Duits accent en die taal ligt veel dichter bij het Nederlands.

15 likes

Kan je van een accent afkomen? Heb oprecht nog nooit een niet Nederlandse zonder accent Nederlands horen praten, ook als diegene al super lang in Nederland woont. Denk helemaal lastig als je vaak nog in je moedertaal spreekt. Maar geen idee of ze dat doet.

3 likes

Ik ken zeker wel mensen die het - min of meer - accentloos kunnen. Vind het bij Maxima echt op het gebrekkige af. Maar goed, niet voor niets een impopulaire mening.

9 likes

Dat viel mij vandaag ook op, maar ook gewoon best hele kromme zinnen

4 likes

Ja precies, dat bedoel ik met dat gebrekkige.

3 likes

Ik dacht het ook en ook met dezelfde vergelijking, maar vrij snel daarna dacht ik nog wel waarschijnlijk praat zij beter Nederlands dan ik Spaans :sweat_smile::joy:

3 likes

Ik vraag mij af welke taal zij thuis spreken. Met Wim Nederlands, en zal dat nog lang Engels zijn geweest in het begin van hun relatie? Met de drie A-tjes Spaans om hen die taal bij te brengen?

5 likes

Volgens mij praat ze tegen de dochters iig ook Spaans.

1 like

Ah ja. Zinsopbouw valt wel te leren maar het is zo moeilijk om de zinsopbouw van je moedertaal niet te laten ā€˜winnenā€™! Kijk maar naar al die Nederlanders die Engels praten met enorm verdraaide zinnen (ik zelf ook vaak) terwijl ze die taal al leren sinds de basisschool

3 likes

Nouja dat, en voor haar werkzaamheden praat ze volgens mij ook vaak Engels (niet dat ik dat zo precies weet, maar gokje gebaseerd op wat ik dacht dat ze deed aan werk), dus hoeveel Nederlands spreekt ze dan Ć¼berhaupt? Dan is het ook lastig bij te houden, laat staan dat je dan je accent kunt wegwerken.

2 likes

Ik vind dat we haar niet mogen vergelijken met de gemiddelde Nederlander die steenkolenengels spreekt. Tuurlijk, als je alleen op de middelbare school wat halfbakken lesjes hebt gehad, eindig je zo. Niks mis mee als je je ermee redt.

Zij bekleedt echter een van de hoogste functies in Nederland en vertegenwoordigt ons land ook. Daar verwacht ik echt meer van. Bovendien heeft ze alle mogelijkheden en middelen om het echt goed te leren. Paar maanden bij de nonnen in Vught of iets vergelijkbaars zou een wereld van verschil maken.

4 likes

ik ken nog geeneens 60ste generatie nederlanders die accentloos spreken

17 likes

Had wel het idee dat het in dit fragment (neem even aan dat dit over het interview in Zweden gaat inzake Amalia) ook wel kwam doordat ze echt emotioneel werd. Heb haar eerder wel beter NL horen spreken.

9 likes

Kan zijn idd, maar het valt me altijd op.

2 likes

Nouja mijn man woont hier pas 7 jaar, heeft altijd Engels gesproken op zā€™n werk, onze thuistaal is Engels en we proberen twee dagen in de week Nederlands te spreken (maar dat lukt zelden meer dan een halve dag), maar die spreekt beter Nederlands dan zij. Echt wel eens met foutjes, maar veel minder accent. En hij is geen koning van Nederland en heeft nooit een cursus gevolgd.

Ik denk dat ze het misschien wel beter kan maar dat het ook ā€˜charmantā€™ wordt gevonden ofzo.

7 likes

Ze is al bij de nonnen in Vught geweest, weet ik toevallig.

6 likes

Ik vind zolang ze goed verstaanbaar is en een goede woordenschat heeft ze het prima doet. Ik denk dat een accent nooit weggaat.

Zo vind ik elk accent ( Rotterdams, Fries, Twents, Gronings, Limburgs etc ) echt ontzettend storend ( en dom klinken) maar ik kan mensen die dit hebben prima verstaan ( tenzij ze ineens dialect gaan praten natuurlijk, maar ik heb het nu over een accent).

Ik heb dat dus, in het kader van dit topic, echt heel erg met volwassenen die slissen. ( zoals bijv Jamie Oliver). Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat met intensieve logopedie dit niet over kan gaan. Ik kan er echt niet naar luisteren.

10 likes