Impopulaire meningen #5

Maar dat is toch vaak ook wat ze proberen. Ik heb geen bakfiets, maar mijn sneakers zijn gewoon een laatste poging tot hipheid, meestal zes maanden na de trend in de zalando lounge sale gekocht. Ik vind het allemaal zo kwalijk niet en geloof eigenlijk niet dat de groep die nu als bedreigd wordt neergezet niet vergelijkbare ideeën heeft over mensen in joggingpakken en tassen en jassen met monogram.

7 likes

Of ze vinden ze gewoon leuk.

Edit: sorry, te snel gelezen!

5 likes

Maar ondanks dat jij dat misschien niet toeschrijft aan een bepaalde stijl zegt het op zich toch wel wat over je? Als ik op een doordeweekse dag in mijn eentje ga wandelen en de dichtstbijzijnde broek pak en shirt (of m’n alles zit in de was outfit) en lekker met m’n haar in een staart makeuploos over straat stamp met boze muziek op reflecteert dat op zich wel wat over mijn persoon op dat moment haha

2 likes

Voert misschien wat ver voor de discussie maar “gewoon leuk” bestaat toch amper. Iedereen koopt op basis van onbewuste overtuigingen van waar diegene bij wilt horen of wat hip is of als iemand dat zo voelt daar juist tegenin gaat (maar daarvoor ook weer aan een bepaalde overtuiging voldoet)

3 likes

Jemig het is allemaal echt niet zo diep hoor. Het is puur een associatie die ik bij die schoenen heb en ik zou verder absoluut nooit iemand buitensluiten om wat voor kleding diegene draagt. Iedereen moet dragen wat zij zelf willen en waar zij zich goed bij voelen. Het is niet alsof ik mensen op straat ga benaderen en zeg: jemig wat heb jij een bakfietsmoeder schoenen aan. Het is puur een impopulaire mening die ik in het daarvoor bestemde topic plaats. Iedereen heeft associaties bij kledingstukken of we dat nou willen of niet. Nickelson jassen worden met een bepaald type mensen geassocieerd, een australian trainingspak wordt met een bepaald type mensen geassocieerd en zo kun je nog wel een heel lijstje doorgaan.

13 likes

Ligt er denk ik aan hoe je het bekijkt. Je koopt alsnog bepaalde kledingstukken, in bepaalde winkels, met bepaalde prints, in bepaalde kleuren en heel veel laat je links liggen. (Want @PrincessPeach de vraag is dan, waarom vindt iemand die specifieke sneaker leuk. Ze zijn niet bepaald goedkoop en je hebt jet er toch voor over. Zo neutraal is wat we leuk vinden niet). Dat je daar niet de volledige looks waar je anderen mee ziet lopen mee maakt, wilt niet zeggen dat er helemaal gedachten zitten achter hetgeen dat je koopt, leuk vindt en mooi vindt zit. We worden daar zo in beïnvloed dat ik dat gewoon niet zo geloof

Niet specifiek op jou he: Ik denk zelf vrij veel na over kleding omdat ik voor mijn werk in compleet andere settings met totaal andere kledingcodes kom, en die verschillende settings ook wel eens samenbreng en geloof daardoor totaal niet meer in kleding als neutraal iets. Merk dat dat best veel invloed heeft op wat ik zelf aantrek op een bepaalde dag. Heel veel van wat we in eerste instantie denken over mensen en veel uitsluiting die daaruit voortkomt verloopt langs de lijnen van uiterlijk en kleding. Gesprekken gaan daarbij vaak over merkkleding of bepaalde stereotypen (de driekwart witte legging, de juf), maar veel minder over de subtielere vorm waarin een groot deel van de samenleving een soort doe maar normaal, ik denk er niet bij na, kleding betekent niks, niet teveel poespas attitude heeft tegenover kleding en zich eigenlijk precies volgens de norm kleed en vanuit die houding onbewust veel vindt van iedereen die dat niet doet. En in mijn ogen op een veel uitsluitendere manier dan new balance schoenen voor hippe bakfietsmoeders vinden.

8 likes

Ik vind dit echt overredeneren hoor. Als ik leuke sneakers zie dan koop ik ze, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld hoge hakken. En ik trek aan net waar ik zin in heb, niet omdat ik bij een clubje wil horen.

@Calypso te snel gelezen inderdaad!

3 likes

Overredeneren? Het is gewoon hoe je brein werkt

6 likes

Ik moet bij discussies over New Balance sneakers altijd aan dit stukje denken :sweat_smile:

(ik vind ze leuk en ik heb zelf Veja sneakers dus no judge)

11 likes

Je draagt met kleding altijd iets uit. Het is een vorm van zelfexpressie en sommige mensen zijn daar bewuster mee bezig dan anderen mensen. Ook het feit dat een ander er minder bewust mee bezig is kan iets over die persoon zeggen, wat niet positief of negatief is. Er is een (onbewuste) reden voor dat jij een lichtroze of lichtblauw jurkje koopt in plaats van een jurkje in het zelfde model maar dan zwart met doodshoofdjes. Kledingkeuze is onderdeel van de vele subculturen en waarmee je dus soms wel/niet binnen een bepaalde subcultuur valt.

2 likes

Ik snap het even niet, waarom een poging tot hipheid? Je draagt iets toch omdat je het leuk vind en niet omdat je hip wilt doen?

2 likes

Ik vind 9 van de 10 keer getatoeëerde wenkbrauwen allemaal hetzelfde lijken.
Zelfde vorm, zelfde boogje, zelfde dikte.
Allemaal aan dezelfde wenkies

19 likes

Het is hier al tien keer gezegd; wat wij leuk vinden wordt consequent beïnvloed door wat hip is en ik denk dat dat nog meer op gaat voor mensen die niks om mode zeggen te geven.

11 likes

Ik vind dit dus best wel eng. Dat je zo moeilijk kunt bedenken of je iets echt leuk vindt of dat je beïnvloed wordt. Je wordt continu beïnvloed! Al zo vaak gehad dat ik dacht ‘o roze muren zo leuk, dit is echt iets wat IK leuk vind’ en dan bleek later dat het ook gewoon de trend is en ik het wsl gewoon veel gezien heb.
Het liefst zou ik een duidelijke scheiding hebben tussen mezelf en de trends :joy:

6 likes

Ik doe niet iets aan alleen omdat het hip is, maar als ik moet kiezen tussen iets leuks of iets dat leuk+hip is, kies ik wel voor het laatste. Toch een beetje de meeloper in mij.

En stijl verandert, ik vond eerst een middenscheiding echt niets en weigerde er aan mee te doen, maar hoe meer het hip werd is m’n mening bijgedraaid en vond ik het toch leuk. Beetje hetzelfde als New Balance, waren sneakers die mijn hostdad in Amerika van 50+ altijd aanhad, samen met witte sokken, korte broek (hele jaar door!) en versleten polo. Maar nu ik ze meer zie, eraan ‘gewend’ ben in andere context, vind ik ze best leuk!

Dus misschien is m’n conclusie dat voor mij hip en leuk wel een beetje door elkaar kunnen lopen en het een het ander niet uitsluit denk ik

1 like

Hahaha i feel dit zo erg

5 likes

Je gaat toch niet met elke trend mee? Je hebt nog wel een wil daarin.

3 likes

Ja ik weet ook dat dit zo is, vind vooral het idee eng dat je denkt dat je een eigen keuze maakt maar onbewust beïnvloed wordt. Vooral dat onbewuste denk ik

2 likes

Ik ben helemaal niet psychologisch onderlegd verder maar is het niet zo dat bijna iedereen wel de kernovertuiging heeft om “erbij” te willen horen? Waar dat bij is, maakt niet uit, maar wel ergens bij toch.

Wat ik weet over het onbewuste is in ieder geval dat je brein je 99% van de tijd verteld dat alles je eigen overwogen keuze is, maar je onbewuste veel meer doet dan je bewuste.

@Hippe_kikker Is gewoon je ego aan het woord, uiteindelijk ben je ook je onderbewuste toch dus je maakt de keuze wel zelf alleen niet altijd bewust.

2 likes

Ik vind het echt altijd zo zeikerig als mensen niet in koud water willen zwemmen, maar dan zeg maar wel de intentie tot zwemmen hebben, het water inlopen tot hun knieën en dan gaan zeiken dat het koud is.

Je zou het maar even koud hebben, loop niet te zeuren en zwem gewoon. Sowieso als mensen zo heel lang lopen van “zou ik…” letsfuckinggoooooo

29 likes