Impopulaire meningen #5

Oh ik zie nu dat ik het verkeerd heb verwoord, ik ben het met jullie eens dat die verschuiving terugkomt, maar het gedrag uit de spoiler zie ik daar echt los van. Volgens mij is dat altijd wel geweest en voornamelijk onder die leeftijdsgroep, terwijl diet culture meer iets van alle leeftijden is.

3 likes

Pfffff, hebben wij dezelfde moeder? Zodra ze boven de 65 kilo komt is het klagen dat ze te dik is

Wat dat laatste betreft: helaas, ik woon al heel lang niet meer thuis maar het blijft een ding, met name in m’n hoofd. En ik hou bijna altijd, overal, mijn buik in, is er goed ingestampt vroeger.

Oh dit is zo herkenbaar,

Mijn moeder en tante zijn al echt hele leven bezig met afvallen, willen altijd hetzelfde gewicht blijven, en dezelfde maat behouden, terwijl ze ook gewoon ouder worden en hun lichaam verandert.

Ze bewegen op hun werk allebei vrij veel en wandelen dan ook nog 5 keer per week (zetten gemiddeld op een dag rond de 28.000 stappen)

Vlak voordat ze op vakantie gaan, gaan ze ook heel weinig eten, zodat ze op vakantie kunnen losgaan en hetzelfde gewicht kunnen blijven.

En verbaasd zijn dat ik en mn nichtje een verstoorde relatie met eten hebben.

9 likes

Mijn moeder heeft alle diëten gedaan die er zijn. Haar favo zinnen tegen mij zijn ook oh je bent afgevallen of als je aan je zelf gaat werken :roll_eyes:

De ergste was het ziekenhuis dieet en dat ze maar vond dat ik wel mee kon doen als haar support. Ik was in die periode super mager, sportte 6x per week en dan mocht ik als avond eten 1 geroosterde boterham met een tomaat en een sinaasappel :sob: Gelukkig had ze op dag 1 al door dat ze deze ellende toch echt in haar eentje moest doen.

5 likes

Ben echt blij dat mn moeder me altijd volstopt met eten. Ook tijdens die rare dieet periode. Maar ik was een kind toen. Wat walgelijk.

2 likes

Klopt. “Oh dat kleed mooi slank af”.
Geen moeder van boven de 60 die zal zeggen “oh, daar heb je mooie flinke billen in”

11 likes

Mijn moeder zei ook altijd bij alles wat ik at hoeveel calorieën er wel niet inzaten en hoe lang je daarvoor moest rennen om het weer te verbranden. Let me eat in peace!!!

2 likes

Dit klinkt allemaal echt vreselijk :sob:

6 likes

Ik had gisteren overdag niet gegeten (stress) en hoorde mezelf toch ‘ja maar ik heb niet veel bewogen vandaag’ zeggen toen mijn vriend opperde pizza te bestellen :clown_face::clown_face::clown_face:. Toen het kwartje (ohja verstoord eetpatroon vanuit mijn jeugd want eigenlijk ben je toch best lekker bezig?) viel heb ik extra gorgonzola op de pizza besteld.

5 likes

De mijne wel.

Maar die heeft zelf ook genetisch brede heupen en een dikke kont ( of zoals ze zelf zegt “een breed maatschappelijk draagvlak” :thumbsup: ) dus is ook gewoon uit zelf belang denk ik haha. Als ze mij bodyshamed, shamed ze zichzelf ook.

15 likes

Breed maatschappelijk draagvlak, die houd ik erin haha :joy:

5 likes

Heb dit dus op m’n 16e gedaan terwijl ik 20 km fietste op een dag. Mijn moeder kookte en woog alles af voor mij. Achteraf zo bizar, ik had niet eens overgewicht ofzo

Edit lees dat ik niet de enige ben. Zie nu ook die almond mom vaker voorbijkomen idd en het is echt zo herkenbaar

2 likes

Hebben de meeste moeders geen moeite mee denk ik? Zeldbeeld/zelfvertrouwen van niks die (meeste) moeders van 60+.

7 likes

Mijn moeder had altijd een platte kont, geen heupen en dunnen benen en ik het tegenovergestelde. Als puber had ze dan altijd commentaar dat bepaalde broeken “niet konden” met mijn “brede heupen”. En inderdaad ook alle dieetboeken kopen en denken dat ze gelukkig zou zijn als ze 5 kilo zou afvallen.

4 likes

Na al die berichten over diëten en bodyshaming (en wat ik van vriendinnen meekreeg) ben ik soms wel blij met alleen een vader te zijn opgegroeid die het echt allemaal niets kon schelen. Dat is ook een impopulaire mening. Al was iedere week op de basisschool naar de Mac ook wel gek maar toch beter voor je zelfbeeld :wink:

16 likes

de quick heeft nu zelfs een limited edition burger hiermee :rage:

8 likes

Mijn moeder zei gelukkig nooit iets over mijn lijf/eetgedrag. Zij deed ook nooit geen dieet en was volgens mij tevreden met hoe ze er uit zag. Jullie berichten zetten mij wel aan het denken. Ik ben sinds de corona best veel aangekomen. Hier heb ik soms best veel moeite mee. Op de dagen dat ik mij onzeker voel zeg ik waar mijn kinderen bij zijn dat ik dik ben en dat ik moet afvallen. De opmerking: ik mag pas weer kleding kopen als ik zoveel kilo afval zeg ik ook best vaak. Ik had echt geen idee dat dat eventueel een impact kan hebben. Ik ga dat niet meer zeggen want ik wil dat mijn kinderen dat ze zichzelf goed vinden zoals ze zijn. Helaas is mijn moeder 15 jaar geleden overleden maar ik weet zeker dat ze mij dat gevoel ook zou geven: hoe dik of dun ik ook ben.

84 likes

Wat een mooie reactie op dit gesprek. Ik hoop dat je jezelf ook goed gaat vinden zoals je bent, maar ik vind het al een hele mooie stap om dit niet aan je kinderen mee te willen geven! Fuck dieetcultuur

17 likes

Ook van die opmerkingen ‘daar wordt je dik van’ of ‘plak die maar aan je reet’ als je een stroopwafel wilde gaan eten ofzo.
Laatst zei mijn moeder ook tegen mijn zoontje toen hij nog een banaan wilde dat het niet mocht want daar wordt je dik van. Ik heb toen wel gezegd dat ze dat niet moet zeggen, maar in plaats daarvan ook kan zeggen dat je er buikpijn van krijgt.

En over dat calorieën verhaal, dat hoor ik op werk nog steeds. Zit je lekker te lunchen en dan kijken ze op de verpakking van mijn beleg en zeggen: zooohee lekker veel calorieën, weet je wel hoeveel je daar voor moet sporten?
Prima Ans, veel plezier met je cracotte met hĂŒttenkĂ€se kots.

36 likes

Dit haat ik zo erg!! En ondertussen die afgunstige blikken als ik 's middags zin heb in een stuk chocola ofzo en dat ga eten

5 likes