Impopulaire meningen #5

Ik heb geen New Balance of Veja sneakers, dus ik voel me niet aangesproken, maar ik vind het altijd iets heel zieligs hebben om mensen te reduceren tot wat ze aan hebben en daar dan een denigrerend hokje bij te bedenken.
Denk bij dat soort meningen eigenlijk altijd alleen maar “ah wat sneu dat je niet verder kan kijken en jezelf zo boven een ander moet plaatsen om wat ze dragen…”
En het geeft me ook flashbacks naar de middelbare school waar je er niet bij hoorde als je niet droeg wat de trend was.

82 likes

En @Kwal ik zeg nergens dat ik mijzelf boven anderen plaats of dat ik een betere stijl heb. Dat is gewoon waar ik die schoenen mee associeer en dat is toch prima? Net zoals dat bepaalde dingen hier worden geassocieerd met Rob Geus kinderen.

Het is niet voor niks een impopulaire mening.

2 likes

En waarom zou je beledigd zijn als mensen je kledingstijl niet leuk vinden. Boeiend.

26 likes

Ja dit, als je het zelf maar mooi vindt. Is toch ook menseigen om te klagen over dingen die je zelf ook doet. Of dat nou klagen is over grijze of beige interieurs terwijl je eigen originele interieur een terracotta muur betekent , of dat iemand vindt dat je je suf kleedt terwijl ze in hun skinny met Vans de deur uit gaan. Boeiuh, gelukkig verschillen smaken.

Dat je als onzekere puber dat vervelend vindt oké, maar nu lekker laten lullen hoor.

10 likes

O ja, ik lees het meer als grapje. Moet er zelf altijd wel om lachen als ik iemand dan een opsomming doet en ik herken mezelf er deels in.

3 likes

Oh ja eens hoor, ik ben ook niet beledigd. Ik ben zo basic als maar zijn kan, dus daar hebben mensen vast een mening over. Maar ik ben comfortabel, dus prima. Ben niet onzeker ook erover.
Ik vind het gewoon zielig om er zo per se wat over te moeten vinden. Het is gewoon een andere vorm van mensen met kort pittig haar of witte leggings uitlachen, daar doe ik ook niet aan mee.

12 likes

Ja ik loop zelf meestal op buffalo sneakers en veel mensen vinden dat ook lelijke klompen. Maakt mij ook echt niet uit wat mensen daarvan vinden en ik lach gewoon met ze mee.

6 likes

In dit soort gesprekken lopen altijd twee dingen door elkaar. Enerzijds het idee dat je een bepaald merk of een bepaalde look moet hebben om erbij te horen. Kortzichtige mensen, heb ik niks mee. Anderzijds dat je met kleding wel kiest wat je uitstraalt en bepaalde kledingsstijlen ook heel gebonden zijn aan identiteit. Vind doet alsof dat tweede er totaal niet toe doet altijd vrij onzinnig.

14 likes

Maar dat is toch vaak ook wat ze proberen. Ik heb geen bakfiets, maar mijn sneakers zijn gewoon een laatste poging tot hipheid, meestal zes maanden na de trend in de zalando lounge sale gekocht. Ik vind het allemaal zo kwalijk niet en geloof eigenlijk niet dat de groep die nu als bedreigd wordt neergezet niet vergelijkbare ideeën heeft over mensen in joggingpakken en tassen en jassen met monogram.

7 likes

Of ze vinden ze gewoon leuk.

Edit: sorry, te snel gelezen!

5 likes

Maar ondanks dat jij dat misschien niet toeschrijft aan een bepaalde stijl zegt het op zich toch wel wat over je? Als ik op een doordeweekse dag in mijn eentje ga wandelen en de dichtstbijzijnde broek pak en shirt (of m’n alles zit in de was outfit) en lekker met m’n haar in een staart makeuploos over straat stamp met boze muziek op reflecteert dat op zich wel wat over mijn persoon op dat moment haha

2 likes

Voert misschien wat ver voor de discussie maar “gewoon leuk” bestaat toch amper. Iedereen koopt op basis van onbewuste overtuigingen van waar diegene bij wilt horen of wat hip is of als iemand dat zo voelt daar juist tegenin gaat (maar daarvoor ook weer aan een bepaalde overtuiging voldoet)

3 likes

Jemig het is allemaal echt niet zo diep hoor. Het is puur een associatie die ik bij die schoenen heb en ik zou verder absoluut nooit iemand buitensluiten om wat voor kleding diegene draagt. Iedereen moet dragen wat zij zelf willen en waar zij zich goed bij voelen. Het is niet alsof ik mensen op straat ga benaderen en zeg: jemig wat heb jij een bakfietsmoeder schoenen aan. Het is puur een impopulaire mening die ik in het daarvoor bestemde topic plaats. Iedereen heeft associaties bij kledingstukken of we dat nou willen of niet. Nickelson jassen worden met een bepaald type mensen geassocieerd, een australian trainingspak wordt met een bepaald type mensen geassocieerd en zo kun je nog wel een heel lijstje doorgaan.

13 likes

Ligt er denk ik aan hoe je het bekijkt. Je koopt alsnog bepaalde kledingstukken, in bepaalde winkels, met bepaalde prints, in bepaalde kleuren en heel veel laat je links liggen. (Want @PrincessPeach de vraag is dan, waarom vindt iemand die specifieke sneaker leuk. Ze zijn niet bepaald goedkoop en je hebt jet er toch voor over. Zo neutraal is wat we leuk vinden niet). Dat je daar niet de volledige looks waar je anderen mee ziet lopen mee maakt, wilt niet zeggen dat er helemaal gedachten zitten achter hetgeen dat je koopt, leuk vindt en mooi vindt zit. We worden daar zo in beïnvloed dat ik dat gewoon niet zo geloof

Niet specifiek op jou he: Ik denk zelf vrij veel na over kleding omdat ik voor mijn werk in compleet andere settings met totaal andere kledingcodes kom, en die verschillende settings ook wel eens samenbreng en geloof daardoor totaal niet meer in kleding als neutraal iets. Merk dat dat best veel invloed heeft op wat ik zelf aantrek op een bepaalde dag. Heel veel van wat we in eerste instantie denken over mensen en veel uitsluiting die daaruit voortkomt verloopt langs de lijnen van uiterlijk en kleding. Gesprekken gaan daarbij vaak over merkkleding of bepaalde stereotypen (de driekwart witte legging, de juf), maar veel minder over de subtielere vorm waarin een groot deel van de samenleving een soort doe maar normaal, ik denk er niet bij na, kleding betekent niks, niet teveel poespas attitude heeft tegenover kleding en zich eigenlijk precies volgens de norm kleed en vanuit die houding onbewust veel vindt van iedereen die dat niet doet. En in mijn ogen op een veel uitsluitendere manier dan new balance schoenen voor hippe bakfietsmoeders vinden.

8 likes

Ik vind dit echt overredeneren hoor. Als ik leuke sneakers zie dan koop ik ze, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld hoge hakken. En ik trek aan net waar ik zin in heb, niet omdat ik bij een clubje wil horen.

@Calypso te snel gelezen inderdaad!

3 likes

Overredeneren? Het is gewoon hoe je brein werkt

6 likes

Ik moet bij discussies over New Balance sneakers altijd aan dit stukje denken :sweat_smile:

(ik vind ze leuk en ik heb zelf Veja sneakers dus no judge)

11 likes

Je draagt met kleding altijd iets uit. Het is een vorm van zelfexpressie en sommige mensen zijn daar bewuster mee bezig dan anderen mensen. Ook het feit dat een ander er minder bewust mee bezig is kan iets over die persoon zeggen, wat niet positief of negatief is. Er is een (onbewuste) reden voor dat jij een lichtroze of lichtblauw jurkje koopt in plaats van een jurkje in het zelfde model maar dan zwart met doodshoofdjes. Kledingkeuze is onderdeel van de vele subculturen en waarmee je dus soms wel/niet binnen een bepaalde subcultuur valt.

2 likes

Ik snap het even niet, waarom een poging tot hipheid? Je draagt iets toch omdat je het leuk vind en niet omdat je hip wilt doen?

2 likes

Ik vind 9 van de 10 keer getatoeëerde wenkbrauwen allemaal hetzelfde lijken.
Zelfde vorm, zelfde boogje, zelfde dikte.
Allemaal aan dezelfde wenkies

19 likes