Impopulaire meningen #5

Hahaha. Ik versta alleen: je moet oppassen met kauwen want dat staat niet op de camera. Hoe dan ook, frappant idd😆

6 likes

Klopt dat schrijf je inderdaad niet.
Maar als je zelf al weet dat het niet over een kleine groep mensen gaat snap ik nog minder van je bericht.

2 likes

Is wel makkelijk met Kerst, geef je je kind gewoon een strippenkaart voor 5x douchen cadeau. Kun je in termijnen betalen ook nog.

8 likes

Love it, hoe mensen op dit forum mensen je een mening in de mond leggen die je niet hebt.

Maar goed prima. Ik zal het even specifiĂŤren dan kan iedereen weer rustig slapen. Ik heb het over de GROTE groep mensen die van verspilling een levensstijl gemaakt hebben en die daar financieel gezien eindelijk eens wat van gaan voelen. Vlees wordt duurder dan vleesvervangers, je kan niet meer elke maand kleding shoppen die je niet nodig hebt, verwarming op 19 graden is ook prima leefbaar en misschien toch eens wat dichter bij huis gaan werken.

7 likes

Nee hoor, ik vind het wel verfrissend dat iemand met een echt impopulaire mening komt. Ik denk dat ik je gedachtengang ook wel enigszins snap.

Maar je krijgt hier altijd al correcties op je bericht als je jezelf al helemaal indekt, dus sta vooral niet verbaast op tegengas nu. Ik zou het lekker laten.

25 likes

Want dat is ook zo makkelijk

12 likes

Stop met het betrekken van een algemene situatie op je eigen situatie. Echt. Je hoeft niet alle vinkjes af te checken :slight_smile:

5 likes

Nouja goed, zoals je zelf al inschatte een impopulaire mening dus.
Maar vergeet ook voor jezelf niet dat klimaatproblemen niet veroorzaakt worden door het handjevol mensen dat naar Dubai vliegt, of de mensen die god forbid elke maand kleding kopen.
We kunnen dat nu allemaal wel een tandje minder doen (als je dus al de luxe hebt om comfortabel te kunnen afschalen) maar het zijn uiteindelijk de multinationals die zorgen voor klimaatproblemen en het feit dat hen door overheden geen strobreed in de weg wordt gelegd “omwille van de economie”.

20 likes

Ik heb het niet eens over mezelf. Ik vind het merkwaardig dat je denkt dat veel mensen die keuze hebben.

3 likes

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk over de multinationals. Maar het kan toch zijn dat iemand’s mening niet is “als alle mensen (gedwongen) zuiniger gaan leven dan is alle klimaatzooi over”, maar “hè, als klein zilver randje op deze klotesituatie is het ergens fijn dat sommige mensen meer inzicht krijgen in verspilling”.

En dat zijn over het algemeen niet de mensen die de eindjes al aan elkaar moeten knopen, want die besparen al (gedwongen) jaren op allerlei “overbodige” uitgaven. Maar denk wel dat veel (upper)middenklasse mensen nu voor het eerst in lange tijd gaan merken van “hè er blijft minder/niks over na de basisbehoeftes”. En daardoor zich bezig gaan houden met besparing, die ook nog eens goed is voor de planeet (hoewel Shell en mensen met Shell aandelen alsnog de planeet slopen maar das een andere discussie).

tldr: ontzettende klote situatie en voor veel mensen al ver voorbij het punt van “besparen op leuke dingen”, maar voor de groep waar het wel voor op gaat kan het alsnog ‘elk nadeel heb ‘n voordeel’ zijn, als het zorgt voor bewustzijn of levensstijlverandering (die zich doorzet na de crisis). Annecdotisch bewijs: bijna iedereen die ik ken eet nu minder vlees door prijzen, is bezig met isolatie.

14 likes

Dat laatste heb je zeker gelijk in en ik hoop dat daar ook snel verandering in gaat komen. De echt rijke mensen zal het weinig interesseren of ze 10x de prijs betalen per kuub. De verbruiken toch wel daar is dit helaas geen prikkel voor.

2 likes

Ja ook wel zo, en er zit natuurlijk ook een lekker randje cognitieve dissonantie aan de opvatting: de groten verpesten het toch dus wat als ik als klein mens doe maakt niet uit. Ben zelf ook eerder van de opvatting ‘liever een druppel op een gloeiende plaat zijn dan de druppel die emmer water doet overlopen’ wat betreft klimaat etc., dus tuurlijk zijn de leefstijlveranderingen in dat opzicht ok.

4 likes

Ben het ergens wel met je eens. Vind alleen niet dat deze verantwoordelijkheid helemaal bij de ‘mensen’ ligt, dit soort dingen hadden veel eerder (10 jaar geleden ofzo) al door de overheid gestimuleerd kunnen worden. Alsof ze 10 jaar geleden niet al wisten dat het risicovol is om van een land afhankelijk te zijn qua gas/brandstof/whatever. En dan niet zomaar een land, maar Rusland lol. Had de overheid wat geld gestopt in goed verduurzamen, dan hadden we nu misschien in een iets mindere rot situatie gezeten.

Maar goed, heb er verder echt 0 verstand van dus misschien is er wel een super goede reden voor niet verduurzamen enzo.

1 like

Nederland ongeveer 10 (11,5) jaar geleden en elke verkiezing erna:

9 likes

Oh dit vind ik echt superinteressant!

Ik spreek regelmatig studenten die hier op uitwisseling zijn en het Engels van Spaanse en Franse (en in mijn ervaring ook Italiaanse) studenten is inderdaad vaak moeilijk te volgen. Tegelijkertijd valt me op dat bijvoorbeeld Duitsers en Tsjechen die in hun thuisland Nederlands studeren soms zo accentloos Nederlands spreken dat het even duurt voordat ik doorheb dat ik niet met een native speaker te maken heb.

Als ik ooit nog een tweede studie ga doen wordt het taalwetenschap :blush:

8 likes

Maar die multinationals produceren toch niet voor hun eigen lolletje, gaat toch ook om vraag naar producten? Wel eens dat daar hardere eisen aan gesteld mogen worden en hopelijk leidt dat ook tot nog meer prikkel duurzaam te innoveren. Maar vind het soms ook een beetje gek en simpel om te doen alsof de productie van multinationals compleet losstaat van onze uitgaven en behoeften aan goederen.

3 likes

In deze discussie vind ik dit artikel altijd wel waardevol:

Persoonlijk vind ik het getuigen van slechte smaak om een soort van silver lining (duurzaamheid) te geven aan wat simpelweg neerkomt op bestaansonzekerheid voor een grote groep burgers. Daar is echt zo veel mis mee, maar ik heb geen zin om te typen.

13 likes

Haha nouja ik denk dat als je mensen die veel reistijd hebben zou kunnen laten kiezen voor precies die baan bij dat bedrijf dichtbij je huis, zo goed als iedereen ja zou zeggen. Dus dat voorbeeld gaat niet helemaal op.

5 likes

Vind t wel fijn dat ik dingen hoor van bv collega’s: nou mn dochter mag niet meer 2x per dag douchen van mij nu met die prijzen! Dan denk ik prima, want het is niet goed voor het milieu. Als ze nu bewuster leven…

1 like