Dit weet ik, des te treuriger ik het ook vind voor de mensen die wel echte allergieën hebben (en vaak minder serieus genomen worden). Ik zeg niet dat iedereen die een allergie heeft zich aanstelt, maar het is ook een feit dat veel mensen die stellen allergieën te hebben, het gewoon niet hebben.
Oké maar hoe heb jij er last van dat iemand liever iets niet eet? En hoe weet je zo zeker dat iemand niet daadwerkelijk een allergie heeft of intolerant is? Ik werk nu een paar maanden als barista. Mij boeit het echt nul of iemand havermelk of koemelk besteld. Het staat er toch allebei en de drankjes zijn even snel klaar. Genoeg mensen aan de kassa waarvan ik ook wel weet dat ze lactoseintolerant zijn en als je dan vraagt wil je drizzle want zit een beetje lactose in die dan zeggen een beetje lactose kan wel. Voor een buitenstaander ziet het er dan misschien uit dat ze niet lactoseintolerant zijn want ze drinken toch een beetje lactose maar voor hun is dat het risico wat ze accepteren want ze vinden het lekker en die vraag stellen kost mij wat 3 seconden extra max. Kijk als iemand gaat zeggen ik heb een notenallergie en die heeft die niet. Ja helemaal klote want dan ben je alles helemaal aan het ombouwen omdat het potentieel dodelijk is, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dat doet. Als het goed is staat je keuken überhaupt al zo dat de meeste allergieën en zeker de dodelijke elkaar niet kruisen (althans dit was bij mij zo bij elk horecabaantje). Dus voor wie creëert het per se een probleem? Niemand lijkt me en als je daardoor mensen met een allergie minder serieus gaat nemen. Ja sorry hoor maar dan ben je gewoon een klootzak die potentieel met mensen hun leven speelt.
Edit: Never forget Egel die kiwi’s at met een shitload aan allergiepillen omdat ze het zo lekker vond
Het kwam niet per se voort uit de barista wereld, maar vrienden van mij zitten in de hospitality in ern grote stad en als je ziet dat er voor 20 doorsnee lui een lunch in het arrangement zit en ze bieden als vega(n) aan, dan nog krijgen ze in toenemende mate van minstens de helft “allergieën” door. En ze doen het grotendeels wel, maar je ziet gewoon de toename van allergieën. Prima hoor dat je echt allergisch bent, maar als je tomaat niet zo lejjer vindt, haal het plakje er gewoon uit en eet de rest op, maar kom niet aan met een tomaten allergie, als je het niet hebt (en ja ik weet dat er vast ook mensen zijn die oprecht tomaten allergie hebben, maar ik ken ook mensen die zeggen “ik zeg wel dat ik een allergie heb, want dan weet ik zeker dat ze het er echt niet in stoppen, want ik hou er gewoon echt niet van”).
En dat veroorzaakt dus ook dat degene die ik ken met coeliakie met enige regelmaat doodziek werd omdat er gewoon niet zorgvuldig genoeg mee wordt omgegaan met echte allergieën.
Ok en nu stop ik over mn lekkere simplistische op zondag impopulaire mening, ik had gewoon zin om te zeiken op verwende randstad meiden die niets lusten
maar wiens schuld is dit… toch zeker van degene die allergieën niet serieus neemt.
De overtreffende trap van topping
Ben je nog nooit in Starbucks geweest?
Op alles zitten toppings En drizzle is de randstadhipsterversie van: saus erop?
Gewoon van dat siroop dat er overheen/doorheen gaat
Ja dat snap ik. Dan is het nog steeds de schuld van degene die het niet serieus neemt
Maar ook dat er daardoor veel verkeerde info komt. Een collega van mij heeft een gluten allergie - zegt ze zelf. Maar ze krijgt gewoon een opgeblazen gevoel van gluten blijkt
Dus ik wil een schoon mes pakken voor ik haar brood snijdt en schone smeersels: “oh nee dat hoeft niet hoor. Dat kan geen kwaad!”
Dat hoef ik bij mijn familie lid met coeliakie echt niet te doen ? Maar daardoor denken mensen wel van: oh dat kan dus kennelijk wel.
Beetje niche dit, maar vind die beeldcolumns van Jip vd toorn in de Volkskrant altijd een beetje cliché of de grap erg uitleggend ofzo. Maar veel vrienden zijn er heel enthousiast over en delen ze vaak op insta
Ik zeg eigenlijk altijd saus maar op mijn werk (niet Starbucks) noemen ze het drizzle. De lactose zit alleen in de caramelsaus en eventueel in de witte chocoladesiroop. En de caramelsaus gaat op caramel machiatto of elk ander drankje waar ook caramelsiroop in zit en je een schuimlaag of slagroom bovenop hebt.
@Pop.deluxe ik zei trouwens expres elk ander horecanbaantje wat ik heb gehad want het is nu in een koffiezaak, maar ook vaak genoeg in gewoon een restaurant in de keuken gestaan. Juist omdat ik daardoor weet dat de meeste allergieën echt niet heel veel extra werk is (behalve notenallergie) + de meeste gasten weten ook dat er altijd sporen van in kunnen zitten alsnog. Dat bedoelde ik ook onder andere met soms nemen mensen met een allergie een klein risico. En zeker het voorbeeld van die tomaat hoeveel extra werk is het om een tomaat ergens vanaf te houden. Juist extra werk om het er wel op te doen. Wij doen ook cateringen en ik ben blij dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over allergieën en hoeveel je je er aan moet passen, maar misschien dat het al de helft scheelt dat de shiftleader lactoseintolerant, vegan, appelallergie + nog watovergevoeligheden heeft waardoor ze zelf juist heel scherp erop is.
maar dat is precies wat veel niet-allergische mensen niet weten en daarom dus denken dat doen alsof ze een allergie hebben redelijk onschuldig is
in mijn ervaring wordt vooral een glutenallergie veel gefaket (wat echt ten koste gaat met een daadwerkelijke glutenallergie)
Een vriendin van mij zegt altijd dat ze allergisch is voor paddenstoelen omdat ze in de horeca niet wil zeggen dat ze geen champignons lust. Denk dat veel meer mensen dat doen.
Omdat mensen vroeger iets deden maakt dat het nog niet goed?
Het is nu toch bekend dat koemelk slecht voor het milieu is, dierenleed veroorzaakt en niet echt gezond is. Volgens mij drinken daarom veel mensen havermelk en niet omdat ze een allergie hebben.
Ja, dat moet je aan mijn vriendin vragen, niet aan mij.
Ik snap het hoor. Ik doe zelf zoals jij het zou doen. Maar er zijn dus mensen die wel een allergie veinzen…
Sorry, dit is toch triest? Zoiets is werkelijk nog nooit in me opgekomen (om een allergie te faken)
Ik zei vroeger altijd dat ik allergisch was voor sigarettenrook. Vond het gewoon super ranzig ruiken en ik ben geen goede nee-zegger, dus dacht; dan zullen ze me vast niet proberen over te halen om mee te roken.
Verder een slechte eter, maar nooit een voedsel allergie gefaked.
Heb ook weleens de vraag gehad of ik het gewoon niet zo lekker vond nadat ik zei dat ik allergisch was voor noten. Uhmmm nee voor mij kan het dodelijk zijn??
Dus eens met het feit dat er vaak niet secuur en niet goed genoeg mee om wordt gegaan. Door beide partijen.