Impopulaire meningen #6

Vrienden van mij hebben dat een jaar of 5 geleden gedaan. Wel naar een stad overigens. Hij is bij een internationaal bedrijf gaan werken waar de voertaal Engels is. Zij heeft een sociaal beroep en is eerst naar school gegaan om de taal te leren en is daarna in haar eigen vakgebied gaan werken.

1 like

Als je Ik Vertrek kijkt nul. Never forget die zoon die in Frankrijk de wasmachinemonteur oid moest bellen en toen iets zei dat het zijn vader z’n eigen schuld was ofzo dat de wasmachine kapot was

7 likes

Ik vind het zo vreselijk hoe infantiliserend mensen over Joost Prinsen praten nu hij dood is. Zó goed dat hij OUD was en toch nog dingen deed!!! O en hij had zelfs een relatie!!! Zooooo schattig!!!

Neem oude mensen gewoon eens serieus als volwassenen die dingen doen en seks hebben gvd.

42 likes

Dat is mijn moeder haar grootste ergernis. Ze werkt zo’n 35 jaar met oudere mensen en het is bizar hoeveel mensen een babystem opzetten als ze tegen hen spreken.

9 likes

Mag ik hier mensen met een fysieke handicap aan toevoegen?

Die zijn ook net zo leuk en kut als elk ander persoon.

3 likes

En mensen met een verstandelijke beperking die niet serieus worden genomen, mede doordat ze aangesproken worden als een kind.

3 likes

Hahaha ja die had ik ook in gedachten. Maar weet niet dat een representatieve steekproef is :rofl:

En dat je daardoor ook zo’n beeld krijgt dat mensen met bijv. downsyndroom altijd blij zijn en op een zorgeloze, onschuldige manier in het leven staan!!! Ik denk echt dat die feelgood-tv-programma’s daarover schadelijk zijn voor onze perceptie ervan (en van beperkingen sowieso). Niet alleen omdat ze niet representatief zijn, maar omdat er geen écht negatieve kanten in mogen bestaan. Er zijn wel ‘uitdagingen’, maar die laten dan vooral zien dat deze mensen ‘veel kunnen overwinnen’. En natuurlijk is dat op individueel niveau mooi om te zien, maar maatschappelijk is het zo toxisch maakbaar en versterkt het het idee dat iedereen zou kunnen (en moeten) werken want zij kunnen het ook en vergeleken met hoe de realiteit er voor veel mensen en hun families uit ziet is dat gewoon schrijnend en kut. En daarnaast vind ik het ook exploitatief maar dat is een hele andere kwestie

16 likes

Hierop inhaken, ik erger me dood aan al die mensen die dan op tv verkondigen
Als je écht wil, dan lukt alles
Dat geldt echt niet voor de hele wereld en maakt dat je je een nog grotere loser voelt als jij die dag niet eens bij de supermarkt komt terwijl zij net achterstevoren op 1 been een berg hebben beklommen

45 likes

Komt omdat we nog steeds geloven in de kapitalistische maakbare wereld.

Want als het jou niet lukt om te gaan werken, is dat jouw schuld. En niet de schuld van de maatschappij en hoe dat ingericht is.

En individuele problemen kunnen we makkelijker negeren

11 likes

Ik vind het heftig dat zoveel opa’s en oma’s eigenlijk gedwongen worden om op te passen op hun kleinkind(eren). Dan heb je heel je leven gewerkt, ben je net met pensioen, en dan kan je weer je vrijheid inleveren.

Daarnaast vind ik het vaak ook echt niet verantwoord. Ik zie het bijvoorbeeld bij mijn buren, die dan oppassen op hun kleinzoon van 4 maanden oud. Die mensen zijn al dik in de 70 en zeker niet vitaal meer. Die lopen te stuntelen met de kinderwagen, kunnen de baby moeilijk optillen en zijn helemaal uitgeput als hij weer wordt opgehaald. Maar ze durven ook geen nee te zeggen tegen hun eigen zoon.

15 likes

Het probleem ligt gewoon hierin denk ik hoor. Vind het vooral heftig als ouders geen nee durven te zeggen tegen hun eigen kind.

37 likes

Ik vind het ook heftig. En ik vind het ook iets om elk jaar/half jaar te evalueren als je ouders het echt graag willen.

3 likes

Ik denk dat de intentie van veel ouders is om hun kind te willen ontlasten, maar ja ten koste van wat

3 likes

Ik denk ook dat veel opa’s en oma’s het gewoon wel heel erg leuk vinden, ook al zijn ze niet meer zo vitaal en moeten ze 2 dagen bijkomen van een dag oppassen.

28 likes

Zeker dit ook hoor. Mijn schoonmoeder stond op onze bruiloft tegen iedereen te roepen dat ze wel wilde gaan oppassen op de kleinkinderen die er nu vast aan zaten te komen. Terwijl ik er toen geen geheim van maakte helemaal geen kinderwens te hebben.

Om de grap compleet te maken kwam er uiteindelijk wel een kind en hebben wij na twee jaar besloten dat ze ook maar weer moest stoppen met oppassen omdat het te veel bleek te zijn voor haar.

1 like

Maar als jij geen nee durft te zeggen tegen je eigen kind, is er meer aan de hand.

Ik ken ook veel bejaarden die heel graag oppassen en het liever nog veel meer zouden doen. Voor sommige zal het voelen als vrije tijd inleveren, voor andere als een mooie invulling van hun pensioen. In veel culturen is het doodnormaal als grootouders een actieve rol spelen in de opvoeding.

7 likes

En soms ook nodig! Wij kregen het anders niet rond het eerste jaar met werk en opvang, was zonder oppassende grootouders echt niet gelukt.

2 likes

Haha mijn moeder was heel duidelijk in het feit dat ze geen vast oppasdag wilde. Wat voor ons helemaal prima is en ik volledig snap.

Maar voor incidenteel/nood komt ze altijd (als ze kan).

3 likes

Beide opa’s en oma’s passen hier met heel veel plezier op. Mijn schoonmoeder had een vriendin die geen vaste dag ‘mocht’ en dat vond ze echt verschrikkelijk zielig voor die vriendin. Maar verder eens dat het in goed overleg moet gaan en wel moet kunnen fysiek.

4 likes