Wat knap van je man!
Oh ik heb er net een edit bij gezet. Het hoeft voor mij echt niet accentloos of perfect, maar het valt bij haar wel op na zoveel jaar. Daarom denk ik ook dat het soort charme-ding is en ze het wellicht een beetje aanzet.
En vooral omdat ik genoeg mensen ken die niet met een Nederlandse partner samenwonen en geen cursussen volgen en na vijf jaar al beter Nederlands spreken.
Ik moet echt zo lachen om het âiemand kan het niet zo goedâ en âeen buitenlanderâ. Alsof het om de buurvrouw van je ouders gaat die hierheen is verhuisd om te werken in plaats van om de koningin van Nederland.
Dus?
Dus daar mag je best meer van verwachten gezien het ook haar werk is om voor groepen hier in Nederland te spreken. En ze zoals al eerder genoemd alle middelen heeft om de taal vaardig te worden. Inclusief de tijd om het te leren want ze zal vast de mogelijkheid hebben gehad om iemand anders voor dr te laten koken, op dâr kinderen te passen, het huishouden te doen, terwijl zij de Nederlandse taal leerde.
Ik mag toch hopen dat ze in Spanje het raar zouden vinden als hun koningin slechts 4 woorden Spaans sprak, in plaats van dat ze dat zo leuk zouden vinden want ze spreekt ook nog 2 andere talen.
In de taalkunde is er de theorie van de kristallisatie. Kort gezegd, wanneer iemand een nieuwe taal leert hebben aardig wat factoren invloed op hoe goed je die taal kunt beheersen. Oftewel, op een bepaald punt âkristalliseertâ de taal in de hersenen en kun je deze amper, afgezien van misschien woordenschat, nog verbeteren.
Leeftijd en moedertaal zijn twee hele belangrijke factoren. Het is bijna onmogelijk om als Spaanstalige volwassene Nederlands te leren en compleet accentloos te klinken - Spaans is een vrije toonloze taal met een minimaal aantal klanken en een gedefinieerd spraaktempo, Nederlands in al deze optieken bijna het tegenovergestelde
Maxima spreekt veel meer dan dat. Ze maakt af en toe een fout en heeft een accent. Jij doet net alsof ze alleen Hoi en doet kan zeggen haha.
En @Crusti_Croc hahaha k*t lees er alsjeblieft overheen ik wil mijn reputatie als irritante hersenloze trol op dit forum geen schade aandoen
Nee dit was op wat @Drawster en @Flamoes zeiden dat andere landen het zo leuk vinden als iemand de taal spreekt.
Ik heb trouwens de speech in kwestie niet gehoord. Ik viel vooral dat we iemand met alle middelen ter beschikking op dezelfde lijn zetten als iemand zonder enig middel ter beschikking.
Sowieso hebben Nederlanders er ook een handje van om elkaars accent uit te lachen in het Engels terwijl ze zelf precies zo klinken*
*geldt niet voor Mark Rutte die mag iedereen ongelimiteerd uitlachen
Ah okĂ©, dat wist ik niet! Vooral omdat de mensen die ik ken ook van origine uit Zuid-Amerika komen en dus Spaanstalig zijn. Maar ik snap ook dat als je lang met het âfouteâ accent spreekt dit blijft hangen.
ja ik vind het juist charmant als mensen een beetje een accent hebben!
Ik heb ooit een studie gelezen die aantoonde dat bij taalwerving en wanneer het enkel op moedertaal aankwam, van alle Indo-Europese talen mensen die Roemeens en Pools als moedertaal hebben het meest accentloos een andere Indo-Europese taal kunnen leren spreken. Dit is puur vanwege het feit dat sprekers van deze twee talen veel meer klanken moeten kunnen produceren in hun moedertaal dan dat we gewend zijn in andere talen.
Spaans- en Franssprekers waren het slechtste, trouwens. Ze zijn ook nog eens het meest toondoof vergeleken met de rest (weinig expliciete intonatie in de taal)
Oh wauw, wat vind je dan geen accent? Je weet dat iedereen een accent heeft, hĂš? En als een bepaalde vorm als âaccentloos Nederlandsâ wordt bestempeld is dat alleen maar omdat we het ooit status toegekend hebben, het is evengoed een accent.
Alle accenten storend en dom vinden klinken? Ik hoop dat dat een hele impopulaire mening is ja.
Misschien praat zij met zoân oud hollandse polygoon stem
Kun je een accent hebben in gebarentaal?
Ja, dat kan trouwens. En er bestaat ook âstraattaalâ in gebarentaal haha
Goeie vraag! Ik weet niet hoe serieus âie was, maar als je met accent dialect bedoelt, dan volmondig ja. Ik heb me nooit verdiept in bijvoorbeeld het leren van een tweede gebarentaal, en of je dan bepaalde systemen meeneemt van je eerste taal en daardoor een accent kunt hebben op die manier, maar ik kan het me best voorstellen dat we dan van een accent zouden kunnen spreken. Wellicht dat iemand anders hier meer over weet, maar iig interessant.
Edit: zinsopbouw joe